Lente en zomer 2023

Terwijl de modellen tot eergisteren de minder warme lucht op donderdag liet komen is dat nu uitgesteld naar zaterdag (als het tegen dan ook niet wordt opgeschoven). Ik vermoed dat van het onweer en neerslag ook nog weinig in huis zal komen.

Terwijl de modellen tot eergisteren de minder warme lucht op donderdag liet komen is dat nu uitgesteld naar zaterdag (als het tegen dan ook niet wordt opgeschoven). Ik vermoed dat van het onweer en neerslag ook nog weinig in huis zal komen.

Hier al geen regen meer te zien op kmi tot zaterdag.

Hopelijk volgende week ook geen regen, want dan hebben we terug de hele week werk.

Ik begrijp niet goed dat je dezer dagen vaak leest over die "hete" dagen? Als 27 of 28 graden al bloedheet is, ok.
Ja, het plakt. En ja de zon brandt (eigenschap van de zon) maar in huis is het prima te doen. Gisteren om 6u opgestaan en het was buiten een goeie 16 graden. Donderdag hadden we nog een dag van 21 graden.

Meer dan tijd genoeg om het huis relatief koel te houden.

Ik vermoed dat er wat regioverschillen moeten meespelen?
De voorbije dagen in Oost-en West-Vlaanderen nooit een plakkerig gevoel gehad en de temperatuur in huis is gewoon aangenaam.
Ik hoorde op het nieuws dat de eerste dagen van Pukkelpop broeierig waren, maar dat was bij ons (langs de andere kant van het land) toch niet het geval.
Gewoon mooi en aangenaam weer.

De voorbije dagen in Oost-en West-Vlaanderen nooit een plakkerig gevoel gehad en de temperatuur in huis is gewoon aangenaam.
Ik hoorde op het nieuws dat de eerste dagen van Pukkelpop broeierig waren, maar dat was bij ons (langs de andere kant van het land) toch niet het geval.
Dat speelt zeer zeker mee. Gemiddeld gezien wordt het dichter bij de zee bijvoorbeeld niet zo extreem qua temperaturen, terwijl het in pakweg de Kempen veel sneller opwarmt. Dat briesje dat je vaak voelt als je dichter bij de zee komt heb je ook niet in het binnenland. Hier bij mij was het vandaag weer 28 graden en volledig windstil, bijvoorbeeld.

Ik kom geregeld aan de zee, en vooraleer het daar echt zo'n typische, drukkende plakdag is, is het in het binnenland vaak al echt extreem qua temperatuur.

Kijk bijvoorbeeld naar de verwachtingen voor Oostende versus Mechelen:

DatumOostendeMechelen
22/0822 graden26 graden
23/0822 graden27 graden
24/0826 graden28 graden
25/0821 graden25 graden
26/0819 graden21 graden

Daarna verwacht men dat de hitte gaat vertrekken, maar dus ja: in sommige delen van het land wordt het veel minder snel plakkerig en super warm. Trouwens ook Brugge bekeken (toch al wat meer landinwaarts, vooraleer er iemand begint dat dat enkel aan de zee zo is) en daar mag je Oostende +1 graad doen.

Misschien moet ik toch dat appartement aan de kust maar eens kopen :tongue:

Hier in het Waasland vond ik het de afgelopen dagen toch heel plakkerig en veel te warm.

Het zweet druipte van m'n rug terwijl ik gewoon in de zetel naar TV lag te kijken.

In ons slaapkamer was het daarnet toen ik kwam slapen 26°. Raam aan de noordzijde en de hele dag dicht. (Ondertussen 20° dankzij de airco).

In ons slaapkamer was het daarnet toen ik kwam slapen 26°. Raam aan de noordzijde en de hele dag dicht. (Ondertussen 20° dankzij de airco).
Hier geen airco, maar het raam aan de noordzijde staat praktisch dag en nacht open.
's Avonds (na zonsondergang) ook nog even de ramen open aan de andere kant, zodat er een tochtje is en zo is het wel aangenaam hier.

