Lente & zomer 2021

Meer modellen suggereren dat een zware regenstorm - met de potentie dat het nog een tyfoon wordt - Japan zal teisteren tijdens het begin van de Olympische Spelen daar. Sowieso kletsnat gedoe daar in die regio (en ook zuidelijker richting Taiwan/China).

Met een sporadisch onweer af en toe kan ik wel leven, zolang het geen dagenlang grijs weer is en we gevrijwaard blijven van wateroverlast. Maar dan liever even een bui dan dagenlang grijs met motregen zoals we vorige week gehad hebben.

Opnieuw zeldzame regen in het oosten van Egypte... Nijldelta krijgt nu wel voldoende regen, zowel hogerop maar ook wat lagerop. West-Saoedi Arabie voor de tweede dag op rij nat. In Iran en Jemen ook enkele moedige storms die doorbreken. Het Midden-Oosten blijft te nat de komende tijd, maar dat zal dan eerder regionaal tot vreemde buien komen.

En dit is de drijfveer achter dit alles, een echt hyperactief Indische moesson.

F4.large.jpg

Dit vind ik ook interessant. https://advances.sciencemag.org/content/6/23/eaaz5006

Gevolgen van temperatuur en ITCZ bij een eventuele vulkaanuitbarsting met dezelfde kracht als Mount Tambora.

Vind die plaats in de noordelijke hemisfeer (IJsland, Alaska, Kamchatka, VS, Europa, Kaukaskus), dan krijg je iets als bovenstaande waarbij de ICTZ door de afkoeling in de noordelijke hemisfeer zuidwaarts zakt. Overal op de Noordelijke Hemisfeer wordt het kouder behalve in de Sahel door de droogte die het daar dan laat opwarmen.

Bij de zuidelijke hemisfeer is het effect minder groot. De ZH is stabieler dan NH door Antarctica voornamelijk dan, maar dan zie je het omgekeerde effect, alleen minder uitgesproken. Nu is het ook wel zo dat een ZH zware uitbarsting niet zoveel voorkomt (Nieuw-Zeeland, Chili). Evt. delen van Oceanie (Vanuatu), en delen van Peru maar misschien valt dat al onder de tropics. Antarctica kan ook, maar vulkanisme komt daar niet vaak voor door die enorme ijskap (hoewel het de meeste vulkanen kent). Dat verklaart ook waarom bij die ZH zware uitbarstingen er eigenlijk weinig klimaateffecten gerapporteerd worden (Taupo, Nieuw-Zeeland 232 nC), omdat de effecten zich concentreerden in het (toen) minder ontwikkelde zuiden.

ENSO heeft er ook een impact op (en krijgt ook impact van vulkanische uitbarstingen). Op dit moment hebben we een lichte / gematigde La Nina wat inderdaad voor een deel de noordwaartse verschuiving van de ICTZ en een sterker Atlantisch orkaanseizoen als gevolg zou moeten hebben.

Maar het toont ook aan dat we de factor assymetrie tussen hemisferen bij verdere opwarming niet mogen onderschatten. Als dit een trend is die blijft aanhouden, zullen problemen gegarandeerd opstapelen en aanhouden (voor bvb. ENSO, ITCZ, orkaanseizoenen etc.)

219198127_1236398280114208_3280837875858278949_n.jpg

Gebaseerd op wat experimentele modellen en technieken ziet het er toch naar uit dat de nattigheid zich gaat doorzetten naar de rest van de zomer en meteen ook begin v/d herfst. Ook voor de winter zie ik heel mooie signalen voor eindelijk eens een koude winter... Elke parameter die moet vallen, valt op dit moment (voorlopig). SST patterns, QBO + zonne-activiteit, ENSO. Interessant om te volgen. Maar geen idee welke waarde ze nog hebben, vooral in dit klimaat.

