Lente / Zomer 2024

En weer eens wakker geworden met regen, er kan echt geen week (of zelfs nog niet) zonder.

Dit zegt het KMI voor de komende week. Is er nu echt iemand die gelooft dat we vanaf zaterdag mooi lenteweer krijgen?
Ik eet al mijn rollen wc papier op als die voorspelling morgen nog hetzelfde is.

Donderdag is een bewolkte dag, maar wel 0% kans op regen.
Terwijl zaterdag een zonnige dag lijkt, maar dan wel met 65% kans op regen. Haal dat zonnetje dan weg en zet er regendruppels bij in plaats van de mensen een rad voor de ogen te draaien naar het weekend toe.
t2LpoPa.png
't Is al aangepast, hadden we iets anders verwacht :D nu onweer zaterdag. Ik kijk reikhalzend uit naar een week waarop ik niet kletsnat en verkleumd op het werk aankom.
 
't Is al aangepast, hadden we iets anders verwacht :D nu onweer zaterdag. Ik kijk reikhalzend uit naar een week waarop ik niet kletsnat en verkleumd op het werk aankom.
Inderdaad...
NIunQIH.png


Voorlopig enkel donderdag en zondag betere dagen. Daarna is het weer uitzitten tot nieuwe voorspellingen.
 
8,5 graden aan zee en een strakke noordwester, voelt eind november aan ipv eind april. Enkel de langere dagen "verraden" dat het lente is ipv herfst.
En dan zijn die inwoners van Tenerife kwaad dat we allemaal naar daar willen. Moeten zij eens een paar maanden naar hier komen, ze zullen het snel genoeg snappen. :LOL:
 
Regenliefhebber gezocht in Tenerife voor huizenruil :)
Voor wie de zon en de warmte ginder beu is eens wilt ervaren hoe het is om in een somber, vochtig, kil en winderig klimaat te leven.
 
Komop, nog een dag of 2 en dan zouden de temperaturen toch hoger zijn (en hopelijk blijven).
(al zegt de lange voorspelling van KMI wel "Het ziet er naar uit dat er vanaf het eerste weekend van mei opnieuw frissere en licht onstabiele lucht naar onze streken zal worden aangevoerd. De temperaturen dalen dan richting 15 graden." :unsure:)

Vandaag toch nog best veel zon hier, maar een bijtend koude wind.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Ebel
Regenliefhebber gezocht in Tenerife voor huizenruil :)
Voor wie de zon en de warmte ginder beu is eens wilt ervaren hoe het is om in een somber, vochtig, kil en winderig klimaat te leven.

Goh ja, in grote delen van Spanje kampen ze de voorbije maanden met extreme droogte.

Als ik moet kiezen tussen de 2, dan kies ik toch voor "veel regen". Goed voor het humeur is het niet, maar die extreme droogte kan ginder een serieus probleem worden qua leefbaarheid. En dan spreken we nog niet over 40+ graden in de zomer ginder :help:

Als de trend zich verder zou zetten, dan gaan we effectief klimaatvluchtelingen zien vanuit Zuid-Europa.

Ik heb me ook al zitten afvragen of het niet logisch is dat we een pak meer regen te verwerken krijgen. Als men spreekt over de stijging van het zeewaterniveau o.w.v. klimaatverandering... dan zit er meer water in het 'systeem', gecombineerd met algemeen hogere temperaturen dus meer verdamping, dus meer regen? (waarschijnlijk te simplistisch, maar bon)
 
Ik heb me ook al zitten afvragen of het niet logisch is dat we een pak meer regen te verwerken krijgen. Als men spreekt over de stijging van het zeewaterniveau o.w.v. klimaatverandering... dan zit er meer water in het 'systeem', gecombineerd met algemeen hogere temperaturen dus meer verdamping, dus meer regen? (waarschijnlijk te simplistisch, maar bon)
Vooral hogere temperaturen = lucht kan meer vochtigheid opnemen denk ik. Stijging zeeniveau zal niet echt impact hebben, buiten op termijn misschien meer oppervlakte waarvan water kan verdampen. Stijging temperatuur zeewater zal wel zijn invloed hebben want dan verdampt het ook sneller. En meer warmte in de lucht = meer energie in de lucht = meer wind.
 
