Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
Veel heeft volgens mij ook te maken met hoe je in het leven staat. Bij Pogacar heb ik eigenlijk Valverde vibes, niet met het idee die blijft koersen tot hij 40 is maar gewoon: die jongen doet volgens mij niks liever dan gewoon fietsen. Moest je Pogacar echt laten doen, hij zou alles rijden van januari tot eind oktober.

Das bij van der Poel toch duidelijk anders imo. Moest die zijn hart volgen zou die waarschijnlijk gewoon zelfs niet op de weg koersen, m.u.v. van misschien een koersdag of 4-5. Is eigenlijk ook wel duidelijk in zijn wedstrijd selectie, dat heeft volgens mij niet eens met periodisatie te maken maar gewoon met het feit dat hem dat allemaal gestolen kan worden. Enkel de grote ééndagswedstrijden en voor de rest echt the bare minimum (zoals zo'n Tirreno) om in vorm te zijn voor. Ik acht de kans wel groot dat die over een jaar of 3-4 zegt: tis stilaan goed geweest, ik ga nog een beetje met de MTB rijden en wat crossen, de rest hoeft niet meer. Zeker als er de komende 2-3 jaar een aantal records sneuvelen en hij die buiten bereik van Pogacar kan duwen...

Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste toppers (bovenstaande maar ook bv Vingegaard & Roglic) liefst van al gewoon zouden fietsen zonder heel dat circus er rond. Evenepoel is dan wel een heel ander figuur, diejn heeft niet liever. In principe zou je denken dat dat ook voor extra mentale belasting zorgt maar in zijn geval misschien net niet. Misschien is de mentale belasting voor een introverter figuur als Vingegaard die wrs liefst van al bij zijn dochter zou zitten wel veel zwaarder...

Ik denk dat je Mathieu wel een beetje onderschat. Die jongen rijdt graag op de weg hoor en rijdt graag koersen.
Maar hij rijdt vooral graag koersen die hem liggen en het liefste diegene hij ook kan winnen. Een Tirenno kan hij weinig winnen dus boeit hem dat minder.

Pogacar is volgens mij niet anders. Alleen kan die kerel heel veel winnen en dus is die in veel geïnteresseerd.
Maar bij beide speelt ook wel gewoon de druk van ploeg hoor. Het blijft voor beide nog altijd gewoon een job, met dagen met veel goesting en dagen met minder.
Ik zie geen van beide tot hun 40ste professioneel met de fiets rijden.

Ik denk dat het bij Vingegaard heel hard meespeelt dat hij gewoon vader is.
Niet dat hij introvert is, wat dat ook mag betekenen en tot welke hoogte.
Je mag dat echt niet onderschatten om zo lang en zo veel van uw gezin gescheiden te zijn.
Ik denk dat het vooral moeilijker en moeilijker wordt om het mentaal allemaal op te brengen. Zeker als ge ook een beetje aanwezig wilt zijn in de opvoeding van uw kinderen.

Idem aan hierboven. Je mag die factor echt niet onderschatten.
Dat is ook een reden waarom WVA nog altijd in België woont en niet in Spanje. Het zou voor zijn carrière waarschijnlijk beter zijn, en zijn gemoedsrust ook.
Maar zijn gezin en hun wellbeing is het belangrijke.

Maar los daarvan is die man nog altijd heel veel van huis eh.
Voor veel gescheiden ouders is het al zeer moeilijk om hun kinderen 1 week niet te zien, je mist zoveel dingen en op zoveel momenten ben je niet bij je kind.
Moet je u voorstellen dat je zo meerdere keren per jaar gewoon 3-4 weken niet aanwezig bent, hoeveel je dan mist.
En zeker in die eerste levensjaren gebeurt er zoveel, en dat is net de periode waarop je het meest afwezig bent.

Mentaal is wielrennen gewoon een zeer zwaar gegeven.

Mathieu heeft toch wel extra hard die ‘actie’
nodig, denk ik, als je hem hoort in interviews. Daarom dat hij zich in dat veldrijden en MTB extra kan uitleven, kort en krachtig.

Misschien ook de reden dat hij in grote rondes minder tot zijn recht komt. Ik denk dat dat veelal mentaal is. In veel ritten rijd je nu eenmaal mee voor spek en bonen als je geen klassementsrenner hebt.