Meer betrouwbaarder maar nog altijd (licht) experimenteel, op middellange termijn (dus begin augustus) signalen voor meer lagedrukgebied in onze omgeving en ook natter dan normaal weer. Een stabiele periode zit er niet direct in voor na deze week. Eerder een langdurige periode met wisselvalligheid.

article_7130_c308d18f-d47_image_large.png

Ik denk dat we afhankelijk zullen zijn van het orkaanseizoen voor een eventuele late zomeropstoot of langdurig stabiel nazomerweer, want anders zie ik het niet direct gebeuren. Doordat de bodem verzadigd is, en de voorgeschiedenis niet goed was, zal het moeilijker worden voor een stabiel hogedrukgebied om zich hier langdurig te vestigen.

EDIT: Probleem is wel dat bij een strenge winter de strenge winters natuurlijk ook opwarmen. Een strenge winter in 2021 zal niet dezelfde strenge winter zijn als die van 1985. Vorig jaar is een mooi bewijs. Die luchtdrukpatronen in de jaren '80 en je hebt gewoon een te koude winter dan normaal, maar nu hadden we veel en langdurig "nutteloze kou" rond eind december / begin januari.

Ander onderwerp...

E5ylOxrXsAcQAnO

De anomalies tegenover de normale hoeveelheid neerslag in heel Afrika toont aan dat quasi heel Afrika natter dan normaal was, alsook zuidelijk en oostelijke delen van het Midden-Oosten. Vooral de regenband waar de moessons normaal doortrekken zijn nog veel meer actiever dan het ooit was. Vorig jaar was al een zeer nat jaar, en heeft deels voor de hoge orkaanactiviteit gezorgd in de Atlantische Oceaan, maar dat jaar (toen het natste sinds zeker begin jaren '70 laten we gewoon keiver achter in die regio.

E6D7rfnVgAMDGoN

E598d4qVgAAl4J1

E53LhS1WQAMzbwV

Welk model je ook gebruikt, allemaal tonen ze hetzelfde dat dit jaar tot nu toe "historisch is" op dat vlak. (sommige wijzigingen qua breedtegraad, en ook "per maand" soms. Meesten gaan echter gewoon de volledige Sahel + het tropische klimaat daaronder maar tot de Evenaar. Op dat vlak was juni en mei tot begin juli met voorsprong het natste jaar sinds begin 1980.

Wat ik weet van het moessonklimaat in Afrika is dat historische veranderingen geobserveerd over tienduizenden tot miljoenen jaren quasi allemaal stuk per stuk extreem abrupt gebeuren. Enkele effecten die gradueel het effect versterken (feedback effects), maar de driving effects zijn heel abrupt stuk per stuk. Vaak gelinkt aan abrupte veranderingen in het klimaat van de noordelijke hemisfeer (zeer sterke link daar toch mee).

Laatst bewerkt:
Gebaseerd op wat experimentele modellen en technieken ziet het er toch naar uit dat de nattigheid zich gaat doorzetten naar de rest van de zomer en meteen ook begin v/d herfst. Ook voor de winter zie ik heel mooie signalen voor eindelijk eens een koude winter... Elke parameter die moet vallen, valt op dit moment (voorlopig). SST patterns, QBO + zonne-activiteit, ENSO. Interessant om te volgen. Maar geen idee welke waarde ze nog hebben, vooral in dit klimaat.

Meer betrouwbaarder maar nog altijd (licht) experimenteel, op middellange termijn (dus begin augustus) signalen voor meer lagedrukgebied in onze omgeving en ook natter dan normaal weer. Een stabiele periode zit er niet direct in voor na deze week. Eerder een langdurige periode met wisselvalligheid.
Stel je voor: Een zomer zonder hittegolf :o Is al geleden van 2014!
Toch nog maar even afwachten. Nu exact een jaar geleden dachten velen ook dat de zomer erop zat, tot ineens begin augustus die monster-hittegolf passeerde.

Stel je voor: Een zomer zonder hittegolf :eek: Is al geleden van 2014!
Toch nog maar even afwachten. Nu exact een jaar geleden dachten velen ook dat de zomer erop zat, tot ineens begin augustus die monster-hittegolf passeerde.
Mwah vroeger was dat meer de regel dan de uitzondering.

Sinds 1954 zijn er 26 hittegolven geweest in Belgie. Daarvan zijn er 10 tussen 2010 en 2020. 6 andere in de 2000s, en 6 uit de jaren '90. Voor de jaren '90 hebben we er maar 4 gehad, twee in de jaren '50 en twee in de jaren '70. In de jaren '60 en '80 hebben we er zelfs geen gehad.

