Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Stel je voor: Een zomer zonder hittegolfGebaseerd op wat experimentele modellen en technieken ziet het er toch naar uit dat de nattigheid zich gaat doorzetten naar de rest van de zomer en meteen ook begin v/d herfst. Ook voor de winter zie ik heel mooie signalen voor eindelijk eens een koude winter... Elke parameter die moet vallen, valt op dit moment (voorlopig). SST patterns, QBO + zonne-activiteit, ENSO. Interessant om te volgen. Maar geen idee welke waarde ze nog hebben, vooral in dit klimaat.
Meer betrouwbaarder maar nog altijd (licht) experimenteel, op middellange termijn (dus begin augustus) signalen voor meer lagedrukgebied in onze omgeving en ook natter dan normaal weer. Een stabiele periode zit er niet direct in voor na deze week. Eerder een langdurige periode met wisselvalligheid.
Is al geleden van 2014!Mwah vroeger was dat meer de regel dan de uitzondering.Stel je voor: Een zomer zonder hittegolfIs al geleden van 2014!
Toch nog maar even afwachten. Nu exact een jaar geleden dachten velen ook dat de zomer erop zat, tot ineens begin augustus die monster-hittegolf passeerde.
Dat vind ik ook. Het is maar weinig nachten echt goed afgekoeld de laatste weken.Ik vind dat het al de hele zomer meer zwoel en vochtig aanvoelt tegenover de vorige zomers. De 25°C nu voelt precies even warm aan als de 30°C van de voorbije jaren. En dikwijls blijven de minima hoog. Een hoge luchtvochtigheid geeft natuurlijk kleinere verschillen in temperatuur tussen dag en nacht. Het natte voorjaar dat we gehad hebben zal er ook wel voor iets tussen zitten.
Deze juni was toch niet de warmste ooit?De drie warmste juni's ooit zijn 2021, 2019 en 2017.
De reden waarom deze juni de warmste ooit was, is omdat tegenover vroeger de zomernachten flink zijn opgewarmd, maar ten tweede ook omdat duidelijk de slechtweerperiodes opwarmen.
Ik gebruikte de gegevens van De Bilt dat nabij Utrecht in Nederland ligt, dus dat kan volkomen.Deze juni was toch niet de warmste ooit?
Het was gemiddeld 18,6°C in juni, terwijl het in juni 2003 gemiddeld 19,3°C was.
Dus ik begrijp niet goed waarom je juni 2003 niet vermeldt, laat staan in de top 3 van "warmste juni's ooit"?KMI - Juni
www.meteo.be
Dat verklaart veel!Ik gebruikte de gegevens van De Bilt dat nabij Utrecht in Nederland ligt, dus dat kan volkomen.
Juni 2003 was in Nederland de 5e warmste ooit (ook nog eens na 1976).

Juni 2003 was in Ukkel 1,5°C warmer dan in De Bilt (17,84 vs 19,3 in Ukkel), terwijl dat bij juni 2021 maar (18,23 vs 18,6) was. Ik vermoed dat de verklaring het meer voorkomen van "minder weer" was in Vlaanderen tijdens de laatste twee weken van juni.Dat verklaart veel!
Wel straf dat er zo veel verschillen kunnen zitten tussen Utrecht (juni 2003 pas op 5e plaats) en Brussel (juni 2003 warmste ooit)![]()
Het grootschalige patroon wordt wel duidelijker, de details worden later ingevuld. Dit is meer een verwachting van tien dagen vooruit, maar de trend kan dan al zichtbaar zijn. Maar om echt gefundeerde uitspraken te doen, dat gaat niet. Maar dat een stabiele periode zich aandient of juist niet, kan al dan niet - met enige voorbehoud - wel voorzichtig gezegd worden.@Lakigigar : hecht je veel belang aan die modellen op lange termijn? Het is altijd interessant natuurlijk om proberen zo ver vooruit te kijken, maar ik probeer het op max. één week te houden. Hoe verder in de tijd, hoe onbetrouwbaarder toch?
Ik kan verkeerd zijn maar mij is het bijvoorbeeld opgevallen dat in zomertijden een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit meestal wel uitkomt en ook nog opwarmt tegen dat die periode zich aandient. Onstabiel weer of neerslag die in de kaarten zit wordt meestal uitgesteld en/of komt helemaal niet uit.Het grootschalige patroon wordt wel duidelijker, de details worden later ingevuld. Dit is meer een verwachting van tien dagen vooruit, maar de trend kan dan al zichtbaar zijn. Maar om echt gefundeerde uitspraken te doen, dat gaat niet. Maar dat een stabiele periode zich aandient of juist niet, kan al dan niet - met enige voorbehoud - wel voorzichtig gezegd worden.
Ik ben ook geen weervoorspellen, ik ben een weeramateur, dus dat geeft mij de vrijheid om al iets te doen waar de professionele weervoorspellers zich niet mee bezig houden.
Het wordt dit weekend al slecht, en de laatste weken en maand is het onstabiele toch niet bepaald uitgesteld...Ik kan verkeerd zijn maar mij is het bijvoorbeeld opgevallen dat in zomertijden een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit meestal wel uitkomt en ook nog opwarmt tegen dat die periode zich aandient. Onstabiel weer of neerslag die in de kaarten zit wordt meestal uitgesteld en/of komt helemaal niet uit.
Als er in de zomer een hittegolf op de kaarten verschijnt, dan is de kans dat het uitkomt veel groter dan wanneer er in de winter een koudegolf wordt voorspeld. Voor structurele kou in ons klimaat zijn er meer variabelen die moeten juist vallen.Ik kan verkeerd zijn maar mij is het bijvoorbeeld opgevallen dat in zomertijden een periode van stabiel, warm weer die in de pijplijn zit meestal wel uitkomt en ook nog opwarmt tegen dat die periode zich aandient. Onstabiel weer of neerslag die in de kaarten zit wordt meestal uitgesteld en/of komt helemaal niet uit.