Kippen houden

Squidward

Redacteur
Wij zijn wel geïnteresseerd in het houden van een paar kippen. Helaas zijn we van geen kanten op de hoogte en zien we misschien dingen te rooskleurig of verkeerd.
Zijn er hier mensen met kippen (niet direct voor in de pot, eggs en old age) die kunnen aangeven wat je zoal nodig hebt in het begin, hoeveel kippen (is met tweetjes voldoende?),…
In mijn kindertijd weet ik dat de buurtkippen ontsnappingskoninginnen waren, daar zou ik dan wel wat bang voor
 
Zou wel minstens 2 kippen houden ja. Verder is daar niet zoveel werk aan? Mijn ouders hebben al heel hun leven kippen en dat is gewoon elke dag eten/drinken geven en dat is het zowat.

Enkel als er een vos/roofdieren in de buurt is dan best wel zorgen dat snachts hun hok goed afgesloten is.

Edit: Ook voldoende plaats voorzien.
 
Mijn ouders hebben wel een "dak" uit kippendraad gemaakt ook, vinden de buren wat sympathieker dan regelmatig op kippenjacht te gaan 🤪
Ze hebben ongeveer 10m2 afgespannen in de schaduw en tussen de 5 en 7 kippen en 1 haan, 1 kippenhok.

Ouders hebben nu 15j kippen, is hun 3de of 4de batch. Wanneer de kippen niet meer leggen, gaan ze naar de overbuur, een gepensioneerde West-Vlaamse boer en dan worden ze uitgenodigd voor vol-au-vent te komen eten :unsure:
 
Wij hebben nu een 2-tal jaar 2 kippen in de tuin lopen. Buiten dagelijks eten-drinken en wekelijks eens de kak uit het hok kuisen heb je daar weinig onderhoud aan. 2 is ook wel het minimum dat ik zou zetten.
In het begin natuurlijk wel wat werk om de plaats te omheinen, hok te voorzien... Na enkele weken is de grond in het kippenhok ook volledig kaal gescharreld, dus hou daar ook rekening mee. We hebben onze kippen geknipt (klinkt erger dan het is) want ze gingen in het begin ook graag op wandel. De eerste weken ging ik ook elke ochtend en avond het hok sluiten en openen. Maar eens ze de gewoonte hebben, ontsnappen ze niet meer en gaan ze automatisch bij valavond binnen slapen. Een van onze kippen vliegt nu soms ook uit het hok, maar ze blijft in onze eigen tuin en gaat steeds vanzelf terug, dus we hebben ze niet opnieuw geknipt.
Hou er inderdaad ook rekening mee afhankelijk van uw regio dat er misschien vossen of marters of dergelijke op bezoek kunnen komen. Hou het eten van de kippen ook afgeschermd en geef niet té veel voeding als de omgeving gevoelig is aan ratten...
 
Hier 7 kippen rondlopen, veel speciaal is er inderdaad niet aan, ik zou wel zorgen dat ze voldoende ruimte hebben. Hier zijn ze ook geknipt zodat ze in hun "domein" blijven. :)
 
Ik heb er 2.
Ik ga wel elke dag eens kijken voor eieren en om de kakjes weg te halen.
Jammer genoeg met die PFOS zever zijn de eitjes voor de vuilbak :headshake:
Maar als ge een drink en voedersysteem in elkaar knutselt dan kunt ge makkelijk 1 week er niet naar omzien. (Eten en drinken gaat 1,5-2~ weken mee)

Heb deze dingen gebruikt voor een drinksysteem:
En dat aangesloten op een klein emmerke dat ik soms moet bijvullen.

Voor het eten iets gelijkaardig aan dit gemaakt: https://www.sugarmaplefarmhouse.com/diy-chicken-feeders-from-pvc/

Qua ontsnappen.. Zien dat ge de vleugels knipt en dat het laagste object toch hoger is dan pakweg 1,5m.
Of boven dat object kippengaas/net spannen zodat ze het niet kunnen gebruiken om nog hoger te springen.

