Klimop ietsje te spicy aan het worden - nu met video!

Squidward

Redacteur
Wij hebben in een hoek van onze tuin, tegeneen stuk van onze muur en de buurmuur een plant die Perzische Klimop moet zijn (Hedera Colchica). Vorig jaar was dit net onze eerste weken hier en ik merkte wel wat bzzzz maar niet zwaar op gelet en ook een heel jaar niks aan die plant te horen of zien.
Nu zit ik vandaag naar die plant te kijken en de afmetingen van wat daar rond zoemt staat mij helemaal niet aan. Ze zijn hun stuk groter dan wat ik normaal als wesp zie (achterste van bepaalde ook meer oranje dan geel). Welke soort is dit?

Voor de kinderen maar vooral voor de hond vraag ik mij dus af wat best te doen: bel ik iemand die nesten weg doet om in en achter die struik te kijken - want ze lijken mij van niet ver te komen - en laat ik dan de klimop achteraf - indien mogelijk - met rust óf laat ik ook kijken om de plant weg te nemen? In hoeverre is er kans dat het volgend jaar toch weer van dat is? Ik neem aan als het wespen zijn dat verdelgen de enige optie is?

Ze zijn alleszins heel druk bezig en achter glas is het heel leuk om kijken maar zie ze toch liever verder weg. Veel verder weg.

1592-D1-B4-9726-443-B-8-F75-CC6235489-A9-C.jpg
0-E935629-A984-45-E5-9-ADE-1-AB0149-ABDA8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Moeilijk met die foto...
Maar
Geel poten, donker bovenlijf & eerder oranje achterlijf? Denk dat ge beter eens de brandweer belt.
Aziatische hoornaar moet zo snel mogelijk weg
 
Wij hebben in een hoek van onze tuin, tegeneen stuk van onze muur en de buurmuur een plant die Perzische Klimop moet zijn (Hedera Colchica). Vorig jaar was dit net onze eerste weken hier en ik merkte wel wat bzzzz maar niet zwaar op gelet en ook een heel jaar niks aan die plant te horen of zien.
Nu zit ik vandaag naar die plant te kijken en de afmetingen van wat daar rond zoemt staat mij helemaal niet aan. Ze zijn hun stuk groter dan wat ik normaal als wesp zie (achterste van bepaalde ook meer oranje dan geel). Welke soort is dit?

Voor de kinderen maar vooral voor de hond vraag ik mij dus af wat best te doen: bel ik iemand die nesten weg doet om in en achter die struik te kijken - want ze lijken mij van niet ver te komen - en laat ik dan de klimop achteraf - indien mogelijk - met rust óf laat ik ook kijken om de plant weg te nemen? In hoeverre is er kans dat het volgend jaar toch weer van dat is? Ik neem aan als het wespen zijn dat verdelgen de enige optie is?

Ze zijn alleszins heel druk bezig en achter glas is het heel leuk om kijken maar zie ze toch liever verder weg. Veel verder weg.

1592-D1-B4-9726-443-B-8-F75-CC6235489-A9-C.jpg
0-E935629-A984-45-E5-9-ADE-1-AB0149-ABDA8.jpg
Heb je die afbeeldingen geschilderd met waterverf en dan ingescand ofzo? :unsure:

Je zegt groter dan een wesp dus dan denk ik aan hoornaars:

Het is het najaar, klimop is nu een van de weinige nectarbronnen dus die trekken veel insecten aan, het nest ligt mogelijk veraf. Hoornaars zijn ook minder agressief dan wespen. Als het de Europese is zou ik me weinig zorgen maken tenzij het nest echt in jouw tuin zit. Als het de Aziatische is (zou kunnen gebaseerd op die pixels, zoals @TooChé zegt lijken die poten wel geel) kan je de brandweer bellen.
 
Laatst bewerkt:
Beweegt heel de struik? Want dan zeker wegdoen!
Struik is volgens app in niet zo goede gezondheid, misschien als ik haar een zimmer frame geef dat het beter zal gaan.
Maar serieus, ook een reden dat ik denk dat er een nest of zo zit is dat die plant inderdaad wel ‘leeft’ maar vrij futloos.
 
Struik is volgens app in niet zo goede gezondheid, misschien als ik haar een zimmer frame geef dat het beter zal gaan.
Maar serieus, ook een reden dat ik denk dat er een nest of zo zit is dat die plant inderdaad wel ‘leeft’ maar vrij futloos.
Ik denk dat zo'n nest meestal wel opvalt. Maar als het de Aziatische is, de brandweer bellen gewoon, dat is een exoot.
 
En is er nog een status update?

Op onderstaande kaartje kan je trouwens hun verspreidingsgebied zien, misschien helpt dat ook?

 
Ik zie op de haarscherpe beelden van @Squidward gele poten, dus de Aziatische hoornaar, want de Europese hoornaar heeft roodbruine poten.
@vespawatch bellen of contacteren dus, of de brandweer
 
En is er nog een status update?

Op onderstaande kaartje kan je trouwens hun verspreidingsgebied zien, misschien helpt dat ook?

Met dat we nu met de kinder-quarantaine zitten even niks, de week hierop de brandweer dan bellen.
 
Vooral HotelTransylvania123HotelTransylvania123HotelTransylvania123HotelTransylvania123 maar ook gummybeertjes. Ik zou zeggen allen welkom maar ja, quarantaine…
Meen je dit nou echt ?

Dus je komt ook niet buiten en uw partner ook niet ?

Het gaat om Aziatische Hoornaars? Waarom wachten.. fuck die quarantaine toch
 
Meen je dit nou echt ?

Dus je komt ook niet buiten en uw partner ook niet ?

Het gaat om Aziatische Hoornaars? Waarom wachten.. fuck die quarantaine toch
Jawel hoor 😀 Hij gaat gewoon werken en ik ben weliswaar thuis maar ga gewoon de dagelijkse dingen doen.
Heb met schoonvader naar de struik staan kijken en hetgeen we op dat moment zagen waren klassieke wespen. Maar ik ben er 100% zeker van dat ik enkele grotere andere gezien heb. Die gele poten waren er echt.
 
Terug
Bovenaan