Last.fm

Ik vraag me wel af hoe je aandachtig kan blijven luisteren als je zoveel muziek beluisterd.
Ik betrap mezelf erop dat ik soms albums in 2 of meerdere keren moet beluisteren omdat ik mijn aandacht voor de muziek kwijt was.
 
Ik vraag me wel af hoe je aandachtig kan blijven luisteren als je zoveel muziek beluisterd.
Ik betrap mezelf erop dat ik soms albums in 2 of meerdere keren moet beluisteren omdat ik mijn aandacht voor de muziek kwijt was.
Dat hangt er van af... Voor nieuwe muziek is het inderdaad niet de beste methode, maar meestal als ik op mijn laptop bezig ben, staat er altijd muziek op. Luister ik niet aandachtig, dan is dat maar zo. Vaak is het wel zo dat ik dan ook wel terugkeer op de nummers en de artiesten die ik al ken. De genres die ik graag hoor zijn wel goed om op te multitasken, maar bij bepaalde muziek moet je wel aandachtig luisteren, dat klopt. Meestal is het wel zo dat bij de muziek naar waar ik luister de muziek een tool is, in plaats van het doel, voor sfeerschepping.

Op zich vind ik ook wel dat ik niet zo overdreven veel muziek luister. De laatste twee weken is dat wel het geval, maar anders valt dat best mee. Ik zit gemiddeld tussen 1000 en 2000 scrobbles per maand, en is dat vaak ook wel geen nieuwe muziek. Nu is dat eerder 3000 met heel veel "nieuwe muziek". Bij mijn last.fm vrienden ligt dat aantal meestal nog een veel pak hoger, al heb ik een vermoeden dat er mee gesjoemeld wordt, of dat mensen s'nachts muziek afspelen en er dan niet naar luisteren. Ik luister wel altijd naar mijn muziek, maar misschien niet altijd aandachtig. Ik kan dat ook niet echt door wat ik hier beschrijf:


En mijn "hyperfocusmomenten" hangen vaak samen met maladaptive daydreaming ironisch genoeg, alsof het ene pas volgt na het andere. En in feite gebeurt dat ook enkel bij muziek (of als ik getriggered wordt, komt er altijd "muziek" aan te pas).

Bij dialogen heb ik veel problemen laatste tijd. Ik heb soms moeite (of eigenlijk meestal) andere mensen hun woorden te begrijpen of zinnen te begrijpen. Dat merk ik bij films ook, of bij muziek. Alsof je niet concentreert op wat je zegt, en zeker als je het niet verwacht, moeten ze het herhalen, want anders begrijp ik niet wat ze zeggen en interpreteert mijn brein het als "gebrabbel" zoals een baby, zelfs bij gewoon vlaams. Die dialecten maken het niet altijd makkelijk ook, sure. Maar ik kan niet automatisch luisteren, want dat staat vaak af. Zelfs in dialogen, en het duurt te lang en het interesseert me niet, val ik weg. Ook bij lezen heb ik problemen en begin ik te verspringen enzovoort en globaal te lezen. Alsof mijn brein uitgeschakeld wordt, ook al wil ik van niet. Ook filmkijken is een wat andere ervaring dan ik denk dat het voor anderen is. Het is een enorme mentale klus soms. Maar met veel inspanning lukt het doorgaans wel, maar dat was niet altijd het geval.

Luister ik naar muziek die me niet boeit, dan doet het me gewoon weinig, en valt mijn aandacht weg, of ik dat nu wil of niet. Of moet ik me keihard focussen. Maar is het muziek die ik mooi vind, dan ga ik op in de muziek en word ik en de muziek één. Gelukkig gebeurt dat wel best vaak, waardoor ik heel graag naar muziek luister en ook het gevoel heb dat ik muziek nodig in mijn leven. Maar het heeft wel het gevolg dat ik anders naar muziek kijk dan de meeste mensen. Voor mij is het ook een tool om het meest creatieve naar boven te halen in mij, en muziek helpt om de focus te behouden, achtergrondgeluiden te filteren en juist geconcentreerd te geraken op wat ik doe (dus de zachtere genres, zullen me helpen om beter informatie te verwerken en de focus te houden).

