Lente en Zomer 2026

Verdorie zeg, het weekend ziet er heel slecht uit. Net nu ik 2 dagen buitenactiviteiten heb :crazy:
Ik hoop dat het beperkt blijft tot enkele stevige maar korte onweders, met grotendeels zonnige periodes ertussen.

Als ik op KMI kijk, lokaal voor mijn locatie is de neerslaghoeveelheid ondertussen al naar 0 bijgesteld. Eergisteren stond het nog op 14 mm. Gisteren op 8 mm. Vanochtend nog op 4 mm of zoiets. En nu gewoon 0.

Sinds zondag late namiddag aan zee geen druppel meer gevallen.
Wel weer van de partij sinds vanmorgen is de strakke noordooster die voor een onaangenaam koudegevoel zorgt.

De rest van deze week lijkt vrij oké te verlopen met dit weekend terug 20°C maar vanaf zondag onweersbuien. Volgende week ziet er voorlopig slecht uit. In de laatste run halen we zelfs de dubbele cijfers niet volgende week maandag.

Belangrijkste voor mij is dat het zaterdag goed weer is om de Tour de Namur te doen. De rest zien we nog wel, dat is nog te ver vooruit.

Gisteren avond/nacht nog een serieuze hoeveelheid neerslag gekregen waar ik woon, en inderdaad, dat dit nog maar even zo blijft of we hebben deze zomer problemen.
Nochtans - als er zo'n hoeveelheden vallen op zo'n korte tijd stroomt een groot deel van dat water toch direct weer af naar rivieren/kanalen omdat de grond het niet kan verwerken? Een keer dat die toplaag verzadigd is...

Nochtans - als er zo'n hoeveelheden vallen op zo'n korte tijd stroomt een groot deel van dat water toch direct weer af naar rivieren/kanalen omdat de grond het niet kan verwerken? Een keer dat die toplaag verzadigd is...
Neerslag > geen neerslag na een kurkdroog voorjaar.

Neerslag is broodnodig, ik weet het, maar moet dat echt nu ik volgende week een wandelvakantie geboekt heb?

Neerslag is broodnodig, ik weet het, maar moet dat echt nu ik volgende week een wandelvakantie geboekt heb?
Ja sorry, ik had de vorige weken mooi weer nodig voor mijn activiteiten en Josiane had al mooi weer geclaimed verderop in mei. Volgend jaar proberen we ook met jou rekening te houden!

In Ukkel is (voorlopige telling) 5.4 mm gemeten sinds middernacht. Bovenop de hoeveelheid die de voorbije dagen al viel is daarmee de helft van de normale maandneerslag na nog geen week gevallen.

Toont toch aan hoe weinig er nodig is voor meteen weer relatief - voor de tijd van het jaar - veel neerslag een keer lagedruk vrij spel krijgt. Gelukkig dat we, op metaniveau dan, in een periode zitten waarin er merkelijk meer langdurige hogedrukimpulsen zijn. Maar dat zal wel weer een keer eindigen ook.

OTOH, als dit de jaarlijks terugkerende voorjaarsweken met noordenwind zijn, neem ik dat er graag bij. Veel liever nu al, dan pas in juni of juli.

In Mechelen waar ik al de ganse dag zit is er 0,0 mm gevallen. Vrij lokaal dus. Vooral zuidoosten en wat in het centrum heeft neerslag gehad, dacht ik.

Hier is er praktisch niets gevallen vannacht en vandaag. Het is niet zo slecht als eerder voorspeld. Ik ben zelfs met de fiets gaan werken. Het is alleen nogal donker en somber voor de tijd van het jaar.

Verdorie zeg, het weekend ziet er heel slecht uit. Net nu ik 2 dagen buitenactiviteiten heb :crazy:
Ik hoop dat het beperkt blijft tot enkele stevige maar korte onweders, met grotendeels zonnige periodes ertussen.

Ik citeer even mezelf, de voorspelde onweer- en regenbuien zijn weer van de kaarten af, joepie!
Hopelijk blijft het zo.

Er wordt toch wel geknabbeld aan de verwachte neerslag voor komende week, al is het moeilijk te voorspellen omdat het om buien zou gaan.

