Kinderarmoede

Kijk eens aan, topic #341 waarin middenklasse jongens uit middenklasse gezinnen die op drieduizend manieren kansen hebben gekregen waarvoor ze zelf zo blind zijn als een mol even gaan bepalen dat kansarmoede nu eenmaal een keuze is van de ouders en er pas sprake kan zijn van echte armoede als je je zelfs geen goelagrantsoen meer kan permitteren. Lachwekkend en triest.
Goh ja aan de andere kant is het ook topic #341 waar blijkbaar alles zo maar uit het niets gebeurt en die volwassen mensen blijkbaar nul verantwoordelijkheid dragen.

Die Pano reportage is heel triest en ik vind dat heel erg voor die kinderen en die moeten hulp krijgen. Maar inderdaad waar is de vader, waarom werkt ze niet, etc Is dat relevant in hoe erg het is voor de kinderen? Nee. Is dat relevant naar wat een oplossing is? Lijkt me wel.

En ja die kinderen zijn arm en ja een smartphone hebben en internet is een basis tegenwoordig. ( Iedereen zou basis internet moeten hebben net zoals er basis elektriciteit en water is)

En hotelschool is inderdaad duur en mss niet direct de beste investering in de toekomst. Maar ik vermoed dat de mama al genoeg nee heeft moeten zeggen dat ze geen goesting heeft om die jongen daar op te wijzen. Dat is dan weer iets waar de oplossing duidelijker is, onderwijs moet gratis zijn. Mss met striktere toegangsregels maar inkomen mag geen barriere zijn voor studies.
 
Er blijven hier ook veel termen door elkaar gebruikt worden en standpunten en stellingen van anderen worden weer tot in het belachelijke uitvergroot.

Voor mij is arm zijn niet hetzelfde als in armoede leven. Het is hier al gezegd geweest dat sommigen met weinig toch een stabiel en gelukkig leven kunnen uitbouwen en anderen niet. Dus sowieso verschilt het al van persoon tot persoon.
Voor mij is in armoede leven een acuut probleem dat zo snel mogelijk moet opgelost worden. Deze situatie heeft een grote negatieve impact op al wie erin zit. Als maatschapij hebben we er absoluut belang bij deze groep zo klein mogelijk te houden (0 is onmogelijk in een vrije maatschapij). Iemand zonder toekomstperspectief gaat later ook niet kunnen bijdragen aan de maatschapij, in welke vorm dat dan ook is (financieel, cultureel, sport, vrijwilligerswerk, etc.).

Arm zijn wil zeggen dat het moeilijk is om rond te komen en je niet alles zal kunnen doen wat je wil. Voor mij wil dit dan bv zeggen dat je niet op reis gaat en je kind dan bv niet naar die voetbalclub van €400 kan (maar dan wel naar iets goedkoper, bv de vechtsportclub van €125).
Arm zijn/worden kan gebeuren, door tegenslag of door slechte keuzes maakt niet uit. Shit happens en dat zal blijven gebeuren in een vrije samenleving. Alleen zou dit geen permanente situatie mogen zijn als de persoon dat zelf niet wil (en voor kinderen gewoon niet). Want natuurlijk zijn deze mensen vaak 1 grote tegenslag verwijderd van armoede soms. Hier is het voor mij dan een zaak om genoeg mogelijkheden aan te bieden om te kunnen verbeteren en iets op te bouwen. Sociale woningen, kinderopvang, gratis onderwijs/knelpuntberoep, taalcursussen, etc.
Hier past bv ook rechtser beleid in die mensen meer activeert en naar een job duwt, ouders hun alimentatie dwingen te betalen, langdurig zieken opvolgen etc.
Over migratie op zich spreek ik me niet uit, maar het is in zekere zin wel vreemd om te verwachten dat een vluchteling zonder geld, zonder de taal te spreken, zonder sociaal vangnet/netwerk niet arm zou zijn in België. Dat lijkt me gewoon de realiteit de eerste jaren.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een probleem aan te pakken en daar lopen breuklijnen.
 
Goh ja aan de andere kant is het ook topic #341 waar blijkbaar alles zo maar uit het niets gebeurt en die volwassen mensen blijkbaar nul verantwoordelijkheid dragen.

Die Pano reportage is heel triest en ik vind dat heel erg voor die kinderen en die moeten hulp krijgen. Maar inderdaad waar is de vader, waarom werkt ze niet, etc Is dat relevant in hoe erg het is voor de kinderen? Nee. Is dat relevant naar wat een oplossing is? Lijkt me wel.

