Klimaatthread (en wereldweer)

FYiFIwTXwAc9bIq


Deze middag (afgelopen middag) in New York


Flink wat regen in Nieuw-Zeeland. Ook daar net zoals in zuidoost Australië een nat jaar. Juli zou op bepaalde plaatsen in NZL de natste juli ooit worden.



FYVkuT4WIAExYqb


Veel ellende en bakken regen in Iraans-Baloechistan en het zuiden van de provincie Fars (Pakistan heeft trouwens ook veel ellende op dit moment). Maar het boeltje schuift verder richting het westen.

l1k3yjG.png


In Shiraz, the summers are sweltering, arid, and clear and the winters are cold and mostly clear. Over the course of the year, the temperature typically varies from 32°F to 99°F and is rarely below 26°F or above 103°F.

Naar Shiraz onder meer, vreemde weersverwachtingen

8kceLjv.png


En dieper in het binnenland, Isfahan

In Isfahan, the summers are hot, arid, and clear and the winters are very cold, dry, and mostly clear. Over the course of the year, the temperature typically varies from 24°F to 98°F and is rarely below 17°F or above 103°F.

JUEQS2y.png


In Tehran, the summers are hot, arid, and clear and the winters are very cold, dry, and mostly clear. Over the course of the year, the temperature typically varies from 34°F to 97°F and is rarely below 26°F or above 102°F.

Ook nat voor Teheran.

Kijken we naar Shiraz bijvoorbeeld in detail

Y744y59.png

qSjI8Ak.png


En dat geldt eigenlijk voor quasi volledig Iran. Voor Shiraz in mei gemiddeld 0.6 dagen met regen, in juni gemiddeld 0.3 dagen, in juli 0.4 dagen, in augustus ook 0.4 dagen en in september 0.1 dag.

PaTJWIF.png


Voor Isfahan is dat voor jun, jul en aug gemiddeld 0.3 dagen (staat al 4 dagen met regen rond de maandwissel voor daar).

k3Us9aW.png


11QhGI9.png


P1bInc0.png


Bovenstaande zijn voor Doha, Dubai en Bahrein. Toch zeker 1 dag met regen. Ook in Koeweit trouwens een kans op regen dit weekend, maar dat is nog onzekerder.

nSGFwRv.png


Jemen ondertussen volop in de moesson ook. Zeer nat daar komende periode. Dat is niet uitzonderlijk, maar regen is daar zeer variabel jaar per jaar en niet elk jaar bereikt de moesson Jemen. Dit jaar is de moesson uitzonderlijk actief tot dusver daar, en vooral de komende periode wordt buitengewoon nat.

FYfPo88XkAAuuUv


FYffX8uXwAAqOtn


Qua synops voor de komende vijf dagen, en de hoeveelheid verwachtte regen volgens ICON.
 
Laatst bewerkt:

960x720a.jpg


Na weken van regen en overstromingen zijn in Pakistan 340 mensen om het leven gekomen. Naar verwachting loopt dit aantal nog verder op. Ook blijft het de komende dagen regenen.

De regenval in de zuidwestelijke provincie Baluchistan en in Karachi, de grootste stad van het land, is nooit eerder zo hevig geweest, meldt de de hoofdmeteoroloog van het land. In Karachi is bijna drie keer zoveel regen gevallen als gemiddeld in deze maand.

(...)

In de moessonperiode, die loopt van juli tot september, is hevige regenval niet ongewoon in Pakistan, maar volgens deskundigen is de grote hoeveelheid regen die nu valt toe te schrijven aan klimaatverandering.

De Pakistaanse minister van klimaatverandering noemde deze maand klimaatverandering een existentiële bedreiging voor het land. Volgens verschillende internationale klimaatorganisaties staat Pakistan in de top tien van landen die wereldwijd het hardst getroffen wordt door klimaatverandering.

Huidige satellietbeelden

62e2a5db94f1d.png


62e2a5e114322.png


Nu komt de natte boel ook in Iran (waar dit echt heel uniek en ongewoon is). Ook Qatar, Bahrein en VAE hebben regen gehad.


Sureeël beeld trouwens
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij wel extreem te zijn.


Floods in Teheran, hoofdstad van Iran


Floods in de VAE hier, specifiek in Fujairah city


En ook andere plaatsen in de UAE.


Gedonder in Qatar.


En onweer in Bahrein.


In heuvelachtige of bergachtige regio's zie je dit soort taferelen ook vaak, grote verplaatsingen v. water.
 
Laatst bewerkt:
Even verder gekeken. Qatar heeft echt wel belachelijk veel regen gehad.



