Lente en Zomer 2026

Heel goed weer in een groot deel van Europa dus
Trop is ook teveel. Niet iedereen deelt jouw definitie van heel goed weer.
Als die voorspellingen waar zijn, flirten we met een hittegolf in België en zijn de veertigers in het Zuiden ook ginder geen goed weer maar te warm. En dit in mei...

En hopla, vrijdag zomaar ook even 30°C nu volgens KMI update. Opnieuw warmte verlengd en intenser dus. Regionaal hier en daar waarschijnlijk gewoon al een hittegolf dan.

Hopelijk blijft het voorspelde onweer van zaterdag er ook inzitten met voldoende neerslag erbij, maar ik vermoed nu al dat dit tegen vrijdag volledig oplost.

Ik ben wel blij dat het hier niet zo warm kan worden omdat het nog niet zo lang geleden geregend heeft :sarcastic:
Anyway, zijn het gedachten of is het toch al weer erg droog overal. Als ik kijk hoeveel water er nog in bepaalde beken staat (die normaal erg veel water verwerken) doe ik toch raar dat dat peil nu terug zo laag staat.

Ik ben wel blij dat het hier niet zo warm kan worden omdat het nog niet zo lang geleden geregend heeft :sarcastic:
Anyway, zijn het gedachten of is het toch al weer erg droog overal. Als ik kijk hoeveel water er nog in bepaalde beken staat (die normaal erg veel water verwerken) doe ik toch raar dat dat peil nu terug zo laag staat.
Vlaanderen schakelt naar droogteniveau 1 (code geel). Meer info via opdehoogtevandroogte.be.

Vanaf 19 mei stelt de Vlaamse Droogtecommissie droogteniveau 1 in voor Vlaanderen (geel: preventieve maatregelen door beheerders). De maand april was zeer droog. Hierdoor waren de grondwaterstanden, waterpeilen en debieten algemeen afgenomen. De neerslag van de eerste helft van mei zorgde voor een (lichte) verbetering van de hydrologische toestand. In het westen van Vlaanderen viel beduidend minder neerslag, waardoor de toestand daar niet significant is verbeterd.

Meer details over de droogtetoestand en de van kracht zijnde droogtemaatregelen in Vlaanderen vind je op de website www.opdehoogtevandroogte.be.

Gemengd hier in de buurt. Gisterenavond nog gaan wandelen en dit opgemerkt:
  • Beek 1 stond idd redelijk laag.
  • Beek 2 stond op normaal niveau.
  • Greppel die een boer naast zijn veld gegraven heeft paar weken geleden stond nog water in.
  • Meerdere landbouwwegen waren uitgehard en stoffig, zelfs tussen/onder bomen en andere beplanting.
  • Op andere plekken (wel in een vochtig gebied, wandelpad staat daar zowat heel het jaar drassig tot nat) lag het nog drassig
  • Elders zelfs nog plassen op bepaalde paden/landbouwwegen
Ook hier in de tuin valt het nog mee, heb nog niet moeten sproeien en gras en planten in volle grond staan nog mooi; bij echte droogte moet ik dagelijks sproeien (toch de planten, gras doe ik niet :P ).

Trop is ook teveel. Niet iedereen deelt jouw definitie van heel goed weer.
Als die voorspellingen waar zijn, flirten we met een hittegolf in België en zijn de veertigers in het Zuiden ook ginder geen goed weer maar te warm. En dit in mei...
Ja, maar het is ook niet in elk land waar de zon overuren maakt zo warm als het hier is natuurlijk. Voor de rest heb je zeker gelijk.

Arpege blijft (lokaal) met absurde waarden komen voor vrijdag en zaterdag

6a15c268263d9.png

6a15c2687a242.png

Ik denk dat het in theorie wel mogelijk wordt maar het zal lokaal moeten zijn en afhangen van evt. onweer/onstabiliteit.

