Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
.Wat ik gisteren had verwacht is nu zichtbaar. Het KMI verwacht nog max 21-23 graden voor het volgende weekend, wat heel wat realistischer is na al die neerslag. Nog altijd welkom natuurlijk na wat we nu doormaken.Ja, we gaan richting 30°C nu voor het weekend van 23 en 24 mei.

Wat ik gisteren had verwacht is nu zichtbaar. Het KMI verwacht nog max 21-23 graden voor het volgende weekend, wat heel wat realistischer is na al die neerslag. Nog altijd welkom natuurlijk na wat we nu doormaken.
Als het nu droog blijft - toch nog altijd een hele opgave in dit land - is die 30 graden geen verre toekomstmuziek. Hopelijk tikken we de komende 4 maanden wat warmterecords aan na de (bijna) kouderecords van deze maand.
Ondertussen - althans als de neerslagvoorspelling van het KMI correct is - zal vannacht of morgen de normale neerslaghoeveelheid van de maand overschreden zijn in Ukkel, en daarmee zitten we dan ook reeds aan de derde te natte maand dit jaar. Het voorjaar verloopt ook natter dan normaal.
GFS is dikwijls niet realistisch met hun temperaturen als je ver vooruit kijkt. Ik denk dat ze gewoon minder accurate input gebruiken en dus is de output ook niet meer van goede kwaliteit.Enig voorbehoud bij die dertigers is idd. op zijn plaats maar het levert wel de HLN-style clickbait koppen op.
Amerikaans model is dikwijks nogal voortvarend. Zeker in het voorjaar kan het allemaal heel snel veranderen.
Wie herinnert zich nog de gortdroge pluimen van eind april? Is dat even anders uitgedraaid...
Maar over halfweg mei nog vrijwel continu de verwarming moeten laten draaien om het binnen op 21 gaden te houden is ook niet normaal. 2012 vibes bij deze maand mei... Begon (heel) koud maar eindigde warm.
Dat doen ze al.Die interpreteren de data van onder andere ECMWF en zullen meer rekening houden met de bodem en voorgeschiedenis denk ik.
Als er zoiets als de winter van 1962-1963 mogelijk is, moet dat ook omgekeerd kunnen en ik kan alleen maar hopen dat de gekende sportvloek van het jinxen nog lang uitblijft in jouw gevalOf je zou hittegolven van 90 dagen lang moeten zien en dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
.Klopt, maar dat verdampen duurt IMHO toch wel even. Zeker gezien de manier waarop het geregend heeft - in Ukkel 60 mm ondertussen (op andere plaatsen veel meer) en dat niet op 2 of 3 dagen maar op 12 regendagen, dus die regen heeft wel de kans gehad om in de bodem te raken. Een sterke wind om die bodem versneld weer op te drogen zit er ook niet meteen in.De dagen zijn eind mei ook gewoon wat langer en de bodemvocht zou snel kunnen verdampen op deze manier.
Maar dat is het punt niet. Zelfs in de winter van 1962-1963 waren er mildere intervallen waarbij de temperatuur boven 0°C kroop. Ook in de meest warme zomers die je je kan bedenken zal die temperatuur wel eens onder 25°C gaan. Hete zomers zullen we zeker en vast voor de rest krijgen en nog vaak zelfs.Als er zoiets als de winter van 1962-1963 mogelijk is, moet dat ook omgekeerd kunnen en ik kan alleen maar hopen dat de gekende sportvloek van het jinxen nog lang uitblijft in jouw geval.
Zelfs een maximum onder de 20°C gebeurt regelmatig in de zomer (meestal op grijze en regenachtige dagen). 25°C ligt zelfs al boven het gemiddelde maximum op een zomerdag (dat rond de 23°C ligt)Maar dat is het punt niet. Zelfs in de winter van 1962-1963 waren er mildere intervallen waarbij de temperatuur boven 0°C kroop. Ook in de meest warme zomers die je je kan bedenken zal die temperatuur wel eens onder 25°C gaan. Hete zomers zullen we zeker en vast voor de rest krijgen en nog vaak zelfs.