Precies een bende gepensioneerden hier over dat weer ... te fris, te warm ...
25C met pieken tot 27 28C en niet te warme nachten, is nu al hitte. En half juli was al herfst. Overdrijven is een kunst dus langs beide kanten.
Er zijn mensen die nu eenmaal beter tegen de warmte kunnen dan andere. Dat merkte ik wel al bij collega's en vrienden.

Laatst bewerkt:
Precies een bende gepensioneerden hier over dat weer ... te fris, te warm ...
Het is dan ook een thread over het weer... Het kan hier toch moeilijk over de beurs gaan? En voor diepgaandere discussies is er de klimaatthread.

Mensen zijn nu eenmaal meer geneigd om hun grieven te posten online (zie ook het aantal antwoorden in de ergernissenthread versus de glimlachthread) dan dat ze komen posten dat er niets mis is en ze aan het genieten zijn. Dus ja, in een thread over het weer wordt er gezeikt over... Het weer.

Dat er mensen zijn die beter tegen de warmte kunnen dan anderen weet denk ik ook wel iedereen.

Ik doel maar op dat het opvalt dar er veel meer 'gezaagd' wordt over dat weer, niets persoonlijk. En dat is vrij Belgisch ja :)
Een vriend van van me (kwasie 60 toen) begon ooit op Madeira tegen een oudere local over het weer, smalltalk om het ijs te breken... Die keek hem zo aan van: HUH, waar begin jij nu over. Toen legde hij uit dat het hier nogal wisselvallig weer is, en daarom er zo iets is als leuteren over het weer bij ons.

Ja, veel oude mensen klagen en zagen veel over het weer, ook al is het niet zo slecht :p
Nat en kil, oei ons jicht
Warm, moeilijker ademhalen
Zeer koud, oei oei, we bewegen niet meer zo veel, bloedcirculatie slechter en sneller koud
Er zit daar wel een eenvoudige reden achter

Maar als kwikke (gezonde) 30'er komaan, je kan nog zo veel aan... Oa 40C en 30C op middernacht in 2019; meerdere hittegolven met 35C etc. in de recente jaren.

Het is absoluut geen zeer hete of slechte zomer in 2023, maar dat haalde je zelf al aan @RidderBauknecht .
Discussie over het weer? Okay, maar ik had het meer op het overdrijven van oa de media etc vandaag.

Wat wel blijft opvallen zijn de lange periodes van zeer droog of zeer nat, dan vind ik het geklaag best gegrond. Dat hoort nu bij de climate change, en zullen we aan moeten wennen.

Ik neem aan dat, wanneer het in Portugal wekenlang zonnig en 30°C is in de zomer, er niet veel te vertellen valt over het weer. Dan zijn er misschien juist uitschieters zoals een onweer en dan een hittegolf tot 40°C en dat is het.

Verder heeft het weer toch een grote impact op ons dagelijkse leven vind ik, heel wat buitenactiviteiten vallen al letterlijk in het water, als je een tuin hebt zal je al weinig geneigd zijn om in de tuin te werken bij regenweer, en ik zal ook geen (lange)fietsritten plannen bij regenachtig weer. Als je in Zuid-Spanje woont zal je dag allicht al afgestemd zijn op de hitte en is 35-40°C gewoon de normale gang van zaken en moet je daar ook niet meer over klagen. Dan doe je zware lichamelijke activiteit en sport best 's avonds laat of 's morgens vroeg.

Joepie. Ons dak ligt al 2 weken open en de voorspelde regen verschuift gelukkig steeds naar achter.
Al staat de regen er wel nog op voor mij op donderdag (regio Antwerpen)

En ook veel minder regen dan eerst eerder in de voorspellingen, nu alleen nog voor vrijdag regen en onweer. Daarna weer droog, terwijl eerder deze week er voor heel de volgende week regen op stond.
Ale toch allemaal volgens de website van het kmi, want de weerapp op mijn smartphone geeft nog altijd de "oude" informatie.

Voor de komende week ziet het er idd zo uit. Zolang we de verwarming nog maar niet hoeven opzetten ist voor mij goed.

eps_pluim_tt_06350.png

Onweer op dit moment, toch een heerlijke sensatie. Komt niet zo dichtbij als eerder deze week, toen hoorde ik het meer daveren.

Terug
Bovenaan