Review: Veritas

Er zijn een heel aantal tropes in de wereld van entertainment en literatuur. Een daarvan is het grote, gezichtsloze bedrijf dat zich inzet voor het welzijn van de wereld tot je een klein beetje té dicht gaat kijken en merkt dat de zaken éigenlijk heel erg anders liggen. Denk aan Aperture Science, Abstergo Industries of de Umbrella Corporation. Altijd onder leiding van de geniale maar op het foute spoor zittende baas, de megalomane slechterik of zelfs de computer die beslist heeft dat wat je zelf doet per definitie beter gedaan is (hello, Skynet). Zelf vind ik het altijd een erg leuke insteek, ik heb het wel voor industriële baddies en de mens die durft het gevecht aangaan.

Veritas van Glitch Games bestaat in feite al sinds februari 2020 op pc en voor appstores, maar kwam nu ook naar de Nintendo Switch waar ik dan ook mocht op testen. Een spel voor fans van breinbrekers, puzzels en geheimzinnige megacorps.

1696168563952.png

Discover the truth

Glitch Games is een microstudio, er werken slechts drie mensen (wat wel een indrukwekkende één op drie werknemers met een British Academy of Film and Television Award geeft!). Deze drie hebben een indrukwekkende output rond een bepaald stramien, met het gebruik van het koppeke als allerbelangrijkste element. Zo is er Escape Rooms - drie keer raden waar die rond draait - maar evenzeer het fantastisch getitelde Ferris Mueller's Day Off, waar je inderdaad een ezel (een echte, zo genre vier poten en IA) bent. De mannen van Glitch Games zijn enthousiaste creatievelingen en kunnen - altijd ironisch dat het net door de kleinschaligheid is - alle kanten op waar ze maar op komen. Het principe is point & click, een klassiek genre dat altijd op een warm welkom kan rekenen.

De voorkeur voor escaperooms, locked rooms, verborgen agenda's en het 'ben ik nu paranoïde of zit men echt achter mij aan'-gevoel komt een paar keer voor in de Glitch-catalogus, en dus ook in telg Veritas. Dit is precies het soort game dat prima kan vertaald worden naar elk platform, van ultramobiel tot console en pc. Ik kan mij ook perfect voorstellen dat iemand zijn halte mist omdat hij of zij met het hoofd vol Veritas-puzzels zit. De naam van onze tegenstander staat voor 'waarheid' en daar gaan we als speler naar op zoek. Kunnen we ons eigen brein vertrouwen? Willen we die waarheid wel kennen? Welke prijs zijn we bereid te betalen of heeft het ons al meer gekost dan we voor mogelijk hielden? Kruip in de huid van John en breek je hoofd over ...

Schermopname (83).png

Uncover the lies

John, dus. De beste man wordt wakker in een kleine cel maar heeft geen idee meer hoe hij daar ooit is terechtgekomen. Als enige aanwijzing is er een briefje van een vrouw genaamd Christina, die kennelijk ergens gelijkaardig vastzit. Verder is er geen directe aanwijzing over de identiteit van John. Boef, slachtoffer, mastermind? Voor je begint te spelen, krijg je de vraag of dit je eerste Glitch-spel is. Indien ja, is er een mogelijkheid om met een systeem van aanwijzingen en hints te werken. Vooral in het begin, je moet tenslotte uit die cel, kan het handig zijn voor zij onder ons die niet zo 'logisch' van brein zijn. Er kan ook gebruikgemaakt worden van de Glitch Camera, waarmee je foto's kan nemen van alle mogelijke aanwijzingen, objecten of wat dan ook. Wederom een handigheidje want er is behoorlijk veel om in het oog te houden. Het is ook mogelijk om (aan)tekeningen te maken op je foto's. Eens uit de cel kom je terecht in een groots bedrijvencomplex dat weliswaar verlaten is, maar slechts heel recent. Net alsof iedereen je om de hoek hoorde komen en besliste om verstoppertje te spelen. Zo ontdekken we dat we ons bevinden op het gebied van Veritas en kunnen we hier en daar stukjes ontdekken van wát ze precies doen. Dat dit te maken heeft met het rondsmossen met een menselijk brein is niet direct een geruststellende gedachte.

Beide hersenhelften gaan een goede work-out tegemoet.


Veritas drinkt gulzig uit de beker van het genre 'Held Met Geheugenverlies'. We gaan vooruit in onze zoektocht naar een uitweg uit de klauwen van Veritas. Tegelijk gaan we achteruit in de chronologie van het verhaal, dat we heropbouwen vanaf het moment dat we wakker worden in onze cel helemaal terug naar hoe, wat en wie allemaal met de gekkigheid begon. Hier is Veritas voor de liefhebbers de moeite waard. De variatie aan puzzels en breinbrekers is dik in orde. Codes ontcijferen, wieltjes draaien, voorwerpen combineren ... Beide hersenhelften gaan een goede work-out tegemoet. Misschien is het de moeite om te onthouden dat er walkthroughs en instructies voor het spel te vinden zijn. Ik zeg niet dat ik ze nodig had, ik zeg alleen dat men voor sommige onderdelen out of the box moet denken en dat ik niet altijd uit mijn box geraakte. Maar, ook voor mijn hersenpan was er voldoende dat wel succesvol zonder hulp kon geklaard worden waardoor het gevoel van voldoening en zin om door te zetten intact bleef. Hier gaan ze het warm water niet mee opnieuw uitvinden, maar het blijft aangenaam badderen.

Conclusie

Nu het weer een beetje frisser wordt, of zou moeten worden, en er minder kans is op een oververhitte hersenpan, is de tijd absoluut goed voor een rondje Veritas. Glitch Games is trots op wat ze doet en dat is ook wel terecht. Met drie personen een knap gevarieerde catalogus indiegames in elkaar boksen, alle lof. Gaat dit spel het genre herdefiniëren? Neen. Kan je er jezelf een aantal uren in verliezen en gaan twijfelen of je mama gelijk had toen ze zei dat je toch wel slim was zeker? Jazeker. Ik hoorde voor het spelen dat er soms een bug kon voorkomen waardoor de game bepaalde oplossingen niet leek te registreren, hier had ik geen last van. Door het systeem van hints en de Glitch Camera wordt vermeden dat het frustrerend kan worden voor wie nog geen grote adept is van denkpuzzels, hetgeen ik absoluut op prijs kan stellen. Grafisch en muzisch werkt de sfeer prima, de pace wordt er ingehouden en voor de prijs (tussen de negen en vijftien euro naargelang platform) kan je deze echt zonder twijfel meepikken. Af en toe lijkt het wel wat onzeker te schipperen tussen welk soort spel Veritas nu eigenlijk wil zijn. Meningen over de uiteindelijke uitkomst zijn verdeeld, niets daarvan weegt zwaar genoeg door om af te doen van een prima stukje puzzelgame.

Pro

  • Veel aandacht voor gevarieerde puzzels
  • Hulpsysteem aanwezig voor zij die dat nodig achten

Con

  • Kan voor spelers aanvoelen als een beetje schipperend naar het einde toe
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

31 juli 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Mobile
  2. Nintendo Switch
  3. PC

Genre

  1. Puzzle
  2. Strategy
  3. Survival

Ontwikkelaar

  1. Glitch Games

Uitgever

  1. Glitch Games
 
Terug
Bovenaan