Last.fm

Tgoh, wekelijks je luistergedrag analyseren is niet echt iets dat hier gebeurt maar het staat vrij om dat te doen.
Het topic noemt toch last.fm maar als mensen dat willen zal ik het in een spoiler plaatsen in de toekomst. het is ook niet elke dag dat het jaar voorbij is, maar het is idd wel zo dat ik bijna wekelijks mijn chartjes toonde.
Ge hebt gelijk Laki! Mijn excuses. Zwak momentje.

:hug:

Maar wel ne lollige gif, hé?
Geen probleem :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Door dit topic herinnerde ik me dat ik vroeger ook Last.fm gebruikte en vroeg ik me af of mijn account nog bestond. En jawel hoor! Mijn laatste scrobbles zijn van 2012, zo goed als 10 jaar geleden, dus dat gaf het een raar “tijdscapsule”-achtig gevoel.

Mijn favoriete artiesten toen: The National, Radiohead, Neil Young, Flying Lotus, Sonic Youth, Melvins, Fugazi, Explosions In The Sky, Burial, Wilco, Animal Collective,… Kortom, precies een heel grote ‘Now That’s What I Call Indie/Alternative‘ compilatie.

Ben precies muzikaal ook niet zo heel erg geëvolueerd want vele groepen daarvan horen nu nog steeds bij mijn favoriete bands.
 
Door dit topic herinnerde ik me dat ik vroeger ook Last.fm gebruikte en vroeg ik me af of mijn account nog bestond. En jawel hoor! Mijn laatste scrobbles zijn van 2012, zo goed als 10 jaar geleden, dus dat gaf het een raar “tijdscapsule”-achtig gevoel.

Mijn favoriete artiesten toen: The National, Radiohead, Neil Young, Flying Lotus, Sonic Youth, Melvins, Fugazi, Explosions In The Sky, Burial, Wilco, Animal Collective,… Kortom, precies een heel grote ‘Now That’s What I Call Indie/Alternative‘ compilatie.

Ben precies muzikaal ook niet zo heel erg geëvolueerd want vele groepen daarvan horen nu nog steeds bij mijn favoriete bands.
Koppelen aan je spotify en blijven gaan!

Ik zou eens verder moeten schrijven aan de evolutie van mijn muzieksmaak, al twee pagina's ver. :unsure:

Die bands staan (surprise, surprise) ook hoog aangeschreven bij mij, elk jaar wordt dat gelukkig aangevuld met meer lekkers. Ik ben altijd bang dat ik op een moment de oude zak wordt die terugkijkt naar een periode en zegt 'toen was het nog echt goed' en de schoonheid van nieuwe bands en genres niet meer zie. Bij de meeste zou dat blijkbaar met de muziek zijn die ze luisterden tussen hun 14 en 20 jaar.
 
Ik ben altijd bang dat ik op een moment de oude zak wordt die terugkijkt naar een periode en zegt 'toen was het nog echt goed' en de schoonheid van nieuwe bands en genres niet meer zie. Bij de meeste zou dat blijkbaar met de muziek zijn die ze luisterden tussen hun 14 en 20 jaar.

Niet dat ik niet meer open sta voor nieuwe zaken, integendeel zelfs.

Maar ik merk toch een voorliefde voor veel albums uit periode 2004 tem 2012 (15 tem 23 jaar). Denk maar aan de "gouden tijden" van Dilla, Madlib, DOOM en de Stonesthrow kliek of de opkomst van FlyLo en de hele LA Beatscene.

Church Of Ra was ook op kruissnelheid in de periode en zelfs Radiohead begon goeie muziek te maken :unsure:
 
Zeer laat op het feestje, maar ik ga er ook eens aan beginnen!

Ik ben altijd bang dat ik op een moment de oude zak wordt die terugkijkt naar een periode en zegt 'toen was het nog echt goed' en de schoonheid van nieuwe bands en genres niet meer zie. Bij de meeste zou dat blijkbaar met de muziek zijn die ze luisterden tussen hun 14 en 20 jaar.

Jammer dat ik niet al eerder scrobblede, want dan zou ik het ook kunnen staven, maar ik heb het gevoel dat ik echt wel periodes (van jaren) heb waar ik globaal genomen eerder naar andere/nieuwe bands en (sub)genres luister dan de periodes ervoor. Ik kan nog altijd zeer genieten van de bands die ik grijs gedraaid heb in mijn tienerjaren, maar de grote meerderheid daarvan zit echt niet meer in mijn dagelijkse, wekelijkse of zelfs maandelijkse playlists. En dan zal het vooral van de late tienerjaren zijn. Ik denk dat mijn huidige muzieksmaak als vroege dertiger eerder gevormd is door wat ik leren kennen heb als twintiger.