Al Jazeera reports:

Incredibly rare July thunderstorms and rain have hit Qatar and other parts of the Gulf, shocking residents unused to the weather.

The rain and thunder started early on Thursday morning, causing floods in some parts of Qatar.

The Qatar Civil Aviation Authority (QCAA) says that thunder and rainfall will continue in most areas of the country until the end of this week.

The head of forecasting and analysis at the QCAA’s Meteorological Department, Mohammed Ali al-Kubaisi, said that Doha had recorded approximately 38mm of rainfall (1.4 inches) by 10:00am local time (07:00 GMT), and 29.8mm (1.2 inches) in Al-Wakrah, according to the Qatar News Agency (QNA).

Al-Kubaisi said he expected the weather to continue to be cloudy with a chance of scattered rain, which may also turn into thunderstorms at times, in coastal areas and the sea during the next two days.

Al Jazeera’s Rob McElwee, reporting from Doha, said that rain in July in Doha “just doesn’t happen”.

McElwee said for the months of summer, the reliable forecast for much of the Arabian Peninsula is hot, dry and dusty, but that monsoon rains do affect some parts when it bursts out of India, most notably Oman and Yemen, which have regular summer thunderstorms.

However, rains this week have led to heavy flooding in the region.

The United Arab Emirates was hit by heavy rains and flooding on Wednesday, which continued into Thursday.

Some people were trapped in their homes in Sharjah and Fujairah and had to be rescued by the civil defence. Temporary shelters will be provided at hotels for those who are stranded.

Southern Iran also experienced flash floods. At least 22 people were killed and left one person missing as a result on Saturday.

McElwee questioned whether this week’s rain and flooding was a one-year anomaly.

“Will it be repeating in future years? We’ve yet to see”.

Ik lees her en der claims van "eerste gemeten regenval ooit in Qatar in de maand juli", maar ik kan dat niet verifieren, maar het is uiteraard wel ongewoon wat bevestigd wordt in het Al Jazeera artikel.

Ter vergelijking in Ukkel viel in juli 2022 tot dusver 5,1mm. Doha zal dus een nattere julimaand gehad hebben dan Brussel.
 
Laatst bewerkt:

Luchtbeelden van Fujairah City in de UAE.

Throughout the year, in Fujairah, there are 11 rainfall days, and 132mm (5.2") of precipitation is accumulated.

Even ter illustratie, 11 dagen met regen gemiddeld en gemiddeld 132mm neerslag per jaar. De maand met de meeste neerslag klimatologisch gezien is februari, degene met de minste is juni.


After two days of incessant rains, Fujairah’s port station recorded 255.2mm of water, which is the highest in the UAE during the month of July.

Nu dus 255mm, waarvan het grootste deel op twee dagen tijd viel. Dat is bijna dubbel zoveel als normaal op een jaar. En dan nog eens in één van de klimatologisch drogere maanden.

kqARRSI.png


Fujairah Luchthaven had 187.9 mm neerslag in juli (opnieuw meeste in 2 dagen tijd of bijna alles - kan ik niet uitmaken van de context). Maar normaal dus 97.2 mm op een jaar en 1.7mm in juli gemiddeld, dus 100 keer meer neerslag dan normaal in juli, en op 2 dagen tijd viel bijna dubbel zoveel neerslag als normaal op 1 jaar tijd.

Vandaag ook lokale overstromingen in delen v. Bahrein. West-Qatar heeft ook weer enorm veel regen gehad. Verspreide regens in het oosten van Saoedi-Arabië nabij Bahrein en Qatar vooral. Zuidelijk Iran heel nat, zelfs het westen van Iran heeft nu enkele flinke onweersbuien, één van die actieve onweersbuien trekt nu richting zuid-Irak en Koeweit, een andere gaat naar centraal Irak. In Iran vrij verspreid nu flink wat onweersbuien, daar ook heel veel ellende door overstromingen in verschillende delen v/h land. De regio van de hoofdstad, delen in centraal en zuid-Iran, ook zuidoost Iran.

Ik vind het erg dat dit geen nieuws is hier.
 
Laatst bewerkt:

Zoals verwacht ook Iran nu zwaar getroffen, daar meer dan 50 doden ondertussen al.

Vandaag opnieuw veel regen in deze regio's.

FY0QMSMWYAA7UX-


Yazd in centraal Iran

FYvA1YPacAAD_vM.jpg


Fujairah in UAE.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag opnieuw behoorlijk nat in deze regio. Vierde dag op rij met regen voor Qatar, hoewel opnieuw de westkant. Ook opnieuw regen op delen v. grondgebied Bahrein alsook UAE (maar niet de getroffen alsook niet de verstedelijkte westelijke kustlijn).

