Leerkrachtentopic


Weer komt dit naar boven. Fictie of realiteit? In het hoger zal dit niet gauw gebeuren, maar lager en secundair...
 

Weer komt dit naar boven. Fictie of realiteit? In het hoger zal dit niet gauw gebeuren, maar lager en secundair...
Puur objectief bekeken lijkt me dat voor de studenten toch echt wel nuttig. Maar of de leerkrachten, en vooral de vakbonden zoiets ooit zouden aanvaarden is iets anders.
 
Puur objectief bekeken lijkt me dat voor de studenten toch echt wel nuttig. Maar of de leerkrachten, en vooral de vakbonden zoiets ooit zouden aanvaarden is iets anders.

Zelf sta ik niet meer in het onderwijs, maar ik herinner me nog wel de tijd dat dit wel zo was, en dat toenmalig voorzitter Wouter Beke de CD&V wou 'moderniseren' en met een aantal 'hippe' voorstellen zoals een kortere zomervakantie. Ik herinner me opvallend weinig tegenstanders in de lerarenkamer, zeker niet onder de betere leerkrachten - wel minstens een vocale tegenstander die ook aan haar job haar broek veegde, maar hey, vastbenoemd... of die correlatie toeval is, geen idee -.
Uiteraard zal je bij de onderwijsvakbonden - maar goed ik heb dan ook een bias tegen vakbonden in hun huidige vorm - wel weer vocale tegenstanders vinden... maar ik herinner me ook vooral tegenstanders buiten het onderwijs:
  • Jeugdbewegingen: maar wat met onze zomerkampen?
  • Ouders & bedrijven: wat met onze verlofplanning in de zomer?
  • Horeca: minder klanten en minder jobstudenten? Ja, maar onze (zwarte) omzet?
  • Reissector: duurdere reizen want een kortere periode voor ouders met kinderen in de zomer? Niet doen!
  • Insert obligatoir nieuws/journaal-itempje waarin we wat kleine kindjes gaan interviewen die zeggen hoe leuk ze vakantie wel niet vinden en dat ze liever niet minder vakantie zouden hebben (want we vertellen die kindjes uiteraard er niet fatsoenlijk bij dat hun herfst- en krokusvakantie verlengd zou worden).
    Benieuwd eigenlijk of kinderen er nog zo over zouden denken nu ze een aantal schoolsluitingen hebben meegemaakt.
Hoe ik het zie bewijst studie na studie dat het vanuit pedagogisch standpunt wél een goed idee zou zijn om de zomervakantie in te korten en aangezien dat in andere landen werkt (en binnenkort mogelijk ook in Wallonië) en de "afgenomen" weken zomervakantie toegevoegd zouden worden aan de kleine vakanties - dus niet minder vakantie voor leerlingen in totaal noch leerkrachten die plots meer zouden moeten werken voor minder geld - zie ik geen enkele andere reden die primeert om het niet te doen eerlijk gezegd.

Ik zou dat toch écht niet op het conto van leerkrachten willen schrijven dat dat er niet komt hoor. Vakbonden misschien, maar dat is een andere discussie.

Ik vrees echter ook wel dat het er in Vlaanderen moeilijk zal komen, best case scenario - maar dat is dan de pessimist/cynicus in mij - kunnen we misschien hopen op een bestendiging van de zomerscholen van Ben Weyts. Ondanks dat ik nog altijd niet snel een fan zal worden van de man, lijkt me dat wél een goed initiatief, al zullen die middelen er dan ook moeten blijven naar toe gaan natuurlijk, en zouden we toch ook moeten durven streven naar een dwingender karakter ervan voor bepaalde leerlingen - stout gezegd: vnl. leerlingen die thuis geen Nederlands spreken zullen daarbij weer oververtegenwoordigd zijn - en aangezien ik niet meer in het onderwijsveld sta, heb ik ook niet zoveel meer gehoord over de effectiviteit ervan.
 
Puur objectief bekeken lijkt me dat voor sommige studenten toch echt wel nuttig. Maar of de leerkrachten, en vooral de vakbonden zoiets ooit zouden aanvaarden is iets anders.