Laatst bewerkt:
Vooral hogere temperaturen = lucht kan meer vochtigheid opnemen denk ik. Stijging zeeniveau zal niet echt impact hebben, buiten op termijn misschien meer oppervlakte waarvan water kan verdampen. Stijging temperatuur zeewater zal wel zijn invloed hebben want dan verdampt het ook sneller. En meer warmte in de lucht = meer energie in de lucht = meer wind.
Dus zij genieten in het zonnetje en verdampen massaal water en wij zitten met de regen. Ook een manier om toeristen te lokken natuurlijk.
 
Dus zij genieten in het zonnetje en verdampen massaal water en wij zitten met de regen. Ook een manier om toeristen te lokken natuurlijk.
En om die toeristen tot daar te krijgen verbranden we weer lekker veel CO2 en zo zit je in een vicieuze cirkel, hoera!
 
Wat zegt die volksweerman uit Koekelare, is hij juist?

April: matige wind over gans de maand

01-07: bewolkt weer, wel kans op een bui

08-17: bewolkt weer (kans op een bui)

18-22: bewolkt regenachtig weer

22-30: bewolkt droog weer

Mei: veel wind over gans de maand

01-07 droog weer, wel af en toe wat bewolking

08-15: mooi weer, wel kans op bewolking

16-23: mooi weer met bewolking

24-31 mooi weer, wel wat bewolking
 
Hoop dat ie er naast zit voor de zomervakantie

Juli: matig veel wind over gans de maand

01-08: bewolkt weer met opklaringen

09-14: bewolkt weer met kans op een bui

15-26: bewolkt weer met opklaringen

27-31: bewolkt weer met af en toe een bui

Augustus: veel wind over gans de maand

01-07: bewolkt weer met wat opklaringen

08-12: bewolkt weer met af en toe regen

13-20: bewolkt regenachtig weer

21-31: bewolkt droog weer met af en toe zon
 
Vooral hogere temperaturen = lucht kan meer vochtigheid opnemen denk ik. Stijging zeeniveau zal niet echt impact hebben, buiten op termijn misschien meer oppervlakte waarvan water kan verdampen. Stijging temperatuur zeewater zal wel zijn invloed hebben want dan verdampt het ook sneller. En meer warmte in de lucht = meer energie in de lucht = meer wind.
Er komt nog bij dat door de opwarming de gletsjers smelten. Waar gaat dat water naartoe? Naar zee uiteraard.
Gevolg is een pak meer zoet water dat naar de zoute zeeën vloeit. Dat zoete/brak water is lichter dan het zoute water, dus de stromingen in de zeeën wijzigen. Wat dan ook weer invloed heeft op tal van weerfenomenen.

Daarom dat de exacte impact van de klimaatopwarming moeilijk te voorspellen is; je hebt een pak variabelen.
 
Ik herinner me nog de koppen van een paar jaar geleden.
'Klimaatverandering brengt de Provence naar België'

We gingen ineens gewas x en y kunnen produceren etc. etc.
Realiteit is dat de boeren op veel plaatsen eind april nog niet eens hun veld op kunnen om de klassieke gewassen in te zaaien.
In plaats van de Provence lijkt het eerder op Noord-Ierland of Schotland qua neerslag en temp.
 
Ik herinner me nog de koppen van een paar jaar geleden.
'Klimaatverandering brengt de Provence naar België'

We gingen ineens gewas x en y kunnen produceren etc. etc.
Realiteit is dat de boeren op veel plaatsen eind april nog niet eens hun veld op kunnen om de klassieke gewassen in te zaaien.
In plaats van de Provence lijkt het eerder op Noord-Ierland of Schotland qua neerslag en temp.

Ze zijn massaal druiven gaan planten wegens het nieuwe frankrijk.
En nu in de gazet: alle druiven doodgevroren!
 
  • Haha
Waarderingen: Au79
Terug
Bovenaan