Preview: Banishers: Ghosts of New Eden

Wat vliegt de tijd toch! Vijf jaar geleden bracht DON’T NOD Vampyr op de markt. Een underrated hidden gem waarin je als een vampier de keuze moest maken om de redder of ondergang van Londen te zijn. Als fan van hun vorige werk was ik blij dat ik op gamescom al eens een voorproefje van Banishers: Ghosts of New Eden te spelen kreeg.

DON’T NOD heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten met de Life is Strange-franchise die al serieus gegroeid is met verschillende sequels en spin-offs, en met games zoals Tell Me Why, Twin Mirror, Gerda: A Flame in Winter en het recente Harmony: The Fall of Reverie dat afgelopen juni nog releasede. Banishers: Ghosts of New Eden stond eerst gepland om op 7 november uit te komen, een week later dan Jusant, de meditatieve action-puzzle climbing game die ook door DON’T NOD werd ontwikkeld, maar werd zonet uitgesteld naar 13 februari 2024.

Screenshot 2023-09-26 165027.png

Story driven semi-open world action RPG

In Banishers: Ghosts of New Eden speel je als Red, een voormalige huurling die zijn redding en liefde vond dankzij zijn partner Antea. Wanneer Antea tragisch komt te sterven neemt Red haar job als Banisher over. Wanneer het onmogelijk blijkt voor Antea om naar het hiernamaals te gaan, keert ze terug als datgene wat ze het meest veracht, een geest. Verscheurd tussen haar band met haar geliefde en de nachtmerrie van haar nieuwe toestand, laat ze Red zweren dat hij haar zal helpen verlossing van deze gruwel te vinden.

Net zoals Vampyr en tal van andere games van DON’T NOD focust Banishers zich op het verhaal en de relatie tussen onze twee protagonisten. In deze semi-open world action RPG heeft elke betekenisvolle en morele keuze die je maakt een impact op het verhaal, op de wereld en alle personages, zijnde, levend of dood en zullen de consequenties je blijven achtervolgen. Hoe ver ga jij om de liefde van je leven te redden? Jouw beslissingen kunnen haar vrijzetten of haar doen herleven, maar met welke kost?

In het uurtje dat ik in New Eden mocht vertoeven, werd ik op pad gestuurd om mysterieuze verdwijningen te onderzoeken en al dan niet een geest te verdrijven. Net zoals in Vampyr zijn de conversaties met NPC’s van hoog niveau en heb je tal van opties over hoe te reageren in de dialogen. Elk personage heeft een grondige achtergrond en een verhaal dat verbonden is met de rest van de wereld. Sommige van deze personages zorgen voor sidequests die je urenlang bezig zullen houden. Banishers zal twintig tot dertig uren, naargelang je interesse in het verkennen van de wereld, in beslag nemen om te voltooien.

Screenshot 2023-09-26 165008.png

How far will you go to save the love of your life?

Eenmaal op pad gingen we op zoek naar antwoorden omtrent de verdwenen vluchtelingen. Tijdens deze zoektocht kwamen we tal van aanwijzingen tegen die telkens een stukje van de puzzel vormden. Hoe meer de waarheid omtrent de sidequest aan het licht kwam, hoe meer Red en Antea hun mening gaven omtrent de situatie. Beide personages hebben een andere mening die invloed zal hebben op de keuze die je aan het einde moet maken. Doorheen deze zoektocht kregen we maar al te vaak te maken met geesten en dode lichamen die erdoor bezeten waren.

Het personage van Red maakt gebruik van een zwaard en een musket om zich te verdedigen. Op bepaalde plekken is het mogelijk je kamp op te maken en met de gevonden grondstoffen je uitrusting te upgraden. Antea zorgt dan weer voor het bovennatuurlijke en heeft een volledige skill tree die je naar smaak kunt vrijspelen om gebruik te maken van haar etherische krachten. Red is het efficiëntst tegen geesten en is de banisher die ze ook kan verdrijven terwijl Antea het sterkst is tegen bezeten tegenstanders. Terwijl je schade aanricht met Red, wordt de meter van Antea opgeladen en kun je naar haar overschakelen. Het wisselen tussen de personages gebeurt vloeiend en zorgt voor een unieke combat die op de normale moeilijkheidsgraad mij toch meermaals in de problemen bracht. Toch voelde de combat al snel wat basic en repetitief aan, maar hopelijk kan verdere progressie met meer bruikbare skills dit gevarieerder maken.

Kies je om iemand te sparen of offer je die persoon op? Het draagt allemaal bij tot de toekomst van je geliefde.


Eenmaal alle puzzelstukken op hun plaats vielen, was het tijd om een ritueel uit te voeren en de oorzaak van het verderf op te lossen. Voor het ritueel begon, kreeg je meteen de keuze wat voor een ritueel je precies wilde uitvoeren: Harkening, Make-Manifest of Summon Scourge. De juiste was Summon Scourge, wat het beest verplicht zich te tonen. Hierna volgde een pittige boss fight die het verhaal van deze sidequest concludeerde.

Nog een laatste moeilijke keuze moest gemaakt worden om ervoor te kiezen om iemand te sparen, wat Antea helpt op te stijgen naar het hiernamaals, of om die persoon op te offeren, wat bijdraagt aan Antea’s heropleving. De gevolgen van de verschillende keuzes zal ik pas in de toekomst kunnen ontdekken, maar Banishers: Ghosts of New Eden liet me alleszins al tevreden en verlangend naar meer achter.

Conclusie

Fans van Vampyr en andere spellen met narratieve focus mogen uitkijken naar Banishers: Ghosts of New Eden! Het uurtje dat ik mocht spelen kon mij alvast bekoren en liet me hunkeren naar meer. De band, het verhaal en de interactie tussen de twee protagonisten wekten mijn interesse op om meteen te willen weten hoe het verhaal eindigt, wat je zelf deels in hand hebt natuurlijk. Kiezen is verliezen! De combat verliep niet altijd even gemakkelijk en werd snel toch wat repetitief, maar ik hoop dat het vrijspelen van meer skills hierin verandering zal brengen. Het switchen van personages zorgt gelukkig al voor wat variatie.

Over

Beschikbaar vanaf

13 februari 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. RPG

Ontwikkelaar

  1. DON'T NOD

Uitgever

  1. Focus Entertainment
 
Terug
Bovenaan