In de zomer van 2019 hadden we er drie gehad waarvan eentje met de warmste temperatuur ooit gemeten in Ukkel, toen net geen 40°C, maar wel wijdverspreid elders in het land. De hittegolf van vorig jaar leverde de warmste week ooit met gemiddeld 33.3°C met 8 dagen max temperaturen boven de 30°C, ook een record toen. In de zomer van 2018 hadden we maar liefst 25 dagen die deel uitmaakten van een hittegolf (ook dat was een record). De drie warmste juni's ooit zijn 2021, 2019 en 2017. 2018 was trouwens de droogste juni ooit. 2018 had ook de zonnigste en droogste (en derde warmste) juli ooit. 2020 had net niet de warmste augustus ooit.

De voorbije zomers die we gehad braken record na record, en dat was niet normaal. En dan valt een zomer als deze al sneller uit de pas (en nu zeker met de watersnood).

De reden waarom deze juni de warmste ooit was, is omdat tegenover vroeger de zomernachten flink zijn opgewarmd, maar ten tweede ook omdat duidelijk de slechtweerperiodes opwarmen.

Al is de zomer qua statistieken in Nederland duidelijk iets beter dan hier. In het noorden van Nederland is dit nog steeds tot en met 20 juli met voorsprong de warmste zomer ooit. [en dan durf je je af te vragen, wat waren al die andere zomers dan voorheen op die plaats, lol]. Voor het noorden opvallend zonnig, maar ook opvallend nat. Niet ondenkelijk dat daar hun warmste zomer meteen ook de natste zomer ooit kan zijn.

In Maastricht op dit moment deze zomer 7e warmste maar met voorsprong ook de natste ooit. Als dit het einde v/d zomer was, dan is dit al de zestiende natste zomer daar ooit. Maar er zijn nog 40 dagen tegaan. [eigenlijk 43: vandaag moet nog geteld worden, maar vandaag was droog denk ik, en 31 juli + 31 aug]

Het jaar is daar op dit moment de 10e zonnigste ooit, maar wel ook meteen de natste ooit (1 jan - 20 juli). In Eindhoven ook 10e zonnigste, en 3e natste. Temperatuur in beide steden rond normaal.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat het al de hele zomer meer zwoel en vochtig aanvoelt tegenover de vorige zomers. De 25°C nu voelt precies even warm aan als de 30°C van de voorbije jaren. En dikwijls blijven de minima hoog. Een hoge luchtvochtigheid geeft natuurlijk kleinere verschillen in temperatuur tussen dag en nacht. Het natte voorjaar dat we gehad hebben zal er ook wel voor iets tussen zitten.

Ik vind dat het al de hele zomer meer zwoel en vochtig aanvoelt tegenover de vorige zomers. De 25°C nu voelt precies even warm aan als de 30°C van de voorbije jaren. En dikwijls blijven de minima hoog. Een hoge luchtvochtigheid geeft natuurlijk kleinere verschillen in temperatuur tussen dag en nacht. Het natte voorjaar dat we gehad hebben zal er ook wel voor iets tussen zitten.
Dat vind ik ook. Het is maar weinig nachten echt goed afgekoeld de laatste weken.

Veel keer al gehad als ik 's ochtends ga wandelen dat het maar klef aanvoelt.

De drie warmste juni's ooit zijn 2021, 2019 en 2017.

De reden waarom deze juni de warmste ooit was, is omdat tegenover vroeger de zomernachten flink zijn opgewarmd, maar ten tweede ook omdat duidelijk de slechtweerperiodes opwarmen.
Deze juni was toch niet de warmste ooit?
Het was gemiddeld 18,6°C in juni, terwijl het in juni 2003 gemiddeld 19,3°C was.
Dus ik begrijp niet goed waarom je juni 2003 niet vermeldt, laat staan in de top 3 van "warmste juni's ooit"?

Deze juni was toch niet de warmste ooit?
Het was gemiddeld 18,6°C in juni, terwijl het in juni 2003 gemiddeld 19,3°C was.
Dus ik begrijp niet goed waarom je juni 2003 niet vermeldt, laat staan in de top 3 van "warmste juni's ooit"?
Ik gebruikte de gegevens van De Bilt dat nabij Utrecht in Nederland ligt, dus dat kan volkomen.