ICON houdt het op een 34°C. Ik denk dat 34-35°C mogelijk moet zijn, indien de condities goed blijven (evt. onstabiliteit en onweer kan ervoor zorgen dat dat maximum niet gehaald worden). Zaterdag is er wel wat onweer mogelijk.

HJQEtcMXgAAMVN5

In groot-brittannië een nieuw meirecord met 35°C nu.

Op zondag (en nadien) zou het dan toch moeten afkoelen uiteindelijk.

Goed weer kan je dit toch niet noemen. Vanaf je zweet zonder iets te doen is voor mij de fun er wel af.
Echt zweterig weer is het toch niet door de droge lucht? Ik vind het eerder een aangename hitte. Bij een vochtige 30°C ga ik idd ook sneller zweten zonder iets te doen, maar zonet nog een goeie avondwandeling gemaakt en nauwelijks gezweet, 't was heerlijk :coolbrows:

Echt zweterig weer is het toch niet door de droge lucht? Ik vind het eerder een aangename hitte. Bij een vochtige 30°C ga ik idd ook sneller zweten zonder iets te doen, maar zonet nog een goeie avondwandeling gemaakt en nauwelijks gezweet, 't was heerlijk :coolbrows:
Het is momenteel op veel punten dan ook al meer dan 10° frisser dan het warmste punt van de dag. Niet overdreven trouwens:
wIz5H7m.png

En de zon is onder, ook niet onderschatten wat voor een verschil dat maakt.

Ik heb daarnet ook een avondwandeling gedaan waarbij ik minder gezweet heb dan die 5min die ik deze namiddag in de vlakke zon gestaan heb om mijn was op te hangen...

Het is momenteel op veel punten dan ook al meer dan 10° frisser dan het warmste punt van de dag. Niet overdreven trouwens:
wIz5H7m.png

En de zon is onder, ook niet onderschatten wat voor een verschil dat maakt.

Ik heb daarnet ook een avondwandeling gedaan waarbij ik minder gezweet heb dan die 5min die ik deze namiddag in de vlakke zon gestaan heb om mijn was op te hangen...
'k Had misschien beter het uur vermeld... 't Was dus om 19u dat ik gewandeld heb, niet pas om 22u ofzo 😅
Soit, het is toch een feit dat zo'n droge hitte veel draaglijker is dan vochtige hitte?

Hopelijk blijft het voorspelde onweer van zaterdag er ook inzitten met voldoende neerslag erbij, maar ik vermoed nu al dat dit tegen vrijdag volledig oplost.
Hopelijk komt dat vermoeden uit, want zaterdag heb ik nog wel een en ander te doen buiten. Laat het slechte weer maar op maandag beginnen zodat er nog een weekend genoten kan worden.
Elders zelfs nog plassen op bepaalde paden/landbouwwegen
Hier zie ik idd ook nog altijd modder en kleine plassen op bepaalde onverharde plekken waar het water kan poolen. Aan het huidig tempo zullen die tegen het einde van de week wel stilaan droog gaan worden. Nochtans schijnt de zon nu al enkele dagen dag in dag uit op bijna de langste dagen van het jaar. Toont toch aan hoeveel energie er vereist is om wat iets meer dan een normale maandhoeveelheid neerslag is, weer wat weg te kunnen werken.
Goed weer kan je dit toch niet noemen. Vanaf je zweet zonder iets te doen is voor mij de fun er wel af.
Zweet valt toch nog mee. Hadden we dezelfde omstandigheden als nu in augustus, dan zou het een pak klammer aanvoelen dan dit.

Zweet valt toch nog mee. Hadden we dezelfde omstandigheden als nu in augustus, dan zou het een pak klammer aanvoelen dan dit.
Maar we zijn niet augustus, we zijn eind mei...
ffaM2Bz.png

Blozuaz.png

Waarom blijven mensen dat detail vergeten? Tegen augustus ben ik normaal ook gewend aan warmere temperaturen en zweet ik minder. Nu zijn het opeens onverwachts tropische temperaturen en mijn lichaam zegt nee. We zijn op iets meer dan een week van max 11° naar max 29° gegaan. En mensen reageren daar ook anders op, mijn lichaam heeft meer tijd nodig om te normaliseren van zo'n extreme schok.

