Kitesurf(kamp)

sinvayne

Member
Hey iedereen,

Samen met ne maat ben ik al sinds vorig jaar van plan om te leren kitesurfen. Tot nu toe hebben we jammer genoeg nog maar 1 les kunnen pakken omwille van planningsissues: ofwel is het goed kite weer en zit onze agenda vol, ofwel hebben we vrij maar is er bijvoorbeeld onvoldoende wind,...
Daarom was ik nu eens aan het zoeken naar kitesurfkampen voor 25+'ers, op die manier kunnen we de lessen in eenmaal tackelen en kunnen we daarna op eigen houtje verder ons plezier eraan beleven.
Nu wou ik toch mijn kans eerst eens wagen om te horen of er hier nog mensen op het forum zitten die iets gelijkaardigs hebben gedaan? Of misschien een goeie kitesurf plek/school kunnen aanbevelen?
Kans is vermoedelijk klein, maar wie weet...
 
In Knokke en Duinbergen heb je verschillende kitesurf plekken.

Als ik in Knokke op strand zit dan zie ik er van alle leeftijden en alle niveaus.
 
Yes, Knokke zijn we inderdaad al geweest. Was wel tof, maar de wind blijkt daar toch redelijk vaak tegen te vallen.
Was eerder aan het mikken op het buitenland eigenlijk, een weekske vakantie gekoppeld aan kitesurflessen.
 
Je moet wel opletten met sommige van die "opleidingen" in het buitenland. Het is bij mij al jaren geleden maar ik meen mij te herinneren dat je destijds verplicht de IKO-gecertifieerde opleiding moest volgen omdat je dan een kaartje kreeg waarop stond dat je wist waar je mee bezig was, kwestie van het aantal ongevallen op het water terug te dringen. Men diende dat kaartje toen ook te kunnen laten zien indien ze controle kwamen doen.

Veel van die buitenlandse kampen hebben dezelfde problemen die men bij sommige ski-monitor of duik opleidingen heeft en dat is dat zij niet erkent zijn. Bijgevolg hebben die certificaten die zei afleveren geen enkele waarde en kan je dus in serieuze problemen komen indien je een ongeval zou hebben of veroorzaken.

Ik heb destijds mijn lessen gevolgd bij surfclub windekind in Oostduinkerke op aanbevelen van de winkel waar ik al jaar en dag mijn kites en dergelijke kocht. Ik meen mij nu precies wel te herinneren dat je dan lid moest worden van de surfclub maar ik kan mij vergissen.
 
Nog niet zelf gedaan maar wel al bezig gezien en ooit voor geinformeerd.
In L’escala zit er wel een goede opleidingsplaats en in het walhalla tarifa kan je ook niet missen, al zou ik daar niet graag leren omdat het echt wel zot crowded is en veel meer volk op u vingers te zien en te beoordelen.
 
Merci voor de tips, van dat Iko-certificaat was ik ook nog niet op de hoogte en dat is inderdaad wel een belangrijke.
Straks nog eens wat rondzoeken naar wat opties :D
 
Het is hier boven al aangegven maar de Costa Brava leent zicht enorm goed tot kitesurfen.
Alles van Empuria Brava tot L'escala is een hele goeie spot om te leren kiten.
 
Merci voor de tips, van dat Iko-certificaat was ik ook nog niet op de hoogte en dat is inderdaad wel een belangrijke.
Straks nog eens wat rondzoeken naar wat opties :D
Ik kan je aanraden om op enkele kitesurf fora (kiteforum, hanglos, kitehigh) je vraag te stellen of zoeken naar topics waar deze vraag al gesteld is. Veel plaatsen in het buitenland zijn seizoensafhankelijk. En sommige plaatsen zijn beter voor beginners dan andere.
En zoals eerder gezegd, IKO certificaat is al een begin om de prutsers er uit te halen.

In België is het altijd wel een beetje gokken met de wind en persoonlijk vind ik de leercurve enorm steil in België door de golven. En dat werkt enorm ontmoedigend.
In Nederland heb je heel veel platwater gebieden waar je op mag kiten, wat het leren een pak vergemakkelijkt. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik daar beginnen.

Ik heb destijds mijn lessen gevolgd bij surfclub windekind in Oostduinkerke op aanbevelen van de winkel waar ik al jaar en dag mijn kites en dergelijke kocht. Ik meen mij nu precies wel te herinneren dat je dan lid moest worden van de surfclub maar ik kan mij vergissen.
Normaal moet je nergens lid worden om les te volgen. Mochten ze dat toch eisen, zou ik gewoon naar een andere club gaan.
Zeker sinds de laatste jaren dat je zelfs niet meer verplicht bent om bij een club aangesloten te zijn als je wilt kitesurfen in België (al vraag ik mij af hoe dat zit met de verzekering, want als lid ben ik extra verzekerd daarvoor).
 
Terug
Bovenaan