Klimaatthread (en wereldweer)

1920px-Hurricane_Ian_Satelite.jpg


Een beetje uit het oog verloren, maar heeft wel wat ravage veroorzaakt in Cuba en Florida. Als high end category 4 orkaan aan land gekomen in west-centraal Florida.

9a8b4cac-3f74-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg



 
633ef3a8a1d13.png


Dit zou Julia in spe moeten zijn, heel erg zuidelijk op dit moment aan de Venozelaanse noordkust, lijkt richting westen te gaan, en bedreigt Curacao en lijkt later het Guajiraschiereiland in Colombia te raken. Daarna lijkt het richting Nicaragua te gaan waar het eventueel verder kan aansterken.

1920px-South_American_hurricane_tracks.jpg


Alle tropische systemen in het noord-Atlantische bassin die in het verleden op één of andere manier Zuid-Amerika beïnvloed hebben sinds 1850.
 

Onderzoek dat er op hint dat de Siberische zomers van de laatste eeuw de warmste zijn uit de laatste 8000 jaar. Logisch ook omdat de hoeveelheid zonne-energie in de laatste 8000-9000 jaar tijdens de zomer sinds de piek nu daalt (milankovich cycles), dus de zomers zijn dan het seizoen die het snelst (maar nog steeds gestaagjes) afneemt. Die trend is gestopt sinds mid 19e eeuw.

En nog wat foto's van het onderzoek zelf (met boomringen dus)

63090cc99c379.jpg


63090cd19b62d.jpg


63090cda3e3e1.jpg


3oscXcK.png


Extremen naar boven en naar onder in de voorbije millennia. Sinds 1920 geen extremen naar beneden meer, enkel 27 warmteextremen. De voorbije eeuwen lagen de koudeextremen hoger (kleine IJstijd ook). De meeste eeuwen in de laatste 2 millennia kenden ook meer koude-extremen door de neerwaartse trend, op de 3e eeuw n.C na. (201-300) en ook de 15e eeuw n.C. (1401-1500).

mTQj3ox.png


En de volledige reconstructie van juni en julitemperaturen bij Yamal. Duidelijk omhoog dus in moderne tijden. Ook nog opvallend, "het jaar zonder zomer - 1816" heeft de grootste negatieve piek hier van de volledige reconstructie (dus die na de Tambora-uitbarsting) en die heb ik even onderlijnd. De 2e grootste negatieve piek valt trouwens ook samen met een andere vulkaanuitbarsting (rond 1625BC - met name Aniakchak in Alaska).
 
Laatst bewerkt:

Dit vond ik ook interessant. In deze paper argumenteert men dat er niet genoeg bewijs is voor eerdere klimaatfluctuaties zoals Roman Warm Period, Medieval Warm Period, etc. Maar voor de huidige periode dit wel het geval is. De manier hoe ik het zie is dat moderne human-made climate change de eerste periode is waarbij die opwarming zo goed als overal ter wereld duidelijk te zien is - behalve dan misschien Antarctica, waarbij dat bij eerdere "veranderingen" minder het geval is. Alsook dat we betere instrumenten hebben om dit te observeren hebben nu real-time, en ook dat de magnitude of dit event duidelijk ingrijpender is dan de voorgaande episodes (dus niet vergelijkbaar, maar gewoon andere orde)

Wat het er ook op wijst is dat fenomenen als "kleine IJstijd" wellicht duidelijker sterker te zien waren op het noordelijke halfrond (alsook andere), wat logisch zou zijn omdat onze geschiedenis - zeker de geschreven geschiedenis - voornamelijk afspeelde op het noordelijk halfrond. Of dat nu China, Europa, India of het Midden-Oosten is, alles was op het noordelijke halfrond. Daarmee wil ik niet zeggen dat het zuidelijke halfrond geen geschiedenis kent, maar de grootste mensenpopulaties en dergelijke - zelfs vandaag - bevinden zich op het noordelijk halfrond. En de grootste leefbare en bewoonbare landmassa's ook (Antarctica is dat bijvoorbeeld niet).

x3LBGZu.png


Ook in deze reconstructie kan je vrij vaag maar toch merkbaar sommige "vulkaanuitbarstingen" terugvinden. Dit is geen reconstructie van wereldtemperatuur maar van het percentage globale oppervlakte dat afwijkingen naar boven of naar beneden kende.

