Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
eigenlijk een foute redenering
Ja , de E3 was altijd een generale repetitie van de RVV.
Maar de E3 had volledig zijn eigen soort finale.
De ronde van Vlaanderen heeft door zijn finale te veranderen de E3 finale toch licht gekopieerd (zelfde hellingen) maar dan een zwaardere versie van gemaakt.

Dat is ook een beetje de reden dat de Karnemelkbeekstraat in het parcours is gekomen om de E3 terug wat meer eigenheid te geven.
Dat weet ik maar wie er eerst was of waarom het zo geworden is doet eigenlijk niet echt ter zake. De ronde is de referentie en dan is de E3 gewoon een kortere/minder zware versie van die ronde.
Was in de Ronde nochtans geen geweldig probleem. Volgde bij momenten tempoversnellingen van anderen, plaatste zelf nog.eentje voor laatste kwaremont...
José sprak van schrik in het bos. Misschien effectief gewoon over zijn toeren door die vroege val? Heel raar allemaal alleszins. Ze moeten toch ook wel denken dat er nog iets in de tank zit, waarom anders nog BP en AGR rijden?
Misschien hopen ze dat die explosiviteit net terugkomt met koershardheid? Het zou wel leuk zijn moest Van Aert vrijdag gewoon balls to the wall rijden en gewoon zelf de finale eens vroeg openen. Ik zou hem liever op 100km van de streep een paar keer stevig zien prikken om er dan door te zakken en 20ste te worden. Liever dat dan zoals gisteren een hele dag tussen hangen en wurgen om mee te kunnen met de beste 10 godbetert. Ik bedoel: all due respect voor die renners die uberhaupt top 10 rijden in Roubaix maar daar een beetje tussen Bisseger, Hoelgaard & Rutsch zitten spartelen dat is zijn plaats niet.

Ik hoop dat het ligt aan een ingekorte/geforceerde voorbereiding door die van in de Vuelta van vorig jaar waar men bepaalde stappen heeft proberen over te slaan om er toch nog op tijd te staan. Dat is hoopvolle versie. De andere, minder hoopvolle versie: dat die val iets structureel heeft doen knakken en dat het de val teveel is, is iets waar ik liever niet teveel aan wil denken. Ik verwacht op dit moment weinig van zijn Giro start om eerlijk te zijn, ik hoop vooral nog dat hij toch weer komt bovendrijven in de 2de helft van de Giro.

Laatst bewerkt:
t weet ik maar dat is eigenlijk allemaal niet echt relevant. De Ronde is de referentiekoers, wie er eerst was of waarom het zo geworden is veranderd niks aan het feit dat de E3 op dit moment gewoon een kortere/minder zware versie is van het Ronde parcours. Net daarom vind ik het een beeje raar van nu te zeggen dat de E3 meer waarde heeft dan een Gent-Wevelgem. Ik zeg niet dat het per sé andersom moet zijn maar Gent-Wevelgem heeft wel nog steeds zijn eigenheid.

Maar daar kan de E3 jammer genoeg zelf niets aan doen.
Ze kunnen ook het koers niet drastische omgooien aangezien het georganiseerd wordt door een lokale wielerclub.
Niet zoals Flanders Classic die gewoon kijkt naar de cijfers en winst.
Waarbij de start en finish gewoon gaat naar wie het meest geld op tafel legt.

De finish moet dus in Harelbeke blijven en de hellingen nog verder van de finish leggen gaan we niet doen.

Ik vond persoonlijk E3 altijd een van de mooiste koersen van het voorjaar.
Doordat RVV zijn finale heeft veranderd is het jammer genoeg die eigenheid verloren, puur omdat de RVV meer geschiedenis heeft.
Wordt die automatisch boven E3 gezet.

Stel dat de RVV de finale van GW wat had gekopieerd dan was GW zijn eigen identiteit kwijtgespeeld en was GW minderwaardig geweest aan de E3 volgens je redenering.