Er zijn scholen/klassen die dit schooljaar nog geen quarantaine of sluitingen gehad hebben. Dan is het wel een moeilijke opdracht om te bepalen welke klassen wel of geen verkorte zomervakantie nodig hebben.
 
Er zijn scholen/klassen die dit schooljaar nog geen quarantaine of sluitingen gehad hebben. Dan is het wel een moeilijke opdracht om te bepalen welke klassen wel of geen verkorte zomervakantie nodig hebben.
Waarom moet er enkel naar dit schooljaar gekeken worden, en zelfs dan, waarom zouden extra uren die broodnodig zijn voor een meerderheid geen nuttige herhaling kunnen zijn voor een minderheid?
 
Zelf sta ik niet meer in het onderwijs, maar ik herinner me nog wel de tijd dat dit wel zo was, en dat toenmalig voorzitter Wouter Beke de CD&V wou 'moderniseren' en met een aantal 'hippe' voorstellen zoals een kortere zomervakantie. Ik herinner me opvallend weinig tegenstanders in de lerarenkamer, zeker niet onder de betere leerkrachten - wel minstens een vocale tegenstander die ook aan haar job haar broek veegde, maar hey, vastbenoemd... of die correlatie toeval is, geen idee -.
Uiteraard zal je bij de onderwijsvakbonden - maar goed ik heb dan ook een bias tegen vakbonden in hun huidige vorm - wel weer vocale tegenstanders vinden...

Vakbond is niet tegen, behalve als het argument was om in 2020 de vakantieperiode in te korten (wat overigens maar weinigen een zinnig idee vonden, was gewoon niet realiseerbaar met de reeds geplande collectieve verloven in bedrijven).
 
Ik ben zelf leerkracht en vastbenoemd en zie heel wat voordelen aan zo'n ingekorte vakantie. Ik geef namelijk zelf vooral les aan leerlingen die nu 2 maanden geen Nederlands te horen krijgen. Ik heb echter 1 persoonlijk 'probleem': zowel in juni als (begin) september is het in de helft van onze klassen niet te doen door de indringende hitte. Indien hier een oplossing voor zou kunnen bestaan: graag!
 
Leerlingen in lagere school van mijn vrouw gaan gewoon op vliegvakantie in de eerste week na de kerstvakantie.

Arrogante horecamensen die vinden dat zij er recht op hebben omdat ze gewerkt hebben in de kerstvakantie. Begint de spuigaten uit te lopen met mensen die gewoon op vakantie gaan tijdens het schooljaar.
 
Leerlingen in lagere school van mijn vrouw gaan gewoon op vliegvakantie in de eerste week na de kerstvakantie.

Arrogante horecamensen die vinden dat zij er recht op hebben omdat ze gewerkt hebben in de kerstvakantie. Begint de spuigaten uit te lopen met mensen die gewoon op vakantie gaan tijdens het schooljaar.

Om de mensen daarvoor arrogant te noemen.
 
Allez, verschillende scholen in onze gemeente gaan dicht vanaf volgende week, except mine.
De eerste dag na de vakantie kreeg ik zo veel ziektemeldingen dat ik de bui al zag hangen. We zijn deze week (sinds maandag) al overgeschakeld naar een hybride-model van thuis online les, beperkt theorieles op school en zo veel mogelijk praktijkles behouden. Daarnaast blijft de 1e graad altijd naar school komen.

Dat andere directies nu klagen dat het allemaal zo zwaar is, vond ik ergens wel grappig. In zo'n crisistijden moet je durven beslissen en wat strategisch vooruit plannen. Als je wacht tot het water daadwerkelijk aan je lippen staat..
 
Om de mensen daarvoor arrogant te noemen.
Ze doen dit 2 keer in 3 maanden tijd. Ze beslissen om 2 weken voor de herfstvakantie op reis te gaan en hun kind niet naar school te laten gaan (6e LJ)

Ze beslissen om de overigens al lange kerstvakantie met nog een week te verlengen om op reis te gaan.

Als je dergelijke zaken doet ben je arrogant. Ze moeten maar hun horeca-zaak een week vroeger sluiten. Waarom zouden zij wel recht hebben op vakantie buiten de schoolvakanties?
 
Terug
Bovenaan