Opnieuw de koude periode begin 19e eeuw duidelijk te zien, waarbij een groter deel van de globale oppervlakte negatieve anomalies kende dan voorheen.

Ook merkbaar hier (en elders niet altijd te zien) is de vulkanische winter tussen 1450-1460 die vermoedelijk erger was op het zuidelijk halfrond, die van 1600-1601 die een hongersnood veroorzaakte in Rusland, de vulkanische winter van mid-6e eeuw en wellicht ook de uitbarsting van Mount Churchill rond het jaar 700.

https://www.beyondgaming.be/threads/vulkanen-aardbevingen-thread.5888/page-8#post-457117


Een tijdje terug beschreef ik in deze twee posten ook de events van begin 12e eeuw. Ook dat is hier eigenlijk duidelijk te zien.

Dat staat niet altijd gelijk aan de zwaarste uitbarstingen, maar dan hebben we het over uitbarstingen die de meeste impact hadden op de wereldtemperatuur of het klimaat in de jaren nadien, en dat zijn niet altijd dezelfden, want veel hangt ook af van andere factoren zoals de hoeveelheid gassen en welke gassen die de vulkanen uitstoten alsook de aard v/d uitbarsting.

En terugkerend op de kleine ijstijd, de reden waarom die zichtbaarder is op het noordelijk halfrond heeft wellicht te maken met de neerwaartse trend over millennia heen dat de (relatieve) zonkracht tijdens de zomer door de milankovich cycles geleidelijk aan steeds lager wordt dus een natuurlijke variatie van een koude periode afgewisseld met een zachtere periode zou dan als gevolg hebben dat de koude periode dan ook relatief kouder is dan voorgaande periodes.

De relatie met zonnevlekken en zonne-activiteiten vind ik zelf wat dubieus, die met vulkaanuitbarstingen eigenlijk ook omdat het meestal over enkele jaren tot decennia gaat in plaats van eeuwen (maar het kan wel een trigger zijn voor die natuurlijke variatie). Maar de grootste reden van onze perceptie is dus die focus op het noordelijk halfrond ten eerste en ten tweede het contrast met nu. Een duidelijker contrast heb je bijna niet, waardoor die perceptie uitvergroot wordt, ook al was het effectief een vrij koele periode vergeleken met eerdere periodes in de wereldgeschiedenis. Maar nu heb je één van de warmste periodes, en het is dat contrast dat voor die perceptie zorgt. En ook omdat de kleine IJstijd of het "einde ervan" niet als beginpunt wordt gezien of gebruikt om te vergelijken met het punt waarop we de toename van de wereldtemperatuur nu mee vergelijken.

Een bewijs van die Milankovich cycles met een neerwaartse trend over millennia heen op het noordelijk halfrond kan je soms zien bij de gletsjeraangroei tot kort in IJsland, zoals bij Vatnajökull: de grootste gletsjer van IJsland


2_3a_myndun_vatnajokull_hb_leidrett.jpg


Wat duidelijk erop wijst dat de temperatuur op het noordelijk halfrond, zeker tijdens de zomer in de laatste millennia al afnemende was tegenover het begin van het Holoceen (zie post hierboven over de Siberische Zomers).
 
Laatst bewerkt:
FgbaMjjXoAEISAB


Koud in Australië voor de tijd van het jaar (op noorden dan na).

FgbaMRjXwAQ5RJv


Koudste novembernacht in Paraguay ooit ook waargenomen.

Vraag me af of Hunga Tonga met dit weer op ZH iets te maken heeft.
 
636644279cc10.jpg


anomalie is dus tegenover normaal (dus blauw - paars kouder dan normaal, en geel-oranje-rood-grijs warmer dan normaal). Zie ook hoe de Andes kan zorgen voor grote verschillen op korte afstand.
 
Klimaattop in Egypte. Alleen daarheen met het vliegtuig veronderstel ik? Om daar dan ter plaatse fossiele energie te gaan afkraken.
Ik wil niet weten hoeveel mensen er daar aanwezig gaan zijn (ecologische voetafdruk?).