Ik betrap mezelf erop dat ik soms albums in 2 of meerdere keren moet beluisteren omdat ik mijn aandacht voor de muziek kwijt was.

Ik denk dat dit zelfs normaal is. Het is onmogelijk - zelfs al behou je de aandacht om een album goed te kennen na één keer. Het best werkt om het meerdere keren te beluisteren. Als het goed is, en je geniet ervan, gebeurt dat ook vanzelf. Soms moet je dat ook eens forceren, en soms luister je daar veel later wel eens naar, want er is maar "zoveel nieuwe muziek" dat we kunnen verwerken in een bepaalde periode. Want als je dan weer nieuwe dingen luistert, dan verwaarloos je de "andere nieuwe dingen" die je beluisterd hebt, waardoor die niet kunnen groeien bij mij dan toch.

Wat jammer is, want er is heel veel goede muziek op de wereld, en het is onmogelijk om alles goed en grondig en open-minded te beluisteren. Dat hoort er bij, maar uiteindelijk ga je toch wel steeds terug naar wat je kent. Bij mij zal dat het etherische, dromerige en psychedelische zijn, bij jou zal dat dan vooral de metal zijn. En iets anders kan je wel appreciëren, maar om plots dan constant naar dat te luisteren, is erg moeilijk. Ik doe het eerder als verbreding. Binnen mijn genre verandert naar wat ik luister wel regelmatig. Je kan ook niet eeuwig naar hetzelfde luisteren, al blijft veel goede muziek eeuwig fris voor mij.
 
n6UvnzO.png


HwJBoON.png


Na eens een weekje "alternatief" op 1, nu dus ambient op 1. En Jazz op 3. Voor de rest de usual suspects (shoegaze, electronic, dream pop)
 
BfDpxLu.png


Met nog 2,5 maand te gaan, mijn beste 36 artiesten van dit jaar. Ik denk dat ik ongeveer van 40 artiesten nu 100 keer heb naar geluisterd dit jaar.
 
Nog eens een update. Verder doe ik op het einde van het jaar wel een grote update van wat ik dit jaar heb beluisterd en ook all-time stats.

Ranking - nation - number of scrobbles - number of artists from said country - three best scrobbled artists

1. United States - 16304 (489) Empress Of, Beach House, Sweet Trip
2. United Kingdom - 13138 (324) Cocteau Twins, Slowdive, Radiohead
3. Canada - 7704 (61) Grimes, Crystal Castles, BRAIDS
4. France - 4256 (84) Agar Agar, La Femme, Polo & Pan
5. South Korea - 2093 (16) Yukari, Peggy Gou, Aseul
6. Australia - 2042 (38) Tame Impala, Subjoi, Mall Grab
7. Singapore - 1443 (3) Yeule, Jasmine Sokko, Subsonic Eye
8. Japan - 1333 (65) Aya Gloomy, Soichi Terada, Cuushe
9. Belgium - 1135 (28) Raar, Cabaret Nocturne, Netsky
10. Germany - 1055 (36) Claes Rosen, Kyodai, Daso

11. Ireland - 732 (13) My Bloody Valentine, U2, The Cranberries
12. Norway - 716 (22) SMERZ, SASSY 009, Royskopp
13. Sweden - 489 (41) Evigt Morker, iamamiwhoami, The Radio Dept.
14. Netherlands - 477 (47) Olivier Heldens, Showtek, Fatima Yamaha
15. Iceland - 458 (9) Bjork, Sigur Ros, Vok
16. Russia - 424 (14) Kedr Livanskiy, Pinkshinyultrablast, IC3PEAK
17. Italy - 335 (19) X-Coast, Goblin, Crookers
18. Poland - 315 (7) Coals, Radikal Guru, Xilent
19. Iran - 284 (1) Inkyz
20. Colombia - 279 (8) Kali Uchis, Lido Pimienta, Ela Minus