En ja die kinderen zijn arm en ja een smartphone hebben en internet is een basis tegenwoordig. ( Iedereen zou basis internet moeten hebben net zoals er basis elektriciteit en water is)

En hotelschool is inderdaad duur en mss niet direct de beste investering in de toekomst. Maar ik vermoed dat de mama al genoeg nee heeft moeten zeggen dat ze geen goesting heeft om die jongen daar op te wijzen. Dat is dan weer iets waar de oplossing duidelijker is, onderwijs moet gratis zijn. Mss met striktere toegangsregels maar inkomen mag geen barriere zijn voor studies.
Natuurlijk zijn die ouders ergens verantwoordelijk voor de situatie van hun kinderen. Maar op dit forum wordt er voorbijgegaan aan het feit dat die ouders waarschijnlijk zelf met een achterstand zijn gestart in het leven, aan het feit dat niet iedereen even goed in staat is om "rationele" keuzes te maken, aan het feit dat sommige mensen gewoon harde tegenslagen te verwerken krijgen en daardoor in de shit belanden, aan het feit dat niet iedereen over dezelfde materiële, sociale, psychische vangnetten beschikt. Integendeel, hier is de redenering precies "maar alé, mocht iedereen nu eens gewoon doen en denken zoals ik, dan zou dat allemaal niet gebeuren :S :S"

En akkoord dat onderwijs echt volledig gratis zou moeten zijn, wat mij betreft zelfs inclusief gezonde voeding op school, dat bepaalde behoeften zoals water, elektriciteit, internet een basisrecht zouden moeten zijn in deze samenleving. Maar geloven we echt dat het beleid die richting uitgaat? Nee, alle sociale vangnetten voor de mensen met de grootste behoeften worden kapotbezuinigd (want profiteurs, ahja). De hogere middenklasse krijgt links en rechts wat bonusjes die ze niet nodig heeft en de multinationals en superrijken glippen overal door de bewust ruim gehouden mazen van het net.
 
Ik zou het anders zien: de "working poor" zijn het slechtst af: de alleenstaanden met een lager loon die net teveel verdienen om gebruik te kunnen maken van sociale vangnetten (sociale energietarieven, bepaalde renovatiepremies,...)
 
Natuurlijk zijn die ouders ergens verantwoordelijk voor de situatie van hun kinderen. Maar op dit forum wordt er voorbijgegaan aan het feit dat die ouders waarschijnlijk zelf met een achterstand zijn gestart in het leven, aan het feit dat niet iedereen even goed in staat is om "rationele" keuzes te maken, aan het feit dat sommige mensen gewoon harde tegenslagen te verwerken krijgen en daardoor in de shit belanden, aan het feit dat niet iedereen over dezelfde materiële, sociale, psychische vangnetten beschikt. Integendeel, hier is de redenering precies "maar alé, mocht iedereen nu eens gewoon doen en denken zoals ik, dan zou dat allemaal niet gebeuren :S :S"
Je mag ook de psychologie achter armoede niet onderschatten.
In mijn vriendenkring genoeg gezien. Nooit iets kunnen kopen hakt er feitelijk wel in op de mensen. Als ze dan wat inkomsten genereren is die drang om iets te kopen ipv te sparen nog eens zo zwaar.
Instant gratification... de dopamine van iets te kopen. Redeneren dat een iphone hun naar een hogere sociale status brengen. (schaamtegevoel)
 
Arm zijn wil zeggen dat het moeilijk is om rond te komen en je niet alles zal kunnen doen wat je wil. Voor mij wil dit dan bv zeggen dat je niet op reis gaat en je kind dan bv niet naar die voetbalclub van €400 kan (maar dan wel naar iets goedkoper, bv de vechtsportclub van €125).
Pin je aub niet vast op een bedrag. Die 400 euro was het bedrag dat ik gelezen heb op hln in een artikel waarbij het sportkot van de KUL onderzoek had gedaan naar de totale jaarlijkste gemiddelde kost van jeugdsporten. Wielrennen was volgens hen overigens het duurste. Iets met een elitair imago als hockey was goedkoper als voetbal. Hoe dat ze dat onderzoek hebben uitgevoerd heb ik niet in detail gelezen en doet er ook niet toe.

Het gaat immers om kinderen die geen sport of hobby kunnen beoefenen omdat de ouders het niet kunnen betalen. Mogen we dat als een teken van kinderarmoede beschouwen of niet? Ik vind van wel.

En of dat dan om bedragen van 400 of 125 gaat doet verder niks terzake. Kansarme kinderen doen NIKS van hobby's omdat de ouders dat financieel en soms ook mentaal niet aankunnen. Da's mijn punt.

Als mijn dochter morgen wilt autoracen als hobby dan zal ik er haar ook moeten wijzen dat dit niet haalbaar is voor mijn bankrekening. Ieder gezin zet de tering naar de nering. Kan je sport/ontspanning X niet betalen dan kijk je naar betaalbaar alternatief.

