Kleine vragen: economie & recht

De tank is er nog voor alle duidelijkheid, maar wel al 40 jaar niet meer in gebruik en onder een betonvloer. Maar inderdaad, destijds was de wet er niet en er is dus geen overtreding gebeurd. Anderzijds is er nu wel een verkoop met een tank die buiten gebruik is die nooit gereinigd/opgeschuimd werd.
Je moet het enkel laten weten aan de koper zodat die geïnformeerd is, maar verder heb je geen verplichtingen

In april 2024 kocht ik fietswielen van een bedrijf in UK. Ik koos voor de optie 'Duties and taxes included'. De wielset werd correct geleverd bij mij thuis in België door Fedex. De wielset was echter kwalitatief niet in orde. Beschadigingen tijdens het productieprocess vermoedelijk, want de doos was ongeschonden. Ik kies om het product te retourneren en mijn geld terug te krijgen.
De verkoper aanvaardt dit en regelt een pickup door Fedex om te retourneren. Na 20 dagen krijg ik dezelfde wielen terug aan mijn voordeur. Blijkbaar is er iets misgelopen in Dartford transit en hebben ze die teruggestuurd naar mij. Ik contacteer de verkoper terug en die regelt een nieuwe pickup. Alles verloopt vlot en eind mei 2024 krijg ik mijn geld terug.

Nu krijg ik, ongeveer een jaar na datum, een factuur van Fedex 'BTW en invoerrechten', met als referentie die 2de zending van de defecte wielen vanuit Dartford naar België. 162.20 euro. Fedex customer service doet moeilijk en houdt vol dat ik het product heb geïmporteerd.

Je moet het enkel laten weten aan de koper zodat die geïnformeerd is, maar verder heb je geen verplichtingen
ook niet tegenover Ovam, melding maken van de mogelijkse bodemverontreiniging?

(vraag hoor, ik ken die regelgeving niet)

Zeer zeer zwaar weekend achter een rug :-( :-(
Had een zeer zwaar verkeersongeval en mijn wagen is perte total.
Ik had vorige week mijn verkeersbelasting voor 2025 ontvangen.
Ik heb deze nog niet betaald.
Heeft het nog zin dat ik deze betaal daar ik niet meer met deze wagen rijdt?of moet ik deze wel betalen, en storten ze me het geld dan terug? Moet ik ze verwittigen omdat mijn wagen perte total is en niet meer met deze wagen rijd

Zeer zeer zwaar weekend achter een rug :-( :-(
Had een zeer zwaar verkeersongeval en mijn wagen is perte total.
Ik had vorige week mijn verkeersbelasting voor 2025 ontvangen.
Ik heb deze nog niet betaald.
Heeft het nog zin dat ik deze betaal daar ik niet meer met deze wagen rijdt?of moet ik deze wel betalen, en storten ze me het geld dan terug? Moet ik ze verwittigen omdat mijn wagen perte total is en niet meer met deze wagen rijd
Je moet deze nog altijd betalen. Dat je auto perte totale verklaard is, betekent niet meer dat je er niet meer zou kunnen mee rijden na herstelling (de meeste perte totales zijn énkel economische perte totales en kunnen in theorie nog hersteld worden (maar de kosten zijn gewoon te hoog)).

Je moet dus ook bij de dienst DIV je auto uitschrijven en dan zal je het stuk terugkrijgen dat je teveel betaalde.

Hopelijk niemand (ernstig) gewond geraakt.

Moet ik hiervoor bellen? Doet de verzekering dit?
Als de nummerplaat niet in beslag genomen is, bij bpost inleveren (plooi hem desnoods wat plat). Anders wss de dienst BIV contacteren, je kan ook vragen aan je verzekering of zij dat doen (maar vraag dan wel een schriftelijke bevestigig). Niet alle verzekeringsmaatschappijen doen dit.

Laatst bewerkt:
Heb je iets afgetekend bij ontvangst van die tweede zending?
Neen.
Is ondertussen uitgeklaard. Het heeft wat geduurd eer de contactpersoon bij Fedex het goed begreep, maar de factuur is aangepast naar 0 euro.
Ondertussen heeft dat bedrijf een warehouse geopend binnen de EU om zulke fratsen te vermijden, ik was blijkbaar niet de enige.

Leve de Brexit!

Wat doe ik best met 130k die nu staat weg te rotten op een zichtrekening? (komt van mijn degiro)
Ik ga dat geld gebruiken in 16 tot 24 maanden om een ander huis te kopen.

Wat doe ik best met 130k die nu staat weg te rotten op een zichtrekening? (komt van mijn degiro)
Ik ga dat geld gebruiken in 16 tot 24 maanden om een ander huis te kopen.
ik zit in dezelfde situatie (aankoop is wel volgende maand), ik heb alles in een Duitse staatsobligatie gestoken die vervalt later dit jaar (ook bij Degiro). Een spaarrekening was bij mijn geen optie, de cash kan geen heel jaar blijven staan (waardoor ik de getrouwheidspremie mis). De rente van de Duitse bunds ligt hoger dan die van termijnrekeningen.

Een korte vraag, voor een vennootschap ben ik gevraagd om advies te gaan geven (betalend). Dit gaat over +- 8K op jaarbasis, niet meer.
Is er een makkelijke/goedkope manier om dit te factureren? Ik heb op dit moment zelf geen vennootschap of zelfstandigenstatuut, dus dat bemoeilijkt het een beetje.

Bedankt voor alle suggesties!

Ik ben feitelijk samenwonend met mn partner.
Ze heeft 2 kindjes, co ouderschap, week per week.
Onze lonen zijn ongeveer hetzelfde.

Is het voordeliger om wettelijk samenwonend te zijn?
We weten dat ze dan het vruchtgebruik heeft van de woning (moest ik te komen overlijden) (verhouding is ongeveer 35/65, waarvan 65% van mij) maar ze kan deze woning niet onderhouden zonder mij (grote tuin,etc..) dus ze zou er niet blijven wonen.

is het voordeliger voor de belastingen om wettelijk samenwonend te zijn?

De verzekering van mijn wagen staat nog op mijn ouders hun naam. Ik sta als courante bestuurder.

Met dat mijn papa nu in het ziekenhuis ligt en euthanasie heeft gevraagd vroeg hij of ik dit op mijn naam kon zetten.

Ik heb hiervoor naar KBC gebeld maar dan zou de auto opnieuw ingeschreven moeten worden, dus nieuwe nummerplaat enz?

Als ik het toch zo laat, en ik betaal het bedrag terug aan mijn mama, mag mijn vrouw dan met de auto rijden als courante bestuurder?

Aangezien ik binnen paar maand een bedrijfswagen krijg en mijn vrouw dus mijn auto zou 'overnemen'.

Het zou makkelijker zijn om de vraag in de bank ofzo te stellen maar we zitten hele dagen in het ziekenhuis momenteel...

Terug
Bovenaan