Kleine vragen: economie & recht

Iemand toevallig een recent overzicht van kosten bij banken voor het aanmaken van een gezamenlijke rekening?
Het zou enkel zijn om nutsvoorzieningen en boodschappen mee te betalen zijn, 1 debetkaart is voldoende.
Is al paar maanden geleden bij ons maar Argenta had/heeft een optie voor 2 gratis kaarten, Crelan ook voor 1 gratis kaart

@Xeo : Waarom gebruiken notarissen steeds "geachte heer/mevrouw" als ze iemand aanspreken?
Dat is toch vreselijk gedateerd?

Als ik iemand nog nooit gesproken heb, is dat ook meestal mijn aanspreekmethode. Standaard beleefdheidsregels, niet?

Maar goed, "beleefdheid" is voor sommigen waarschijnlijk al een gedateerd concept op zichzelf. Dus wat dat betreft geen verrassingen. (Ik heb het niet per se over jou hoor.)

Hoe kies je een sociaal bureau (Acerta, Liantis, ...)? Zijn er kwaliteitsverschillen? Hebben die verschillende expertises? Verschillende achtergronden?

Hoe kies je een sociaal bureau (Acerta, Liantis, ...)? Zijn er kwaliteitsverschillen? Hebben die verschillende expertises? Verschillende achtergronden?
Sociaal bureau? Voor zelfstandigen? Daar staat wat info in de freelancers en zelfstandigen thread.
Ik heb Liantis genomen op aanraden van boekhouder/KBC bank en ben meh tevreden, maar weet niet of het elders beter is.

Als ik iemand nog nooit gesproken heb, is dat ook meestal mijn aanspreekmethode. Standaard beleefdheidsregels, niet?

Maar goed, "beleefdheid" is voor sommigen waarschijnlijk al een gedateerd concept op zichzelf. Dus wat dat betreft geen verrassingen. (Ik heb het niet per se over jou hoor.)

Dat heeft hedendaags niets meer met beleefdheid te maken. Heb al meermaals klanten gehad die mij met geachte aanspraken maar redelijk onbeleefd waren.

Naar mijn gevoel op goed geluk.

In elk kantoor zitten bekwame mensen, je moet alleen de juiste treffen.
Sociaal bureau? Voor zelfstandigen? Daar staat wat info in de freelancers en zelfstandigen thread.
Ik heb Liantis genomen op aanraden van boekhouder/KBC bank en ben meh tevreden, maar weet niet of het elders beter is.

Ik had nog eens rondgehoord en er bleek voor mijn type activiteit lichte voorkeur voor Acerta te zijn. Ik had dus voor Acerta gekozen. En na mijn eerste contact heb ik er al spijt van.

Het is geleden van mijn Proximus Pay & Go kaart 20 jaar geleden dat ik nog eens geconfronteerd werd met een dienstenbedrijf dat zo arrogant is om éérst geld te eisen vooraleer ze beginnen bewegen. :wtf:

Men had beloofd om alles in orde te maken vóór het jaareinde zodat ik officieel de zaak kon starten op 1 januari. Men had mij (via mijn boekhouder) nog een overzicht gestuurd van alle gegevens. Een document van 15 pagina's. Alles overlezen, zag er goed uit. En dan op de laatste pagina het bedrag en de betaalgegevens. -> Geen probleem dacht ik, ik voeg dit toe aan mijn lijstje facturen die ik maandelijks stipt en punctueel in orde breng.

Intussen hoor ik niets meer. Niets beweegt. Alles ligt stil. Dus ik vraag naar een update.
Antwoord: "Ah ja, zolang wij de betaling niet hebben ontvangen, doen wij just niets."
:wtf: :wtf: GAST. Arrogante tamzakken.

Is het zo dat het werkt misschien? Gaan we alle activiteiten beginnen pre-financieren? Heb ik ergens een vergadering gemist dat dit het nieuwe normaal is? Krijgt het personeel van Acerta ook hun salaris aan het begin van elke maand in de hoop dat ze de rest van de maand effectief het afgesproken werk zullen verzetten?
Ik zou mij bij deze willen richten tot het personeel van Acerta: jullie weten wat jullie te doen staat. Eis jullie loon aan het begin van elke maand en steek vervolgens geen poot uit vóóraleer het geld op jullie rekening staat. Dat is blijkbaar normaal voor Acerta. Wat een kutbedrijf.