Kansarme kinderen kunnen niks. Hun alternatief is op een pleintje rondhangen. De voordelen van ontspanning voor kansarme kinderen zijn nochtans heel groot: sociale contacten, een doel, gezondheidsvoordelen, ...
 
Ik zou het anders zien: de "working poor" zijn het slechtst af: de alleenstaanden met een lager loon die net teveel verdienen om gebruik te kunnen maken van sociale vangnetten (sociale energietarieven, bepaalde renovatiepremies,...)
Terecht, ik definieer arm dan ook niet als het wel of niet hebben van een job. Kinderarmoede is schrijnend en schandalig. Dat mag niet bestaan.
 
Natuurlijk zijn die ouders ergens verantwoordelijk voor de situatie van hun kinderen. Maar op dit forum wordt er voorbijgegaan aan het feit dat die ouders waarschijnlijk zelf met een achterstand zijn gestart in het leven, aan het feit dat niet iedereen even goed in staat is om "rationele" keuzes te maken, aan het feit dat sommige mensen gewoon harde tegenslagen te verwerken krijgen en daardoor in de shit belanden, aan het feit dat niet iedereen over dezelfde materiële, sociale, psychische vangnetten beschikt. Integendeel, hier is de redenering precies "maar alé, mocht iedereen nu eens gewoon doen en denken zoals ik, dan zou dat allemaal niet gebeuren :S :S"

En akkoord dat onderwijs echt volledig gratis zou moeten zijn, wat mij betreft zelfs inclusief gezonde voeding op school, dat bepaalde behoeften zoals water, elektriciteit, internet een basisrecht zouden moeten zijn in deze samenleving. Maar geloven we echt dat het beleid die richting uitgaat? Nee, alle sociale vangnetten voor de mensen met de grootste behoeften worden kapotbezuinigd (want profiteurs, ahja). De hogere middenklasse krijgt links en rechts wat bonusjes die ze niet nodig heeft en de multinationals en superrijken glippen overal door de bewust ruim gehouden mazen van het net.
Absoluut. Ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het welzijn van hun kind en hebben zelfs een juridische verplichting om voor hun kinderen te zorg. Meer dan logisch.

Echter, als die ouders dat om één of andere reden niet kunnen dan zijn die kinderen daar instant de dupe van. Wat ga je dan als maatschappij doen? Wachten tot die ouders hun leven back on track hebben? De kinderen er weghalen? Die ouders manu militari verplichten? Een kei kan je echter niet stropen... En ondertussen groeien die kinderen verder op in armoede. Dat is complex.

Echter, wat ook de reden van armoede is, een kind kan nooit verantwoordelijk zijn voor zijn penibele financiële situatie en zou er bijgevolg ook nooit de nadelen van mogen ondervinden. Da's voor mij de logica zelve.

Je opmerking over het beleid is heel terecht. Ik zou er nog aan willen toevoegen dat het beleid ook zeer reactief en traag is. Gevolg: die kinderen moeten eerst door de shit voor ze een beetje geholpen worden. Schandalig.
 
Laatst bewerkt:
Pin je aub niet vast op een bedrag. Die 400 euro was het bedrag dat ik gelezen heb op hln in een artikel waarbij het sportkot van de KUL onderzoek had gedaan naar de totale jaarlijkste gemiddelde kost van jeugdsporten. Wielrennen was volgens hen overigens het duurste. Iets met een elitair imago als hockey was goedkoper als voetbal. Hoe dat ze dat onderzoek hebben uitgevoerd heb ik niet in detail gelezen en doet er ook niet toe.

Het gaat immers om kinderen die geen sport of hobby kunnen beoefenen omdat de ouders het niet kunnen betalen. Mogen we dat als een teken van kinderarmoede beschouwen of niet? Ik vind van wel.
Armoede is niet enkel financieel hoor, dus als iemand echt niets kan doen dan van sociaal leven is dat voor mij ook een probleem en verlies je binding met de maatschapij.
Maar niet alle vrijetijdsbesteding hoeft duur te zijn natuurlijk, er is veel dat je kan doen zonder veel geld uit te geven. Is er tegenwoordig al geen premie voor kansarme kinderen om bepaalde hobby's te doen?
Sommige clubs zullen ook wel een interne regeling daarvoor hebben? Toen ik vroeger in de Scouts zat waren daar een paar kinderen die gratis mochten komen. En als je bij ons geen kimono kan betalen dat leen je er een van de club (zeker bij kinderen want die groeien snel en slijten weinig).
 
@moehaa! In mijn stad hebben ze iets goed gevonden daarop, vind ik zelf. Er is een vrijetijdspas die gratis is voor de kansarmen, maar voor een kleine prijs te koop is voor alle inwoners.
Met die pas krijg je kortingen op culturele zaken, sportlessen,...
Vb 1 sportkamp van een week kost normaal 65 euro.
Met de gekochte pas 60 euro, voor de gekregen passen 20 euro.

