Oké, een rekenvoorbeeldje.In onze immer stijgende vastgoedmarkt betaalt de koper dat hè. We hebben onze eerste woning (appartement) toch met een mooie meerwaarde verkocht, dus dat zat daar ingecalculeerd. Maar goed, dan kan jij weer antwoorden dat ik nóg meer meerwaarde had kunnen boeken als mijn ouders mij een zakje geld hadden meegegeven. En zo blijven we discussiëren natuurlijk
Maar zoals gezegd, geld is niet mijn primaire drijfveer, en zo voed ik mijn kinderen ook op. Als dat voor anderen wel zo is, dan is dat uiteraard hun goed recht.
Uw ouders zouden u potentieel 100k€ kunnen geven, maar doen dit niet.
Je koopt dus een eerste woning van 200k€ ipv 300k€.
Dan verkoop je uw huis aan 250k€ (25% waardestijging), maar een huis dat u dus in eerste instante 300k€ had gekost, kost er u nu dus 375000€. Je hebt dus 25000€ verlies gemaakt door die move te doen.
Daar bovenop betaal je 6000€ registratierechten op dat eerste huis en 11250€ op dat 2e huis. Dus in totaal een verlies van 42250€.
Je krijg dan uiteindelijk die 100k als erfenis. Daar wordt belastingen op gehoffen en daar schiet netto 94k€ van over. Ondertussen heeft de inflatie zijn werk gedaan, maar dat vergeten we hier nog even.
Dat wil dus zeggen dat nu 100k geven vs die 100k bij erfenis geven, u een 48250€ netto meer oplevert.
Ivm "geld is niet mijn primaire drijfveer". Zorg je er niet net voor dat dit wél zo voor uw kinderen gaat zijn, aangezien ze net geld moeten gaan zoeken om uberhaupt een huis te kunnen kopen?

)