Maar ik ben ook wel véél minder bewust bezig met muziek als de vaste klanten hier op deze sub. Jaren naar KEXP Seattle geluisterd en zo heel veel (voor mij) nieuwe muziek leren kennen, wat ik leuk vond in Spotify beginnen verzamelen en nu laat ik vaak Discover Weekly gewoon zijn werk doen.
 
Ja, jammer dat ik er nu pas mee begin, maar misschien wel goed dat zo die Josie and the pussycats soundtrack op repeat niet meegeteld wordt :unsure:
 
Ik wou zien of ik mijn oude plays op Spotify kon importeren in Last fm, omdat ik toch wel wat benieuwd ben naar precieze statistieken. Jammer dat Spotify die eigenlijk niet zelf verschaft. Heb een methode gevonden maar dat is enorm omslachtig... Eerst uw Spotify historiek aanvragen, na een aantal dagen (max 30) sturen ze u blijkbaar een mail en dan moet je via een tool ze per 3000 plays min of meer manueel ingeven, aangezien dat het maximum is dat je ineens kan ingeven. En dan staan die allemaal uiteraard op dezelfde dag. Laat maar dan :unsure: Zou toch mooi geweest zijn om mijn muzikale geschiedenis te zien en om een idee te hebben van waar ik altijd naar luisterde en wie mijn favorieten waren in bepaalde periodes, of de cijfers overeen komen met het vermoeden.

Bij mij is het ook zo dat er altijd gewoon nieuwe favoriete muziek bij komt. Ik zoek er veel minder actief naar dan vroeger, maar er zijn nu nog meer mogelijkheden om makkelijk nieuwe muziek te ontdekken dan toen zodat ik nog altijd genoeg mooie dingen tegen komen. Heb ook niet echt muziek waar ik vroeger wild van was en nu volledig niet meer naar luister, eigenlijk. En guilty pleasures bestaan uiteraard niet, als het goed is, is het goed!
 
BfDpxLu.png


Met nog 2,5 maand te gaan, mijn beste 36 artiesten van dit jaar. Ik denk dat ik ongeveer van 40 artiesten nu 100 keer heb naar geluisterd dit jaar.
Via welke tool kun je dit weer maken?
Vroeger nog gedaan, en dan spreek ik over toen je in last.fm nog gewoon afbeeldingen kon invoegen.
Ik mis nog altijd de oude last.fm. Sinds die website vernieuwd is en op niks meer trekt kom ik daar nog zelden, maar dit nog eens maken leek mij wel leuk.
 
Kan je ergens een overzicht krijgen van artiesten per land? Lijkt me wel leuk om die spreiding te kunnen zien.

Edit: nvm, gevonden. Sinds twee weken begonnen met scrobblen en nu naar 434 verschillende artiesten geluisterd, blijkbaar gespreid over 69 landen. En van 63 artiesten (her)kent explr.fm geen land.
 
Laatst bewerkt:
Kan je ergens een overzicht krijgen van artiesten per land? Lijkt me wel leuk om die spreiding te kunnen zien.

Edit: nvm, gevonden. Sinds twee weken begonnen met scrobblen en nu naar 434 verschillende artiesten geluisterd, blijkbaar gespreid over 69 landen. En van 63 artiesten (her)kent explr.fm geen land.
Voor de mensen die erachter zoeken


Verder van de artiesten die hij ze niet herkent, is het omdat niemand de tag al heeft toegevoegd... Als enkelen een country tag toevoegen (bvb. je voegt indian toe) en meerderen doen dat, dan slaat last.fm dat op in hun systeem en zal explr.fm dat herkennen. Daarom dat ik dat soms doe.

Soms staan er ook verkeerde country tags. Het is niet altijd even duidelijk. Bepaalden zijn ook van een andere origine en dan staat dat soms ook verkeerd. Bij obscure artiesten gebeurt het ook dat last.fm dezelfde naam gebruikt voor een artiest. Dan staat er in de info (1.) braziliaanse rockband (2.) russische technomuzikant (3) afro-amerikaanse rapper uit detroit. En dan zal dat dikwijls ook verkeerd staan.

Maar dat moet je erbij nemen, het zal je wel een redelijk goed idee geven in het algemeen.
 
Raar, en wanneer ik nu kijk zie ik die melding van niet-herkende artiesten niet meer. Ik heb het zondag nu niet zo in detail bekeken, maar er zaten daar ook wel een aantal ensemble-groepen tussen, dus met leden van over de hele wereld.
 
Terug
Bovenaan