Also over 100 scrobbles:
21. Puerto Rico - 221 (3) Buscabulla, Bad Bunny, ILE
22. Brazil - 206 (11) CoastDream, Os Tincoas, Boogarins
23. Spain - 114 (6) ROSALIA, Trobar de Morte, Crystal Fighters
24. Austria - 111 (8) Demuja, Camo & Krooked, Cari Cari
25. Turkey - 110 (3) She Past Away, Aleksandir, Ekin Biril
26. Denmark - 103 (14) Erika De Casier, MO, Rumskib

From specific countries

USA top 10:
1. Empress Of
2. Beach House
3. Sweet Trip
4. Yaeji
5. Ringo Deathstarr
6. George Clanton
7. Wild Nothing
8. Candy Claws
9. Animal Collective
10. Eartheater

UK top 10:
1. Cocteau Twins
2. Slowdive
3. Radiohead
4. Disclosure
5. Harrison BDP
6. Charli XCX
7. Ross From Friends
8. Mathieu Faubourg
9. FKA twigs
10. Leon Vynehall

Canada top 10:
1. Grimes
2. Crystal Castles
3. BRAIDS
4. Purity Ring
5. Moon King
6. You'll Never Get To Heaven
7. deadmau5
8. Allie X
9. Men I Trust
10. Alvvays

France top 10:
1. Agar Agar
2. La Femme
3. Polo & Pan
4. M83
5. Melody's Echo Chamber
6. Paradis
7. Ofdream
8. Tchami
9. Bleu Toucan
10. Daft Punk

Korea top 10
1. Yukari
2. Peggy Gou
3. Aseul
4. Park Hye Jin
5. YUKIKA
6. Fulbert
7. Night Tempo
8. LOONA / ODD EYE CIRCLE
9. Parannoul
10. Mid-Air Thief

Belgium top 10
1. Raar
2. Cabaret Nocturne
3. Netsky
4. Calibre
5. Oscar and the Wolf
6. Hooverphonic
7. Stromae
8. Whispering Sons
9. zwangere guy
10. dEUS

Japan top 10
1. Aya Gloomy
2. Soichi Terada
3. Cuushe
4. My Dead Girlfriend
5. yuragi
6. So Inagawa
7. Uchu Nekoku
8. hakushi hasegawa
9. Kikagaku Moyo
10. Ichiko Aoba

Australia top 10
1. Tame Impala
2. Subjoi
3. Mall Grab
4. Moses Gunn Collective
5. Sewerslvt
6. Flume
7. Client Liaison
8. Pond
9. Sunbeam Sound Machine
10. Jye
 
Het is en blijft toch ook echt een brolwebsite. Ik kan voor de zoveelste keer mijn profielfoto niet wijzigen. (Nadat ik mijn gekozen file wil saven krijg ik een error.) :sarcastic:
 
hoe filter je het gemakkelijkst je meest beluisterde albums die in 2021 gereleased zijn?

iets in deze aard maar dan voor releases van 2021:
bVfRSCf.png
 
Z5jTKAX.png


Een week na het optreden blijft yeule op 1 staan. Buscabulla is wel mijn "go-to-chillmode muziek" van het moment. Ook weer in een MBV-bui de laatste tijd. Iglooghost heeft een leuk album. En Cocteau Twins, daar luister ik geregeld naar natuurlijk. City Moon van Love Spirals Downwards is zo een mooi nummer ook!

J4rLDEA.png


Qua genres zijn het weer de usual suspects. Dat is eigenlijk al (bijna) een heel jaar zo... Op het einde van het jaar staan shoegaze, electronic, dream pop, synthpop en vermoedelijk experimental in de top 5. Verder af en toe eens chillwave, electropop, indie, alternative, psychedelic of post-punk, maar het zijn echt - wat ik ook doe - altijd dezelfde tags die terugkeren. Tenzij dat ik me echt forceer om naar andere muziek te luisteren.

