Lente en zomer 2022

dan ben ik niet de enige die vind dat dit eeuwig mag blijven duren.
Besef je dat er serieuze gevolgen zijn als dit eeuwig blijft duren? De landbouw gaat zich moeten heroriënteren, en er gaan in die sector ongetwijfeld faillissementen komen.

Zaken als nutsvoorzieningen zijn niet voorzien op dit weer (bv airco’s die het elektriciteitsverbruik nog wat omhoog duwen, of aanpassingen aan de waterinfrastructuur), en daar zal ongetwijfeld een miljardenfactuur aan vast hangen. Ga je die ook met een blij gezicht mee betalen?

Het lijkt me overigens evident dat je op het strand en op een terras alleen blije gezichten ziet. Ga het gezicht van die mensen eens bekijken als ze bij 35 graden uw internetverbinding mogen herstellen in de straat. Of als ze bij 30 graden uw vuilbakken mogen ophalen. Zouden die dan nog altijd zo blij zijn met de hitte?

Je discussiepartner stelselmatig wegzetten als "bang", "histerisch" e.d. helpt de discussie niet vooruit.
Akkoord dat dat van die klimaatpsychologen dikke onzin is trouwens. Wat echter geen onzin is, is het feit dat we hier niet gewoon 'een paar dagen warmer' beleven. De feiten zijn er. Ik vind ook dat de media daar dit seizoen heel gretig op inpikt (zal zijn omdat er geen Corona meer is om doemberichten over te verspreiden) maar dat neemt absoluut niet weg dat het wel degelijk de foute kant op gaat. Dat ontkennen is pure zever, en als dit zich verder zet kunnen we wel degelijk spreken van een nakende ramp. Sommige mensen zouden best iets angstiger mogen zijn wat dit betreft.
Neen, dat laatste is nergens voor nodig, je kan ook gewoon genieten van het mooie weer zonder angstig te zijn voor een nakende ramp. Dat laatste helpt niemand vooruit en je kan dat ook niet gaan verwachten van de mensen.

Neen, dat laatste is nergens voor nodig, je kan ook gewoon genieten van het mooie weer zonder angstig te zijn voor een nakende ramp. Dat laatste helpt niemand vooruit en je kan dat ook niet gaan verwachten van de mensen.
Je kan op je water- en energieverbruik letten, angstig en depri zijn lost idd niks op. Voor de rest moeten we het weer nemen zoals het komt.

Je kan op je water- en energieverbruik letten, angstig en depri zijn lost idd niks op. Voor de rest moeten we het weer nemen zoals het komt.
Precies, zo zie ik het ook. Van mij mogen ze ook wel strenger optreden tegen bijv. mensen die hun tuin compleet verharden of massaal water verspillen, maar om nu angstig te gaan worden omdat je denk dat er een ramp op ons afkomt helpt niemand iets vooruit.

Precies, zo zie ik het ook. Van mij mogen ze ook wel strenger optreden tegen bijv. mensen die hun tuin compleet verharden of massaal water verspillen, maar om nu angstig te gaan worden omdat je denk dat er een ramp op ons afkomt helpt niemand iets vooruit.

En ook tegen dit

En ook tegen dit

Ze hebben al een oplossing:

Ik zie hier bitter weinig angst eigenlijk, al is het natuurlijk ook gewoon de strategie van @Straddle om overal te trollen door mensen angst en hysterie aan te wrijven, dus dat hoeft geen reactie.

Iedereen die er mee bezig is weet dat het klimaat verandert en we niets meer kunnen doen aan wat er de eerste tientallen jaren aankomt. Het stoot dan gewoon tegen de borst om zoiets te lezen:
Exact! Wat een klagers allemaal, in plaats van te genieten!
Vorig jaar heeft het quasi de hele tijd geregend... Dat was ideaal weer voor een staycation, niet?

Het jammere aan deze zomer is dat het een ganse periode droog is geweest, maar dat er al bij al niet zo veel tropische dagen zijn geweest. En nee, ik hoef geen vergelijking met andere jaren. Een paar dagen heet en dan zakte het weer in als een pudding.
Niet voor niks dat we slechts nu pas onze eerste hittegolf beleven, wat veel zegt over de voorbije maanden juni en juli.