Het kippenhok dat ik gemaakt heb uit paletten:
20200802-122056.jpg


Ik had opgezocht welke minimum groottes een kippenhok moest zijn, en dit zou voor 4 kippen goed zijn.
Maar achteraf gezien mocht de hoogte wel een pak minder. Ze zitten toch nooit op hun stok maar slapen in het eierbakje.
Boven het eierbakje rechts heb ik kippengaas gespannen want 1 van de kippen zat eens bij de buurvrouw :)
Vermoedelijk heeft ze dat als opstap gebruikt. Sindsdien geen last meer van gehad. Daarmee dus 1,5m~
Het hek is ook verhoogd ondertussen.
Al het (beetje) gras dat ge op de foto ziet is nu allemaal weg en er ligt enkel stof doordat de kippen constant overal wroeten.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben ook kippen in onze tuin rondlopen. Het is er vooral gekomen op vraag van de kinderen die plechtig hun belofte hadden gemaakt om goed voor ze te zorgen. Toegegeven zelfs al zijn ze uit het huis, ze worden beter in de watten gelegd als hun vader. Ze hebben er hier een heel constructie voorgebouwd met een elektrisch poortjes en sensoren als de kippen hier bewegen. Ook verschillende platformen tout court een echte speeltuin eigenlijk. Ook krijgen ze aagepaste verlichting tijdens kerst & Pasen, zover gaat het hier zelfs.
Ontsnappen doen ze hier niet en hebben ze eigenlijk ook nooit gedaan. Het zijn brave beestjes en ik had eigenlijk best wel schrik van wat geurhinder maar dat valt best allemaal wel goed mee. We hebben ondertussen ook een beweegbare camera in het hok om te zien of ze aan het broeden zijn of aan het slapen zijn, het gebeurd wel eens dat die kippetjes hier gewoon op mijn tv opstaan ipv de zoveelste herhaling FC de Kampioenen. Het is ook een vertier en gespreksonderwerp bij iedere familie bijeenkomst én grootouders zien dat blijkbaar ook graag bewegende levende kippen. We hebben in het begin eigenlijk enkel last gehad met 2 kippen die niet op stok wouden gaan maar dat los je dan op om er achter te lopen met de sproeier. Je maakt ze d'office niet nat... maar ik zou zeggen doen!
 
Wij hebben hier 8 kippen en 1 haan lopen op de wei van ongeveer 20 are. We hebben een schuilhok staan voor paarden waar 2 kippenhokken in staan. Gewoon wat eten en drinken geven en eieren rapen, meer is er niet aan. Onze kippen komen van "red een legkip".

Het enige probleem dat we soms hebben en dat is ook direct de reden dat we 2 hokken hebben zijn bloedluizen wanneer het echt warm wordt. Die beestjes komen gewoon, kan je niet veel aan doen, maar die vallen wel de kippen aan. Als we merken dat ze in 1 hok zitten, gaan we dat behandelen en zetten we de kippen in het andere hok.
 
wat ik hier nog mis: ongedierte. Wij hebben hier twee rechtstreekse buren met kippen. bij 1 van die 2 buren stinkt het echt gigantisch als ik daar voorbij wandel. Ook zitten er ratten die ik naar beide buren zie trekken. Vorige week onze honden er nog 3 gevangen. We hebben zelf ook altijd gedacht kippen te nemen, maar sinds die stank van de buren en de overlast van de ratten gaan we er toch maar voor passen.

Hier zitten ook veel roofdieren. Ik vind hier geregeld ingewanden of half opgegeten duiven/kippen vanachter in onze tuin.
 
wat ik hier nog mis: ongedierte. Wij hebben hier twee rechtstreekse buren met kippen. bij 1 van die 2 buren stinkt het echt gigantisch als ik daar voorbij wandel. Ook zitten er ratten die ik naar beide buren zie trekken. Vorige week onze honden er nog 3 gevangen. We hebben zelf ook altijd gedacht kippen te nemen, maar sinds die stank van de buren en de overlast van de ratten gaan we er toch maar voor passen.

