Lente & zomer 2021

Ik vond de eerste lockdown veel minder erg dan die lockdowns van dit jaar, omdat het beter weer was. Lockdown + slecht weer, dat is echt een combinatie om depressief van te worden (anders kon je nog altijd wel eens naar de cinema gaan of op café om uw zinnen te verzetten). Hopelijk krijgen we nog een beetje een (na)zomer dit jaar. Ik denk dat vorige week, natuurlijk de week waarin ik terug moet gaan werken, de beste week was van heel het jaar. En dan wanneer een mens verlof heeft, dan is het alle dagen grijs , donker en regenachtig. En hopelijk geen nieuwe lockdowns meer nu dat het merendeel van de bevolking gevaccineerd is, want zo'n winter binnenzitten , slecht weer en dan nog lockdowns dat zie ik echt niet meer zitten.
Het is wat OT, maar het is vrij duidelijk dat men toch weer heel snel teruggrijpt naar de autoritaire maatregelen en peilingen bevestigen dat mensen zo een maatregelen steunen. Onder het mom van een ziekte, zouden ze nog altijd de regering goedkeuren mochten ze Noord-Koreaanse draconische maatregelen uithalen, ondanks dat er 1 dode per week valt.

Zelfmoorden en psychische problemen ten gevolge van covid-19 zijn volgens mij een stuk hoger dan de dodelijke tol van covid-19 zelf, maar daar rept men geen woord over. COVID-19 is net alsof je naar een aflevering van black mirror kijkt, maar dat je je dan realiseert dat het echt en geen fictie is. Een beetje een soort variant van 15 Million Merits.

Als de vaccinaties zoudne moeten werken, dan zouden we die maatregelen toch niet nodig moeten hebben. Anders moet je je ernstig vragen stellen bij het nut van die vaccinaties natuurlijk.

Zelfmoorden en psychische problemen ten gevolge van covid-19 zijn volgens mij een stuk hoger dan de dodelijke tol van covid-19 zelf, maar daar rept men geen woord over.
Klopt niet: "Ook het verband met mentale aandoeningen is niet bewezen. Tijdens de lockdowns zijn de zelfdodingscijfers niet gestegen en de analyse dat ‘de maatschappij opsluiten depressief maakt’ blijkt te simplistisch."

610991783bc83.png

Schampschot van hitte voor hier vrijdag 13 augustus. Paar dagen wat warmer, maar in deze run wel gevolgd door koelte, mogelijk op een explosieve manier (onweer). Maar zeker nog niet in kannen en krukken, want de Amerikanen volgen niet, dus onenigheid tussen de modellen.

Mogelijk dus kans op een warmer maar onstabiel weertype eind volgende week, maar meer dan waarschijnlijk indien dit zo blijkt te zijn, van erg korte duur.

Met wat geluk kan dit wel een dertiger opleveren hoor op do of vr, en dus mogelijk de warmste dag v/h jaar.

Dat zou dan de eerste keer zijn deze zomer. Warmste temperatuur deze zomer in Ukkel is 29.5°C maar heel onzeker nog. En zelfs al is het potentieel mogelijk met een onstabiel weertype gebeurt het soms dat dat kan tegenvallen.

Stel, we halen de 30 graden niet dit jaar. Dat is voorlopig nog niet gebeurd. Dan zou dit de eerste keer uit mijn leven zijn dat Ukkel geen 30°C haalt in een jaar. De laatste keer dat dit gebeurde was in 1993.

Vroeger gebeurde dat wel vaker. In het decennium 1860-1869 of 1861-1870 (maakt niet uit eigenlijk) was er in die tien jaren, maar één dag waarbij de temperatuur van 30°C werd behaald. In het jaar 1976 alleen al, gebeurde dit 19 keer in één jaar.

Laatst bewerkt:
In 1864 was 25.3°C de warmste temperatuur die dat jaar gemeten werd, en 1862 deed het niet veel beter met 25.5°C. In 1965 haalden we maximaal 26.8°C

1976 was de warmste zomer een lange tijd met gemiddeld 19.2°C, tot 2003 daar over ging met 19.7°C en in 2018 haalden we 19.8°C, dat was de warmste zomer ooit gemeten. Dat terwijl vroeger de slechtste zomers maar 14-15°C haalden: 1956 springt uit met 14.4°C en de koudste zomer in Ukkel was 1841 met juist 14°C. Dat zijn tegenwoordig (over de laatste 20-30 jaar) normale gemiddelde temperaturen voor mei of september. Een zomer met gemiddeld 14°C, dat kunnen we ons toch moeilijk nog voorstellen, dan haal je ruim de helft van de dagen nog geen 20°C als maximumtemperatuur.

Vandaag een jaar geleden begon die meest intense hittegolf ooit in ons land: Van 5 augustus tot 16 augustus.
Dit jaar nog geen enkele tropische dag gehad officieel in Ukkel. Da's toch al erg lang geleden dat de eerste +30°C dag zo laat op het jaar viel denk ik.

Nog maar van eind augustus in 2016 en 2019 hoor (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hittegolf#Hittegolven_in_België).

Denk dat zelfs in 2016 in september ook nog een dag of 2 +30° geweest is.
Maar in 2016 en 2019 waren er vroeger op het jaar toch reeds dagen geweest van +30°C?
Ik had het over de eerste dag dat het +30°C was in een bepaald jaar. Dat is toch al lang geleden dat we vóor 5 augustus nog geen enkele dag hadden van +30°C in Ukkel.

In juni hadden we toch enkele dagen met bijna 30°C (27-29°C), en ik herinner mij dat dat aanvoelde zoals 35°C, ik denk dat het zowat de meest vochtige zomer ooit is. Dus als we nog 30°C halen dit jaar dan zal het aanvoelen zoals in Japan , denk ik.

Hier is het momenteel flink aan het regenen, met verschillende donderslagen.
Het trekt nu door naar Antwerpen.
Net mijn Vader aan de lijn gehad, koer staat al flink blank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gemiddelde jaarlijkse neerslag in België (Ukkel) zit de trendlijn rond de 840mm met uitschieters tussen 1000 en 1100mm. Als ik op waterinfo.be kijk naar het meetpunt in Londerzeel is er de laatste 3 maanden alleen al meer dan 500mm cumulatieve gebiedsneerslag gevallen, regio Londerzeel/Meise dus vlak bij Brussel. We zijn alleszins goed op weg om dat record te verbreken. :unsure:

Deze zomer zal alleszins niet als droge zomer de boekjes in gaan. Ik geloof dat Ukkel al voor juni en juli over de gemiddelde neerslaghoeveelheid voor een hele zomer zat, en augustus moet daar nog bijkomen.

Terug
Bovenaan