En dat in tijden van Teams en Zoom.

Behoorlijk hypocriet. Zo verkoop je het thema milieu niet aan het gepeupel hoor.
 
Besluit: Wat men ook doet, men wil dit niet toegeven, maar eigenlijk is het gewoon al te laat.
En Rusland, China en India sturen hun kat naar de klimaattop dacht ik? Dat zijn 3 van de 5 grootste vervuilers ter wereld betreffende CO².

Wil dat zeggen dat de mensheid zal uitsterven? Niet noodzakelijk, maar het klimaat zal heel grillig worden, met miljarden doden ergens in de verre toekomst.
 
Het is inderdaad al veel te laat. Als je je iets anders wilt laten wijsmaken, doe gerust. Maar als het 10 jaar geleden vijf voor twaalf is, dan is het vandaag niet meer vijf voor twaalf hé. Vandaag is damage control, we hebben het over opwarming beperken tot 1.5°C (wat niet realistisch is), zelfs 2°C is gewoon niet realistisch. En als je je doelstellingen steeds aanpast, dan zullen we straks gaan hebben over beperken tot 2.5°C waar je nu actie voor moet nemen, actie die ook niet gebeurt.

Veel factoren die dit kunnen verklaren, een gebrek aan ambitie en visie zijn er één van, net zoals gebreken van zowel democratie als autoritaire beleiden, een democratie dat niet tot een besluit kan komen en misbruik maakt van misinformatie die de ronde gaat bij mensen die ook uiteindelijk een stem hebben, of een autoritair beleid dat niet per se hoeft de broeikasgassen terug te draaien en liefst voor kortetermijngewin gaat.

Als het economisch niet rendeert, gebeurt er juist niets. Een pleister op de wonde of een druppel water op een hete plaat, that's it. Plaats voor optimisme vind ik eigenlijk gewoon misplaatst of in dit geval ook misinformatie. Misschien een ultieme poging om van iets catastrofaals nog gewoon "zeer schadelijk en erg" te maken, maar ik denk dat het probleem ook gewoon onze maatschappij en onze mentaliteit is. Mensen zijn vaak niet echt één met de natuur meer, eerder vervreemd. Zeker in ontwikkelde gebieden. Als we meer waarde hechten aan "een onzichtbare figuur hoog in de hemel of aan cultfiguren / sekteleiders en mythes/legendes van 2000 jaar geleden" dan aan onze natuur. Of als we meer waarde hechten aan economie dan aan leefmilieu, dan is er iets goed mis, zeker omdat de mens in het geheel niet beter wordt van de uitbuiting of korte termijn gewin.

Een van de problemen is ook dat men naar zo een uitdagend grootschalig probleem kijkt vanuit een politiek perspectief. Het is alsof het een begroting is. We besparen 2% daarop, besparen 1% daarop etc. maar zo los je klimaatverandering toch niet op. Je hebt structurele ingrijpende veranderingen en ambitieuze projecten nodig, en daar zijn we niet toe in staat.
 
Laatst bewerkt:
De mens graaft zijn eigen graf... Maar dat heeft 2000j evolutie al wel zitten aantonen zeker? Oorlogen om grondstoffen zullen wel ooit eens gebeuren.
 
Ik denk persoonlijk als je veel breder kijkt dat iets als een intelligente beschaving iets is dat niet alleen beperkt in ruimte is, maar ook beperkt in tijd. Het zou me niet verbazen dat het krioelt van beschavingen die opduiken en waar het licht al even snel weer uitgaat.

Persoonlijk en ik denk dat dit als het doomsday argument bekendstaat, maar iets dat ik ook zelfstandig al beredeneerd heb, is dat ik me afvroeg waarom ik nu in dit tijdperk ben geboren. Stel dat wij een diersoort zijn die het hele melkwegstelsel zouden koloniseren enzovoort, enzovoort, enzovoort (los van of dat praktisch mogelijk is) en wij nog lang gaan bestaan. Dan moet je je afvragen waarom ik nu ben geboren in 1996, en niet veel later. Stel dat wij als beginpunt 8000BC aanduiden, dan moet je weten dat het merendeel van de geboren mensen door de exploderende bevolking wellicht in de laatste eeuwen is geboren.

