Lente en Zomer 2026

Hallelujah, volgend weekend is onze trouw en de weergoden lijken ons heel goed gezind.
'tis vooral een buiten locatie dus dat scheelt heel wat stress 😅

Tmg3AIx.png

Ja, we gaan richting 30°C nu voor het weekend van 23 en 24 mei. Nog een beetje ver dus zeker nog niet zeker, maar komt dichterbij. Oper en control volgen elkaar ook dus dat verhoogt de betrouwbaarheid. Bij de pluim van GFS iets minder warm maar nog steeds heel mooi ook.

Het gemiddelde van alle vijftig lijntjes ligt op 25°C en lag altijd al daar sinds gisteren, maar gezien de termijn is de foutmarge nog vrij groot. En kan alles van 20°C tot 30°C. Maar de zware runs gaan doorgaans wel voor dikke vijfentwintigers, dertig zelf is dan toch het meest optimistische scenario (vanuit het perspectief van de hitteliefhebbers). Maar het kan dus wel. Nu, ik denk dat de meesten ook wel gewoon zouden tekenen voor drie dagen 25°C en zonnig weer tijdens pinksterweekend. 30°C kan al te zijn voor sommigen.

Het kan zeker nog foutlopen trouwens. Bij de ochtendrun van GFS gaat het niet goed. Maar EC en de AI modellen hebben er wel zin in.

Al meteen weer consistent 25 graden of meer (thermometerhut that is) is wel heel veel gevraagd voor een streek waar het net flink geregend heeft. Alles moet goed zitten om het temperend effect van het vocht ongedaan te maken. Het is nog (te) veraf en ik vermoed dat het thermisch optimisme nog wel wat afgebouwd zal worden de komende dagen. Eerst terug wat droogte, en dan zijn die temperaturen weer makkelijker om te breiken.

Maar een verbetering tov waar we nu inzitten zal het wel worden - en dat is wel heel welkom natuurlijk. Het zal wel vochtige warmte zijn ipv de droge warmte van eind april.

Ja, we gaan richting 30°C nu voor het weekend van 23 en 24 mei.
Wat ik gisteren had verwacht is nu zichtbaar. Het KMI verwacht nog max 21-23 graden voor het volgende weekend, wat heel wat realistischer is na al die neerslag. Nog altijd welkom natuurlijk na wat we nu doormaken.

Als het nu droog blijft - toch nog altijd een hele opgave in dit land - is die 30 graden geen verre toekomstmuziek. Hopelijk tikken we de komende 4 maanden wat warmterecords aan na de (bijna) kouderecords van deze maand.

Ondertussen - althans als de neerslagvoorspelling van het KMI correct is - zal vannacht of morgen de normale neerslaghoeveelheid van de maand overschreden zijn in Ukkel, en daarmee zitten we dan ook reeds aan de derde te natte maand dit jaar. Het voorjaar verloopt ook natter dan normaal.

Enig voorbehoud bij die dertigers is idd. op zijn plaats maar het levert wel de HLN-style clickbait koppen op.
Amerikaans model is dikwijks nogal voortvarend. Zeker in het voorjaar kan het allemaal heel snel veranderen.
Wie herinnert zich nog de gortdroge pluimen van eind april? Is dat even anders uitgedraaid... 😕
Maar over halfweg mei nog vrijwel continu de verwarming moeten laten draaien om het binnen op 21 gaden te houden is ook niet normaal. 2012 vibes bij deze maand mei... Begon (heel) koud maar eindigde warm.

Wat ik gisteren had verwacht is nu zichtbaar. Het KMI verwacht nog max 21-23 graden voor het volgende weekend, wat heel wat realistischer is na al die neerslag. Nog altijd welkom natuurlijk na wat we nu doormaken.

Als het nu droog blijft - toch nog altijd een hele opgave in dit land - is die 30 graden geen verre toekomstmuziek. Hopelijk tikken we de komende 4 maanden wat warmterecords aan na de (bijna) kouderecords van deze maand.