Prijs voor 1 dag speelpleinwerking: 10 euro.
Met de gekochte pas 7 euro, met de gekregen pas 3 euro.

Ook ik als persoon met een laag inkomen kan dus profiteren van kortingen, hoewel ik niet tot een groep kansarmen behoor zoals mensen die van een leefloon afhankelijk zijn, mensen in schuldbemiddeling,...
 
Armoede is niet enkel financieel hoor, dus als iemand echt niets kan doen dan van sociaal leven is dat voor mij ook een probleem en verlies je binding met de maatschapij.
Maar niet alle vrijetijdsbesteding hoeft duur te zijn natuurlijk, er is veel dat je kan doen zonder veel geld uit te geven. Is er tegenwoordig al geen premie voor kansarme kinderen om bepaalde hobby's te doen?
Sommige clubs zullen ook wel een interne regeling daarvoor hebben? Toen ik vroeger in de Scouts zat waren daar een paar kinderen die gratis mochten komen. En als je bij ons geen kimono kan betalen dat leen je er een van de club (zeker bij kinderen want die groeien snel en slijten weinig).
Helemaal akkoord. Armoede kan je in een sociaal isolement drijven waardoor het nog moeilijker wordt om uit de vicieuze cirkel te geraken. Daarom vind ik dat armoedebestrijding verder moet gaan als zorgen dat niemand honger lijdt.

Er zijn inderdaad veel clubs en verenigingen die zelf initiatieven ondernemen om de drempel voor hun leden zo laag mogelijk te houden. Ook lokale overheden dragen hun steentje bij. Dat zijn allemaal lovenswaardige initiatieven.

Als overheid kan je bijvoorbeeld ook via de subsidieregeling een aantal zaken bijstellen. Zo zou je de toekenning van subsidies voor verenigingen gedeeltelijk kunnen laten afhangen van de initiatieven die ze nemen om ook toegankelijk te zijn voor kinderen die opgroeien in arme gezinnen. Er is vast nog veel meer mogelijk.

Ik vind dat armoede veel verder gaat als de binaire norm van sommigen op dit forum. Honger J/N? J = arm, N = niet arm. Zo simpel is het niet.
 
Ik zou het anders zien: de "working poor" zijn het slechtst af: de alleenstaanden met een lager loon die net teveel verdienen om gebruik te kunnen maken van sociale vangnetten (sociale energietarieven, bepaalde renovatiepremies,...)
Net daarom moeten we als maatschappij meer inzetten op armoedebestrijding. De working poor zijn immers ook poor. En laat ons toch duidelijk zijn dat wie werkt in België toch voldoende middelen moet kunnen genereren voor een menswaardig bestaan en niet enkel hoort te overleven. Anders keren we terug naar de eerste industriële revolutie.
 
Terecht, ik definieer arm dan ook niet als het wel of niet hebben van een job. Kinderarmoede is schrijnend en schandalig. Dat mag niet bestaan.

Zo van die oneliners zijn makkelijk, en niemand zal ontkennen dat kinderarmoede moreel significant is.
Maar feit is dat je dat nooit volledig uit de maatschappij (laat staan uit de wereld) gaat krijgen. Arme mensen (vaak werkloze laaggeschoolden) hokken in de regel altijd samen, en hebben meer kinderen boven het gemiddelde. Daarnaast is kwalitatief voedsel en persoonlijke zorg (doktersbezoeken, etc) quasi het eerste waar mensen op besparen bij een inkomensverlies.

Dus tenzij je die mensen bv. enkel subsidies geeft die enkel naar voeding en/of wonen kunnen gaan, je ze laat samenwonen met iemand die wel een navenant inkomen heeft in een 'goede' buurt, je ze streng opvolgt m.b.t. het aantal kinderen ze hebben en de vaak ongezonde dure 'habits' (i.e. drugs, alcohol, roken, etc.) ze hebben, etc. gaat dat niet lukken. Maar zo neem je hun vrijheid de facto wel af, dus dat is ook geen oplossing in onze huidige 21e eeuwse mindset. Een laag inkomen hebben is één ding, de gedragswijzingen (i.e. niet-nutsmaximaliserend gedrag) die vaak hand in hand gaan zijn nog een heel andere materie. Meer geld geven kan ook geen oplossing zijn, want in combinatie met de torenhoge belastingen op arbeid ga je meer mensen hebben die geen incentive meer hebben om te willen blijven werken. En collectief armer (lager bbp) worden kan ook geen oplossing zijn eh?