Tuurlijk is een vochtige warmte nog erger en ik zou nog meer zweten als het nu vochtiger was, maar ik zweet nu ook sneller en meer dan gemiddeld voor eind mei!

Voor de één is het goed weer, de ander niet. De hitte is idd wel droog en nog draaglijk in mijn geval. S nachts en vanaf 22h koelt het gelukkig net genoeg af voor een ochtend reset van de hitte. We noteren net geen hittegolf door gebrek aan 3 opéénvolgende 30C dagen. Een 'kwasie' hittegolf eind mei is idd wel heel vroeg, mogen we niet vergeten, maar het ging even over draaglijk of niet.

Voor de één is het goed weer, de ander niet. De hitte is idd wel droog en nog draaglijk in mijn geval. S nachts en vanaf 22h koelt het gelukkig net genoeg af voor een ochtend reset van de hitte. We noteren net geen hittegolf door gebrek aan 3 opéénvolgende 30C dagen. Een 'kwasie' hittegolf eind mei is idd wel heel vroeg, mogen we niet vergeten, maar het ging even over draaglijk of niet.
Lokaal zal er wel een hittegolf inzitten op enkele plaatsen waar het anders ook warmer is (Kempen, delen Limburg...). Moet overigens geen 3 opeenvolgende dagen van 30°C zijn. Moeten er 3 van 30°C zijn in een reeks van 5 opeenvolgende dagen met minstens 25°C volgens de officiële definitie van het KMI.
Afkoelen doet het hier toch maar heel traag in ieder geval. Zeker met de weinige wind die er de laatste dagen was, koelt het moeilijk af in huis. Vanochtend nog 25°C op de slaapkamer met het raam de ganse nacht open.

Lokaal zal er wel een hittegolf inzitten op enkele plaatsen waar het anders ook warmer is (Kempen, delen Limburg...). Moet overigens geen 3 opeenvolgende dagen van 30°C zijn. Moeten er 3 van 30°C zijn in een reeks van 5 opeenvolgende dagen met minstens 25°C volgens de officiële definitie van het KMI.
Afkoelen doet het hier toch maar heel traag in ieder geval. Zeker met de weinige wind die er de laatste dagen was, koelt het moeilijk af in huis. Vanochtend nog 25°C op de slaapkamer met het raam de ganse nacht open.
Idd 3x 30C gevolgd of voorafgaand door 2x 25C. Maar maandag was het hier maar 29C en in Ukkel idem dacht ik. Dus net niet hier.
Maar het gevoel blijft hetzelfde (bij net wel of niet), minus de wat koelere nachten. Op 20C nachten zit ik ook niet (meestal niet) te wachten, zeker eind mei.

Gisteren was lokaal wel warmst met 31C. Eerder zuid Europees weer voor mei.

maar het ging even over draaglijk of niet.
Het ging er eigenlijk over of het zweterig weer is of niet. En dat hangt af van referentiekader. En van persoon. En voor mij valt het niet mee door de snelle opwarming (waardoor ik geen gewenning had) en al zeker niet voor eind mei te zijn...
Idd 3x 30C gevolgd of voorafgaand door 2x 25C
Nee, zoals gezegd moet die 3x 30° niet opeenvolgend zijn volgens KMI.

Hittegolf​

Het KMI spreekt van een landelijke hittegolf wanneer de maxima in Ukkel gedurende minstens 5 opeenvolgende dagen tenminste 25 graden halen, waarbij op minstens drie dagen ten minste 30 graden gehaald wordt.
Kan dus perfect 30-25-30-25-30 ook zijn volgens die definitie...

Terug
Bovenaan