Als het dan droog moet blijven (en dat zal voor het milieu en bepaalde sectoren heel jammer zijn), dan graag alles er op en er aan! Een hittegolf zoals in augustus 2020, maar dan gespreid over twee maanden. Hoe zalig zou dat niet zijn?
Dat was een hittegolf die ik mij later nog lang zal herinneren... Niet zoals dit golfje van nu...
Een ongefundeerde mening, en dan geen data willen horen want dat zijn feiten en die zijn niet tof. Ik treed @RidderBauknecht bij dat iedereen van elk weer mag genieten als dat zijn voorkeur is, maar je kop in het zand steken alsof dit een mooie zomer is terwijl overal alarmbellen afgaan, faut le faire hoor, echt.
"Ik vind zus en zo, maar kom niet af met vergelijkende feiten want dat is zagen."

Ik vind dat we ook eens mogen beginnen nadenken over de manier van bouwen en het aanleggen van tuinen. Vrienden van ons hebben enkele jaren geleden gebouwd. Zo een typische koekendoos met veel ramen en glaspartijen, omgeven door een 'tuin' die bestaat uit zwarte klinkers, grint en wat siergrassen. De enige schaduw op hun terras is die van een antracietkleurige luifel. Aan zonwering hebben ze niet gedacht, en airco is er ook niet. Daarnaast zijn al die grote raampartijen vaste ramen en kunnen die dus niet open gezet worden om te verluchten of af te koelen 's nachts. Wel die zijn afgelopen week letterlijk moeten vluchten en bij hun ouders gaan logeren, zowel binnen als op hun terras (en dus ook de rest van hun woestijntuin) was het niet te harden van de hitte. En zo zijn er véél nieuwbouwwoningen en tuinen in Vlaanderen als je eens rondkijkt.

Oudere woningen met kleinere ramen, rolluiken en groene tuinen met genoeg bomen in zijn veel beter bestand tegen deze hitte.
Sorry maar hoe dom kan je zijn? Moet je mensen er op wijzen dat als de zon schijnt het achter glas sneller warm wordt? De architect die daar in meegaat verdient ook kletsen.
Hier hetzelfde verhaal, huis van de jaren '30 met (nog altijd, sterf gij dakwerker) een ongeïsoleerd dak. En dat is gewoon doenbaar met een ventilator op tijd en stond. Overdag rolluiken af en ramen dicht, 's nachts open. Enkel een mobiele airco voor onze slaapkamer omdat we vroeger in de nok van het dak in een appartementsgebouw woonden, dus die zetten we al eens een uur op voor we gaan slapen als het echt warm is.

Vrienden van ons een huis uit 2010 ongeveer, met gigantische glaspartijen. En die hebben airco laten plaatsen omdat ze de kamer van hun zoontje gewoon niet onder de 27 °C kregen vorige zomer.

Dat weet ge toch op voorhand dat dat in de zomer een gigantische bakoven gaat worden?
Ik denk dat het punt gewoon is dat men daar enkele jaren terug (en nu nog soms) gewoon niet bij stil stond/staat. Ik ken weinig van de architectenwereld, maar ik vermoed dat grote glaspartijen nog altijd als mooi en modern worden gezien. Zover ik weet worden rolluiken ook niet zo vaak meer geplaatst omdat ze "lelijk" zijn (wat op een strak huis waar er niet naar gepland is wel zo zal zijn). Terwijl de mogelijkheid om stralingswarmte via de ramen buiten te houden toch echt wel nuttig is (alsook verduistering om te slapen).

Toch de laatste tijd al van redelijk wat mensen gehoord die in moderne huizen of appartementen wonen, die last hebben van oververhitting en dan achteraf airco en screens/rolluiken overwegen. Zuiver anekdotisch uiteraard, maar ik heb wel de indruk dat dit een beetje wordt vergeten.