Ik hoop dat het ligt aan een ingekorte/geforceerde voorbereiding door die van in de Vuelta van vorig jaar waar men bepaalde stappen heeft proberen over te slaan om er toch nog op tijd te staan. Dat is hoopvolle versie. De andere, minder hoopvolle versie: dat die val iets structureel heeft doen knakken en dat het de val teveel is, is iets waar ik liever niet teveel aan wil denken. Ik verwacht op dit moment weinig van zijn Giro start om eerlijk te zijn, ik hoop vooral nog dat hij toch weer komt bovendrijven in de 2de helft van de Giro.
Laten we hopen inderdaad... Er zit bij mij toch ook nog altijd de vrees dat die Vuelta val, de val teveel was. Allé, de val teveel om écht top te zijn, tenslotte rijdt hij hier nog altijd 2x 4e wat zeker ook niet slecht is.

Ik hoop dus ook dat de Giro hem er terug bovenop kan brengen en dat we, zeker in de Tour, toch terug de oude Wout zien.

Hopelijk is de druk voor hem in de Brabantse Pijl en AGR ook wat minder en kan hij daar toch ook nog wat laten zien. En hopelijk kan hij dit voorjaar wat achter zich laten, want tenslotte is het toch wéér een voorjaar waarin hij er niet in geslaagd is om een gooi te doen naar de zege in zijn belangrijke monumenten.

En bijkomend staat zijn zege-teller voor 2025 ook nog steeds op 0 ... ook dat mag niet teveel in zijn hoofd gaan kruipen. Ook 2023 en 2024 waren al niet meer de vetste jaren voor hem qua aantal zeges (of alleszins ook lange periodes zonder zeges).

Klopt, volgend jaar valt Pasen bv op 5 april (ik vermoed het weekend van de Ronde). Wat ik me nu wel bedenk is dat komende vrijdag wel altijd in de paasvakantie gaat vallen, los van ne vroege of late Pasen... dat kan dan misschien wel weer helpen.

Maar voor het deelnemersveld lijkt het mij een rare keuze. Waar vroeger E3 & G-W courant gedubbeld werden, zelfs toen het even zaterdag/zondag was, heb ik de laatste jaren de indruk dat er opnieuw meer wordt gekozen tussen de 2.

Er zijn toch ook nog voldoende renners die de dubbel BP en AGR doen?
WVA, Evenepoel, Pidcock, Hermans, Narvaez, Benoot en Teuns

E3 heeft 115 renners die ook starten in vlaanderen. Dus 60 man die niet starten in Vlaanderen starten wel in de E3, valt toch reuze mee?

En bijkomend staat zijn zege-teller voor 2025 ook nog steeds op 0 ... ook dat mag niet teveel in zijn hoofd gaan kruipen. Ook 2023 en 2024 waren al niet meer de vetste jaren voor hem qua aantal zeges (of alleszins ook lange periodes zonder zeges).

Puur zeges valt de periode 23-24 ook mee hoor gezien de pech die hij had.
In 2023 eindigt hij op de 5de plek in de UCI-ranking. Dan heb je gewoon een goed jaar gedraaid, hij was er overal dicht bij, dat is niet winnen en dat is ook de grootste kritiek die er komt. Vooral ook die G-W die hij weggeeft, dat had wederom een overwinning meer geweest.
In 2024 eindigt hij op plek 10, zet dat is af tegen wat hij allemaal heeft meegemaakt.
En laat ons eerlijk zijn, welke waarde heeft een overwinning in de ronde van Limburg om maar iets te noemen voor hem? Je wilt toch ook tegen een bepaalde waarde van renners winnen. Daarom bepaald niveau van koers is wel belangrijk.
Het seizoen is wel nog even, hij zal nog voldoende kansen krijgen om nog iets klaar te spelen. Hij zal dan wel op zijn strepen moeten staan en pechvrij blijven.
Maar laat ons ook eerlijk zijn zelfs in slechte doen is hij bij de betere van de 2de rij.

Die beslissende aanval was trouwens als ik me goed herinner op een asfalt strook. Van der Poel trekt vol door, Pogacar reageert met een paar anderen, dan is het logisch dat je ook UAE zijnde naar anderen gaat kijken daarachter. Ik denk niet dat dat per se met de benen te maken hahad.
Als je zag hoe moeilijk pogacar het had om dat dicht te rijden was wat hulp van de wonderbenen toch handig geweest.

