Klopjacht

Okay, bij dat van Stuk Tv gaan ze ook voor een aantal uur op de vlucht, dit is eigenlijk meer een advanced verstoppertje dat ze spelen.
Maar Hunted/klopjacht is een spel waarbij de realiteit van een echte klopjacht op een veroordeelde voortvluchtige of gezocht persoon betrokken bij een zwaar misdrijf zo goed mogelijk nagespeeld gaat worden.

De speurders zijn allemaal (ex)profesionals en ze weten perfect wat er juridisch kan en wat niet. Belgie is geen cowboyland, alle inbreuken op de rechten die zouden gebeuren worden steeds getoetst aan de geldende wetgeving en hier gaat rekening gehouden worden met de legaliteit, opportuniteit en subsidiariteit. Men gaat nooit toelaten dat bvb een vaag contact onder tap geplaatst gaat worden zonder enige correcte redenen.

Jacht maken op mensen is een psychologisch spel en soms moet er iets "vuiler" gespeeld worden.
Ik hoor veel commentaar op het verhoor bij de collega van Guillian, maar zij is een key witness en de speurders weten dat ze liegt, en dan kan/mag er wat meer druk zijn.
Akkoord, al valt het dan wel op dat ze uiteindelijk toegeeft. Ik ken die collega persoonlijk, en NO WAY dat die onder druk van "we nemen u mee naar de bureau" ging bekennen. Dus dat is gewoon gespeeld als in "ge moet wel bekennen nadat we het hard spelen, want zo is het IRL ook meestal".

Het is als getuige in zo'n programma ook gewoon te "makkelijk" om te blijven liegen aangezien het toch allemaal maar een spelletje is.

Het voelt allemaal wat veel aan als een docureeks rond "opsporingen" ipv een soort spelprogramma.
 
verhoren is een kunst en je moet voelen hoe iemand reageert op dingen. Denk ook wel niet dat ze haar zouden meenemen maar is een spel en je probeert met de info die je hebt zaken uit te klaren of ze al dan niet juist zijn.

Het is ook meer een soort van docu reeks he, je kan geen geld winnen is enkel voor de eer denk ik, dus ik zou dit ook meer zien zoals een sociaal experiment.
 
In Nederland is er een youtube programma "Klopjacht" en daar wordt wel ECHT jacht gemaakt en is men volledig transparant. De vluchtelingen krijgen daar gsm trackers mee die elke 10 minuten een locatie update geven.
ja, maar da's ook niet écht he.
hier wordt jacht gemaakt op mensen alsof ze terroristen zijn. die terroristen gaan ook geen trackers mee nemen die constant hun positie doorgeven aan de politie...
 
Zoals hierboven al gezegd zelfs de getuigen geven bepaalde dingen toe onder dwang van de productie, gsms worden “gewoon” gevonden en uitgelez, speurders krijgen lyrische commentaar omdat ze iets gevonden hebben… maar dat hoort allemaal bij het script.
En bij die speurders ziiten ook 2 ex FCCU mannen, en die zijn het wel gewoon om gsm/pc analyses te doen
 
Gezichtsherkenningssoftware mag in principe niet gebruikt worden hier maar ja: link.
Ik zou het beter vinden mochten ze niet zo overdrijven in alles of een beetje duiding geven. Er zullen er wel meer zijn die denken dat dit echt is maar het is ook gemonteerd en getoond alsof onze alle camera's wel gezichtsherkenning hebben, aan internet hangen, ze geen toestemming nodig hebben om daar aan te raken en instant een melding krijgen, dat is paar keer zwaar overdreven. Speurders en politie worden afgedaan als half goden in dit programma, misschien goed voor de sensatie maar net daardoor komt imo alles net zeer fake over (wat het ook is ofc).
 
Dat default paswoord gebruiken is wel stom he. Normaal gaan er niet meerdere mensen hun wachtwoord hetzelfde hebben als een random andere groep he...
Ook gewoon wel gatachterlijk om iemand u via telefoon een mail te laten voorlezen, én uw paswoord door te geven.
 
Was me nu pas binnengevallen dat er een Commissaris in één van de interceptieploegen zit, Kris Daels. Voormalig undercoveragent en goeie vriend van Jean-Marie Dedecker :)
 
Gezichtsherkenningssoftware mag in principe niet gebruikt worden hier maar ja: link.
Ik zou het beter vinden mochten ze niet zo overdrijven in alles of een beetje duiding geven. Er zullen er wel meer zijn die denken dat dit echt is maar het is ook gemonteerd en getoond alsof onze alle camera's wel gezichtsherkenning hebben, aan internet hangen, ze geen toestemming nodig hebben om daar aan te raken en instant een melding krijgen, dat is paar keer zwaar overdreven. Speurders en politie worden afgedaan als half goden in dit programma, misschien goed voor de sensatie maar net daardoor komt imo alles net zeer fake over (wat het ook is ofc).
Het is inderdaad spijtig dat praktisch 100% alles scripted is.

Het irritante is dat mensen dit voor werkelijkheid zien en erna de "gewone" politie als incompetent volk aanzien en niet begrijpen waarom het allemaal zo lang duurt om bepaalde criminelen te pakken te krijgen....
 
De deelnemers maken nog beginnersfouten die ze in NL niet meer maken. Elke kennis is bij voorbaat link omdat ze worden getapt, gefilmd of onder druk gezet. En dat je 2-3x in die 17 dagen bij informatiepunten moet zijn is ook gemist.

De speurders kunnen niet alles inzetten omdat ze een beetje ouderwets deelnemers moeten achtervolgen met eigen ogen. Dus ja, politiecombi's erbij roepen of een ruime sweep met buurtbewoners staat niet op het programma. Het gebruik van drones lijkt er ook nog niet op te staan, maar het programma dateert nog van voor die periode dus mss bestaat dat niet in het reglement.
 