Merendeel van de neerslag is vandaag verspreid over Iran en Saoedi-Arabië te vinden.


FY_kGsfXgAEUj8M


Behoorlijk mooie beelden gezien en ook Amerikaanse toestanden soms daar, vooral in centraal Saoedi-Arabië inclusief de hoofdstad Al Riyadh waar er ook wat overlast lijkt te zijn door overstromingen, maar niet zo ernstig als de 2 bovenstaande (denk ik).

Komende tijd blijft het gewoon vrij nat. De eerste week v. augustus blijft nat voor Zuid-Iran en delen van Saoedi-Arabië. En ook voor het verdere verloop van augustus lijken de kansen op regen aanwezig te blijven, terwijl klimatologisch dit eigenlijk niet zou mogen.

wIrOkuG.png


Tussen juni en september heeft Al Riyadh gemiddeld 0.3 regendagen (over de 4 maanden gecombineerd)


FZAcTuVXgAEuFqT

 
Laatst bewerkt:
Oman, filmpje van vandaag. :oops:
Dank voor delen.

Oman is complex omdat bepaalde delen v. Oman in de zomer wel meestal hun regen krijgen, hoe zuidelijker hoe meer, dus de regio van Salalah meer.

Maar dit is Rustaq (volgens de video) in Noord-Oman, in de provincie van Al Batinah. De grootste stad in die provincie lijkt Sohar te zijn, dus even die stad opgezocht voor klimaatdata.

FYQxxzr.png


Ook hier wederom bijna compleet droog in de zomer. Gemiddeld 0.1mm en 0.0mm in respectievelijk juli en augustus. Sohar ligt aan de oostkust en niet zo ver zuidelijk van de VAE (niet eens zo ver zuidelijk van Fujairah waar die enorme overstromingen eind vorige maand plaatsvonden), zie de videos die ik eerder deze maand postte. Dus opnieuw zeer ongewoon.

In Oman, zuiden van Saoedi-Arabië en Jemen heb je ook wel wat gebergte, waardoor die flash floods nog versterkt kunnen worden door reliëf.

Nu verschuift het epicentrum wat meer naar het westen (flinke onweders bij Mekka nu op dit moment, nog niet in Mekka zelf maar op weg naar Mekka). En de komende 2-3 dagen zal het eerder ZW van Arabisch schiereiland zijn, maar ook westen van Saoedi-Arabië. In Jemen niet zo ongewoon en daar ook al nat voorlopig dit jaar, maar ook weer een stuk noordelijker dan normaal wederom.

En daarna komt er een nieuwe golf aan uit het oosten volgens de voorspellingen (opnieuw uit de Indische moesson), en op lange termijn modellen zie ik dat tot eind augustus al de omstandigheden voor zuidelijk Arabië en Iran gunstig zijn voor regenval. Volgens mij worden daar belachelijk veel records gebroken.


Hier de nieuwe golf vanuit het oosten in de accumulatieve regenval (met een gifje).


Zelfde regio als jouw video trouwens hier.

BI80JmB.gif


Dit is een betere objectieve maat om te kijken hoe ongewoon het is. Ik zie deze kaart op NOAA rainfall Africa (als ik dat intyp) en dan naar neerslag van juli kijken (% tegenover normal). Hier de link naar de site met de kaarten die ze aanbieden voor deze regio: https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/international/africa/africa.shtml

Dus zoals het eigenlijk al omschrijven wordt, hier zie je hoeveel % neerslag er viel in juli tegenover wat normaal verwacht wordt waar je bent. Groene kleuren zijn meer dan normaal. Geel en rood minder dan normaal. Wit is normaal.

Bruin en blauw is soms vertekend want als er neerslag valt in een regio waar amper regen valt maar toch microscopisch iets, dan zijn er soms 2 opties: grijsbruin voor als er helemaal niets valt (want 0mm tegenover 0.3mm is minder dan 1% van de neerslag) en blauw is 600% meer dan normaal, maar als er normaal 0.2 mm valt, en er valt 6mm dan heb je al 600% meer neerslag dan normaal, want met 1.2 mm raak je daar al aan dan. Wit is soms ook 0mm klimatologisch en er viel ook 0mm (zie Egypte bijvoorbeeld).

Maar bvb. groot deel v. Arabisch schiereiland en Iran zijn blauw ingekleurd. Vooral de grootte van de oppervlakte van blauw valt daarin meteen op.
 