Ondertussen - althans als de neerslagvoorspelling van het KMI correct is - zal vannacht of morgen de normale neerslaghoeveelheid van de maand overschreden zijn in Ukkel, en daarmee zitten we dan ook reeds aan de derde te natte maand dit jaar. Het voorjaar verloopt ook natter dan normaal.

Ondertussen zijn de voorspellingen op het KMI opnieuw gestegen.
Het zou interessant zijn om hun exacte berekening en modellen te weten.

Enig voorbehoud bij die dertigers is idd. op zijn plaats maar het levert wel de HLN-style clickbait koppen op.
Amerikaans model is dikwijks nogal voortvarend. Zeker in het voorjaar kan het allemaal heel snel veranderen.
Wie herinnert zich nog de gortdroge pluimen van eind april? Is dat even anders uitgedraaid... 😕
Maar over halfweg mei nog vrijwel continu de verwarming moeten laten draaien om het binnen op 21 gaden te houden is ook niet normaal. 2012 vibes bij deze maand mei... Begon (heel) koud maar eindigde warm.
GFS is dikwijls niet realistisch met hun temperaturen als je ver vooruit kijkt. Ik denk dat ze gewoon minder accurate input gebruiken en dus is de output ook niet meer van goede kwaliteit.
ECMWF voorspelt toch ook 26-28°C nu (volgens yr.no) voor dit weekend en begin volgende week. Het KMI houdt het bij 24°C. Die interpreteren de data van onder andere ECMWF en zullen meer rekening houden met de bodem en voorgeschiedenis denk ik.

Altijd even wachten met KMI. Rond de middag wordt dat bijgewerkt. En zoals gedacht: vrijdag al 26°, zaterdag 27°. Thermisch 'optimisme' is dus alleen maar omhoog gegaan in plaats van afgebouwd.

Eens die warmte er een paar runs inzit, wordt die alleen maar hoger en verlengd. Een tijdje het normale weer is tegenwoordig helaas teveel gevraagd.

Laatst bewerkt:
De kust zal al blij mogen zijn met 22-23 imho (wat natuurlijk ook al goed is).
Maar in hoeverre dat 'blokkerend hoog' vanaf donderdag effectief een blijver is, valt nog af te wachten want na komend weekend schieten de lijntjes weer alle kanten op. Vooral dan qua temperatuur want er zijn gelukkig weinig scenario's met veel neerslag.

FvwQ8QC.png

Heel warme pluim gewoon weer hoor.

Ik weet niet waarom ik sommige van die doemberichten hierboven moet lezen en waarop dat gebaseerd is. Maar ik zie toch iets totaal anders dan.

xi4mJ56.png

En het KMI heeft ook al gewoon een 29°C voor Gent staan op zaterdag hoor.

Die interpreteren de data van onder andere ECMWF en zullen meer rekening houden met de bodem en voorgeschiedenis denk ik.
Dat doen ze al.

In juni 2023 haalden we 30°C met 12°C op de hoogte van 850 hPa. In de laatste EC run halen we dat dit weekend al, maar zou het volgende week nog pieken naar 16°C op dat hoogteniveau (zelfs lokaal in de Gaume 17°C, dus in principe onder perfecte omstandigheden kan 35°C dan al). Nu woensdag is nog een beetje ver weg. Maar zowel de modellen (als de voorspellers) houden daar al rekening mee met voorgeschiedenis en bodemvocht. Anders zouden de verwachtingen nog warmer uitvallen.

Het is niet dat het niet kan. We hebben al 3x een hittegolf gehad in mei. De laatste keer in 1998. Het nieuwe klimaat heeft op dat vlak wat ondergepresteerd. De temperatuurrecords gemeten in Ukkel voor eind mei liggen al rond 34°C. Dit weekend staat bijvoorbeeld erg scherp dus dagrecords zullen er wellicht niet gehaald worden.