Juni 2003 was in Nederland de 5e warmste ooit (ook nog eens na 1976).

To be honest, ik gebruik Nederland als basis omdat het gewoon een stuk praktischer is, om in een oogopslag zaken als dat te zien, in plaats van elke junirapport van KMI te overlopen (en dan ook nog eens maar wellicht enkel de juni's van de 21ste eeuw). Het KMI is gewoon geen praktische site om te gebruiken, al hun modellen (ALARO) zijn ook heel moeilijk om als cliënt te gebruiken, en bovendien ook minder goed dan HIRLAM, Arpège of WRF. Ze zijn wel openbaar als je goed zoekt (al is de dopplerradar dat bvb. niet). De beste manier om de gegevens van het KMI in een oogopslag te bekijken is via www.frankdeboosere.be dus die site gebruik ik als ik data van België / het KMI wil gebruiken. Letterlijk elke andere toepassing die ik gebruik mbt Belgie, doe ik via Nederlandse data.

Nederland is niet zo ver als België. Het is hetzelfde als de afstand tussen Reims en Parijs. Zelfs tussen Oost-Belgie en West-Belgie kunnen af en toe serieuze verschillen optreden. Dat zal dit jaar het geval zijn voor de neerslagdata. Perfect mogelijk dat 2021 in Ukkel niet eens één van de 20 natste jaren wordt, terwijl dat in Luik wel het geval is. Dus sowieso zullen die statistieken (zelfs als ik Ukkel gebruik) nooit volledig correct zijn voor iedereen omdat ze geen compleet beeld geven, en al zeker niet qua neerslag. Qua temperatuur en zonne-uren zal het wel redelijk hetzelfde zijn, ongeacht of dat nu Ukkel, De Bilt, Luik of Kortrijk is.

Ik heb het al vaak gezegd, ik ben geen fan van het KMI. Op vlak van transparantie, de praktische kant van de zaken, communicatie en toegankelijkheid moeten ze onderdoen voor elke andere weerinstitutie uit onze buurlanden. KNMI is op dat vlak een stuk beter.

mscha.org
weerstatistieken
weerpluimen op weerplaza.nl van ECMWF.

Allemaal dingen die niet voor België beschikbaar zijn, en wel voor Nederland. En omdat het niet zo ver is van hier, gebruik ik gewoon dat. Ik ga ervanuit dat mensen weten dat ik de statistieken van NL gebruik. Misschien weten sommigen dat niet (en dan weten ze dat nu). Maar ik ga niet bij elke post dat ik maak een disclaimer plaatsen van dat ik data uit Nederland gebruik wanneer ik het over statistieken heb, puur omdat ik het niet relevant genoeg vind door de nabijheid. Voor een Antwerpenaar ligt De Bilt 2x zo ver maar als Ukkel. Dat juni 2003 nu toevallig 1,5°C warmer verliep in Ukkel dan in De Bilt, verandert uiteindelijk niets aan het punt dat de laatste drie jaren historische zomers hadden.

Laatst bewerkt:
Ik gebruikte de gegevens van De Bilt dat nabij Utrecht in Nederland ligt, dus dat kan volkomen.

Juni 2003 was in Nederland de 5e warmste ooit (ook nog eens na 1976).
Dat verklaart veel!
Wel straf dat er zo veel verschillen kunnen zitten tussen Utrecht (juni 2003 pas op 5e plaats) en Brussel (juni 2003 warmste ooit) :oink:

Dat verklaart veel!
Wel straf dat er zo veel verschillen kunnen zitten tussen Utrecht (juni 2003 pas op 5e plaats) en Brussel (juni 2003 warmste ooit) :oink:
Juni 2003 was in Ukkel 1,5°C warmer dan in De Bilt (17,84 vs 19,3 in Ukkel), terwijl dat bij juni 2021 maar (18,23 vs 18,6) was. Ik vermoed dat de verklaring het meer voorkomen van "minder weer" was in Vlaanderen tijdens de laatste twee weken van juni.