Hier zitten ook veel roofdieren. Ik vind hier geregeld ingewanden of half opgegeten duiven/kippen vanachter in onze tuin.
Zijn die ratten niet weg te houden met een lokdoos met vergif? We hebben twee konijnen in de tuin die bezoek kregen van ratten die meeaten, maar we hebben buiten hun hok een lokdoos gezet op de route vanwaar de ratten kwamen en die hebben we toch al een hele tijd niet meer gezien.
 
wat ik hier nog mis: ongedierte. Wij hebben hier twee rechtstreekse buren met kippen. bij 1 van die 2 buren stinkt het echt gigantisch als ik daar voorbij wandel. Ook zitten er ratten die ik naar beide buren zie trekken. Vorige week onze honden er nog 3 gevangen. We hebben zelf ook altijd gedacht kippen te nemen, maar sinds die stank van de buren en de overlast van de ratten gaan we er toch maar voor passen.

Hier zitten ook veel roofdieren. Ik vind hier geregeld ingewanden of half opgegeten duiven/kippen vanachter in onze tuin.
Ongedierte? Kippen trekken dat toch niet aan? Hier al 10+ jaar kippen, maar nog nooit last gehad van ratten.
Stank is er toch ook helemaal niet, tenzij ge een stort gaat maken in de tuin.
 
wat ik hier nog mis: ongedierte. Wij hebben hier twee rechtstreekse buren met kippen. bij 1 van die 2 buren stinkt het echt gigantisch als ik daar voorbij wandel. Ook zitten er ratten die ik naar beide buren zie trekken. Vorige week onze honden er nog 3 gevangen. We hebben zelf ook altijd gedacht kippen te nemen, maar sinds die stank van de buren en de overlast van de ratten gaan we er toch maar voor passen.

Hier zitten ook veel roofdieren. Ik vind hier geregeld ingewanden of half opgegeten duiven/kippen vanachter in onze tuin.
Onderhoud. Onze kippen ruiken totaal niet, waarschijnlijk ruimt die buur nooit de stront op en geeft ze geen vers stro. Ratten komen er hier ook niet merkelijk meer op af, in de 2 jaar dat ze hier zitten, nog maar 1x een bewijs van een rat in hun ren gevonden, maar gezien waar we wonen, is een rat op zich geen vreemd zicht (leger binnen en buitenkatten met wat honden helpt wel :unsure: ). Wel een keer een vos gehad, maar nog voor hij een eerste kip had gepakt, heeft hij zijn topsnelheid mogen testen met een witte herder er achter aan. :laugh:
Zag ze passeren, ben toen wel naar buiten gegaan en de hond terug geroepen of het was weg vosje. :unsure:

Ongedierte? Kippen trekken dat toch niet aan? Hier al 10+ jaar kippen, maar nog nooit last gehad van ratten.
Stank is er toch ook helemaal niet, tenzij ge een stort gaat maken in de tuin.
Als je teveel eten geeft, kan er 's nachts wel eens een rat passeren om de overschot. Maar als uw kot proper blijft, gaat die rat waarschijnlijk zelfs niet bij die kippen komen.
 
Laatst bewerkt:
Ongedierte? Kippen trekken dat toch niet aan? Hier al 10+ jaar kippen, maar nog nooit last gehad van ratten.
Stank is er toch ook helemaal niet, tenzij ge een stort gaat maken in de tuin.
Hier gisteren een muis zien wegspurten uit het kippenhok --> bleek dat het al 3 dagen niet gekuisd was en er dus overal kippeneten lag.
Opgekuist en sindsdien niks meer gezien.

Geur hinder hebben we niet, ik spit de ren eens om de maand om. De bruine (we hebben 3 kippen) volgt me dan letterlijk op de voet en neemt alle pieren voor haar rekening. De andere 2 (wit en zwart) bekijken het van op een afstand ;)
 
Zijn die ratten niet weg te houden met een lokdoos met vergif? We hebben twee konijnen in de tuin die bezoek kregen van ratten die meeaten, maar we hebben buiten hun hok een lokdoos gezet op de route vanwaar de ratten kwamen en die hebben we toch al een hele tijd niet meer gezien.

