Kleine vragen: economie & recht

Vraag ivm huur maatschappelijke zetel:
Indien ik de maatschappelijke zetel van mijn vennootschap in de woning van mijn vriendin plaats (waar we wel samenwonen), dan kan er bij de geen sprake zijn van een "overdreven huur" die voor mij (bestuurder) als bezoldiging kan worden belast, correct? (Zonder te overdrijven natuurlijk...)

=> De regels die hier worden toegelicht gelden dan niet? ("deel van partner" zou dus de volledige huur zijn)

Vraag: ik kan via het werk in een cafetariaplan stappen (voor een auto) met als keuze eindejaarspremie en evt. een paar verlofdagen. Of salaris.

Klopt het om te denken dat de eindejaarspremie beter is omdat dit zwaarder belast is?

Of is de eindejaarspremie hetzelfde belast als de rest van het loon en komt dit op het zelfde neer. Ik word belast in de hoogste schijf met beide, auto of niet.

Vraag: ik kan via het werk in een cafetariaplan stappen (voor een auto) met als keuze eindejaarspremie en evt. een paar verlofdagen. Of salaris.

Klopt het om te denken dat de eindejaarspremie beter is omdat dit zwaarder belast is?

Of is de eindejaarspremie hetzelfde belast als de rest van het loon en komt dit op het zelfde neer. Ik word belast in de hoogste schijf met beide, auto of niet.

Op uw aangifte wordt uw eindejaarspremie mee opgenomen in uw loon (code x250).
Dat een eindejaarspremie zwaarder belast is, is een beetje een mythe.

Er wordt van uw eindejaarspremie gewoon extra bedrijfsvoorheffing (voorschot op uw belastingen) ingehouden waardoor het lijkt dat het zwaarder belast wordt.

Natuurlijk, hoe hoger uw inkomsten, hoe meer er in de hoogste/hogere schijf terecht komt.

Voorbeeld 2

De erflater laat één kind na en u erft 25.000 EUR als “vriend”. U betaalt op de eerste schijf van 15.000 EUR slechts 450 EUR erfbelasting. Op de resterende som van 10.000 EUR zijn de gewone tarieven van toepassing (10.000 EUR x 25 % = 2500 EUR). In totaal bedraagt de erfbelasting dus 2.950 EUR. Zonder de vriendenerfenis zou de erfbelasting 6.250 EUR geweest zijn (25.000 EUR x 25 %). U bespaart dus ook hier 3.300 EUR (6.250 EUR – 2.950 EUR).

Als ik het juist begrijp is op het bedrag < 15k€ slechts 3% verschuldigd bij een "vriendenerfenis", en zijn de "gewone tarieven" van toepassing op het bedrag hierboven. Wat zijn die "gewone tarieven" dan bijv. op een bedrag van 100.000€ of 300.000€ ?

Als ik het juist begrijp is op het bedrag < 15k€ slechts 3% verschuldigd bij een "vriendenerfenis", en zijn de "gewone tarieven" van toepassing op het bedrag hierboven. Wat zijn die "gewone tarieven" dan bijv. op een bedrag van 100.000€ of 300.000€ ?
Werkt in schijven. Begint aan 25%, en boven de 75k is het al 55%.

Schenken is in deze situatie een mogelijke oplossing.

Werkt in schijven. Begint aan 25%, en boven de 75k is het al 55%.

Schenken is in deze situatie een mogelijke oplossing.
Dus als ik het juist begrijp:

tot 15k -> 3%
Van 15k tot 35k -> 25%
Van 35k tot 75k -> 45%
Boven 75k -> 55%

Dus als ik het juist begrijp:

tot 15k -> 3%
Van 15k tot 35k -> 25%
Van 35k tot 75k -> 45%
Boven 75k -> 55%

Klopt volgens de huidige regels, er zal binnnenkort waarschijnlijk een hervorming komen maar is nog niet zeker.

Ik heb het uit goede bron dat de begroting in de problemen zit door wat ze echt willen doen, en we waarschijnlijk een light versie gaan krijgen van wat in de kranten is gelekt, of dat er bepaalde specifieke gunstmaatregelen gaan moeten geschrapt worden als compensatie.

Mag een notaris kosten aanrekenen wanneer ik een kopij vraag van een verleden akte waarbij ik betrokken partij was?

Akte dateert van ongeveer 10 jaar geleden. In die tijd werden ze nog niet automatisch in de digitale kluis gedropt en zoals gebruikelijk kreeg ik geen kopie mee van de akte die geregistreerd is geweest (wat volledig logisch is).

De samenwerking toen met de notaris in kwestie was een ramp. Chaotisch tot en met.

Op mijn vraag nu om een kopij te krijgen, kreeg ik als antwoord dat 'hij er moet om zoeken' 😳. Van een notaris zou ik nu toch wel wat structuur verwachten en een akte moet je toch vrij snel kunnen terugvinden?

In elk geval, gelet zijn antwoord, lijkt het te impliceren dat hij dus werk heeft om de akte te zoeken en het zou mij niet verbazen dat hij hiervoor nog zou durven factureren.
Mag zoiets?

Mag een notaris kosten aanrekenen wanneer ik een kopij vraag van een verleden akte waarbij ik betrokken partij was?

Akte dateert van ongeveer 10 jaar geleden. In die tijd werden ze nog niet automatisch in de digitale kluis gedropt en zoals gebruikelijk kreeg ik geen kopie mee van de akte die geregistreerd is geweest (wat volledig logisch is).

De samenwerking toen met de notaris in kwestie was een ramp. Chaotisch tot en met.

Op mijn vraag nu om een kopij te krijgen, kreeg ik als antwoord dat 'hij er moet om zoeken' 😳. Van een notaris zou ik nu toch wel wat structuur verwachten en een akte moet je toch vrij snel kunnen terugvinden?

