Laserbehandeling ogen

Waarom niet?

Veel succes volgende week alleszins!
De vrees voor progressieve myopie zit er nog steeds in. Die trend zet zich al voort van kleins af aan. Nu 2 jaar 'stabiel', alé, beide ogen zijn in de afgelopen 2 jaar 0.25 achteruit gegaan. Maar ik ben er 34 en ik kan evengoed wachten tot m'n 50ste tot alles stabiliseert. Moet ik binnen x-aantal jaar weer een bril dragen, zal het ook wel een aangenamere bril zijn. Nu heb ik -6 aan beide ogen.

Daarbij komt nog eens dat m'n hoornvlies dunner is dan gemiddeld, waardoor ik net binnen de veilige grens val. Dus bij laseren achteraf gaat niet. waren m'n ogen nog verslechtert, ging de laser niet kunnen doorgaan.

Daarbovenop heb ik nog eens bovengemiddeld grote pupillen. Waardoor er een groter oppervlak gelaserd moet worden (= dieper laseren). Wat ook niet gunstig is met een dun hoornvlies. Er zit veel kans in dat m'n nachtzicht niet goed zal zijn daardoor. Kans op halo's en flares is groter.

Aan mijn leeftijd hoop ik dat de ogen niet meer achteruit gaan en dat ik voor altijd kan genieten van een goed zicht. Dat is werkelijk een kinderdroom van mij.

Dat ik later een leesbril zal moeten dragen, heb ik me alvast bij neergelegd. 80% van de bevolking moet er ene dragen met tijd, wist men mij wijs te maken.

Geld overgemaakt. Alles is in kannen en kruiken.

Is dat vreemd dat ik nu nog mail naar de oogarts met bijkomende vragen? De stress begint toch serieus toe te slaan hoor. Amai.
Aan de andere kant, een permanente ingreep aan de ogen, 't is ergens normaal zeker?

Ik had -1.75 links & -2.5 rechts. Ik heb dat gedaan in het Sint Pietersziekenhuis in Leuven. Hoornvliesje opengesneden dan laser (10 seconden naar een oranje knipperlicht kijken). De hele procedure duurt 10 a 15min per oog. Is vooral wimpers afplakken enzo. Laseren zelf is dus 15 seconden.

Die dag zelf ogen zoveel mogelijk dichtgehouden, namiddagdutje gedaan. Dag erna kon ik al met de auto rijden. Een maand lang erna druppeltjes (en niet zwemmen). Sindsdien zet ik wel als er zon is standaard zonnebril op. Maar nooit (gewone) brillen en lenzen, wat een zaligheid.

Ik had -1.75 links & -2.5 rechts. Ik heb dat gedaan in het Sint Pietersziekenhuis in Leuven. Hoornvliesje opengesneden dan laser (10 seconden naar een oranje knipperlicht kijken). De hele procedure duurt 10 a 15min per oog. Is vooral wimpers afplakken enzo. Laseren zelf is dus 15 seconden.

Die dag zelf ogen zoveel mogelijk dichtgehouden, namiddagdutje gedaan. Dag erna kon ik al met de auto rijden. Een maand lang erna druppeltjes (en niet zwemmen). Sindsdien zet ik wel als er zon is standaard zonnebril op. Maar nooit (gewone) brillen en lenzen, wat een zaligheid.
Ik hoop dat ik ook een succesverhaal kan navertellen.

Merci om te delen! :)

Ik hoop dat ik ook een succesverhaal kan navertellen.

Merci om te delen! :)

Ik heb 2 jaar geleden ook mijn ogen laten laseren met de LASIK techniek in het AZ Monica. Tijdens de ingreep is mijn hoornvlies beschadigd geraakt waardoor ze mij direct naar het UZ heb gedaan voor een spoedoperatie. Ik merkte hier totaal niks van omdat mijn ogen nog verdoofd waren. Ze hebben mij dan onder narcose gedaan en geopereerd. Als gevolg kunnen ze dit oog niet meer laseren en zit ik nu met één goed oog en één slecht oog. Nadien ook nog ettelijke maanden met een ooglapje moeten rondlopen omdat ik er absoluut niet in mocht wrijven.

Just kidding. Perfect verlopen idem aan Wilto zijn verhaal. Enkel wat langer moeten druppelen omdat ogen best een hele tijd (een maand of 3) droog aanvoelden. Inderdaad top investering. :tongue:

Ik heb 2 jaar geleden ook mijn ogen laten laseren met de LASIK techniek in het AZ Monica. Tijdens de ingreep is mijn hoornvlies beschadigd geraakt waardoor ze mij direct naar het UZ heb gedaan voor een spoedoperatie. Ik merkte hier totaal niks van omdat mijn ogen nog verdoofd waren. Ze hebben mij dan onder narcose gedaan en geopereerd. Als gevolg kunnen ze dit oog niet meer laseren en zit ik nu met één goed oog en één slecht oog. Nadien ook nog ettelijke maanden met een ooglapje moeten rondlopen omdat ik er absoluut niet in mocht wrijven.

Just kidding. Perfect verlopen idem aan Wilto zijn verhaal. Enkel wat langer moeten druppelen omdat ogen best een hele tijd (een maand of 3) droog aanvoelden. Inderdaad top investering. :tongue:
Haha.