Vergif zal ongetwijfeld werken. Een andere buurman plaatste in het verleden consequent vergif. Toen was het wel wat minder. Wij wonen ook kort aan de Maas en het kanaal. Met de wateroverlast van een tijdje geleden is er nu toch een aanzienlijke opstoot van ongedierte merkbaar. Ik ben echter zelf terughoudend om vergif te plaatsen omwille van onze twee honden. Ik heb wel een aantal rattenvallen die ik regelmatig plaats.

Onderhoud. Onze kippen ruiken totaal niet, waarschijnlijk ruimt die buur nooit de stront op en geeft ze geen vers stro. Ratten komen er hier ook niet merkelijk meer op af, in de 2 jaar dat ze hier zitten, nog maar 1x een bewijs van een rat in hun ren gevonden, maar gezien waar we wonen, is een rat op zich geen vreemd zicht (leger binnen en buitenkatten met wat honden helpt wel :unsure: ). Wel een keer een vos gehad, maar nog voor hij een eerste kip had gepakt, heeft hij zijn topsnelheid mogen testen met een witte herder er achter aan. :laugh:
Zag ze passeren, ben toen wel naar buiten gegaan en de hond terug geroepen of het was weg vosje. :unsure:


Als je teveel eten geeft, kan er 's nachts wel eens een rat passeren om de overschot. Maar als uw kot proper blijft, gaat die rat waarschijnlijk zelfs niet bij die kippen komen.
Ja ik zeg niet dat kippen automatisch stinken he, is gwn een lamme tak van een buurman die veel te weinig onderhoud doet bij de kippen. Zitten daar met 4 op een paar vierkante meter, volledig kaal gevreten. Kan echt enorm hard stinken. Andere buurman heeft ook kippen, daar ruik ik niets maar zie er evenzeer wel ratten van komen.

Hier gisteren een muis zien wegspurten uit het kippenhok --> bleek dat het al 3 dagen niet gekuisd was en er dus overal kippeneten lag.
Opgekuist en sindsdien niks meer gezien.

Geur hinder hebben we niet, ik spit de ren eens om de maand om. De bruine (we hebben 3 kippen) volgt me dan letterlijk op de voet en neemt alle pieren voor haar rekening. De andere 2 (wit en zwart) bekijken het van op een afstand ;)
Ik denk dat bij onze buren in de ren nog nooit iets van onderhoud is gebeurd buiten wellicht het kippenhok zelf eens proper te maken.
 
Grootste voordeel van kippen te houden: combineer dat met een composthoop en je hebt die gore stinkende GFT-container niet meer nodig. Hier gaat alle groenafval ofwel naar de kippen, ofwel de composthoop op.

Ongedierte heb je alleen wanneer je teveel 'morst' met het eten, gewoon voeder in een silo gooien en dat probleem blijft wel onder controle...
 
Hier 7 kipjes met nog uitbreidingsplannen: lees, 10 stuks volcontinue.

resultaat:
- veel bearnaise/hollandaise, cake, pannekoeken, pasta carbonara, tiramisu, gechapeluurde dinges.. :laugh:
- al jaren geen gft meer buitengezet, nu wordt dat verdeeld in compostvat/kiekefret

Krijgen hiervoor een 150m² rondloopruimte en een groot hok met meerdere legnesten, slaapstokken dat 's nachts afgesloten wordt voor de roofdieren (chicken guard valluik).
 
Ik ben gisterenochtend gaan wandelen op het moment dat die gore, groene GFT-bakken werden opgehaald. Wat een stank. Om van te kotsen.
Alleen al daarvoor wil ik echt nooit meer zonder kippen in de tuin. Die eieren interesseren me niet ...
 
Hoe hoog kunnen kippen vliegen ? Mijn ene kip zit nu op een stok van 2 meter hoogte , ze zitten eigl in een grote voliere die bedekt is , geen idee hoe ze daar op geraakt is , maar kvraag me af of die er vanzelf nog af kan , al geprobeert ma wil voorlopig niet lossen .

Het gaat om een hollandse kuifhoen
 
Terug
Bovenaan