In elk geval, gelet zijn antwoord, lijkt het te impliceren dat hij dus werk heeft om de akte te zoeken en het zou mij niet verbazen dat hij hiervoor nog zou durven factureren.
Mag zoiets?
Staat de akte niet gewoon op www.myfin.be ? Daar staan bij mij zelfs aktes van 15 jaar geleden.

Mag zoiets?
Eerste kopie die je krijgt is gratis, daar heb je recht op. Als het niet meer de eerste kopie is mag er in theorie een vergoeding voor gerekend worden, maar voor een digitale kopie wordt dat bijna nooit gedaan.

Nee, niks terug te vinden...
Maar misschien is dat ook te wijten aan de laksheid van de notaris, die gewoon geen inspanning heeft gedaan om het te digitaliseren.

De notaris zet die daar niet in :) Myminfin is het portaal van de FOD Financiën . Bij mij heten mijn aktes "document rechtszekerheid" en staat ze dus gewoon bij documenten en niet bij "mijn woning".

Het kantoor rechtszekerheid kan u trouwens ook een kopie van he akte bezorgen. Dit is wel niet gratis.

Laatst bewerkt:
Nee, niks terug te vinden...
Maar misschien is dat ook te wijten aan de laksheid van de notaris, die gewoon geen inspanning heeft gedaan om het te digitaliseren.
Is normaal, dat digitaal register is pas vanaf 2015 ingevoerd dus oudere akten zitten daar vaak nog niet in

Iemand die kan delen of Stijn Baert in dit artikel effectief iets nuttigs deelt?

Korte samenvatting door ChatGPT:
Jacob (54), een ervaren IT-analist, verdient 5.425 euro bruto per maand, waarvan slechts 3.277 euro netto overblijft door de hoge belastingen voor singles in België. Hoewel zijn salaris inclusief voordelen zoals een bedrijfswagen redelijk is, verdient iemand met zijn profiel in een groot bedrijf vaak meer. De fiscale regelgeving, zoals de huwelijkscoëfficiënt, bevoordeelt koppels en benadeelt alleenstaanden zoals Jacob, wat leidt tot een belastingdruk van meer dan 50% van de totale werkgeverskosten. HLN-expert Stijn Baert adviseert Jacob om toekomstige loonsverhogingen om te zetten in extralegale voordelen (hogere storting in groepsverzekering, extra verlofdagen) en pleit voor een grondige fiscale hervorming om arbeid minder zwaar te belasten.

Iemand die kan delen of Stijn Baert in dit artikel effectief iets nuttigs deelt?
Niks nuttig.

Hij houdt een lang pleidooi om het huwelijksquotiënt af te schaffen en raadt aan om toekomstige loonsverhogingen zoveel mogelijk in extralegale voordelen te vragen, zoals groepsverzekering of extra verlofdagen.

De heer Baert over het huwelijksquotiënt:
"Ook wanneer die partner tegen een laag loon of deeltijds zou werken, zou dat voor Jacob stevig minder belastingen kunnen betekenen.”
-> Klopt niet.
Een partner die voltijds werkt aan het minimumloon, heeft al geen recht op het huwelijksquotiënt. Eerder hoogstens halftijds in een eerder slechtbetaalde job.
En "stevig minder" moet je lezen als "een paar euro's", want het bouwt gradueel af als je dichter bij de maximumgrens komt.

Neemt niet weg dat als een partner helemaal niet werkt, er wel een stevig voordeel is. Wat ook een reden kan zijn om het af te schaffen.
Maar wees dan eerlijk genoeg om de waarheid te zeggen of er niets over te zeggen als je er geen verstand van hebt.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp die focus op singles in de media ook niet goed. 2 verdieners met een normaal loon betalen toch gewoon (ongeveer) evenveel belastingen dan alleenstaanden...

Ik begrijp die focus op singles in de media ook niet goed. 2 verdieners met een normaal loon betalen toch gewoon (ongeveer) evenveel belastingen dan alleenstaanden...
los van belastingen, is het voor een single het leeftijd duurder dan als je samenwoont. Huishuur/lening kan je niet delen, kosten verwarming ook niet, elektriciteitsverbruik zal ook niet veel schelen. Eten kopen in kleine hoeveelheden is duurder dan in bulk enz...

en aangezien er meer en meer alleenstaanden zijn in onze maatschappij, dient er dan ook media aandacht naar toe te gaan

Ik heb net in ChatGPT gevraagd om het verschil te simuleren als ik bijv. 5k of 8k bruto verdien en mijn partner 2k of 3k in het scenario waarin ik single ben versus waarin ik gehuwd ben. In beide gevallen is het verschil echt minimaal, afgaande op de post hierboven zou je verwachten dat het een groot verschil zou maken. Quod non.

los van belastingen, is het voor een single het leeftijd duurder dan als je samenwoont. Huishuur/lening kan je niet delen, kosten verwarming ook niet, elektriciteitsverbruik zal ook niet veel schelen. Eten kopen in kleine hoeveelheden is duurder dan in bulk enz...

en aangezien er meer en meer alleenstaanden zijn in onze maatschappij, dient er dan ook media aandacht naar toe te gaan
Dat klopt, maar dat staat los van de fiscale behandeling die je krijgt. De staat/fiscus kan voor haar burgers niet kiezen of ze single blijven of gaan samenwonen, ze kan wel zorgen dat er een gelijk fiscaal speelveld is.

Akkoord hoor. Maar ze laten toch verkeerdelijk uitschijnen dat de personenbelasting hoger zou zijn voor alleenstaanden. Terwijl de belasting afzonderlijk wordt berekend voor koppels. (M.u.v. zaken zoals huwelijksquotiënt)

Terug
Bovenaan