Laatst bewerkt:
Dat weet ge toch op voorhand dat dat in de zomer een gigantische bakoven gaat worden?
Nochtans is dat bij enorm veel van die moderne nieuwbouwwoningen echt wel schering en inslag. En aangezien je daar vaak met een soort loft indeling zit waardoor keuken, living, eetplaats en vaak ook de overloop zich in dezelfde ruimte bevinden warmt zo een huis volledig op.

Nochtans is dat bij enorm veel van die moderne nieuwbouwwoningen echt wel schering en inslag. En aangezien je daar vaak met een soort loft indeling zit waardoor keuken, living, eetplaats en vaak ook de overloop zich in dezelfde ruimte bevinden warmt zo een huis volledig op.
Ja, die was ik nog vergeten, klaagt diezelfde vriend ook steen en been over omdat het een gigantische klankkast is en ze muisstil moesten zijn om de kleine niet wakker te maken.

Ik zie hier bitter weinig angst eigenlijk, al is het natuurlijk ook gewoon de strategie van @Straddle om overal te trollen door mensen angst en hysterie aan te wrijven, dus dat hoeft geen reactie.

Iedereen die er mee bezig is weet dat het klimaat verandert en we niets meer kunnen doen aan wat er de eerste tientallen jaren aankomt. Het stoot dan gewoon tegen de borst om zoiets te lezen:

Een ongefundeerde mening, en dan geen data willen horen want dat zijn feiten en die zijn niet tof. Ik treed @RidderBauknecht bij dat iedereen van elk weer mag genieten als dat zijn voorkeur is, maar je kop in het zand steken alsof dit een mooie zomer is terwijl overal alarmbellen afgaan, faut le faire hoor, echt.
"Ik vind zus en zo, maar kom niet af met vergelijkende feiten want dat is zagen."

Hier hetzelfde verhaal, huis van de jaren '30 met (nog altijd, sterf gij dakwerker) een ongeïsoleerd dak. En dat is gewoon doenbaar met een ventilator op tijd en stond. Overdag rolluiken af en ramen dicht, 's nachts open. Enkel een mobiele airco voor onze slaapkamer omdat we vroeger in de nok van het dak in een appartementsgebouw woonden, dus die zetten we al eens een uur op voor we gaan slapen als het echt warm is.

Vrienden van ons een huis uit 2010 ongeveer, met gigantische glaspartijen. En die hebben airco laten plaatsen omdat ze de kamer van hun zoontje gewoon niet onder de 27 °C kregen vorige zomer.

Allemaal goed en wel, maar het is niet dat wij er veel aan gaan kunnen veranderen e. Ze weten het daar in Brussel toch ook al 10 jaar? Misschien konden ze er dan ondertussen al 10 jaar mee bezig zijn, want wat extra belastingen op ons waterverbruik zal het niet oplossen. Nee, als het begint te regenen heel de boel laten overstromen, maar spaarbekkens e.d aanleggen voor de droge zomers, daar denken we niet aan.

Zelfs het kleinste kind weet dat het klimaat aan het veranderen is, maar wij gaan het niet tegen houden. En als je dan graag een warme zomer hebt, dan heb je toch een mooie zomer gehad?

Jij kan vinden van niet omwille van jouw redenen, maar een ander mag dan ook vinden van wel omwille van zijn redenen.

En van werk gaan we ons dan ook mss moeten aanpassen zoals ze in het zuiden doen. Vroeger beginnen in de voormiddag, in de namiddag niks doen en dan savonds weer enkele uren werken. Dat kan niet voor ieder beroep dat weet ik ook, maar andere landen draaien ook in zulk weer dus zal het hier ook moeten gaan.

We hebben toch geen keuze en 10 pagina's analyseren en cijfers plaatsen van 20 jaar ver lossen toch niks op.

Allemaal goed en wel, maar het is niet dat wij er veel aan gaan kunnen veranderen e. Ze weten het daar in Brussel toch ook al 10 jaar? Misschien konden ze er dan ondertussen al 10 jaar mee bezig zijn, want wat extra belastingen op ons waterverbruik zal het niet oplossen.

Zelfs het kleinste kind weet dat het klimaat aan het veranderen is, maar wij gaan het niet tegen houden. En als je dan graag een warme zomer hebt, dan heb je toch een mooie zomer gehad?