Als er nog miljoenen en miljarden mensen na mij geboren worden (en met deze toenemende bevolking voorlopig blijven er veel nieuwe mensen geboren worden), en nog vele generaties na mij komen, waarom ben ik dan vandaag geboren. Als de mensenpopulatie hoog blijft, wordt de kans steeds kleiner en kleiner, en tot op een gegeven moment abysmaal klein dat ik vandaag leef. In feite ben ik en jij een pionier van "een succesvolle beschaving". Natuurlijk moeten er wel altijd pioniers zijn, zelfs als het ooit succesvol kan zijn, maar procentueel zou de kans zeer klein zijn.

Mocht ik van alle mensen die ooit het licht gezien zouden hebben exact de middelste zijn, dan denk ik niet dat wij het jaar 3000 of 4000 halen, tenzij er nog een groep mensen net zoals in de oertijd overblijft, maar dan is hun populatie net zo (relatief) klein als toen en heb je het niet over miljarden mensen.

In dat geval zou na verloop van tijd het enige bewijs van onze activiteit zijn met name dat de grondstoffen zijn opgebruikt of grotendeels opgebruikt, chemische vervuiling/radiatie en sporen van een massa-extinctie mocht een buitenaardse beschaving hier landen of een nieuwe intelligente beschaving miljoenen jaren na ons opstaan.
 

Lijkt er toch wel op dat het meer een impact heeft dan gedacht... .

Samenvatting een beetje soort van zeer positieve NAO bij Antarctica doordat de stratosfeer boven Antarctica veel kouder is dan normaal wat de weerfronten dichter bij de zuidpool houdt (icm met La Nina) en kou niet kan lekken naar meer gematigde klimaatzones, maar dat zorgt er ook voor dat westenwinden ook niet kunnen razen over Australië, en het weertype wordt gedomineerd door tropische onweersbuien die vanuit de oceaan het oosten en noordoosten v. Australië teisteren.

FgiRoJ0VsAEJ8Ko


Dit is Sydney gedurende 2022. Het record is eigenlijk al gebroken eind september ergens, maar uiteindelijk blijft het record aandikken.

The city just had its wettest January-to-October period on record by a whopping 341.8mm. The previous record was 2054.4mm from 1950. The new record set this year is 2396.2mm. Annual rainfall data in Sydney dates back to 1859.

___
Gemiddeld valt hier iets meer dan 1000mm, wat eigenlijk meer is dan bij ons, maar 2396.2 is eigenlijk bijna evenveel als wat er valt in de kern van een tropisch regenwoud elk jaar.


Oktober is de natste oktober ooit in Sydney. Dit nadat dit eerder ook al gebeurde voor maart en juli.


Fg047VIX0AI-VlT


Stratosfeer op de zuidelijke hemisfeer bijna continu recordkoud voor de tweede helft van dit jaar.

@Sneeuwstorm
 
Laatst bewerkt:
Fg047VIX0AI-VlT


Stratosfeer op de zuidelijke hemisfeer bijna continu recordkoud voor de tweede helft van dit jaar.

@Sneeuwstorm
Weet men eigenlijk of en hoe het iets met de opwarming van de aarde te maken kan hebben? Vooral het hoe gedeelte lijkt me interessant, want het is voor een leek natuurlijk niet intuïtief dat een warmer wordende aarde juist zou zorgen voor een koudere stratosfeer (of mogelijk omgekeerd, dat de aarde juist opwarmt door de koudere stratosfeer).
 
In de winter is het zo dat een koude stratosfeer bij ons juist meestal voor warmer weer zorgt, want zonale winden zijn sterker dan. In de zomer gaat het juist omgekeerd zijn want dan is er meer zeewind bij ons en dus lagere temperaturen.
Soms wordt er gesproken van een SSW (sudden stratospheric warming) op de noordpool, en wanneer zich dat voordoet tijdens de wintermaanden zwakken de zonale winden af en is de kans op een koude periode bij ons veel groter.
Bij ons matigen zonale winden de temperatuur , omdat wij langs de westkant van het continent zitten, d.w.z. koelere zomers en zachtere winters. Stel dat de rotatie van de aarde zou omkeren (puur theoretisch, dat is quasi onmogelijk) en zonale winden uit het oosten zouden komen dan zouden we wellicht het klimaat krijgen van Canada hier.
 
