Lente en zomer 2022

6239c11418556.jpg


Europa op dit moment. Voor het slechte weer moet u naar Spanje of Noord-Afrika gaan. Ook wat meer onstabiliteit rond de zeestraat tussen Turkije en Griekenland of de zuidelijke oostelijke Middelandse Zee.

De Spanjaarden, die lijken vooral blij te zijn.

Eindelijk regen in het zuiden van Spanje, bewoners blij

Regen brengt verlichting in het zuiden van Spanje

mTz480P.png


En de komende tijd heeft de zon er gewoon niet veel zin in.
 
Laatst bewerkt:
623b32e46d188.JPG


Ook vandaag zeer zonnig in grote delen van het Europese vasteland, behalve dan dus op het Iberische schiereiland voornamelijk.

Na dit weekend lijkt het gedaan met de pret en de boel toch wat om te slaan. Koelere temperaturen en meer wisselvalligheid.
 
Is er beterschap voor het Iberische schiereiland? 1e week van april ga ik naar Mallorca, maar begin wat te vrezen voor een week slecht weer.
 
Is er beterschap voor het Iberische schiereiland? 1e week van april ga ik naar Mallorca, maar begin wat te vrezen voor een week slecht weer.
Moeilijk om te zeggen zo vroeg maar volgens het gezegde: "na regen komt zonneschijn", en het feit dat het nog altijd Spanje/Mallorca is, denk ik dat op basis daarvan het wel zal beteren. Daarnaast lijkt de Europese blokkade op de schop te gaan, wat voor een weersverbetering daar kan zorgen, maar te vroeg om daar meer over te zeggen.
 
Grote droogte in Zuidwest-Europa in de kiem gesmoord

Terwijl het in Nederland maar zonnig blijft – en eigenlijk geldt dat voor het grootste deel van Europa – ligt boven het zuidwesten van Europa, bij Spanje en Portugal, een lagedrukgebied. Op veel plaatsen regent het er iedere dag, hier en daar al een week lang, en lopen de neerslaghoeveelheden sterk op. Regionaal – vooral in het zuiden en oosten, in gebieden aan de Middellandse Zee – zijn al honderden millimeters gevallen. Een droogte, met mogelijk grote gevolgen voor de komende zomer, lijkt in de kiem gesmoord. De stuwmeren stromen weer vol, veel sneller dan zelfs de grootste optimisten hadden verwacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
xSxsqN1.png


Lijkt wel één of andere mislukte 1 aprilgrap. Zeker geen zekerheid dit, maar dit is een erg koud scenario dat steeds dichter en dichter bij komt, en nu dus wel een serieuze mogelijkheid wordt.

Vanuit het noorden en noordoosten komt er kou, en de weerkaarten slaan op zeer korte tijd compleet om. Dit is ook een slecht scenario voor het Middelandse Zeegebied door het Genualaag dat zich vormt, maar door hogedrukgebied nabij Zuid-Spanje lijkt het daar dan weer wat stabieler te worden. Het slechte weer zou zich dan verplaatsen naar Zuid-Frankrijk en Italie, en mogelijk ook naar de Balkan toe.

FOjwjmuXMAElSXf


Maar eerst nog een flink pak regen voor daar.

De Azoor trekt zich terug, en dit is eigenlijk een goede setting voor de winter, alleen is het dan wel al 1 april, en eigenlijk vooral nutteloze kou omdat het voor winterliefhebbers op wat aprilse grillen na niet veel zal opleveren.

Op dit moment trouwens veel sneeuw in Turkije, vooral in hoger liggende gebieden. Ook in Syrie en Marokko hogerop sneeuw.



En deze vent heeft veel geluk.
 
Laatst bewerkt:
623e0c84c8bae.jpg


Laatste EC run komt met een pak sneeuw voor grote delen van Engeland.

623e0d1671947.png


Met een glijbaan vanuit het noorden. Bij ons nemen de sneeuwkansen dan ook toe.

GFS gaat niet mee, maar opteert ook voor de verdwijning van het lentescenario en kiest voor veel nattigheid en ook algemene toename v/d wind.

Antilenteweer wordt het, en de atmosfeer lijkt zich absoluut niet te gedragen alsof het april is. Heel zuidelijke straalstroom ook volgens GFS.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
623f5ef67f957.jpg


Gisteren dus een stuk warmer dan vandaag (tegenover normaal). Warm = warmer dan normaal, blauw/paars = kouder dan normaal.

623f5ef662ccd.jpg


De rollen lijken omgedraaid te worden volgende week zaterdag.

Het kan snel keren.

We lijken na maandag moeilijk nog 10 graden te halen.

Donderdag op vrijdagnacht volgens laatste GFS run sneeuwval in centraal en zuid-België. Heel tijdelijk misschien ook in het westen. Om substantiele hoeveelheden gaat het niet. Een winterse bui is in de dagen nadien ook wel mogelijk, maar het is natuurlijk dan wel in april, dus zal sneeuw ook niet zo lang blijven liggen (als ze al blijft liggen).
 
Ik ben al blij dat het morgen nog goed is, eerder deze week hadden ze al vanaf morgen slechter weer met regen voorspeld en voor de hele week regen, daar blijft nu blijkbaar niet veel meer van over (van die regen).
Morgen toch maar eens het gras maaien (de eerste keer dit jaar), want anders gaat het waarschijnlijk te lang worden.
 
Ik ben al blij dat het morgen nog goed is, eerder deze week hadden ze al vanaf morgen slechter weer met regen voorspeld en voor de hele week regen, daar blijft nu blijkbaar niet veel meer van over (van die regen).
Morgen toch maar eens het gras maaien (de eerste keer dit jaar), want anders gaat het waarschijnlijk te lang worden.
Er was onzekerheid in de modellen, het ging verslechter maar in welke zin het zou verslechteren, daar waren de twee grote modellen lijnrecht tegenover elkaar. GFS ging lang voor een meer natter en winderig scenario, EC eerder voor een inval van kou uit het noorden, modellen zijn ondertussen bijgesteld naar de laatste. Maar "onzekerheid beamen in weermodellen" wordt weinig in weerpraatjes meegedeeld natuurlijk.

Met dit soort settings hebben weermodellen sowieso al wat moeite, ook omdat veel meer afhangt van details, zowel hier in de uitvoering ervan, maar ook qua hoe de setting tot stand komt omdat dat vaak op kleine details afhangt.

62403a8621c30.jpg



Een flink pak sneeuw voor vrijdagnacht in de verwachting, maar te ver voor details maar de kansen zijn zeker aanwezig. Dit model gaat wel over de top met lokaal 30 cm in franstalig Belgie. Ik denk door een al wat warmer oppervlak en gezien de temperatuur overdag ook wel boven 0 zal liggen dat dit fors overdreven is, ook als er effectief 30 cm valt, dan zal er geen 30 cm op de grond liggen.

EDIT: Ja, accumulatieve sneeuwval, dus absoluut geen sneeuwdek. Maar 20 cm zou van donderdag op vrijdag vallen voor de regio van Thuin en Philippeville daar. Een groot deel zal al direct smelten aan de grond, een ander deel smelt dan al weer overdag (neem ik aan), maar het zal dan s'ochtends toch mogelijk ontwaken zijn met een witte kater. Wellicht ook misschien overdreven neerslaghoeveelheden, want het is GFS. Maar we zien wel. Voor details ook gewoon te vroeg, maar de kansen zijn wel aanwezig.

Qua neerslaghoeveelheden in het algemeen ook moeilijk, want er wordt vrij veel neerslag voorspeld net buiten de landsgrenzen aan de Franse grens, terwijl er in Nederland het bijna weer volledig droog zal blijven tot al zeker de maandwisseling. Ik kijk nu wel niet naar detailmodellen, maar op zich is de neerslag niet ver weg, maar is het droge (op korte termijn) eigenlijk ook niet zo ver weg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al blij dat ik morgen hier het gras ga kunnen maaien, het was eigenlijk de bedoeling om dat vorige week al te doen, maar dat is door omstandigheden niet gelukt.
Als het daarna terug wat kouder word hebben we nog het voordeel dat het hopelijk niet te snel zal groeien.
 
624191cfdc056.png


Gigantische piek naar boven. Midden deze maand was het op Dome C weerstation 38.5°C warmer dan normaal. De groene lijn is het gemiddelde, de blauwe lijntjes zijn eigenlijk alle jaartallen van 1990 tot 2022 in één grafiek. Dit zou de grootste afwijking tov normaal op een weerstation ooit waargenomen zijn.

Maar terwijl het eigenlijk bijna winter is daar, kregen ze daar een temperatuurpiek die eigenlijk warmer is dan gemiddeld in de zomer. Zo uniek was dit. Alsof wij "30 graden" zouden halen in november (of 35°C in oktober).


FO7Ezd4XsAAK-b0


Ook in Vostok enorm warm

FO7GC-mWQAMuYLq


De "relatief zachte golf" in Oost-Antarctica.


Onder die omstandigheden is een ijsplaat afgebroken of ingestort, iets wat nog nooit in Oost-Antarctica is waargenomen door wetenschappers.

FM85gogVQAEay4K


Met het zee-ijs gaat het niet goed, en ging het al niet goed voor dit event. Mogelijk zou de uitbraak van extreem relatief milde temperaturen een verstoring zijn van de typische circulatie rond Antarctica, wat veroorzaakt kan zijn door de relatief lage hoeveelheid zee-ijs, maar dat moet nog bevestigd worden.
 
Hier in Sint-Niklaas is het beginnen regenen, nog zachtjes aan nu.
Voor morgenvroeg, de wekelijkse marktdag, spreekt men toch van winterse neerslag en +1°.
Ik heb de hele ochtend een shift als Gem Opz, en kijk er toch naar uit. Qua drukte zal het dan nog meevallen.
Toch maar goed aankleden.
 
Nu ga ik zaterdag eindelijk na meer dan 2 jaar nog eens mijn haar laten knippen (weg met de corona coupe) en nu word het terug winter.
 
Volgens yr.no nog maar 5mm neerslag verwacht voor morgen, dat gaat te weinig zijn om de sneeuw te doen blijven liggen denk ik. Gezien de tijd van het jaar en de warme bodem.

Gelukkig wordt het dit weekend precies toch droog ondanks de kou.
 
5 mm is 5 liter he.
Normaal is dat 5cm, maar als de bodem nog warm is en het maar net 0°C is gaat daar het grootste deel van wegsmelten.
Neerslag is altijd plaatselijk verschillend dus er kan altijd meer of minder vallen. Maar gisteren werd er nog 10mm voorspeld (en meer) voor vrijdag en nu is dat toch serieus verminderd.
 
Volgens yr.no nog maar 5mm neerslag verwacht voor morgen, dat gaat te weinig zijn om de sneeuw te doen blijven liggen denk ik. Gezien de tijd van het jaar en de warme bodem.

Gelukkig wordt het dit weekend precies toch droog ondanks de kou.
Laten we hopen, anders wil mijn vrouw dat ik haar afzet aan 't station omdat ze met de zomerbandjes van haar auto niet over de sneeuw durft te rijden.
 
Terug
Bovenaan