Jij kan vinden van niet omwille van jouw redenen, maar een ander mag dan ook vinden van wel omwille van zijn redenen.

En van werk gaan we ons dan ook mss moeten aanpassen zoals ze in het zuiden doen. Vroeger beginnen in de voormiddag, in de namiddag niks doen en dan savonds weer enkele uren werken. Dat kan niet voor ieder beroep dat weet ik ook, maar andere landen draaien ook in zulk weer dus zal het hier ook moeten gaan.

We hebben toch geen keuze en 10 pagina's analyseren en cijfers plaatsen van 20 jaar ver lossen toch niks op.
Stoken met berichten over hoe je het niet wil weten en het maanden mag duren lost ook niets op hé. Van mij mag iedereen van zijn favoriete weer genieten verder hoor, maar enige bewustwording is een goede zaak.

En met die laatste zin beschrijf je uiteindelijk heel dit forum zowat.

Ook is het denk ik enkel Spanje waar heel die siestacultuur leeft, in warmere landen dan Spanje doet men dat dan weer niet. Ik maak me weinig zorgen over het aanpassen van "ons land" eerlijk gezegd, want ondanks veel negatieve berichten hebben wij het geld wel om ons aan te passen. De hopen vluchtelingen uit streken die onleefbaar gaan worden, daar moeten we ons zorgen over maken.

Stoken met berichten over hoe je het niet wil weten en het maanden mag duren lost ook niets op hé. Van mij mag iedereen van zijn favoriete weer genieten verder hoor, maar enige bewustwording is een goede zaak.

En met die laatste zin beschrijf je uiteindelijk heel dit forum zowat.

Ook is het denk ik enkel Spanje waar heel die siestacultuur leeft, in warmere landen dan Spanje doet men dat dan weer niet. Ik maak me weinig zorgen over het aanpassen van "ons land" eerlijk gezegd, want ondanks veel negatieve berichten hebben wij het geld wel om ons aan te passen. De hopen vluchtelingen uit streken die onleefbaar gaan worden, daar moeten we ons zorgen over maken.

Klopt. Ik zou me idd meer zorgen maken over de echt zuidelijke landen. Er zijn nu al vrij veel Portugezen die naar hier komen van mei tot oktober zie ik op mijn werk. In mijn straat wonen er ook en heel zijn familie is ook overgekomen voor een half jaar omdat ze de hitte daar niet meer aankunnen.

Eigenlijk was dat nog niet zo een dwaas idee. Ik zou gazonnen (weliswaar in mindere mate) gelijk beginnen stellen aan verharding en bij bouwaanvragen verplichten van een bepaald percentage te beplanten met bomen of struiken. Zelfde voor al die tuinen waar worteldoek gespannen wordt met daarin enkele siergrassen en de rest volkappen met grind, dan kan je al even goed je tuin asfalteren.

Eigenlijk was dat nog niet zo een dwaas idee. Ik zou gazonnen (weliswaar in mindere mate) gelijk beginnen stellen aan verharding en bij bouwaanvragen verplichten van een bepaald percentage te beplanten met bomen of struiken. Zelfde voor al die tuinen waar worteldoek gespannen wordt met daarin enkele siergrassen en de rest volkappen met grind, dan kan je al even goed je tuin asfalteren.
Maar in de praktijk moet men mensen dan ook wel helpen met wat alternatieven denk ik, uiteindelijk hebben velen een tuin om de kinderen in te laten spelen of gewoon buiten te kunnen zitten, en dan eindigt men gewoon snel bij een grasmat die je enkel moet afrijden en klaar is kees. Of inderdaad, het onderhoudsarme grind en siergrassen.

Ik heb zelf een lange, smalle tuin, die voornamelijk gras was, en ben nu de kanten aan het converteren naar borders en middenin wat bomen/struiken aan het planten, maar je moet toch een beetje interesse hebben daarin om dat aan te pakken (tijd+geld).

