Lente en zomer 2022

Alle buien van de afgelopen dagen hebben regio Brussel en omstreken tot nu toe goed ontweken. 🤦‍♂️
Oftewel over West/Oost-Vlaanderen, oftewel over Limburg of Antwerpen, maar hier letterlijk nog steeds geen druppel gezien.

Edit: een dag later eindelijk wat (mot)regen.

Laatst bewerkt:
Hier hetzelfde. Vandaag laatste kans? Maar ik buienradar zo zie, lijkt het ook allemaal maar beperkt te blijven en valt de meeste neerslag net ten westen of net ten oosten. Om zot te worden, zeker als ik naar al rost gras, verwelkte bloemen en struiken en gele bladeren van de bomen kijk. Vraag me af of de natuur hiervan nog kan herstellen, misschien nu nog net wel en zeker gras, maar vooral bomen raken zo verzwakt van al die lange droogteperiodes dat herstellen op een bepaald moment niet meer zal lukken en vatbaar worden voor ziektes en plagen (zie naaldbossen die al aan het verdwijnen zijn). Ik vind het vrij beangstigend.

En wanneer koelen die nachten nu eindelijk eens af??

allez man.. deze nacht onweer voorspeld.. Deze morgen zo droog als het maar kan zijn.... En ik had gisteren express mijn planten geen water gegeven :cry:

Alle buien van de afgelopen dagen hebben regio Brussel en omstreken tot nu toe goed ontweken. 🤦‍♂️
Oftewel over West/Oost-Vlaanderen, oftewel over Limburg of Antwerpen, maar hier letterlijk nog steeds geen druppel gezien.
Regio Brussel/Leuven lijkt de regio die vandaag verreweg het meeste regen krijgt. Indien ik de buienradar bekijk gaan die een 10-20 mm krijgen deze voormiddag.
En ik heb voor heel 't land de indruk dat het ook in de namiddag nog wat gaat regenen. En maandag zou nu ook een flink natte dag kunnen worden

Regio Brussel/Leuven lijkt de regio die vandaag verreweg het meeste regen krijgt. Indien ik de buienradar bekijk gaan die een 10-20 mm krijgen deze voormiddag.
En ik heb voor heel 't land de indruk dat het ook in de namiddag nog wat gaat regenen. En maandag zou nu ook een flink natte dag kunnen worden
Dat grote regengebied dat daar nu ligt, lijkt wel serieus in te zakken. Ik vrees dat dat gaat tegenvallen qua hoeveelheid (eerder richting de 5mm), maar ik ontvang elke druppel met open armen.

Echt griezelig hoe warm het in de steden kan blijven. Ik rijd 's ochtends met de fiets naar het werk en zodra ik in Antwerpen onder de E313 het stedelijk gebied binnenrijd: direct gevoelsmatig een paar graden erbij. Rijd ik binnen de singel, nog eens wat warmer. Scheelt gevoelsmatig gemakkelijk een graad of vijf met als ik thuis vertrek.

Dat is hier nu al drie dagen op rij dat elke mooie bui ofwel op het laatste moment nog afbuigt ofwel gewoon oplost...
Nu ziet het er wel goed uit voor binnen een uurtje, maar dat was 2u geleden ook het geval. :wallbash:

Ik vind het een gevaarlijke situatie, want de intensiteit van de regen ligt zeer hoog, en er komt nog wel wat af voor het oosten. De treksnelheid is aan de trage kant, niet super traag, maar toch aan de trage kant.

Hier bijvoorbeeld al een tijd bezig en echt geen weer om een hond door te jagen. Maar in het westen lijkt het toch de komende uren droger te worden, of toch hier. Maar in het oosten komt er nog wel een pakje aan. Lokaal kan dit problemen veroorzaken met de zeer droge bodem die nu niet goed water kan opnemen.

Voorlopig denk ik dat als er problemen zullen opduiken ze vooral voor Waals-Brabant en de provincie Namen zullen zijn.

Hier (zuid west-vlaanderen) is er sinds gisterennamiddag al 8mm gevallen, het meeste vrij geleidelijk :)

Toch raar dat we nu zo’n zomer hebben. Vorig jaar amper zon gezien in juli augustus, ik weet nog dat ik daar triestig van werd.

Na lang wachten ook regen, wel minder dan initieel voorspeld, maar goed als het langere tijd zacht regent is dat eigenlijk ideaal. Lijkt echter dat het na de middag wel gedaan is.

Zo ziet het ernaar uit ja. En daarna vermoedelijk ook nog temperaturen boven normaal. Nu ja, wat is nog normaal tegenwoordig?

Sinds 9u ongeveer hier licht gemiezer en dan sinds een klein kwartier is het gezapiger aan het regenen. Mocht wat meer zijn, maar zullen er maar blij mee zijn.

Terug
Bovenaan