Klimaatthread (en wereldweer)

Zouden wij ooit nog een periode hebben met extreem koude temperaturen?

Ik dacht dat er ooit een ijstijd getriggerd werd door een toename aan zuurstof in de atmosfeer. (corrigeer mij aub indien fout, want ik weet er niet veel over)

De toename aan CO2 en broeikasgassen doet het tegenovergestelde, maar ja, het zal zo complex zijn dat het niet te voorspellen is.

India krijgt er goed van langs.
Hitterecord verbroken.

Boven de 52 graden.

Zoals in andere thread gepost is die 52,3° waarschijnlijk wel een meetfout. Maar bon, qua gevoel zal het niks schelen.
Die 52 graden is wellicht een meetfout.

Zoals in andere thread gepost is die 52,3° waarschijnlijk wel een meetfout. Maar bon, qua gevoel zal het niks schelen.
Zotjes:

"In parts of the city that do not have running water, tanker trucks delivering water will come only once a day instead of twice, city administrators announced, even as television channels aired footage this week of people in urban slums lining up for hours and mobbing water trucks."

Straks wet van de sterkste.

---
Ook

Het gaat nu wel erg snel.

--
Hier klaagt men over de regen, daar zitten ze op watertankers te kruipen.

Laatst bewerkt:
In India nog steeds:

(Mankind is fooked.)
Lijkt me toch totaal onleefbaar ... maar anderzijds ... als je niets anders gewoon bent. Dan mogen wij toch onze pollekes kussen met ons kwakkelweer, ook al zagen we er nog zo op. Liever een zomer met grijs regenweer dan hittegolf na hittegolf.

Waar je minder van verneemt:

"Brazil Thought It Was Safe From Natural Disasters. Then Came the Flood.Weeks of rain kill 175 people, uproot 650,000 and make wealthy towns uninhabitable; ‘The future of extreme climate events has arrived’"

Nu volgen de bosbranden:

"Record-breaking fires consume Brazil’s Pantanal wetland
The early and intense wildfire season is threatening to exceed the worst blazes on record that in 2020 decimated a third of the wetlands and killed 17 million vertebrates."

Omarm jullie kwakkelweertje inderdaad, het kan nog erger.

Waar je minder van verneemt:

"Brazil Thought It Was Safe From Natural Disasters. Then Came the Flood.Weeks of rain kill 175 people, uproot 650,000 and make wealthy towns uninhabitable; ‘The future of extreme climate events has arrived’"

Nu volgen de bosbranden:

"Record-breaking fires consume Brazil’s Pantanal wetland
The early and intense wildfire season is threatening to exceed the worst blazes on record that in 2020 decimated a third of the wetlands and killed 17 million vertebrates."

Omarm jullie kwakkelweertje inderdaad, het kan nog erger.

En in Griekenland dacht ik ook de vroegste bosbrand ooit?

Dit is ook wel een interessant artikel:

Op de temperatuurkaart van de wereld hoort alles immers roder te worden, de kleur voor ‘warmer’ – niet blauwer. En toch is er, terwijl de hele wereld opwarmt, één plek op aarde die volgens de metingen juist koeler wordt. Dat kan weleens het begin zijn, denken experts als Rahmstorf. De start van een van de vreemdste en meest tot de verbeelding sprekende klimaatrampen van allemaal: instorting van de zeestroming die het noordelijk halfrond voorziet van warmte.

Uiteindelijk zou het in de Lage Landen ’s winters op den duur 10 tot 15 graden kouder worden, met in februari een gemiddelde maandtemperatuur van min 5 graden of kouder (nu: 3,9 graden). De zomermaanden zouden zo’n 5 graden koeler worden, zoiets als april en mei nu.

En het zou droger worden. In Groot-Brittannië zou daardoor gaandeweg zo’n 80 procent van het landbouwareaal ongeschikt worden voor gewasgroei, becijferden wetenschappers onder leiding van Tim Lenton van de Universiteit van Exeter enige tijd geleden.