Met wegwielrennen zal hij in ieder geval geen 6-7 jaar meer doorgaan, lijkt me. Heeft ook stilaan alles afgevinkt daar.

Iedereen is precies al vergeten hoe hij vloog in de Vuelta, toen hij daar tegen die berg kwakte. Zoek eens een foto van hoe zijn knie er nu uitziet, in plaats van al dat hoongelach.
Nagel op de kop. Het is zeer triestig als je hier sommige reacties leest.. schandalig zelfs. En dat noemt zicn dan wielerliefhebbers.. wat staan lachen met een toprenner van bij ons die al enorm veel blessurelast te verwerken heeft gekregen in zijn carrière. Hij recht steeds de rug en vecht terug.. Beetje meer respect zou op zijn plaats zijn. Ok, hij is niet top zoals iedereen hoopt maar doet wel zijn stinkende best om terug op dat niveau te komen van weleer.

Mathieu nochtans al een paar keer laten vallen de voorbije weken dat hij het jammer vond dat hij het openingsweekend geskipt had wegens dat het niet paste in de voorbereiding voor de monumenten. Rijd echt wel graag op de weg hoor en wint ook graag een Tour de France rit die hem ligt, maar al de rest die erbij komt interesseert hem vrij weinig..

Mensen trekken gewoon te vroeg conclusies over WvA. Ja, dit voorjaar is weg met alleen misschien nog PR waar de kansen ietsje hoger liggen. Maar als hij niet kan positioneren wordt hij daar ook uit het wiel gereden.

Voor de rest zal het kijken worden naar de rest van het seizoen hoe het met gaat. Mij lijkt het duidelijk dat hij nog niet top is, zo'n 2 zware vallen hakt er op in en heeft tijd nodig. Het gebrek aan explosiviteit is wel zorgwekkend.

Alhoewel ik toch wel vragen stel bij de aanloop naar zijn voorjaar. Die 3 late weken op zijn berg waren toch een gok, de andere (sub)toppers zaten allemaal al volop in koers in die periode.

Enfin, wie weet vallen we nog in verbazing zondag of de week erna.

Uiteindelijk zitten we wel met een VDP en Pogacar, daar heeft hij de laatste jaren toch altijd een klein trapje onder gestaan imo.

Ik denk dat het vooral moeilijker en moeilijker wordt om het mentaal allemaal op te brengen. Zeker als ge ook een beetje aanwezig wilt zijn in de opvoeding van uw kinderen.
Sowieso, en dat maakt net een verschil tussen VDP/Pogacar. Allebei vrijbuiters die geen rekening moeten houden met een gezin of wat dan ook. Ik denk dat de ouders hier wel weten hoe verschillend je leven is zonder en met kinderen. Alhoewel ik mij soms afvraag waarom die topsporters vaak zo vroeg kinderen willen (in het voetbal is dat extreem). Vingegaard was op zijn 27e al tweede keer vader. Als partner is dat toch ook allesbehalve evident als je quasi alleen in de opvoeding staat.

Laatst bewerkt:
Hoe moeten de mannen van de 2de lijn het morgen aanpakken (elke kopman dus buiten VDP en pogi)? Net eens het parcours bekeken en ik denk dat je morgen al weg moet zijn voor de 2de kwaremont of het wordt bijna zeker niets. Ik zie pogi daar een lel opgeven waar er maximaal nog 3 man kan volgen. Anticiperen op de eerste maal de nieuwe kruisberg bijvoorbeeld lijkt me ideaal of op een tussenstuk maar alpecin en uae zullen waarschijnlijk de koers zeer hard maken op die stukken voordien.

Uiteindelijk gaan ze weer allemaal een plan hebben en dan gaat bijv. WVA aan en dan zal Pedersen het gat willen dichtrijden ipv Pogi of VDP.

Of VDP en Pogi zijn weg en dan zal de rest al bezig zijn met plek 3 ipv samen te werken. Vanuit uw zetel is het natuurlijk gemakkelijk gezegd...
De top 2 staat al voor 95% vast en kans op spektakel is ook nihil imo.