Conclusie: het is (quasi) onmogelijk om armoede as such structureel aan te pakken zonder aan (extreem?) paternalistisch beleid te doen.
 
Laatst bewerkt:
Welke
Ik vind dat armoede veel verder gaat als de binaire norm van sommigen op dit forum. Honger J/N? J = arm, N = niet arm. Zo simpel is het niet.
Welke naam je eraan geeft doet er op zich ook niet echt toe, je kan het ook risico op armoede noemen zoals nu vaker gebruikt wordt om het soort situaties die dicht bij armoede aanschurken te benoemen of je kan gewoon de definitie van armoede ruimer maken.

Zelfs als je het allemaal onder 1 noemer plaatst neemt dat niet weg dat geen eten hebben een veel ergere vorm van armoede is dan niet jaarlijks een reis kunnen maken. In onze steeds rijker wordende maatschappij is het ook logisch dat de definitie van armoede mee opschuift maar dat wil daarom niet zeggen dat er niet gezegd mag worden armoede hier en nu wel minder erg is dan armoede vroeger of armoede in andere landen en dat de morele verplichting om te helpen dus misschien ook verschuift.

Ik ben persoonlijk bvb veel meer bereid om mensen te helpen die hun kinderen gewoon niet naar school kunnen sturen of geen eten kunnen geven dan mensen die hun kinderen niet naar het voetbal kunnen sturen. Ergens kan je er ook wel serieuze vragen bij stellen dat we wel vinden dat we hier geld moeten geven om ervoor te zorgen dat kinderen door armoede sociaal niet uitgesloten worden terwijl we dat geld ook kunnen gebruiken om kinderen te helpen in andere landen die in veel diepere miserie zitten en die het soms zelfs niet gaan overleven door een gebrek aan middelen.
 
Ik ben persoonlijk bvb veel meer bereid om mensen te helpen die hun kinderen gewoon niet naar school kunnen sturen of geen eten kunnen geven dan mensen die hun kinderen niet naar het voetbal kunnen sturen. Ergens kan je er ook wel serieuze vragen bij stellen dat we wel vinden dat we hier geld moeten geven om ervoor te zorgen dat kinderen door armoede sociaal niet uitgesloten worden terwijl we dat geld ook kunnen gebruiken om kinderen te helpen in andere landen die in veel diepere miserie zitten en die het soms zelfs niet gaan overleven door een gebrek aan middelen.
Ten eerste is dat een foute tegenstelling. Je kan gerust beide doen en het geld daarvoor halen waar het werkelijk zit. Het is algemeen geweten dat ons beleid vooral cadeaus doet aan de haves, niet aan de have-nots.

Ten tweede vind ik het naïef om op die manier sociale uitsluiting als een minder prangend probleem voor te stellen. Het doorbreken van uitsluiting - ook door iets schijnbaar banaals als ervoor zorgen dat kinderen naar het voetbal kunnen - is net de beste garantie om kansarmen omhoog te trekken uit de miserie en het probleem op termijn te verkleinen. En het biedt waarschijnlijk ook tal van andere voordelen voor de samenleving als geheel.
 
Ten eerste is dat een foute tegenstelling. Je kan gerust beide doen en het geld daarvoor halen waar het werkelijk zit. Het is algemeen geweten dat ons beleid vooral cadeaus doet aan de haves, niet aan de have-nots.

Ten tweede vind ik het naïef om op die manier sociale uitsluiting als een minder prangend probleem voor te stellen. Het doorbreken van uitsluiting - ook door iets schijnbaar banaals als ervoor zorgen dat kinderen naar het voetbal kunnen - is net de beste garantie om kansarmen omhoog te trekken uit de miserie en het probleem op termijn te verkleinen. En het biedt waarschijnlijk ook tal van andere voordelen voor de samenleving als geheel.
Het geld zit bij ons maar we spenderen het liever zelf aan een bvb eens op restaurant gaan dan aan medicijnen voor kinderen uit landen waar de ouders zich dat niet kunnen veroorloven. De realiteit is dat we maar een klein deel van ons geld willen afstaan en ons comfort heel vaak boven het welzijn van anderen stellen. Dus dan is de vraag waar we dan dat klein beetje geld naartoe sturen en dat zou ik het logischer vinden dat te geven aan de mensen die het het meest nodig hebben, niet aan mensen die toevallig op de juiste plaats geboren zijn.
 
Kijk eens aan, topic #341 waarin middenklasse jongens uit middenklasse gezinnen die op drieduizend manieren kansen hebben gekregen waarvoor ze zelf zo blind zijn als een mol even gaan bepalen dat kansarmoede nu eenmaal een keuze is van de ouders en er pas sprake kan zijn van echte armoede als je je zelfs geen goelagrantsoen meer kan permitteren. Lachwekkend en triest.