De operatie zelf heb ik weinig schrik van. Ik heb een hemelse schrik om volgende maand te moeten vaststellen dat ik wegens slecht nachtzicht (grote pupillen) niet meer met de wagen kan rijden of dat ik binnen 2 jaar terug moet beginnen rondkijken om een bril te dragen.

0.25 beide ogen achteruit op 2 jaar, volgens oogarts verwaarloosbaar + aan 34 jaar denkt zij niet dat ze nog eens naar -3 zullen gaan ofzo. Hopelijk heeft ze gelijk.

Ik moet vertrouwen hebben in de arts, I know. Maar dat is moeilijk voor mij.

Haha.

De operatie zelf heb ik weinig schrik van. Ik heb een hemelse schrik om volgende maand te moeten vaststellen dat ik wegens slecht nachtzicht (grote pupillen) niet meer met de wagen kan rijden of dat ik binnen 2 jaar terug moet beginnen rondkijken om een bril te dragen.

0.25 beide ogen achteruit op 2 jaar, volgens oogarts verwaarloosbaar + aan 34 jaar denkt zij niet dat ze nog eens naar -3 zullen gaan ofzo. Hopelijk heeft ze gelijk.

Ik ben net terug een bril beginnen dragen, 12 jaar geleden gelaserd. Nu -1.00 links, -0.25 rechts en een klein leescorrectie.

Haha.

Voor iedereen verschilt dat hier, maar ik heb mijn ogen in 2007 laten laseren en zie ondertussen nog steeds perfect.

Succes ermee, maar komt wel goed.

Persoonlijk zou ik dit oog per oog laten doen. Mijn ogen zijn mij té dierbaar om het (super kleine) risico te nemen ze beiden tegelijk te laten laseren. Pas van zodra mijn ene oog succesvol behandeld werd, zou ik - na een periode waarbij ik echt gerustgesteld ben dat mijn oog in orde is - mijn andere oog laten laseren. Zo heb ik in elk geval nog altijd één oog moest er iets serieus mislopen.

Hier behandeling 15jaar geleden laten doen. Lasek
Nog geen seconde spijt van gehad.

Prijs was toen 3000EUR of 2500 in de hand :crazy:

Even een update: tot nu toe geen al te leuke ervaring. Afgelopen weekend was mentaal heel zwaar.

Operatie op vrijdag is heel vlot verlopen en ik had eigenlijk zo goed als geen stress voor de operatie zelf. Heel veel stress voor het permanente resultaat, dat wel. Er werd me gezegd dat er kans was dat ik zaterdagochtend zelf naar de eerste controle zou kunnen rijden. Er werd ook gezegd dat ik gerust een uurtje TV mocht kijken 's avonds, indien dat lukte. Na de operatie huiswaarts en direct in bed gekropen voor een uur of 3. Dan opgestaan en iets gegeten + wat TV gekeken. Daarna terug in bed. Tv kijken lukte, maar met een heel blurry vision welteverstaan.

Zaterdagochtend opgestaan, dubbelzicht, blurry, milky,... zicht. Op controle. Ik moest de kleinste lijn lezen met 5 letters waarbij ik zwaar moest gokken bij iedere letter. Een X en K, een H en N, een P en F, een E en B op zo'n kaart lijken sterk op elkaar. Alles was heel wazig en ik zag absoluut niet scherp. Van de 5 letters had ik er toevallig 1 verkeerd gegokt. 1 foutje maar! Je hebt een 9/10! Daarop zei ik direct dat ik niet vind dat ik 9/10 zie. Dat was bij de assistente.

Even later bij de oogarts zelf wist zij me te zeggen dat ik met beide ogen op -0,5 zit. Het kan misschien heel onnozel klinken, maar op dat moment zakte mijn wereld even in elkaar en ben ik alles wat daarna verteld geweest is, zo goed als kwijt. Wel herinner ik mij nog dat verteld werd dat het zicht veel langer de tijd nodig heeft om te stabiliseren bij een SMILE behandeling i.t.t. een gewone Lasik en dat ik geduld moest hebben. Komende zaterdag vindt weer een controle plaats en die zou al veel meer duidelijkheid moeten scheppen.

Eens thuis ben ik direct in bed gekropen om dan in de namiddag serieus te beginnen panikeren. Ik zag geen 4 meter ver, alles wazig, mistig, enz. Beginnen lezen op Reddit om wat soortgelijke ervaringen te vinden. Bad idea, maar 't was het enige wat ik had op dat moment. Zo kwam ik er inderdaad achter dat het zicht veel meer tijd nodig heeft om te verbeteren i.v.m. Lasik.

Als ik zou weten dat die -0,5 nog kan verbeteren, zou dat al een pak schelen in moraal. Maar voor zover ik weet zal dat niet meer verder naar de 0 gaan, in tegendeel, het kan nog wat zakken naar -0.75. Dat las ik toch altijd bij Lasik. Geen idee of je dat kan en mag vergelijken met Relex Smile.

Ondertussen zijn we dag 3 post-op, ik merk heel lichte verbetering. Maar het zicht schommelt alle kanten uit. Heel vreemd en beangstigend.

Hadden al die zaken op voorhand deftig gecommuniceerd geweest, had ik waarschijnlijk niet gepanikeerd. Zaken zoals: je zal al zelf kunnen rijden, je kan zonder problemen gaan werken, enz. scheppen nu eenmaal verwachtingen. Dan mogen ze dat achterwege laten en dat scheelt al een pak.

I'll keep you guys posted.

Terug
Bovenaan