Als je zag hoe moeilijk pogacar het had om dat dicht te rijden was wat hulp van de wonderbenen toch handig geweest.
Dat vind ik nog meevallen want dat was ook voor van der Poel echt vol. Een kopman die in de wind rijdt op zich is geen probleem... áls de andere kopmannen het op dat moment ook moeten doen. van der Poel verraste Pogacar daar ook wel even met die uitval, dat het moeite kost om een gaatje te dichten tegen een van der Poel die vol gaat lijkt mij logisch, het zou spijtig zijn :tongue:

Maar stel je voor dat Vermeersch met zijn "wonderbenen" mee schuift in die kopgroep van 5 en langer kan overleven dan Philipsen, tot bij de val van Pogacar bv... gaat van der Poel dan 30km vol doorjassen met Vermeersch in het wiel? Dan moet je van der Poel zijnde misschien wel een andere beslissing nemen daar, terwijl het nu gewoon kopman VS kopman is en dus gewoon rijden!

Puur zeges valt de periode 23-24 ook mee hoor gezien de pech die hij had.
In 2023 eindigt hij op de 5de plek in de UCI-ranking. Dan heb je gewoon een goed jaar gedraaid, hij was er overal dicht bij, dat is niet winnen en dat is ook de grootste kritiek die er komt. Vooral ook die G-W die hij weggeeft, dat had wederom een overwinning meer geweest.
In 2024 eindigt hij op plek 10, zet dat is af tegen wat hij allemaal heeft meegemaakt.
En laat ons eerlijk zijn, welke waarde heeft een overwinning in de ronde van Limburg om maar iets te noemen voor hem? Je wilt toch ook tegen een bepaalde waarde van renners winnen. Daarom bepaald niveau van koers is wel belangrijk.
Het seizoen is wel nog even, hij zal nog voldoende kansen krijgen om nog iets klaar te spelen. Hij zal dan wel op zijn strepen moeten staan en pechvrij blijven.
Maar laat ons ook eerlijk zijn zelfs in slechte doen is hij bij de betere van de 2de rij.
Volledig akkoord hé. Als je puur kijkt naar de UCI-ranking doet hij het zeker nog altijd top.

Ook dit voorjaar. Toch 2e in DDV, 4e in RVV en 4e in P-R. Ok, E3 en het openingsweekend vielen ook qua resultaat wat tegen.
En dat was de vorige jaren absoluut goed. Hij haalt overal zijn ereplaatsen wel.

Maar winnen doet toch deugd, zeker voor een kopman (ook al is het dan soms een kleinere wedstrijd). 2020 (gezien Corona), 2021 en 2022 waren wat dat betreft dan ook zeer goede jaren.

In 2023 wint hij wel de E3 en later nog het BK TT, maar voor de rest moest hij toch ook wachten tot helemaal op het einde van het seizoen.
Vorig jaar in 2024, start hij goed, maar dan komt die val in DVV. In de Tour lukt het dan (net) niet. Daarna rijdt hij wel een fantastische Vuelta, maar toen stond hij ook droog sinds Kuurne-Brussel-Kuurne. Dat zal serieus deugd gedaan hebben.

Ik denk dat DVV dit jaar mooi illustreerde hoe belangrijk zo'n overwinning is.

Hij blijft toch een kopman en dan is winnen belangrijk. Als een monument dan niet lukt, dan toch graag een E3 of een DVV of ritten in grote rondes. Ik hoop des te harder dat hij in de komende Giro toch al raak kan schieten en dat hij niet langer moet wachten, want de Tour zal wederom niet eenvoudig worden.

Hij blijft toch een kopman en dan is winnen belangrijk. Als een monument dan niet lukt, dan toch graag een E3 of een DVV of ritten in grote rondes. Ik hoop des te harder dat hij in de komende Giro toch al raak kan schieten en dat hij niet langer moet wachten, want de Tour zal wederom niet eenvoudig worden.

Winnen is belangrijk uiteraard. Maar er rijden zoveel kopmannen rond die gewoon amper tot niet winnen.
Pedersen wint ook maar 2 koersen van waarde en geen monument, de Provence is van niet zoveel waarde maar winnen blijft winnen.
Maar daar komen we wel bij de essentie, Pedersen rijdt wel in veel koersen gewoon van een niveau dat winnen mogelijk was.
WVA heeft dit voorjaar enkel maar voor een overwinning in DDV gereden, die hij dan nog verloor. Al de rest zat winnen er gewoon niet in, en dat is mentaal en sportief gewoon een heel ander verhaal.