Een terrorist wordt met zijn hoofd in alle gazetten en tv gezet. Als ze dat hier willen simuleren dan moet men gewoon zeggen “iemand op straat heeft u herkend en ons gebeld, done!”.
Abdeslam en Coninckx stonden ook met hun kop in alle gazetten.
Abdeslam hebben ze gevonden omdat een politie-team daar aanbelde voor andere feiten, en ze met AK's beschoten werden.
Coninckx hebben ze met 3 legers 3 weken gezocht. en uiteindelijk ook per toeval zijn lijk gevonden.
ik wil maar zeggen: het is niet omdat ge met uw kop op TV komt, dat iedereen u gaat vinden en aangeven.

En zelfs dan hebben ze die persoon niet te stekken, kunt toch gewoon een lokale combi bellen en daar direct op af sturen? Die staat daar binnen de 5 minuten.
ze mogen er alleen hun eigen mobiele teams op af sturen he.


ik vind het toch ook maar raar soms. Ze volgen meerdere vluchters, ze horen dan dat er misschien iemand in Knokke zit, en ze sturen er 3 teams op af. nà het telefoongesprek uit Knokke dat ze live hebben mee gevolgd. tegen dat die daar zijn, is de vogel aan gaan vliegen he.

en als ze dan een zekere hit hebben in pakweg Hasselt mogen ze al rekenen op meer dan 2 uur rijden voor die teams.
Allez, die mens heeft 27 jaar ervaring, dus hij zal het wel beter weten als ik, maar ik vind dat toch een rare logica.
 
Ik had toch meer verwacht van dit programma. Tot nu toe lopen die gewoon door stadscentrums. Hopelijk kan het programma zich herpakken.
 
Ik heb ook het gevoel dat dat speurteam daar gewoon helder uren zit te wachten tot ze weer eens een livestream van productie bij een voortvluchtige binnen krijgen "ja er is hier iemand aan het bellen van bij haar nonkel dus de livestream staat aan". Vervolgens nemen ze daar in hun futuristische controlekamer een stukske film op "tap plaatsen bij alle nonkels en tantes!" wat er dan voor in gemonteerd wordt. Daarna gaan ze een stukske acteren "we hebben een tap dat binnen komt! dit is zalig!!! applaus! high five! break through!".

Maar heel die speurdienst wordt op een compleet dwaalspoor gezet op de meest eenvoudige manieren. Eerst lachen die venten op de voetbal wat met hun en daarna laten ze zich compleet vangen door wat een tante zegt. Gelukkig dat "de computermannen" nog konden "inbreken" in de proton mails. "A oei ze hebben het wachtwoord al veranderd, ze zijn ons te snel af".

Nee dan had ik liever de klopjacht van StukTV, ik weet niet of ik dit programma volledig ga uitkijken.
Ik heb meer het gevoel dat ik naar een dropping van een of ander chirokamp aan het kijken ben.
 
Ik heb ook het gevoel dat dat speurteam daar gewoon helder uren zit te wachten tot ze weer eens een livestream van productie bij een voortvluchtige binnen krijgen "ja er is hier iemand aan het bellen van bij haar nonkel dus de livestream staat aan". Vervolgens nemen ze daar in hun futuristische controlekamer een stukske film op "tap plaatsen bij alle nonkels en tantes!" wat er dan voor in gemonteerd wordt. Daarna gaan ze een stukske acteren "we hebben een tap dat binnen komt! dit is zalig!!! applaus! high five! break through!".

Maar heel die speurdienst wordt op een compleet dwaalspoor gezet op de meest eenvoudige manieren. Eerst lachen die venten op de voetbal wat met hun en daarna laten ze zich compleet vangen door wat een tante zegt. Gelukkig dat "de computermannen" nog konden "inbreken" in de proton mails. "A oei ze hebben het wachtwoord al veranderd, ze zijn ons te snel af".

Nee dan had ik liever de klopjacht van StukTV, ik weet niet of ik dit programma volledig ga uitkijken.
Ook wel een paar rare momenten:
"ja, hier zijn 2 fietsers in Knokke op de camera!" euhm... ge hebt die gevonden, zonder facial recognition, compleet random?

Er moet ook overduidelijk show inzitten "de 2 broers nemen het vliegtuig". Waarom zou ge in godsnaam een vliegtuig pakken? Ge kunt gewoon met de auto/trein naar de ardennen he. Daar staan minder camera's dan op een vliegveld en uw treinbestuurder is niet verplicht aan te geven dat ge op die trein zit...

Ook zo'n mooie "ze hebben nog een lange weg af te leggen, want ze willen vandaag 50km doen". Met de auto. Dat is een half uur rijden.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Ik moet wel zeggen dat ik er echt goede hoop in had dat het een leuk programma ging worden, maar de 2e aflevering heeft wel veel verpest.
1) Iedereen een soortgelijk e-mailadres met identiek paspoort geven. Dat is TOTAAL niet realistisch
2) 1 iemand die het eigenlijk voor heel de groep kan verpesten (omdat een vaste lijn niet zou kunnen afgeluisterd worden, serieus???)
3) Overduidelijk gepusht showelement
4) Met iemand bellen en zeggen "maar wij zijn van het programma he" is al niet realistisch. Bij een echte achtervolging is er geen "programma" en moeten die bellen met "wij zijn van de federale politie". Dan reageren mensen al hélemaal anders.

En, als je puur naar het spel kijkt, kunnen de deelnemers enkel winnen als ze het extractiepunt halen, dus kunnen de speurders eigenlijk al winnen door de paswoorden van die mailaccounts te veranderen.
 
Terug
Bovenaan