Ik had nog eens rondgehoord en er bleek voor mijn type activiteit lichte voorkeur voor Acerta te zijn. Ik had dus voor Acerta gekozen. En na mijn eerste contact heb ik er al spijt van.

Het is geleden van mijn Proximus Pay & Go kaart 20 jaar geleden dat ik nog eens geconfronteerd werd met een dienstenbedrijf dat zo arrogant is om éérst geld te eisen vooraleer ze beginnen bewegen. :wtf:

Men had beloofd om alles in orde te maken vóór het jaareinde zodat ik officieel de zaak kon starten op 1 januari. Men had mij (via mijn boekhouder) nog een overzicht gestuurd van alle gegevens. Een document van 15 pagina's. Alles overlezen, zag er goed uit. En dan op de laatste pagina het bedrag en de betaalgegevens. -> Geen probleem dacht ik, ik voeg dit toe aan mijn lijstje facturen die ik maandelijks stipt en punctueel in orde breng.

Intussen hoor ik niets meer. Niets beweegt. Alles ligt stil. Dus ik vraag naar een update.
Antwoord: "Ah ja, zolang wij de betaling niet hebben ontvangen, doen wij just niets."

Is het zo dat het werkt misschien? Gaan we alle activiteiten beginnen pre-financieren? Heb ik ergens een vergadering gemist dat dit het nieuwe normaal is? Krijgt het personeel van Acerta ook hun salaris aan het begin van elke maand in de hoop dat ze de rest van de maand effectief het afgesproken werk zullen verzetten?
Ik zou mij bij deze willen richten tot het personeel van Acerta: jullie weten wat jullie te doen staat. Eis jullie loon aan het begin van elke maand en steek vervolgens geen poot uit vóóraleer het geld op jullie rekening staat. Dat is blijkbaar normaal voor Acerta. Wat een kutbedrijf.
Yep dat is relatief normaal, en bij ze allemaal.

Ik heb voor het werk regelmatig contact met Soc sec en als er geen betaling is van de klant bezorgen ze je (als 3e partij) niks (ook geen doc uit het verleden).

Als je hierop al vastloopt, vrees ik dat je nog veel frustratie zal hebben. Je gaat de eerste maanden heel vaak moeten voorschieten en pas achteraf resultaat hebben.

Als je hierop al vastloopt, vrees ik dat je nog veel frustratie zal hebben. Je gaat de eerste maanden heel vaak moeten voorschieten en pas achteraf resultaat hebben.

Voorschieten in de zin van: "je moet eerst investeringen doen, machines kopen, ... om daarna zaken te verkopen en winst te maken" is logisch natuurlijk. Dat is eigen aan zelfstandig zijn.

Maar dat ik de factuur van mijn (spreekwoordelijke) machine éérst moet betalen voor de machine geleverd wordt? No way. Hoezeer bedrijven en aannemers dat ook proberen pushen, ik zal dat nooit normaal vinden. Over voorschotten valt er eventueel te discussiëren wanneer het om specifieke zaken gaat.

En bij uitstek wanneer het over diensten gaat (zoals hier), is dat nooit normaal te noemen.

Welkom in de bedrijfswereld. Niet overal doen ze iets vooraleer ze betaald worden om dit te doen.

Simpel weg omdat ze sowieso, door dit te doen, al kosten maken. En die kosten willen ze dus gedekt zien, los van de werkuren die erin gestoken worden

Welkom in de bedrijfswereld. Niet overal doen ze iets vooraleer ze betaald worden om dit te doen.

Simpel weg omdat ze sowieso, door dit te doen, al kosten maken. En die kosten willen ze dus gedekt zien, los van de werkuren die erin gestoken worden

Het is niet omdat ik nu pas zelfstandig word, dat ik niet bekend zou zijn met de bedrijfswereld natuurlijk. Mijn vader is altijd zelfstandig geweest en als project manager heb ik al menig (miljoenen-)contracten met bijhorende Payment Milestones onderhandeld.