Winnen is belangrijk uiteraard. Maar er rijden zoveel kopmannen rond die gewoon amper tot niet winnen.
Pedersen wint ook maar 2 koersen van waarde en geen monument, de Provence is van niet zoveel waarde maar winnen blijft winnen.
Maar daar komen we wel bij de essentie, Pedersen rijdt wel in veel koersen gewoon van een niveau dat winnen mogelijk was.
WVA heeft dit voorjaar enkel maar voor een overwinning in DDV gereden, die hij dan nog verloor. Al de rest zat winnen er gewoon niet in, en dat is mentaal en sportief gewoon een heel ander verhaal.

Mja, Wout had ook Omloop en Kuurne kunnen winnen, als je puur naar het deelnemersveld kijkt.
Evengoed in Algarve trouwens. En DVV idd. Dus puur op papier waren er zeker mogelijkheden genoeg.

Pedersen heeft dus wel gewonnen... G-W is toch ook een mooie koers, en zeker ook de manier waarop. Zo'n prestatie zat er voor Wout niet in.

Ik weet niet of het mentaal en sportief een ander verhaal is voor Wout. Als je bv. de interviews tijdens Algarve hoorde, het was duidelijk dat hij ook had gehoopt verder te staan. Ik denk dat het toch even een mentale domper is dit voorjaar. Kan zich wel aan een paar kleine zaken optrekken, maar het zal toch wel even binnengekomen zijn. Als hij vrijdag en zondag geen rol van betekenis kan spelen, zal hij toch met veel vraagtekens naar de Giro trekken.

De vraag is of die snelheid nog terug gaat komen?

Als dat niet zo is, zal hij zich inderdaad moeten bezinnen, dan lijkt me dat grote ééndagswedstrijden winnen afgeschreven is. Een rit in een grote ronde kan wel nog, en de kopman bijstaan. We zien nu toch de hele tijd al dat die snelheid serieus vermindert is, hopelijk komt dat nog terug, maar heel zeker ben ik daar ook niet in.

Als je op dat moment 5 seconden twijfelt ben je niet mee. Niets te maken met benen. Van der Poel springt, Pogacar reageert (eigenlijk al net te laat mja het is Pogacar) en Pedersen, Bissegger (alsof die beter was dan Vermeersch) en Philipsen zitten meteen op zijn wiel (denk dat het Tarling is die het gat laat vallen). Het is niet onlogisch dat Vermeersch daar even twijfelt in een groep van 15 als hij Pogacar toch ziet reageren. Achteraf gezien was dat niet slim, maar dat geldt ook voor anderen.

Mensen mogen die uitspraken van hem wat onnozel vinden, ik vind dat ook (want hij had dan maar niet voor UAE moeten tekenen), maar er moet ook niet overdreven worden hier. Vermeersch was duidelijk gewoon heel goed. Voor zijn doen waren dat misschien wonderbenen, dat betekent natuurlijk niet dat je daarmee mee kon doen helemaal voorin of op een podium kon mikken (er waren er altijd 3 sterker), maar hoe hier gedaan wordt alsof hij geen potten kan breken in Roubaix terwijl die gewoon 5e werd... dat snap ik dan toch niet echt.

Omdat ze per ongeluk ooit eens 1 keer het Bos hebben overleefd vanuit de vroege vlucht en zo mee de finale konden meerijden met de favorieten denken een aantal renners écht op recht dat ze potten kunnen breken in Roubaix. Overleef eerst het bos al eens vanuit het peloton en dán mag je misschien spreken over gevangen zitten.