BLoOleG.png

Een beetje vroeg verder maar ik zie de modellen al voorzichtig hinten op een weer iets warmere week de week nadien (ook andere langetermijnmodellen hinten daar toch op). De blauwe lijn kan een uitbuiter zijn maar ook de gemiddelde gaat omhoog.

De blauwe lijn kan een uitbuiter zijn maar ook de gemiddelde gaat omhoog.
Dat was idd te-mooi-om-waar-te-zijn - die >25 graden van dinsdag 19 mei is geschrapt. Maar opmerkelijk dat het meteen over een flinke schrapping gaat: die dag zou nu zelfs nog te koud gaan verlopen voor de tijd van het jaar, en de omslag naar terug warmere temperaturen komt er daarna na. Nu, de tendens dat het ergens volgende week toch weer wat zou gaan opwarmen blijft er gelukkig wel in.

We lijken iig een hele week tegemoet met temperaturen die onder de normaal blijven steken, en met ook opnieuw regen vooral in de tweede helft van de week. Zoals gezegd, hopelijk is dit de traditionele "noordenwind"-fase van het voorjaar en zijn we er dan ook weer vanaf voor dit jaar.

De warme eerste dagen van de maand zorgen er wel voor dat de maand thermisch vooralsnog normaal verloopt, maar tegen het einde van de week - mogelijks tegen morgen al - zal dat wel niet meer het geval zal zijn. Deze maand verloopt tot nu toe wel opmerkelijk somber in Ukkel, met slechts +/- 20% van het normaal aantal zonuren na de eerste decade.

Ik zie nog altijd een trend naar boven, het gemiddelde gaat omhoog. Neen, geen 25°C. Maar het is nog steeds maar mei, dat komt heus nog wel.

Het lijntje van de gemiddelde van de 50 lijntjes ligt nog altijd waar het lag toen ik de afbeelding toonde. Maar de blauwe lijn ligt nu onderaan ipv bovenaan. (dus opnieuw een uitbijter)

Op (heel) lange termijn is de pluim zelfs warmer geworden! Want het gemiddelde ligt daar nu op 20°C en dat was niet het geval toen ik de afbeelding toonde, daar ligt dat op 18-19°C.

Wat onder meer wel veranderd is de schaal, bij de afbeelding die ik toonde ging die maar tot 30°C, nu is dat 35°C dus dat kan een vertekend beeld geven als je vergelijkt. Voor regio zuid Nederland (dus dichter bij België) is zelfs 40°C opgenomen in de schaal omdat er enkele dappere lijntjes al richting de 35°C graden binnen 2 weken. Natuurlijk moet je je daar niet op blind te staren, veel te ver en uitbijters. Maar je kan je wel eens miskijken op een pluim omwille van die schaal... (waardoor je het idee hebt dat het niet zo warm zal worden) -> zie spoiler

XatKXuZ.png

60gziWA.png

Verder beter nu dat het een beetje regent... dan diep in de zomer (en we kunnen het goed gebruiken, want anders geen zwembaden te vullen!)

Overigens een opvallend koude nacht wel voor donderdag 14 naar 15 mei, en in mindere mate ook wel vrij koud voor 15 naar 16 en 16 naar 17. 1 moedig lijntje gaat nog net voor vorst donderdagnacht.

Laatst bewerkt:
Het is mei, dus het zo ook wel straf zijn moesten we wekenlang rond de 12°C blijven hangen. 35°C zou ook niet normaal zijn voor de tijd van het jaar, het is nog geen zomer. Dat zou dan eind mei meer dan 15°C boven normaal liggen.

Volgens google foto's staat mijn zwembadje altijd 2de helft van mei.

Als ik de "voorspellingen" zo bekijk ga ik pas als ik terugkom uit zomervakantie (begin juli) men zwembadje moeten zetten 😔

Ach - was het maar waar. Wie het hier (in de zomer) te warm vindt, heeft toch zo veel opties: op een paar uur sta je in koelere regio's met vergelijkbare jobs en lonen. Die noordelijke alternatieven liggen voor het rapen. Maar wie meer zon en warmte wil + dezelfde loonsvoorwaarden, heeft nauwelijks keuze. Eigenlijk enkel delen van de VS - en als je het ook nog binnen "een paar uur" wilt houden: niets.
Het zuiden van Spanje en je werkt van thuis uit als freelancer?

Terug
Bovenaan