De dagen zijn eind mei ook gewoon wat langer en de bodemvocht zou snel kunnen verdampen op deze manier. Voorgeschiedenis zal na een week al niet meer van tel zijn. Maar goed, ook dit zal natuurlijk niet eeuwig blijven duren. Zelfs de warmste zomers ooit hebben nog altijd hun dipjes. Of je zou hittegolven van 90 dagen lang moeten zien en dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

EKJGXM1.png

Laatst bewerkt:
eps_pluim_tt_06310.png

Ik neem meestal expertpluim zuidwest ipv zuid. Die temperaturen van zuid halen we hier nooit.
En nog beter/accurater voor de kustregio is de KNMI pluim van Vlissingen, die blijft effectief nog een paar graden lager maar ik kan die hier niet rechtstreeks linken.

Of je zou hittegolven van 90 dagen lang moeten zien en dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Als er zoiets als de winter van 1962-1963 mogelijk is, moet dat ook omgekeerd kunnen en ik kan alleen maar hopen dat de gekende sportvloek van het jinxen nog lang uitblijft in jouw geval :).

De dagen zijn eind mei ook gewoon wat langer en de bodemvocht zou snel kunnen verdampen op deze manier.
Klopt, maar dat verdampen duurt IMHO toch wel even. Zeker gezien de manier waarop het geregend heeft - in Ukkel 60 mm ondertussen (op andere plaatsen veel meer) en dat niet op 2 of 3 dagen maar op 12 regendagen, dus die regen heeft wel de kans gehad om in de bodem te raken. Een sterke wind om die bodem versneld weer op te drogen zit er ook niet meteen in.

Desondanks kan het idd wel, maar dan met "transportwarmte". Gezien de windrichting die toch voor vrijdag en zaterdag zuidoost ingetekend staat, als dat pal uit een "brongebied" van warmte komt (om nog wat winterse termen te gebruiken) is een thermisch hoogstandje van >25 idd toch mogelijk, ondanks de slechte voorgeschiedenis. Vanaf zondag zou de wind weliswaar uit noordoost komen, dus hoe het dan nog warmer zou worden zoals de voorspellingen momenteel denken, dat is me wel niet meteen duidelijk.

Ondertussen is de normale maandhoeveelheid neerslag voor mei in Ukkel overschreden. Daarvoor waren minder neerslagdagen nodig dan normaal. Het blijft ook opmerkelijk somber en de gemiddelde temperatuur is tot nu toe meer dan 2 graden kouder dan normaal. Maar goed, de laatste decade zal dus vermoedelijk een en ander nog wel rechttrekken.

Ik denk dat, als de aangevoerde lucht droog en warm genoeg is, dat effect van het bodemvocht op de temperatuur al veel minder gaat zijn na een paar dagen. Zal vooral de toplaag van de grond zijn waar het vocht het eerst zal verdampen, dat een effect op de temperatuur gaat hebben.

In volle zomer duurt het maar een paar dagen eer de grond droog is en de plassen weg zijn. In tegenstelling tot de winter.

Als er zoiets als de winter van 1962-1963 mogelijk is, moet dat ook omgekeerd kunnen en ik kan alleen maar hopen dat de gekende sportvloek van het jinxen nog lang uitblijft in jouw geval :).
Maar dat is het punt niet. Zelfs in de winter van 1962-1963 waren er mildere intervallen waarbij de temperatuur boven 0°C kroop. Ook in de meest warme zomers die je je kan bedenken zal die temperatuur wel eens onder 25°C gaan. Hete zomers zullen we zeker en vast voor de rest krijgen en nog vaak zelfs.

Maar dat is het punt niet. Zelfs in de winter van 1962-1963 waren er mildere intervallen waarbij de temperatuur boven 0°C kroop. Ook in de meest warme zomers die je je kan bedenken zal die temperatuur wel eens onder 25°C gaan. Hete zomers zullen we zeker en vast voor de rest krijgen en nog vaak zelfs.
Zelfs een maximum onder de 20°C gebeurt regelmatig in de zomer (meestal op grijze en regenachtige dagen). 25°C ligt zelfs al boven het gemiddelde maximum op een zomerdag (dat rond de 23°C ligt)

Terug
Bovenaan