Makkelijk commentaar geven natuurlijk als ge tijdens de koers niet eens let op Vermeersch. Hij wordt letterlijk 5e... Dat lijkt me toch duidelijk wel "potten breken". Kijk eens met wie hij over de streep rijdt? In principe overleefde hij ook gewoon het bos. Hij begon wat te ver, maar uiteindelijk overleeft die het bos toch gewoon? Ik weet dus echt niet waar je het zelfs maar over hebt? Hij is één van de mannen (samen met Philipsen) die achter Van Aert zaten toen die het gat moest laten maar die aan de einde van het bos daar voorbij gaan en dan komen aansluiten bij de eersten net na het bos. Hij doet nadien zelfs exact wat hij moet doen. Gaan aanvallen en een paar aanvallen counteren, maar hij geraakt niet weg. Bij de aanval van Van der Poel zat hij te ver en nam hij net bevoorrading aan, maar kunt ge zeggen dat als hij superbenen heeft te lang twijfelt en daar eigenlijk nog naartoe had moeten proberen springen. Maar opnieuw. Uw kopman zit voorin, dus is het niet onlogisch dat ge naar anderen (Visma bv) kijkt. Daarna zit hij wel degelijk gevangen voor een paar tientallen kilometers. Ik snap niet waarom er zo onnozel gedaan wordt over die uitspraak, ware het niet dat hij er zelf voor gekozen heeft toen hij bij die ploeg tekenden. Hij heeft dus geen recht om daarover te klagen.

Laatst bewerkt:
Over Van Aert: Is een vierde plek in de Ronde en Roubaix, telkens na dezelfde 3 kampioenen op het podium, niet gewoon het beste wat we van hem mogen verwachten dit jaar? Voor elke andere renner dan Pedersen, Pogacar en Van der Poel was een vierde plek in die twee koersen het hoogst haalbare. Waarom zouden we van Van Aert meer dan dat mogen verwachten? Mogelijk komt er ooit nog beterschap, en ik hoop het voor hem en voor het wielrennen, maar als dat niet zo is, is dat ook niet abnormaal na alle zware valpartijen die hij al heeft meegemaakt. Dit is niet meer de Van Aert van de periode 2020-2022. Ik vind niet dat we hem iets kwalijk kunnen nemen. Hij is momenteel niet goed genoeg om die mannen te volgen, maar dat is niemand.

VDP is ziek / gekwetst.
Eerstvolgende race wint hij.
Er zijn nog zekerheden in het leven.

Heb eens opgezocht hoe het zit met coureurs en minstens drie monumenten onder hun arm en hoe vaak twee concurrenten op het podium eindigden:
Boonen en Cancellara: 3x op hetzelfde podium in een monument.
Merckx en De Vlaeminck: 5x.
De Vlaeminck en Gimondi: 3x.
Merckx en Gimondi: 4x.
Leman en Merckx: 3x.
Verder ga ik niet. Ter referentie, de twee Italiaanse goden Coppi en Bartali, 1x.

Van der Poel en Pogacar: 5x, waaronder de laatste vier in de laatste vier ontmoetingen :crazy:.
Tijdperk Van der Poel - Pogacar kan uitdraaien op de beste monumentenclash aller tijden.

Ben nu toch benieuwd wat die gaat krijgen als straf.
Het zal gene vette zijn voor slagen en verwondingen

Straffen in het Strafwetboek

Gaat het over een verkeersongeval met slagen of verwondingen? Op basis van artikel 420 van het Strafwetboek riskeert u een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar en/of een geldboete van 50 tot 500 EUR. Vermeerderd met opdeciemen (x8) gaat het om een geldboete van 400 tot 4.000 EUR.’
Zal afhankelijk zijn als de man getalenteerd is en een mooie toekomst voor zich heeft 😅

(Sorry kon het niet laten)

VDP is ziek / gekwetst.
Eerstvolgende race wint hij.
Er zijn nog zekerheden in het leven.

Heb eens opgezocht hoe het zit met coureurs en minstens drie monumenten onder hun arm en hoe vaak twee concurrenten op het podium eindigden:
Boonen en Cancellara: 3x op hetzelfde podium in een monument.
Merckx en De Vlaeminck: 5x.
De Vlaeminck en Gimondi: 3x.
Merckx en Gimondi: 4x.
Leman en Merckx: 3x.
Verder ga ik niet. Ter referentie, de twee Italiaanse goden Coppi en Bartali, 1x.

Van der Poel en Pogacar: 5x, waaronder de laatste vier in de laatste vier ontmoetingen :crazy:.
Tijdperk Van der Poel - Pogacar kan uitdraaien op de beste monumentenclash aller tijden.
Maar pogacar kan die normaal niet verliezen, als hij er straks terug Luik en Lombardije bijdoet (klinkt belachelijk natuurlijk om het zo simpel te stellen, maar de kans dat het gaat gebeuren lijkt groter dan dat het niet gaat gebeuren) staat hij er weer 2 voor.

Terug
Bovenaan