Ik kan de andere Nederlandse hoofdstations bekijken op mscha.org voor juni, en eigenlijk is er niet echt een patroon te vinden. Op bepaalde plaatsen is 2021 warmer. Op andere 2003 warmer (zoals o.m. in het noordoosten of in De Helder (Noord-Holland), terwijl in Rotterdam en De Bilt 2021. In Twente is 2021 warmer. In Maastricht 2003. Lokale variatie (van dag tot dag) zal ook wel een deel v/d verklaring zijn. Maar misschien was juni 2003 in Belgie net iets beter dan juni 2021 was, vergeleken met Nederland.

Misschien kan ook wel de ligging v/d stations een rol spelen mbt op nachttemperatuur en stedelijke hitte. Er kunnen veel verklaringen voor zijn, maar dat is moeilijk om dat eventjes te achterhalen.

@Lakigigar : hecht je veel belang aan die modellen op lange termijn? Het is altijd interessant natuurlijk om proberen zo ver vooruit te kijken, maar ik probeer het op max. één week te houden. Hoe verder in de tijd, hoe onbetrouwbaarder toch?

@Lakigigar : hecht je veel belang aan die modellen op lange termijn? Het is altijd interessant natuurlijk om proberen zo ver vooruit te kijken, maar ik probeer het op max. één week te houden. Hoe verder in de tijd, hoe onbetrouwbaarder toch?
Het grootschalige patroon wordt wel duidelijker, de details worden later ingevuld. Dit is meer een verwachting van tien dagen vooruit, maar de trend kan dan al zichtbaar zijn. Maar om echt gefundeerde uitspraken te doen, dat gaat niet. Maar dat een stabiele periode zich aandient of juist niet, kan al dan niet - met enige voorbehoud - wel voorzichtig gezegd worden.

Ik ben ook geen weervoorspellen, ik ben een weeramateur, dus dat geeft mij de vrijheid om al iets te doen waar de professionele weervoorspellers zich niet mee bezig houden.

Het grootschalige patroon wordt wel duidelijker, de details worden later ingevuld. Dit is meer een verwachting van tien dagen vooruit, maar de trend kan dan al zichtbaar zijn. Maar om echt gefundeerde uitspraken te doen, dat gaat niet. Maar dat een stabiele periode zich aandient of juist niet, kan al dan niet - met enige voorbehoud - wel voorzichtig gezegd worden.

Ik ben ook geen weervoorspellen, ik ben een weeramateur, dus dat geeft mij de vrijheid om al iets te doen waar de professionele weervoorspellers zich niet mee bezig houden.
Ik kan verkeerd zijn maar mij is het bijvoorbeeld opgevallen dat in zomertijden een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit meestal wel uitkomt en ook nog opwarmt tegen dat die periode zich aandient. Onstabiel weer of neerslag die in de kaarten zit wordt meestal uitgesteld en/of komt helemaal niet uit.

Ik kan verkeerd zijn maar mij is het bijvoorbeeld opgevallen dat in zomertijden een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit meestal wel uitkomt en ook nog opwarmt tegen dat die periode zich aandient. Onstabiel weer of neerslag die in de kaarten zit wordt meestal uitgesteld en/of komt helemaal niet uit.
Het wordt dit weekend al slecht, en de laatste weken en maand is het onstabiele toch niet bepaald uitgesteld...

Nouja, een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit, staat in de verste verte niet op de kaarten, dus dan kan het (voorlopig) ook niet uitkomen (buiten dan de week die al aan de gang is)

Als er in de zomer een hittegolf op de kaarten verschijnt, dan is de kans dat het uitkomt veel groter dan wanneer er in de winter een koudegolf wordt voorspeld. Voor structurele kou in ons klimaat zijn er meer variabelen die moeten juist vallen.

Neerslag kunnen ze slechts ongeveer voorspellen, maar een verschuiving in de voorspelling kan er toe leiden dat een bui er 50km verder uitvalt of dat er maar 5mm valt in plaats van 50mm.

Beeld je eens in dat door die regenval wouden instaan in de Sahara en de Arabische woestijn, dat zou pas een positief effect hebben op de CO2 uitstoot!

Terug
Bovenaan