Het is ook wel zo dat wij hier als individuen bijzonder weinig aan kunnen veranderen, maar dan nog mag er wel wat aan bewustwording gedaan worden. Hoe meer mensen hun kop in het zand steken (of zelfs regelrecht ontkennen dat er wat aan de hand is met het klimaat) hoe minder politici en regeringen geneigd gaan zijn om echte veranderingen door te voeren, want dan levert dat electoraal toch niks op. Zo cynisch is dat wereldje wel.

En dan bedoel ik niet eens dat iedereen activist moet worden, op Groen moet stemmen, vegan moet gaan, en heel de tijd angstig moet zijn. Je kan je niet voor alles 'inzetten' of over alles piekeren, dat is gewoon zo. Maar is het dan zo'n grote moeite om toe te geven dat dit niet normaal is, en niet wenselijk voor deze regio? Daarvoor moet je toch niet stoppen met genieten? Je moet zelfs je ligstoel niet uit komen. Maar nee, dan heb je van die accounts die hopen op maanden van dit ('maar geef me geen data over het waarom dit niet goed is hoor!') en accounts die spreken van 'enkele warme dagen' of wijzen naar twee jaren in de afgelopen honderd jaar (dus 3/100 is niet uitzonderlijk dan, trouwens?) waarin het ook zo droog was alsof dan alles in orde is.

Zoals al eerder kort aangegeven: de gevolgen als dit zich verder zet beperken zich echt niet tot enkel 'joepie, ons land heeft een vakantieklimaat!' hoor. Zoals aangegeven gaat dat voor gigantische vluchtelingenstromen zorgen, voor zwaardere stormen en overstromingen (en alle gevolgen vandien), voedseltekorten in armere landen, uitsterven van planten en dieren, ...

Maar in de praktijk moet men mensen dan ook wel helpen met wat alternatieven denk ik, uiteindelijk hebben velen een tuin om de kinderen in te laten spelen of gewoon buiten te kunnen zitten, en dan eindigt men gewoon snel bij een grasmat die je enkel moet afrijden en klaar is kees. Of inderdaad, het onderhoudsarme grind en siergrassen.

Ik heb zelf een lange, smalle tuin, die voornamelijk gras was, en ben nu de kanten aan het converteren naar borders en middenin wat bomen/struiken aan het planten, maar je moet toch een beetje interesse hebben daarin om dat aan te pakken (tijd+geld).
Dat, en dan zetten ze er nog het liefst een robotmaaier op zodat ze helemaal niets moeten doen. Een prairietuin is nochtans ook onderhoudsvriendelijk en tegelijk ecologisch stukken beter.

Allemaal goed en wel, maar het is niet dat wij er veel aan gaan kunnen veranderen e. Ze weten het daar in Brussel toch ook al 10 jaar? Misschien konden ze er dan ondertussen al 10 jaar mee bezig zijn, want wat extra belastingen op ons waterverbruik zal het niet oplossen. Nee, als het begint te regenen heel de boel laten overstromen, maar spaarbekkens e.d aanleggen voor de droge zomers, daar denken we niet aan.

Maar als wij ( die generatie 30-50) het niet gaan proberen oplossen door te stemmen, door andere zaken te eisen, door effectief ook wel hier en daar een kleine opoffering te moeten doen.. wie dan wel?

Je kan natuurlijk de fatalistische of egoïstische houding aannemen van, ik heb het toch maar gehad en fuck al degene die achter mij komen. Maar ik weet niet hoe het met u zit, maar de ouderen hebben het nu al moeilijk met de warmte.. ik ben nog maar 38 met wat chance loop ik hier nog 50 jaar rond. Ik weet niet of ik goesting heb in die laatste 20 jaar als het nog 50 jaar gaat verwarmen. En dat is dan puur mijn egoïstische visie, er zijn mijn kinderen en er is de maatschappij met inderdaad de honderden miljoenen klimaat vluchtelingen die op ons af komen. Want het is niet alsof we die gaan kunnen tegen houden.

edit: btw, je hebt wel een punt dat men dit al lang wist. Maar als wij de politici niet verantwoordelijk houden dan trekken ze zich daar uiteraard niks van aan.

Terug
Bovenaan