Trieste, foute karaktersering van een topic dat ik niet bewust heb opgestart, maar dat door een mod ongevraagd is afgesplitst van een uiting van frustratie in de algemene pol & actua thread. Zoals ik al eerder zei, mocht ik een topic opstarten over kinderarmoede had ik het wel met iets meer documentatie en nuance aangepakt. Desondanks moet je hier dan discussiëren met mensen die rapsongs als argument gebruiken.

Als je denkt dat mijn ouders het altijd gemakkelijk gehad hebben, think again. Feit is dat iedere ouder in dit land met gemak een "goelagrantsoen" een gevulde brooddooszou moeten kunnen betalen met de middelen die ze krijgen: niet in het minst kindergeld, maar ook andere vormen van steun, maar daar zelfs niet in slagen, dan mag je je daar gefrustreerd over voelen en dat uiten. Ik heb zelfs "constructief" een oplossing voorgesteld die in andere landen effectief wordt toegepast.

Dan krijg je plots een discussie met anderen die inderdaad terechte redenen en nuances aanbrengen hoe het toch nog mogelijk is dat zulke zaken gebeuren (foutieve aanslag van middelen bij schuldbemiddeling, depressieve ouders, etc.) maar ook bijna verwijten dat je kinderen in armoede geen "menswaardig" bestaan gunt, en dat in de ogen van sommigen menswaardig al inhoudt dat de overheid ook al maar meteen lidmaatschap van € 500 voor een voetbalclub te voorzien of een smartphone, en hoe noodzakelijk skivakanties zijn...
Tja, dan mag je daarover toch wel eens reflecteren ten opzichte van je eigen jeugd.

Natuurlijk zijn die ouders ergens verantwoordelijk voor de situatie van hun kinderen. Maar op dit forum wordt er voorbijgegaan aan het feit dat die ouders waarschijnlijk zelf met een achterstand zijn gestart in het leven, aan het feit dat niet iedereen even goed in staat is om "rationele" keuzes te maken, aan het feit dat sommige mensen gewoon harde tegenslagen te verwerken krijgen en daardoor in de shit belanden, aan het feit dat niet iedereen over dezelfde materiële, sociale, psychische vangnetten beschikt. Integendeel, hier is de redenering precies "maar alé, mocht iedereen nu eens gewoon doen en denken zoals ik, dan zou dat allemaal niet gebeuren :S :S"

Andermaal fout, de redenering die ik in mijn openingspost zette was eerder: als we als rationele mensen zien dat de middelen niet goed terechtkomen, waarom doen we er dan niet iets rechtstreekser aan.
 
Ten eerste is dat een foute tegenstelling. Je kan gerust beide doen en het geld daarvoor halen waar het werkelijk zit. Het is algemeen geweten dat ons beleid vooral cadeaus doet aan de haves, niet aan de have-nots.

Ten tweede vind ik het naïef om op die manier sociale uitsluiting als een minder prangend probleem voor te stellen. Het doorbreken van uitsluiting - ook door iets schijnbaar banaals als ervoor zorgen dat kinderen naar het voetbal kunnen - is net de beste garantie om kansarmen omhoog te trekken uit de miserie en het probleem op termijn te verkleinen. En het biedt waarschijnlijk ook tal van andere voordelen voor de samenleving als geheel.

Je zou het ook puur economisch kunnen zien, dan heb je zelfs geen empathie nodig.
Wat is de kost van armoede voor onze maatschapij en wat is de mogelijke opbrengst door er X aan te doen. Harde cijfers zijn dat niet natuurlijk maar richtinggevend bestaan die zeker.
Elke kansarme persoon die kansen kan nemen en zichzelf opwerkt betaalt dat in veelvoud terug. En hoe vroeger je daarbij kan helpen (kinderen) hoe succesvoller.

Denk dat er ook gewoon een heel harde weerstand is (en dat is puur menselijk) om ruimte voor fraude te hebben of onrechtvaardige voordelen. Genoeg verhalen over fraude of louche praktijken (ih zwart gaan werken op een uitkering, al 3 jaar elke job weigeren, allerlei premies krijgen als zelfstandige door u een laag loon uit te keren hoewel ge een heel goed draaiende zaak hebt) die veel mensen woedend maken, en dan hebben ze wel weerstand om hunzelf iets te ontzien om anderen te helpen.
Moet beter opgevolgd worden enhardern aangepakt worden.
 
