Vaste pc voor fotobewerking

LaCucaracha

Well-known member
Mijn vrouw gaat binnenkort een fotografie/fotobewerkingcursus volgen en heeft daarvoor een nieuwe vaste pc nodig ( initiaal was er sprake van een laptop, zie mijn vorige topic hier, maar tijdens de opleiding die ze volgt, heeft ze hem niet nodig blijkbaar).

Programma's die' ze zal gebruiken Light Room en Photoshop.

Ze gaat hem enkel daarvoor gebruiken ( en dan natuurlijk ook de usual stuff: internet, office...)

Wat zouden jullie aanraden? Er is niet echt een budget, het moet vooral prijs/kwaliteit goed zitten.

PS: kan ook nog zijn dat ze voor een tweedehands gaat, maar dan heb ik al een idee van de minimum vereiste specs...

Bedankt!
 
Intel is iets sneller als AMD op dit moment voor photoshop, dan spreken we over generaties 11,12 en 13 die elk 12-23% sneller zijn dan de vorige jaargang. Photoshop heeft vooral snelle cores nodig, meer dan 8 kan die toepassing niet goed gebruiken. De 13900k is de beste nu, maar ook tragere en oudere modellen zijn ok.

Als je onder een 4K scherm blijft, kan je gpu minder dan 4GB Vram hebben. Wil je wel 4k of meer: zoek een GPU met 8Gb of zo (3060 / 3060Ti bijvoorbeeld). Je wint niet veel met zwaardere GPU's.

RAM is wel belangrijk, minstens 16GB en idealiter meer. Hangt ook weer van de projecten af...

Lightroom is vergelijkbaar, maar heeft iets meer Vram op je GPU nodig. Voor Lightroom is 32GB een beter idee als minimum spec RAM.

Voor beiden:
OS drive best een snelle NVME drive en daarop Lightroom en PS installeren.
Secundaire drive (SATA SSD is goed genoeg) voor je RAW beelden

Dan een NAS + externe disk of cloud replication voor je long-time storage.

Als je liever Apple neemt, zowel de Apple silicon als de iets oudere Intel mac's zijn heel bruikbaar voor beide applicaties.
 
Intel is iets sneller als AMD op dit moment voor photoshop, dan spreken we over generaties 11,12 en 13 die elk 12-23% sneller zijn dan de vorige jaargang. Photoshop heeft vooral snelle cores nodig, meer dan 8 kan die toepassing niet goed gebruiken. De 13900k is de beste nu, maar ook tragere en oudere modellen zijn ok.

Als je onder een 4K scherm blijft, kan je gpu minder dan 4GB Vram hebben. Wil je wel 4k of meer: zoek een GPU met 8Gb of zo (3060 / 3060Ti bijvoorbeeld). Je wint niet veel met zwaardere GPU's.

RAM is wel belangrijk, minstens 16GB en idealiter meer. Hangt ook weer van de projecten af...

Lightroom is vergelijkbaar, maar heeft iets meer Vram op je GPU nodig. Voor Lightroom is 32GB een beter idee als minimum spec RAM.

Voor beiden:
OS drive best een snelle NVME drive en daarop Lightroom en PS installeren.
Secundaire drive (SATA SSD is goed genoeg) voor je RAW beelden

Dan een NAS + externe disk of cloud replication voor je long-time storage.

Als je liever Apple neemt, zowel de Apple silicon als de iets oudere Intel mac's zijn heel bruikbaar voor beide applicaties.
Heel nuttig dankjewel!
Vraagje ivm de GPU: will any +8GB kaart do? Of moet het een recente zijn (3xxx reeks van Nvidia of 6xxx reeks van AMD)? Ik denk bvb. aan een RX580 bvb... Scheelt natuurlijk een hele slok op de borrel;)
 
Any will do, maar recentere versies zullen wat sneller zijn...
Je merkt dat wel vooral in de heel grote projecten dat je wat meer marge hebt op wat zwaardere systemen. Maar zelfs dan blijft een lichter systeem bruikbaar, gewoon trager.

Ik heb bijvoorbeeld een macbook pro 16" met een i9 octacore, 16GB ram en een of andere Radeon pro discrete GPU en dat gaat eigenlijk heel goed voor Lightroom (wat ik het meest gebruik), ook voor de zwaardere beelden. Ik heb geen ervaring met die super high res beelden uit een Nikon D810 / Sony A7R, etc... Maar alles uit normale reportage DSLR's werkt prima...
 
Terug
Bovenaan