Op de zuidpool werkt het hetzelfde, maar door de geografie is het toch wat anders, omdat er geen continenten in gematigde klimaatzone zich bevinden. Het zuiden van Afrika en Australië hebben al een meditteraans of vochtig subtropisch klimaat. Enkel Patagonië, in de bergen, in Nieuw-Zeelanden en op sommige eilanden heb je een gematigd klimaat. Terwijl Antarctica geisoleerd ligt met de rest van de continenten op de zuidelijke hemisfeer.

De stratosfeer is daar sterk door de hoeveelheid water op die breedtegraad, en dat zorgt voor krachtige troposferische winden, dus ten zuiden van Australië, Nieuw-Zeeland enzovoort zal de wind eigenlijk alleen maar toenemen. Die winden worden ook versterkt door de tegenstelling van de absurde kou op Antarctica en de gematigde / relatieve warmte op de continenten van Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië. Die winden zorgen er ook voor dat kou moeilijk kan ontsnappen uit Antarctica en daar blijft, maar tegelijkertijd maakt dat de kou compacter en intenser.

Roaring-40s-Furious-50s-Screaming-60s.jpg


Over die winden is deze infographic ook interessant. Antarctica is ook het meest winderige continent op de wereld (naast het koudste ook al). Verder is het ook het droogste continent, en is neerslag in centraal Antarctica zeldzamer dan in de Sahara.

Zolang Antarctica geisoleerd blijft met de rest van de wereld, en op de Zuidpool blijft liggen, zal dat aanhouden. Maar... mocht door platentektoniek binnen vele miljoenen jaren Antarctica verschuiven of verbinding maken met een ander continent, kan dat stoppen, en dan zou het klimaat wereldwijd opwarmen, want de kou in Antarctica zorgt er indirect ook voor dat elders de temperatuur relatiever lager ligt, en maakt de tegenstelling van Polen tot de Evenaar groter. De ijskap ligt er ook al zeker 33 miljoen jaar (misschien ietsje kleiner of licht anders in het verleden), en dat had al een grote impact op het wereldwijde ecosysteem, met name voor het leven op Antarctica alleen al toen.

Ik denk niet dat er veel gekend is over de geologische toekomst van Antarctica (veel speculatie). Dat is ook niet relevant voor een mensenleven, ik denk dat er op zich vrij weinig verschuiving is van Antarctica zelf terwijl de andere continenten eigenlijk van Antarctica weg bewegen (Australië snel richting noorden, Afrika langzaam noordwaarts en Zuid-Amerika weet ik niet goed, maar niet zuid alleszins). Er is ook geen "ring of fire" rond de Antarctische plaat, meeste platen zijn divergent dus trekken weg en nieuwe zeebodem wordt gecreeërd.

Wel is er veel "vulkanisme" en activiteit op west-Antarctica, maar veel van die vulkanen zijn slapend of zullen nooit een weg kunnen banen door de metershoge ijskap die veel druk uitoefent op de grond daar. Mocht het ijs smelten, dan zal er een forse toename aan vulkanisme te zien zijn (ook al omdat vermoed wordt dat Antarctica het continent met de meeste vulkanen is, met al zeker 138 ontdekte vulkanen, velen begraven onder de ijskap.).
 
Laatst bewerkt:

Heel eerlijk, ik vind dit een megaslechte titel en ook volledig van de pot gerukt. Oké, er wordt in het artikel beter op ingegaan, maar dit heeft nauwelijks iets met droogte te maken, en al zeker niet megadroogte wat sensationeel is. Bovendien komt het meeste van dat water van meer van sneeuw en gletsjers hogerop (wat dan weer een andere klimaatprobleem is). Daardoor is het een structureel probleem, en zullen natte jaren ook de tekorten niet aanvullen.

Maar verder heeft dit te maken met onverantwoord watergebruik en intensieve landbewerking.
 
Terug
Bovenaan