Er wordt maximaal 10% van het contractbedrag betaald bij Notice To Proceed omdat ze vanaf dan bepaalde bestellingen moeten plaatsen. Daarna wordt er niets meer betaald zolang er geen bewijs van levering en/of uitvoering is, ter plaatse op de werf.
Omgekeerd werken wij als dienstverlener voor onze klanten (de bouwheer). Ik zou de klant zijn gezicht wel eens willen zien mochten wij onze facturen allemaal op voorhand sturen.

Zelfs als werknemer maak ik "kosten" (lees: besteding van mijn kostbare tijd) vooraleer ik betaald word. En het statuut van werknemer zou toch de laagste graad van risico moeten zijn in vergelijking met een bedrijf die factureert.

Nu bon, het gaat hier nu niet om een hoog bedrag. Maar het is het principe: je levert eerst uw diensten, en slechts als dat uitgevoerd is conform de afspraken dan wordt er betaald.

Het is niet omdat ik nu pas zelfstandig word, dat ik niet bekend zou zijn met de bedrijfswereld natuurlijk. Mijn vader is altijd zelfstandig geweest en als project manager heb ik al menig (miljoenen-)contracten met bijhorende Payment Milestones onderhandeld.

Er wordt maximaal 10% van het contractbedrag betaald bij Notice To Proceed omdat ze vanaf dan bepaalde bestellingen moeten plaatsen. Daarna wordt er niets meer betaald zolang er geen bewijs van levering en/of uitvoering is, ter plaatse op de werf.
Omgekeerd werken wij als dienstverlener voor onze klanten (de bouwheer). Ik zou de klant zijn gezicht wel eens willen zien mochten wij onze facturen allemaal op voorhand sturen.

Nu bon, het gaat hier niet om een hoog bedrag. Maar het is het principe.
Dat zijn bedrijven die solvabel zijn, waar een klantenrelatie mee is opgebouwd via een account manager. Dat is een traject van meerdere maanden met een analyse tot betalingscapaciteit.

Jij bent een 'nobody' voor het sociaal kantoor.

Er wordt maximaal 10% van het contractbedrag betaald bij Notice To Proceed omdat ze vanaf dan bepaalde bestellingen moeten plaatsen.

Nu bon, het gaat hier nu niet om een hoog bedrag. Maar het is het principe: je levert eerst uw diensten, en slechts als dat uitgevoerd is conform de afspraken dan wordt er betaald.
Meeste diensten betaal je vooraf hoor, niet achteraf, ook privé. Verzekeringen, reizen, media, ... Vaak zal je maar achteraf betalen als de totaalprijs van de dienst niet gekend is.

Maar als de klant relatief onbekend is en het bedrag bekend, dan betaal je quasi altijd vooraf.

Dus gij krijgt bij den beenhouwer en den bakker eerst u gerief in u handen en dan hoopt die dat gij u kaart er tegen wilt leggen uit de goedheid van u hart?

Bij werken waarbij een oplevering gebeurd of een indienststelling houd u statement nog steek.
Maar den tijd van achteraf betalen is toch achter ons.. dat krijg ik bij zalando zelfs niet meer als optie en ik heb daar in mijn jaren van bestellen nog nooit iets niet op tijd betaald of moeilijkheden veroorzaakt.

Dus gij krijgt bij den beenhouwer en den bakker eerst u gerief in u handen en dan hoopt die dat gij u kaart er tegen wilt leggen uit de goedheid van u hart?
Een goed is nog iets anders, daar is het betalen na levering altijd al een minderheid geweest (en dan nog enkel voor 'goeie' klanten vaak). Maar bij een dienst is betaling voor levering dienst wel degelijk de regel, zeker als het over relatief kleine zaken gaat.

Hangt gewoon af van de afspraken. Als de afspraak is :

Wij starten pas als jij betaalt. Dan kan je nog op uw kop gaan staan, maar je gaat eerst die factuur moeten betalen voordat die in gang gaan schieten. Of je moet een afwijkend contract hebben voorzien.
Je kan dan ofwel u hierin opjagen ofwel die energie in iets anders steken. Ik zou opteren om mij daar niet in op te jagen. En dat gewoon te betalen zodanig dat dit in orde komt en je verder kan.

@mac-bc, ik denk dat je best gewend raakt aan het feit dat je in u beginjaren en ook als nieuwe klant op voorhand mag betalen. Dat is nu eenmaal gewoon een gangbaar principe b2b.

Terug
Bovenaan