Intussen blijft de warmte hangen in het Zuiden, waar het Middellandse Zeegebied toch al versneld opwarmt door de opwarming van de aarde. Volgens een Amerikaanse prognose komen landen als Nederland, Frankrijk, Duitsland en Denemarken daardoor aan het front te liggen, de plek waar kou en hitte op elkaar botsen. Vooral ’s zomers zal dat extremen geven: heftige neerslag, tornado’s, hagel, stormen.

En dat is alleen Europa. Groot zijn ook de omslagen in weerpatronen op het zuidelijk halfrond, dat de warmte niet meer via de Amoc kan afvoeren. Dat zal er op den duur toe leiden dat het regenseizoen in de Amazone verschuift van de winter naar de zomer, en dat de zomerse regenzones opschuiven, blijkt uit de Utrechtse berekeningen. “Dit wordt een enorm probleem in de tropen. De tropische regenval valt niet meer op het regenwoud”, zegt ook Rahmstorf.

Toch vrij scary stuff.

Het strafste van al vind ik dan mensen die roepen: ah, het wordt hier net koeler, opwarming van de aarde bestaat niet.

Toch vrij scary stuff.

Het strafste van al vind ik dan mensen die roepen: ah, het wordt hier net koeler, opwarming van de aarde bestaat niet.
Ik kan dat niet lezen, maar wat is de betrouwbaarheid? Ik lees "volgens nieuwe studies is het misschien al begonnen", zeggen ze ergens welke studies?

Want inderdaad, scary stuff. We zitten met heel gematigde winters ten opzichte van hoe noordelijk wij hier wonen (vergelijk dat eens met de VS/Canada). Die koude zou ik persoonlijk nog best kunnen verdragen, maar als we dan van dat rampweer krijgen alsook extreme droogte, shiiit.

Ik kan dat niet lezen, maar wat is de betrouwbaarheid? Ik lees "volgens nieuwe studies is het misschien al begonnen", zeggen ze ergens welke studies?

Want inderdaad, scary stuff. We zitten met heel gematigde winters ten opzichte van hoe noordelijk wij hier wonen (vergelijk dat eens met de VS/Canada). Die koude zou ik persoonlijk nog best kunnen verdragen, maar als we dan van dat rampweer krijgen alsook extreme droogte, shiiit.
Ja, er worden studies aangehaald, oa. niet gepubliceerde. Er wordt ook verwezen naar deze keynote.

Toch vrij scary stuff.

Ik denk dat we vooral mogen afleiden dat het klimaat stevig aan het veranderen is, maar niemand weet 100% zeker op welke manier.

Ik denk dat we vooral mogen afleiden dat het klimaat stevig aan het veranderen is, maar niemand weet 100% zeker op welke manier.
Het is altijd moeilijk om dit te linken aan eigen ervaringen/anekdotes, maar als je ziet hoe we toch jaar na jaar records breken (voor verschillende zaken), is het zeer verontrustend. Waar mijn vrouw is opgegroeid aan de Golf van Mexico kreunt iedereen meer en meer onder de hitte. Het is daar altijd warm geweest, maar de laatste jaren lijkt het enkel maar heter te worden.

Toch vrij scary stuff.

Laat de extreme neerslag en stormen maar razen over een onbewoond gebied, want daar moet ik niet van hebben.
In m'n jeugdjaren, zo'n 20-30 jaar geleden, herinner ik me de zomervakanties als lange, zonnige dagen (+/- 25°C) waar tegen de avond/'s nachts een warmte onweer voor verkoeling zorgde. De voorbije jaren hebben we lange perioden van droogtes gehad waar pas op het einde van zo'n periode een heel zwaar onweer (met de nodige schade) plaatsvond. Zo'n onweders had je vroeger niet/amper, maar dat kan ook m'n inbeelding zijn.

Terug
Bovenaan