Desondanks luister ik een stuk gevarieerder (en ook uitgebreider) dan voorgaande jaren, en is er veel veranderd tegenover vroeger, alleen zijn de genres die ik leuk vind toch wat vastgeroest. Maar binnen die genres valt er eigenlijk nog gigantisch veel te ontdekken, wat ook wel de reden daarvoor zal zijn.

uLZjHKV.png


Van de laatste 6 maand de meeste tags.
 
Laatst bewerkt:
Top 50 meest beluisterde artiesten all-time of toch sinds 2018.

1. Empress Of - 4000
2. Grimes - 3531
3. Cocteau Twins - 2452
4. Crystal Castles - 2341
5. Beach House - 2073
6. yeule - 1459
7. Agar Agar - 1215
8. La Femme - 1085
9. Sweet Trip - 989
10. My Bloody Valentine - 830
11. Slowdive - 789
12. Radiohead - 756
13. Tame Impala - 684
14. Yukari - 642
15. Disclosure - 580
16. Raär - 566 (eerste Belg)
17. Yaeji - 531
18. Charli XCX - 525
19. Harrison BDP - 515
20. Aseul - 510
21. Aya Gloomy - 489
22. Peggy Gou - 466
23. Buscabulla - 460
24. SMERZ - 456
25. Ross From Friends - 446
26. Ringo Deathstarr - 445
27. Matthieu Faubourg - 415
28. fka twigs - 364
29. George Clanton - 363
30. The Cure - 362
31. Leon Vynehall - 359
32. Braids - 349
33. Cabaret Nocturne - 334 (nog een Belg)
34. Björk - 332
35. Subjoi - 316
36. Kedr Livanskiy - 307
37. Polo & Pan - 284
38. Candy Claws - 276
39. Wild Nothing - 266
40. Animal Collective - 265

Albums:
1. Empress Of - Me - 2102
2. Crystal Castles - (II) - 1741
3. Empress Of - Systems - 1140
4. Agar Agar - Cardan - 1083
5. Cocteau Twins - Heaven or Las Vegas - 982
6. yeule - Serotonin II - 861
7. Grimes - Halfaxa - 830
8. Grimes - Visions - 764
9. Yukari - Echo - 644
10. Grimes - Miss Anthropocene - 589

later van de jaar doe ik dan ook wel eens de eindejaarslast.fm lijstjes (dat zal volgend jaar zijn).
 
Laatst bewerkt:
Mijn meest beluisterde nummers als shoegazesucker van MBV en Slowdive

uh4PWAg.png

caLApQr.png


VzPP52v.png


4OskEPy.png


Geen idee of er nummers zijn die ik echt mis of meer moet luisteren.

Van albums:
Souvlaki - 362
Pygmalion - 244
Slowdive - 119
Just for a Day - 74
(I Saw The Sun) - 1 (weet niet wat dit is)
EP's staan onder de 4 hoofdalbums als extra's.

ep's 1988-1991 and rare tracks - 343
Loveless - 334
Isn't Anything - 123
mbv - 30
 
Laatst bewerkt:
m49P8pn.png


W9ta4q6.png


IAguh4g.png


Ik denk dat dit de eerste keer ooit is dat electronic niet het topgenre is. Dream Pop heeft het van de troon gestoot. Drie grote blokken, dat was de trend van het jaar wel: dream pop, electronic & shoegaze.

j7yeEJz.jpg


De artiesten van het jaar (voor mij).
 
Laatst bewerkt:
Staat op de vorige pagina en als je er effectief geen fuck om geeft, doe dan deze pagina ook niet open. Wat verwacht je ook van een thread van deze? Het dient ervoor. Boeit het u niet, pech voor jou dan en open deze thread dan niet.
 
Staat op de vorige pagina en als je er effectief geen fuck om geeft, doe dan deze pagina ook niet open. Wat verwacht je ook van een thread van deze? Het dient ervoor. Boeit het u niet, pech voor jou dan en open deze thread dan niet.
Tgoh, wekelijks je luistergedrag analyseren is niet echt iets dat hier gebeurt maar het staat vrij om dat te doen.
 
Terug
Bovenaan