laptop voor fotobewerking

LaCucaracha

Well-known member
Mijn vrouw gaat binnenkort een fotografie/fotobewerkingcursus volgen en heeft daarvoor een nieuwe laptop nodig...
Programma's die' ze zal gebruiken Light Room en Photoshop.

Ze gaat hem enkel daarvoor gebruiken ( en dan natuurlijk ook de usual stuff: internet, office...)

Wat zouden jullie aanraden? Er is niet echt een budget, het moet vooral prijs/kwaliteit goed zitten.

Bedankt!
 
Lightroom is best een zwaar beestje en dus heb je wel wat kracht nodig.

Ik zou kijken naar iets met een Intel Core i7 12700H of daarboven, of een Ryzen 5/7/9 5xxxH(ev. S/X) en 32GB RAM.
Vermijd absoluut de low-power CPUs zoals de U (AMD/Intel) of P (Intel) modellen. Die gaan te snel bottlenecken wanneer je aan het intensievere werk begint.

Persoonlijk heb ik een XPS 15 met 12700H en zeer tevreden van wat die doet in Lightroom. Maar dat is wel een high-end model met high-end prijs.

Voorbeeld van een laptop die wel waar voor je geld biedt met vergelijkbare internals: https://www.artencraft.be/nl/lenovo...=tweakers.be&utm_medium=vergelijker&utm_term=
 
Lightroom is best een zwaar beestje en dus heb je wel wat kracht nodig.

Ik zou kijken naar iets met een Intel Core i7 12700H of daarboven, of een Ryzen 5/7/9 5xxxH(ev. S/X) en 32GB RAM.
Vermijd absoluut de low-power CPUs zoals de U (AMD/Intel) of P (Intel) modellen. Die gaan te snel bottlenecken wanneer je aan het intensievere werk begint.

Persoonlijk heb ik een XPS 15 met 12700H en zeer tevreden van wat die doet in Lightroom. Maar dat is wel een high-end model met high-end prijs.

Voorbeeld van een laptop die wel waar voor je geld biedt met vergelijkbare internals: https://www.artencraft.be/nl/lenovo...=tweakers.be&utm_medium=vergelijker&utm_term=
Thanks!!
 
Een Macbook Air M1 is ook plenty powerfull voor die apps. Wij hebben thuis eentje met 8GB ram en daar wordt vlot in PS mee gewerkt, wat me verbaasde... Lightroom doe ik op een 16" MBP.
 
Thanks, merci!!
Op zich geen slechte prijs, maar blijkbaar heb ik via het werk ook korting op Lenovo...

Zou deze kunnen kopen voor 1439 €... En daar heb je dan nog 2 jaar garantie op + windows 11
Behalve het scherm zo goed als identiek aan de tweedehandslaptop uit jouw link.. Lijkt dan wel een betere deal te zijn.
Enige nadeel is dat hij maar 16gb in plaats van 32gb ram heeft, maar is dat echt een issue?

Legion 5 15 - Phantom Blue​


  • Processor​

    AMD Ryzen™ 7 5800H-processor (3,20 GHz maximaal 4,40 GHz)

  • Besturingssysteem​

    Windows 11 Home 64

  • Type beeldscherm​

    15,6" WQHD-scherm (2560 x 1440), IPS, ontspiegeld, niet-touch, 100% sRGB, 300 nits, 165 Hz, LED-achtergrondverlichting

  • Totaal geheugen​

    8 GB DDR4-3200MHz (SODIMM) + 8 GB DDR4-3200MHz (SODIMM)

  • Vaste schijf​

    1 TB SSD M.2 2280 PCIe Gen3 TLC

  • AC Adapter​

    230W

  • Grafische kaart​

    NVIDIA® GeForce® RTX™ 3060-laptop-GPU 6 GB GDDR6

  • Batterij​

    4 Cell Li-Polymer

  • Bluetooth​

    Bluetooth® 5.0 of hoger

  • Camera​

    720P HD-camera met dual-arraymicrofoon en elektronisch privacyschuifje

  • Toetsenbord​

    Witte achtergrondverlichting, zwart - Belgisch

  • Aanwijsapparaat​

    ClickPad

  • WLAN​

    Wi-Fi 6 2 x 2 AX
 
Ziet er een deftig machine uit... Ram kan je upgraden naar 64GB op die machine geloof ik.
Meer ram is alleen nodig als je heel hoge resolutie bestanden gaat bewerken in RAW. Ik heb een 16GB RAM 16" MBP en gebruik 24mp RAW fotobestanden en dat gaat heel goed... Dus je moet al met die ultra high res D800 / A1 / middenformaat etc camera's beginnen alvorens 16GB RAM onvoldoende is...
 
Terug
Bovenaan