Dan krijg je plots een discussie met anderen die inderdaad terechte redenen en nuances aanbrengen hoe het toch nog mogelijk is dat zulke zaken gebeuren (foutieve aanslag van middelen bij schuldbemiddeling, depressieve ouders, etc.) maar ook bijna verwijten dat je kinderen in armoede geen "menswaardig" bestaan gunt, en dat in de ogen van sommigen menswaardig al inhoudt dat de overheid ook al maar meteen lidmaatschap van € 500 voor een voetbalclub te voorzien of een smartphone, en hoe noodzakelijk skivakanties zijn...
Tja, dan mag je daarover toch wel eens reflecteren ten opzichte van je eigen jeugd.
Menswaardig leven gaat verder als een gevulde brooddoos. En nergens wordt beweerd dat de overheid lidmaatschap van 500 euro moet voorzien of dat een skivakantie iets noodzakelijks is.

Wat ik wel heb beweerd is dat kansarme kinderen evengoed recht hebben op ontspanning (bvb. een hobby of sport in clubverband kunnen uitoefenen), vakantie (bvb. een kamp of een uitstap) en buitenschoolse activiteiten (zoals de bosklassen, schoolreizen en ook de skiklassen, enfin alle activiteiten waar de school extra geld voor vraagt aan de ouders). Als voorbeeld gaf ik een sport als voetballen waarvoor ik een gemiddelde kost heb gevonden, gepubliceerd door de KUL. Gewoon ter illustratie, Ik gebruikte voetbal omdat dit een sport is die veel kinderen beoefenen.

Wat er hier op dit forum van wordt gemaakt is ronduit hallucinant: moeten we kinderen op onze kosten naar Jamaica of Disneyworld sturen? Waarom moeten we die een duur lidmaatschap van een voetbalclub betalen? Dus als je kleine niet op zijn minst naar een ponyclub kan dan ben je arm? Wie zoiets schrijft mist in mijn ogen het punt volledig.

Immers, kansarme kinderen die kunnen participeren zullen minder snel sociale uitsluiting ervaren en daardoor, zoals @Feignasse terecht opmerkt, sneller uit kansarmoede geraken. Een goede maatschappelijke investering dus.

Wat smartphones en laptops betreft heb ik inderdaad gesteld dat elk kind (vanaf dat dit voor school relevant is) een smartphone en laptop moet hebben. Als dat noodzakelijk is voor het onderwijs van een kind dan moeten we er ook maar voor zorgen dat dit voor elk kind beschikbaar is. Nergens heb ik beweerd dat dit iPhones of Macbooks moeten zijn. Nogmaals, die connotatie geven anderen eraan.

Het groeipakket is een recht van elk kind, ongeacht zijn afkomst. Dus Marc Coucke zijn kinderen krijgen kindergeld, net zoals kinderen uit een kansarm gezin. Waarom zouden een smartphone en laptop dan niet kunnen?
 
Je moet je toch niet vastpinnen op het letterlijke 'Disneyland Parijs'. Dat kereltje komt na een schoolvakantie terug in de klas terecht waar pakweg 3/4e van zijn klasgenootjes kan vertellen over hun vakantie. Gaande van vijfsterren resorts tot campings. Kinderen op jonge leeftijd maken daar echt geen onderscheid tussen. Die zijn op vakantie geweest of niet. Vrij arbitrair (zoals jou kijk op de zaak :)). Dat kansarme kereltje heeft niks gedaan. En dat is bij die ventjes met alles zo. Dat weegt op op het mentale welzijn van dat kereltje. Die beseft maar al te goed dat hij er niet bij hoort, niet dezelfde kansen heeft, niet het geluk heeft van het gros van zijn leeftijdsgenootjes.

Ik ben van lagere middenklasse komaf, wiens ouders voorrang gegeven hebben aan een goede thuis en stabiliteit over reizen en dure vakanties.
Ik ben één keer naar DisneyLand geweest, één keer een weekendje naar zee, en de meeste schoolvakanties heb ik wél meegedaan maar niet allemaal, kampen van de jeugdbeweging dan weer niet. Meeste zomers was het "hoogtepunt" een uitstapje naar een pretpark of een dagtripje naar zee, dus inderdaad nooit "niets", maar ook geen regelmatige grootse verhalen.
Jij verwijt mij natuurlijk steevast dat ik het niet altijd op mezelf moet betrekken, maar ik kan toch moeilijk anders als ik jouw en anderen hun mening lees, dat arm zijn tegenwoordig ook al betekent dat je geen verre/lange vakanties kan maken. Zeker wanneer media en andere organisaties (misschien niet in het minst dankzij gelobby van de toerismesector) artikels leest als:


Vakantie-armoede is niet het eerste waar ik aan denk bij armoede, ik heb me om die reden ook nooit arm gevoeld toen ik jong was, ik zie dat in dit verhaal meer als een soort van framing waar ik helemaal geen boodschap aan heb.

