Lente en zomer 2022

Ik leef helemaal op met zo'n weer, zeker als de zon nog eens doorbreekt tegen de avond is er zoveel mooi strijklicht te bewonderen. De droom van iedere fotograaf. Binnenkort staat de wildstoverij weer op het vuur die extra goed zal smaken na een stevige wandeling in een bos dat getooid is in haar prachtige herfstgewaad.
 
Ik leef helemaal op met zo'n weer, zeker als de zon nog eens doorbreekt tegen de avond is er zoveel mooi strijklicht te bewonderen. De droom van iedere fotograaf. Binnenkort staat de wildstoverij weer op het vuur die extra goed zal smaken na een stevige wandeling in een bos dat getooid is in haar prachtige herfstgewaad.
Goh ja doe mij toch maar een sappige perzik na een verkenningstocht van Dochter Natuur getooid in een weinig aan de verbeelding overlatend zomers stukje stof.
 
6326f18dabe3f.png


Koude nacht in Frankrijk, in Centraal Frankrijk soms al flirten met vriespunt en op hoogte lokaal misschien al eens gevroren.

6326e83225d1e.png


In De Bilt (hoofdstation van Nederland) zijn ze op dit moment nog steeds op koers voor een dagrecord. Daar is de temperatuur nog niet over 13.2°C geweest. Dagrecord staat op 13.5°C. Momenteel zitten ze daar rond 12.7°C actueel.
 
Je gaat het nu net zien,dit jaar een strenge winter🙈
Een zwaluw maakt de lente nog niet (of in dit geval winter) nog niet. We zullen deze winter zien in hoe verre 'murphy's law' zijn reputatie behoudt.

Fc4ZotgXgAEnNkk


Temperaturen tegenover normaal in Europa op dit moment. Zuidoost-Europa zou ook wat afkoelen de komende dagen.

6325ce55417aa.jpeg


Dat zorgt ook al voor wat sneeuwval in de Alpen.

6326e8a973689.png


September op vrij veel plaatsen behoorlijk productief geweest qua neerslag tot nu toe. Dat was ook wel nodig. Vooral Zeeland, en de provincie Antwerpen hebben hun neerslag wel gehad.
 
Ik vraag mij toch af of de hardnekkige weerpatronen niet juist voor een zeer koude winter zouden kunnen leiden, als we langdurige oostenwinden zouden krijgen.
Maar de laatste jaren krijgen we vooral perioden met langdurige zuidenwinden in de wintermaanden, dus zeer zacht weer.
En vorige winter hadden we eerder met herfstweer te maken doordat we langdurig met een westcirculatie zaten opgezadeld.
 
6326e8a973689.png


September op vrij veel plaatsen behoorlijk productief geweest qua neerslag tot nu toe. Dat was ook wel nodig. Vooral Zeeland, en de provincie Antwerpen hebben hun neerslag wel gehad.
Zo zie je hoe we hier met +- 55 mm echt wel achteraan bengelen in Vlaanderen. Maar ik ga niet klagen, want ik zie in Nl en Wallonië wel nog plekken waar het zelfs nu amper geregend heeft (1 - 2 - 8 mm)
Op sommige plekken is het blijkbaar echt nat geweest ... 210mm
 
Zo zie je hoe we hier met +- 55 mm echt wel achteraan bengelen in Vlaanderen. Maar ik ga niet klagen, want ik zie in Nl en Wallonië wel nog plekken waar het zelfs nu amper geregend heeft (1 - 2 - 8 mm)
Op sommige plekken is het blijkbaar echt nat geweest ... 210mm
De westhoek krijgt ook weinig regen tov het waasland. Hoeveel ik mijn opa en moeder hoor klagen van geen regen en ik hier veel regen...
 
Zo zie je hoe we hier met +- 55 mm echt wel achteraan bengelen in Vlaanderen. Maar ik ga niet klagen, want ik zie in Nl en Wallonië wel nog plekken waar het zelfs nu amper geregend heeft (1 - 2 - 8 mm)
Op sommige plekken is het blijkbaar echt nat geweest ... 210mm
Vooral frappant daar in Belgisch-Lotharingen. Een groot stuk heeft daar slechts 1 tot 8mm neerslag gekregen, terwijl ze een klein beetje noordelijker 108-114mm neerslag gekregen hebben.
 
Vooral frappant daar in Belgisch-Lotharingen. Een groot stuk heeft daar slechts 1 tot 8mm neerslag gekregen, terwijl ze een klein beetje noordelijker 108-114mm neerslag gekregen hebben.
Dat heeft te maken met de hoogte verschillen icm de windrichting...
 
FdO9O63WAAIHxCA


Koud voor de tijd van het jaar in grote delen van Europa en Midden-Oosten nu.

Zaterdag heel slecht weer vooral naar de kust, Nederlandse grens en westen toe. Maandag en dinsdag gaan echt gure dagen worden. Matige tot krachtige NW-wind met buien en koude maritieme lucht in de aanvoer.
 
Laatst bewerkt:
632de32db39f9.jpeg


Morgen gaat er meer regen vallen dan verwacht volgens de avondmodellen, dieper in het binnenland dan de weervoorspellers op dit moment aangeven. Uiteraard een plaats als Tongeren een stuk droger dan naar de kust en Brugge toe.

___

632d86022f50e.gif


Qua sneeuwophoping in Siberië voorlopig al best veel sneeuw, alleen is dat niet echt een goede indicatie voor de aankomende winter, ook al omdat sneeuwval eigenlijk meer correleert met toegenomen neerslag in de herfst in Siberië in plaats van "een dalende temperatuur", omdat het klimaat daar natter is geworden doordat de westerlies meer kan bereiken uit Siberië wat resulteert in meer sneeuwval tijdens de herfst.

X63POD7.png


rglaF7C.png


Sedert de jaren '80 is de trend qua sneeuwval of sneeuwbedekking in oktober over de noordelijke hemisfeer duidelijk dat er meer valt, maar dat heeft meer te maken met toegenomen neerslag ipv koudere temperatuur. In de lente zien we dan weer het tegenovergestelde omdat de sneeuw die er dan ligt rapper smelt door de vroege lente.

ynLcV6s.png



632d867db4fdd.png


Over een deel v. Centraal Rusland wordt wel te koud weer voor de tijd v/h jaar verwacht. Daar valt ook de winter nu al min of meer in. Of de start v/h winterhalfjaar. Ook in West-Europa te koel voor de tijd van het jaar, maar daartussen (Oost-Europa/Turkije/Kaukaskus) dan weer te warm.

632dd63798843.png


Dikke rode lijn = dertigjarige gemiddelde, andere lijnen zijn de 30 verschillende spaghettimodellen, wit daarvan gemiddelde, dikke blauwe en dikke groene lijn de modellen met de meeste rekenkracht. Helemaal onderaan zie je de neerslagpluim (met datum op x-as, en zowel neerslag als temperatuur op 850 hPa hoogte op de y-as (de hoogte geassocieerd met een luchtdruk van 850 hPa)).

Soms gaat dat abrupt, zeker als je naar een regio met een continentaal klimaat gaat. In Omsk - dicht bij Astana in Kazachstan - morgen nog veel te warm voor de tijd v/h jaar, maar daarna valt de kou in.

gb9UlE7.png
 
Hm. Aan de weerberichten te zien, is het wel tijd om de Herfst 2022 thread te starten zeker? :)
21 september is ook al 2 dagen gepasseerd.
 
Terug
Bovenaan