Laatst bewerkt:


Flinke dust devil/tornado


Zeer actief onweer gisterennacht over Mekka. Moet indrukwekkend geweest zijn als ik radarbeelden zie. Vandaag trouwens opnieuw gedonder in die regio.


Qua sfeer zou je denken dat het België is... maar misschien mis ik het gewoon wat te veel (gewoon dat geluid alleen al). Zelfs de gebouwen trekken op de onze.
 

Rainfall of more than 100mm an hour was recorded in Seoul, surrounding areas of Gyeonggi province and the port city of Incheon on Monday night, according to the Yonhap news agency. Per-hour precipitation in the Dongjak district surpassed 141.5mm at one point, the heaviest hourly downpour in Seoul for 80 years.

9 doden ook helaas.

FZpOvg0VEAAm14g


De man die foto's met zijn GSM nam is een journalist, en was live.

FZp-35vaAAA1x33


Neemt nogal wat risico's
 
Hoe abnormaal is deze zomer of wordt er dit jaar gewoon veel meer aandacht aan geschonken?
Hoe bedoel je?

Ik heb over het Arabische schiereiland nog niet veel bronnen gelezen via de voornaamste nieuwsbronnen in Vlaanderen. Ik haal hier informatie van twitter, occassioneel een engelstalig artikel en door zelf de radarbeelden enzovoort uit die regio te bekijken, maar ik heb VRT NWS nog nauwelijks hierover weten te berichten bijvoorbeeld.

Natuurlijk wordt er wel aandacht geschonken aan de droogte in eigen land, of de bosbranden in het zuiden v. Europa.

Qua Arabisch schiereiland / centraal Azië lijkt het me duidelijk trouwens niet normaal op basis van de klimatologische normalen voor de seizoenen.


Pakistan mag zich trouwens wellicht opwachten aan zeer dodelijke overstromingen. Stationair en actief lagedrukgebied daar voor de komende 2 tot 3 dagen al zeker.
 
Laatst bewerkt:
droogte2022-vs2021.jpg


Het is dit jaar echt wel het extreem tegenovergestelde van vorig jaar:
Links: foto van eerder deze maand
Rechts: zelfde locatie vorig jaar in juli

Normaal stroomt er altijd wel water doorgeen deze vertakking..
 
Hoe abnormaal is deze zomer of wordt er dit jaar gewoon veel meer aandacht aan geschonken?
Juli was toch zeer uitzonderlijk droog, droogste julimaand sinds het begin van de metingen bij het KMI. Dus de media-aandacht hiervoor is wel terecht, bij ons.

De ongewone regenval op het Arabische schiereiland lijkt wel een trend te worden, zoals de hittegolven in Europa. Dus dat zijn niet allemaal geïsoleerde weerfenomenen.
Voor Death Valley is het nog wat te vroeg om dat te gaan linken aan klimaatverandering, denk ik, dat is de eerste keer dat ik hoor van een dergelijke regenval daar. Doordat de grond daar weinig doordringbaar is, en door de lage ligging kan het water daar niet goed weg en geeft dat overlast. Een dag met 34mm en meer is bij ons iets wat gemiddeld gesproken wel elk jaar eens voorvalt.
 
Laatst bewerkt:
In de VS heeft men een moesson maar een niet-regelmatige en onvolledige moesson die het noorden van Mexico (in een stuk of 5 staten) en soms ook Arizona en New Mexico huishoudt. Dat is niet altijd erg regelmatige neerslag en Arizona en New Mexico bevinden zich al op de grens van die moesson dus ondervinden daar iets minder impact van normaal dan die Mexicaanse staten. Echter ligt Death Valley aan de grens met Californie en Nevada en iets te veel ten noordwesten voor die moesson, maar toch moeten regens Death Valley bereikt hebben.

desert_sw_monsooneastpng


1280px-Location_Death_Valley_National_Park.svg.png


Locatie van Death Valley

Normaalgezien bereikt weinig neerslag Californië omdat het land niet genoeg opwarmt om de koele lucht van de oceaan tegen te gaan. Ook nu hebben de meeste regio's in Californie nog steeds te maken met droogte, van wat ik hoor en lees. Californië is ook niet klein natuurlijk. Waarom het in Death Valley anders niet veel regent, is een vraag waar ik het antwoord ook niet goed op weet. Maar ik denk iets te noordelijk en te westelijk, terwijl het een vallei is natuurlijk omgeven door orografische fenomenen.
 
Terug
Bovenaan