Laat ons hopen dat er morgen enkele verrassingen gebeuren. Wout is sowieso al afgeschreven voor de meeste mensen, het kan dus enkel nog positiever uitdraaien.

Of VDP en Pogi zijn weg en dan zal de rest al bezig zijn met plek 3 ipv samen te werken.
Of zo een scenario als VDP of Pogi alleen weg is. Dan zet ik gewoon mijn tv uit en ga ik naar buiten.

Of VDP en Pogi zijn weg en dan zal de rest al bezig zijn met plek 3 ipv samen te werken. Vanuit uw zetel is het natuurlijk gemakkelijk gezegd...
De top 2 staat al voor 95% vast en kans op spektakel is ook nihil imo.
Een scenario zoals MSR zou toch leuk zijn.

En dan Van Aert ipv Ganna die op het laatste er nog bij komt en de sprint wint :p

Volgens mij gaat MVDP er gewoon zelf vroeg aan beginnen. Geen risico lopen op een ontsnapte bij of deen. 110km man tegen man met pogacar
Kans is groot. Deze generatie toppers wacht niet, dat weten we.

Hopelijk praat Wout toch met Pedersen en Ganna :wink: zij moeten allemaal anticiperen, ze hebben geen keuze. Op een scenario als 2022 zou ik niet rekenen

Er is nog een verschil tussen niet wachten en op 110km al gaan. :P
Voor wie of wat zouden ze dat moeten doen? Op de eerste keer koppenberg kunnen ze ook al serieus schiften en enkele hellingen verder kieperen ze iedereen overboord.

Maar dat is ook allemaal als natuurlijk. Stel één van beide vertrekt op de berendries, niemand zegt dat die tot de meet geraakt.
Er kan altijd vanalles en nog wat gebeuren. Misschien wel eens wat samenwerking, want je kan wel veel beter zijn maar als er 4-5 man kop over kop vol aan het rijden zijn dan is het echt niet uitgesloten.

Kans is groot. Deze generatie toppers wacht niet, dat weten we.

Hopelijk praat Wout toch met Pedersen en Ganna :wink: zij moeten allemaal anticiperen, ze hebben geen keuze. Op een scenario als 2022 zou ik niet rekenen
Met Ganna moet geen rekening gehouden worden, die mag al blij zijn met top 10 en komt mijns inziens best gewoon meedoen om nog eens een keer diep te gaan en wedstrijdritme op te doen voor Roubaix, waar die wel iets kan betekenen.

Of VDP en Pogi zijn weg en dan zal de rest al bezig zijn met plek 3 ipv samen te werken.
Dit is het meest plausibele.
Ik duim alvast voor een dubbele hongerklop zoals Cancellara en een derde duif, die erover vliegt op de Pater en zelf een hongerklop krijgt in de laatste kilometer, zodat een vierde kan vieren.
Dat zou M-S 2025 overtreffen.

Dit is het meest plausibele.
Vind ik van niet. De RVV is echt wel meer verrassend dan dat. In de afgelopen 20y hadden wel 13verschillende winnaars. Pogacar heeft de RVV ook al eens verloren, MVDP ook. Kan morgen opnieuw. En ik vind het meer plausibel dat we weer een verrassing gaan krijgen - het voelt allemaal wat vreemd aan gewoon om de één of andere reden.

Hoe moeten de mannen van de 2de lijn het morgen aanpakken (elke kopman dus buiten VDP en pogi)? Net eens het parcours bekeken en ik denk dat je morgen al weg moet zijn voor de 2de kwaremont of het wordt bijna zeker niets. Ik zie pogi daar een lel opgeven waar er maximaal nog 3 man kan volgen. Anticiperen op de eerste maal de nieuwe kruisberg bijvoorbeeld lijkt me ideaal of op een tussenstuk maar alpecin en uae zullen waarschijnlijk de koers zeer hard maken op die stukken voordien.
ik noteer deze alvast als top contender voor de RvV bingo morgen :unsure:

Is er eigenlijk een andere Belg, WvA niet meegerekend, die eventueel zou kunnen winnen morgen?

Van de 20 hoogstegerankschikte renners morgen aan de de start zijn er 3 Belgen. WVA, Wellens en van Eeltvelt. Een goeie wellens kan misschien wel podium rijden zoals in Strade.

Terug
Bovenaan