Of dat ventje zijn moeder al dan niet werkt, zijn vader al dan niet aanwezig is maakt voor zijn situatie toch geen flikker uit. Hij zit in de shit en that's it. Zoals jij het stelt moet dat onschuldige jongetje gewoon maar aanvaarden dat hij pech heeft. Zolang hij niet omkomt van de honger is alles in orde? Het leven is meer als de onderkant van de piramide van Maslow.

De volgorde van behoeften in de piramide van Maslow is stevig voor discussie vatbaar, maar dat is een ander debat.
Hoe dan ook kan je niet verwachten dat de overheid/samenleving in élk van je noden voorziet, maar in de eerste plaats naar de belangrijkste en haalbare kijkt. Ik denk dat België en West-Europa het op dat vlak zeker niet slecht doen.

Dat jongetje kan er inderdaad niets aan doen, maar voor een breder debat en the bigger picture doen die vragen er wél degelijk toe.
Mind you ik heb er absoluut géén énkel probleem mee dat die jongen z'n koksschool volledig terugbetaald zou worden. Ik zou me wel vragen stellen bij de uitkering/kindergeld van alle ouders in een vergelijkbare situatie zomaar te verhogen.
Zeker in een land waarin werkende, kinderloze alleenstaande aan een recordpercentage binnen de OESO belast worden.
In een samenleving waarbij 2 gezinsinkomens meestal wél volstaat om armoede zo goed als uit te sluiten, maar waarin het (terecht) niet verstandig is om met een uitkering 3 kinderen (!) te willen opvoeden. Ik vind dat er dan ofwel een goede reden moet zijn om niet voltijds te werken.

En dat gekrakeel van je over die smartphones. Wie wel, wie niet... waar ligt de grens? Hoeveel mag je verdienen eer je kind er recht op zou hebben enz... Dat zijn zaken waar een regeling over getroffen moet worden. Ik heb echter niet de kennis of data om daar een grens in te trekken. Jij ook niet. Ik heb het over het principe: hebben kinderen een smartphone nodig? Dan zeg ik volmondig ja, elk kind heeft een smartphone en wat mij betreft ook een laptop nodig. Zonder die dingen hebben ze niet dezelfde kansen in het onderwijs. Dewelke, hoeveel die mag kosten en wat in welk geval de tussenkomst van de overheid moet zijn, daar kunnen we op dit forum toch geen enkel zinnig antwoord op geven?

Jij bent daarover begonnen met een stevig lijstje waarbij sommige zaken toch echt eerder als luxe dan als basisnoodzakelijkheden gezien kunnen worden. Voor een gemeenschappelijk laptopmodel voor scholieren valt wel degelijk iets te zeggen.
Smartphones vind ik dan weer van niet, tenzij in OCMW-situaties. Ouders moeten opvoedkundig ok nog enig beslissingsrecht hebben, ik heb bijvoorbeeld moeten "sparen" voor mijn eerste gsm. Er zijn nog genoeg ouders die niet elke maand zomaar voor zoon of dochterlief een nieuwe smartphone kunnen kopen, dus ja, waarom het dan weer aan sommigen volledig gratis geven? Zet ze dan maar onder budgetbeheer denk ik dan.

En binnen deze discussie vind ik dan de vraag stellen met wat met volwassenen die zich geen (nieuwe) smartphone kunnen veroorloven ook weer niet irrelevant. De batterij van de mijne is versleten, dus ik moet sparen voor een nieuwe... maar blijkbaar kan je ook gewoon niet werken en 3 kinderen op de wereld zetten, dan krijg je er voor niets?

Het bizarre is wel dat de ondersteuning 'kindergeld' heel democratisch is. Iedereen met kinderen krijgt het. De klein mannen van Coucke, mijn dochter en indien je kinderen hebt, jou kinderen ook. Waarom zou dat dan ook niet kunnen met iets als bijvoorbeeld een smartphone of een laptop?

Omdat we niet in een communistisch land leven en vrije keuze nog belangrijk vinden?

Ik stel me overigens net wél vragen bij het democratisch gehalte van kindergeld: het is geld voor de kinderen, maar we geven het aan de ouders die een keuze gemaakt hebben voor kinderen? Dan mogen daar een aantal "eisen" tegenover staan waarbij je dat kindergeld in vraag stelt, zoals een gevulde brooddoos, maar ook niet spijbelen op school, etc.

Er zijn overigens ook geheel andere systemen van kindergeld denkbaar. In meerdere andere landen zou Coucke bijvoorbeeld geen kindergeld krijgen. Maar goed, ik vind het net een mooi principe dat élk kind het krijg en dan koppel ik tenslotte terug naar mijn eerste, onbedoelde openingspost van deze thread: met het bedrag aan kindergeld plus eventuele andere sociale toelagen zou het onmogelijk moeten zijn dat kinderen op school arriveren met een lege brooddoos én nog meer dan dat.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan