Kinderarmoede

480 eur per jaar gemiddeld voor lidmaatschap voetbal?

Ik ben zelf jeugdtrainer bij een redelijk goed aangeschreven lokale club die samenwerkt aan hun trainingsprogramma met een top10 eersteklasser.
Geen cafevoetbal dus.

En bij ons is het maar 300 eur.
En daar krijg je een bal + volledige club outfit voor.

Bij mijn twee zonen is het 320 / kind. Daarnaast om de twee jaar nog eens een tenue aan 125 euro. Toch wel pittig.

Eerste ploeg speelt dan toch wel in....ahum....tweede provinciale :)

Daarnaast nog volleybal, turnen, zwemmen. Ik ben dus per jaar "belachelijk veel" geld kwijt aan lidgeld. Dan zwijg ik nog van al het materiaal / schoenen /tenues er rond en uiteraard de obligatoire kiekenfretting, spaghetti-avond, pannenkoekenverkoop.

Inhoudelijk nog eens nadenken over een reactie over kinderarmoede want ik lees hier toch wat bizarre dingen. En ik lees vooral heel veel "ik".

toch al een kleine eerste edit over "kindergeld" want ja, ik ben zo eentje van voor 2018 en drie kinderen, ofte tegenwoordig losjes de 620 euro. Groot besef dat dat veel geld is maar ik kan iedereen gerust stellen. Ik win er echt geen geld aan. :)
 
Laatst bewerkt:
De vraag is in welke mate kinderen het slachtoffer moeten worden van de omgeving waarin ze opgroeien.

Niet. Daarom dat ik systemen zoals kindergeld, sociale toelagen, studiebeurzen, toegankelijk onderwijs, ... gerust wil verdedigen omdat ik vind dat élk kind recht heeft op een goede basis. Ik vind zelfs overigens uit principe dat ouders verplicht zouden moeten zijn een significant deel van die basis zelf te voorzien en dat de staat enkel extra zou moeten tussenkomen wanneer ze daar echt niet in slagen.

Ik zie bovendien in een aantal zaken die jij opsomt echter geen basisvoorzieningen maar luxe. Jij maakt er vervolgens een karikatuur van natuurlijk, maar een ski-reis heb je niet nodig om een goed leven te leiden. Elke schoolreis moeten missen is natuurlijk iets anders.

Want dental care verzekeringen zijn standaard fringe benefit voor jobs aan het minimumloon?

Uiteraard niet. Maar nogmaals een volledig gaaf gebit kan je op latere leeftijd ook corrigeren en is wel degelijk een stukje luxe want dat is esthetisch. We hebben in dit land zelfs een premier gehad wiens gebit duidelijk correctie nodig had, zo'n gebit beperkt je dus duidelijk niet in je kansen in het leven.

Desondanks geeft mijn mutualiteit tegenwoordig ook al een verhoogde tegemoetkoming voor orthodontie bij jongeren (niet meer bij volwassenen). Dus ja, voor dat laatste resterende stukje, voor een uiterlijk iets mogen de ouders gerust nog iets bijdragen.
Maar goed ik val in herhaling.

Ik vind inderdaad dat er argumenten zijn om ervoor te zorgen dat elk kind zijn eigen smartphone en laptop heeft. Dat zijn in mijn ogen geen luxe producten meer.

Ik heb nergens gezegd dat een smartphone of een laptop luxeproducten zijn. Ik ben zelfs pro laptops te voorzien via het onderwijs, één basis standaard model (eventueel per scholengemeenschap) voor iedereen. Geen toestanden waarbij rijkere leerlingen afkomen met Macbooks, gemakkelijker voor de IT-ondersteuning op school, korting via groepsaankopen...

Een smartphone? Tja, dat heeft je kind de eerste 12 jaar wel al niet nodig denk ik dan. Daarenboven heb je tegenwoordig al goede instapmodelletjes van € 100. Mijn vorige smartphone was overigens een Moto E, ook zo'n budgetmodelletje, in een tijd dat ik zoveel mogelijk geld wou sparen... Ik gaf ironisch genoeg toen les in het onderwijs en had leerlingen in m'n klas met een iPhone X die toen het twaalfvoudige kostte.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel moet de smartphone van een kind kosten om niet arm te zijn?

Het afdekken van je primaire behoeften is in een welvaartsstaat toch geen indicatie van welvaart. Kinderarmoede is dus volgens jou opgelost als kinderen voldoende te eten hebben en dak boven hun hoofd? Sorry maar ik vind dat we de lat wel hoger kunnen leggen.

Natuurlijk mag de lat hoger, de vraag is alleen hoe hoog moet de lat liggen?

Bibliotheekabonnement in mijn stad: € 5 en je kan onbeperkt (als je alles tijdig terugbrengt) boeken lezen, jeugdbeweging kost bijna niets (€ 25 ofzo), tekenschool is € 150 voor een jaar voor een jongere, ... maar het moet blijkbaar toch die voetbalploeg zijn die € 450 per jaar kost?

Ik ben qua meerdaagse reizen één keer met mijn ouders naar zee geweest, denk nog een keer Ardennen en één keer Disneyland Parijs... was ik nu arm omdat ik niet elke zomervakantie op reis ging? Als ik jou f sommige journaal-items zou moeten geloven wel...
 
Dus je ging elk jaar jaar op reis, deed nog wat kampen, ging skiën en jij herkent jezelf in de definitie van armoede?

Een GSM 20-30 jaar geleden is ook niet hetzelfde als nu hé. Een vliegtuigreis kan je met Ryanair doen voor minder dan €40 per persoon.

Het zijn hier weer redeneringen op hoog niveau hoor.
Ken je het woord OF? Ik weet dat een westvlaming onbegrijpbaar kan zijn, maar er is geen g of e in, dus ik denk dat het wel te begrijpen was.

Dus we ging OFWEL skien OFWEL in de zomer naar Frankrijk. 1 van de 2 dus.

En maakt het een fluit uit wat een vliegreis kost? Een smartphone kun je ook kopen voor 50 euro en gaat langer mee, wat is je punt?

En nee, ik vind het ontbreken van een smart telefoon geen tekenen van armoede. Indien zo, heb ik heel veel arme vrienden.

En sommigen doen alsof niet naar Jamaica kunnen vliegen een teken van armoede is...
 
Uiteraard niet. Maar nogmaals een volledig gaaf gebit kan je op latere leeftijd ook corrigeren en is wel degelijk een stukje luxe want dat is esthetisch. We hebben in dit land zelfs een premier gehad wiens gebit duidelijk correctie nodig had, zo'n gebit beperkt je dus duidelijk niet in je kansen in het leven.
We hebben ook een zwaarlijvige premier gehad dus obesitas kunnen we ook negeren? :rolleyes:

Ik zie bovendien in een aantal zaken die jij opsomt echter geen basisvoorzieningen maar luxe. Jij maakt er vervolgens een karikatuur van natuurlijk, maar een ski-reis heb je niet nodig om een goed leven te leiden. Elke schoolreis moeten missen is natuurlijk iets anders.
Het gaat hem om de som he... En nooit verjaardagsfeestjes en geen hobby en geen skiklasse en ... Niet de skireis op zich is hier het belangrijke element maar het feit dat kinderen een menswaardig onbezorgde jeugd wordt ontzegd door een cumulatie van beperkingen.

Een smartphone? Tja, dat heeft je kind de eerste 12 jaar wel al niet nodig denk ik dan. Daarenboven heb je tegenwoordig al goede instapmodelletjes van € 100. Mijn vorige smartphone was overigens een Moto E, ook zo'n budgetmodelletje, in een tijd dat ik zoveel mogelijk geld wou sparen... Ik gaf ironisch genoeg toen les in het onderwijs en had leerlingen in m'n klas met een iPhone X die toen het twaalfvoudige kostte.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoeveel moet de smartphone van een kind kosten om niet arm te zijn?
Daar ga je weer met je eigen situatie. Het interesseert me geen hol welke smartphone je hebt en dat draagt ook niks bij in de discussie. Jij vindt een Moto E voldoende, ik ga voor niet minder als de iPhone 13 Pro Max... Who cares en so what? Compleet irrelevant.

Ik heb geen idee wat een aanvaardbaar budget moet zijn voor een basis smartphone voor een kind van 12. Zoiets moet degelijk worden bekeken ivf de requirements, beschikbaarheden en zal wel via een openbare aanbesteding gebeuren. Laat ons zeggen: eentje dat deftig werkt. Exact bedrag is in deze discussie overbodig want zou toch koffiedik kijken zijn.

Bibliotheekabonnement in mijn stad: € 5 en je kan onbeperkt (als je alles tijdig terugbrengt) boeken lezen, jeugdbeweging kost bijna niets (€ 25 ofzo), tekenschool is € 150 voor een jaar voor een jongere, ... maar het moet blijkbaar toch die voetbalploeg zijn die € 450 per jaar kost?
Niks moet maar het zou voldoende toegankelijk moeten zijn. Wat ga je zeggen tegen de arme 10 jarige? Voetballen, nee manneke jij mag naar de tekenschool, dat kost al genoeg voor jou.

Natuurlijk mag de lat hoger, de vraag is alleen hoe hoog moet de lat liggen?

Ik leg die op een menswaardige jeugd voor elk kind. Jij legt ze in mijn ogen op overleven.

Ik ben qua meerdaagse reizen één keer met mijn ouders naar zee geweest, denk nog een keer Ardennen en één keer Disneyland Parijs... was ik nu arm omdat ik niet elke zomervakantie op reis ging? Als ik jou f sommige journaal-items zou moeten geloven wel...

Herhaaldelijk stel je hier de vraag of je nu arm was. Wat wil je hiermee bereiken? Bevestiging? Ontkenning? Ik snap echt niet waarom je dat doet. Maar bon, ik ben nog nooit in Disneyland geweest. Ben ik nu arm? Waar jij, ik of eender wie hier, op reis is geweest doet toch niks, maar dan ook niks terzake.

Ik heb nooit beweerd dat het gebrek aan buitenlandse reizen, an sich, een teken van armoede is. Het is een en - en verhaal... Kinderen die opgroeien met voldoende eten, zorg, kledij, omkadering en ontspanning zijn niet arm omdat hun ouders nooit met hen reizen he. Recht op vakantie vind ik echter wel belangrijk, ook voor kinderen. Dat kan evengoed een kamp zijn of de bosklassen.
 
Laatst bewerkt:
Ken je het woord OF? Ik weet dat een westvlaming onbegrijpbaar kan zijn, maar er is geen g of e in, dus ik denk dat het wel te begrijpen was.

Dus we ging OFWEL skien OFWEL in de zomer naar Frankrijk. 1 van de 2 dus.

En maakt het een fluit uit wat een vliegreis kost? Een smartphone kun je ook kopen voor 50 euro en gaat langer mee, wat is je punt?

En nee, ik vind het ontbreken van een smart telefoon geen tekenen van armoede. Indien zo, heb ik heel veel arme vrienden.

En sommigen doen alsof niet naar Jamaica kunnen vliegen een teken van armoede is...
Je doet alsof bepaalde zaken gelinkt aan armoede overroepen zijn want je deed ook geen vliegreizen, maar wel elk jaar iets. En dan vergelijk je 20 jaar terug met nu.

En wie zegt hier dat niet naar Jamaica gaan een teken van armoede is? Onzin is het.
 
Sommigen op dit forum doen dit dan weer af als overbodige luxe met argumenten genre:
....
Dan mis je toch wel een stevige dosis empathie.
Naar mijn mening missen mensen die hier spreken van een structureel armoedeprobleem een stevige dosis realiteitszin.

Je hebt wereldwijd nog altijd meer dan een miljard mensen die in echte armoede leven, ondervoed zijn, geen enkele toegang hebben tot gezondheidszorg of onderwijs, zero kansen hebben om uit die armoede te geraken, .... Dat is echte armoede.

Hier in België heeft iedereen toegang tot gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, gratis openbaar vervoer, tal van uitkeringen, ... Als je er dan nog in slaagt om je kinderen zonder boterhammen naar school te sturen of om dakloos te zijn, dan is dat een persoonlijke keuze. Geen verplichting vanuit armoede.
 
Ik heb nog gebedeld op straat. Dat was voor de kinderen er waren. Er zijn momenten geweest dat wij niet aten, zij wel. Om dan te horen dat dit uit persoonlijke keuze is… doet pijn.
Je moet voor bepaalde toelagen door heel grote administratieve hoepels springen en het is al goed en wel dat we van alles hebben voorzieningen, als er 6 maand of langer geen cent binnenkomt: los het maar op, het is ‘in behandeling’. En het OCMW weet ook dat het ‘in behandeling’ is en dan kan je in Kortrijk een mooi deuntje fluiten.
Laat ik duidelijk zijn: mijn kinderen zijn nooit hongerig naar school gegaan, nooit slecht gekleed. Maar wij wel. Je moet armoede zien in haar landscontext. Het is volkomen nutteloos te gaan verklaren dat ze in Ethiopië pas echt arm zijn, dat gaat zich hier nooit voordoen. Maar om mee te draaien hier, bestaat er ook armoede en die is niet minder erg. Het is duurder om arm te zijn. Alles kost meer want je kan niet in bulk gaan kopen. Je kan geen meer voordelige tarieven gaan genieten bij bepaalde instellingen want je hebt niks om te beginnen.
Maar het was mijn eigen keuze… leuk, merci.
 
Ik heb nog gebedeld op straat. Dat was voor de kinderen er waren. Er zijn momenten geweest dat wij niet aten, zij wel. Om dan te horen dat dit uit persoonlijke keuze is… doet pijn.
Je moet voor bepaalde toelagen door heel grote administratieve hoepels springen en het is al goed en wel dat we van alles hebben voorzieningen, als er 6 maand of langer geen cent binnenkomt: los het maar op, het is ‘in behandeling’. En het OCMW weet ook dat het ‘in behandeling’ is en dan kan je in Kortrijk een mooi deuntje fluiten.
Laat ik duidelijk zijn: mijn kinderen zijn nooit hongerig naar school gegaan, nooit slecht gekleed. Maar wij wel. Je moet armoede zien in haar landscontext. Het is volkomen nutteloos te gaan verklaren dat ze in Ethiopië pas echt arm zijn, dat gaat zich hier nooit voordoen. Maar om mee te draaien hier, bestaat er ook armoede en die is niet minder erg. Het is duurder om arm te zijn. Alles kost meer want je kan niet in bulk gaan kopen. Je kan geen meer voordelige tarieven gaan genieten bij bepaalde instellingen want je hebt niks om te beginnen.
Maar het was mijn eigen keuze… leuk, merci.

Ik weet niet waarom je in die situatie was dus daar ga ik geen uitspraken over doen, maar cru gesteld kinderen in die situatie brengen is wel eigen keuze.
 
Naar mijn mening missen mensen die hier spreken van een structureel armoedeprobleem een stevige dosis realiteitszin.

Je hebt wereldwijd nog altijd meer dan een miljard mensen die in echte armoede leven, ondervoed zijn, geen enkele toegang hebben tot gezondheidszorg of onderwijs, zero kansen hebben om uit die armoede te geraken, .... Dat is echte armoede.

Hier in België heeft iedereen toegang tot gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, gratis openbaar vervoer, tal van uitkeringen, ... Als je er dan nog in slaagt om je kinderen zonder boterhammen naar school te sturen of om dakloos te zijn, dan is dat een persoonlijke keuze. Geen verplichting vanuit armoede.
Wat een bullshit.

Zet jou, met alles wat je heb, morgen in een olie emiraat en je bent een sukkelaar. Zet jou overmorgen in Mogadishu en je bent een rijke gast. Moeten we tegen arme belgen vertellen dat ze nog veel slechter af hadden kunnen zijn?

Wat zeggen we tegen Belgische kinderen in armoede? 'Mah manneke, het is ni plezant maar had nog erger kunnen zijn hé. Was je in Sierra Leone geboren dan zat je nu wellicht in een bataljon kindsoldaten. Jij kan tenminste nog naar school... Lucky bastaard!'

Jou uitspraken zijn gestoord. Alsof iemand - op een paar uitzonderingen na - kiest voor een leven in armoede.
 
Tis wel grappig dat de meeste toch denken dat armoede veroorzaakt is door het gat in het hand.
De smartphone, de dure hobbies, de laatste nieuwe TV etc.. In realiteit wordt het pad richting armoede gestuurd door ontelbare actoren.
Je kan ziek vallen, financieel ongeletterd zijn, een verleden hebben van drugsgebruik en marginaliteit, genetisch een slecht lot getrokken qua IQ, gokverslaafd, makkelijk manipuleerbaar. Maar ook daarentegen staan stijgende energieprijzen, een dopamine gedreven koopgedrag aangezweept door reclame die langs elke mogelijke weg door uw strot geramd wordt. Je heb dan ook nog een digitaliserende wereld waar internet en computer stilaan even belangrijk worden dan eten en drinken. Laat ons niet vergeten de inflatie die er zit aan te komen is zal mensen nog wat dieper in de put duwen. Mijn 5% indexering op mijn loon dekt mijn stijgende energiekost niet, laat staan de andere basisgoederen.
 
Het moet mooi zijn op jouw planeet. Meer ga ik in deze thread niet meer zeggen.
Ik leef inderdaad in een land waar men zelf de keuze heeft om kinderen te hebben.

Ben ik een slechte mens omdat ik vind dat mensen grondig moeten afwegen waar ze aan beginnen voor er kinderen komen? Mss maar daar kan ik mee leven.
 
Was de inflatie maar het gemiddelde van de prijzen !! Dan zou het de index volgen...
https://datawrapper.dwcdn.net/XF8PK/1/

De meeste mensen in armoede staan niet te juichen als hun laatste smartphone of hun hotelprijs zakt in prijs. Wie weet kunnen ze een deal scoren op software voor hun computer die ze toch niet kunnen betalen...
Neen, die kijken naar die energieprijs en krabben eens aan hun hoofd...Hoe gaan we dat betalen....

Persoonlijk bij mij is mijn tussentijdse afrekening met 100 euro gestegen. Ik kan me voorstellen bij mensen in slechter geisoleerde huizen die 100-200 euro echt wel niet behapbaar is.
 
Naar mijn mening missen mensen die hier spreken van een structureel armoedeprobleem een stevige dosis realiteitszin.

Je hebt wereldwijd nog altijd meer dan een miljard mensen die in echte armoede leven, ondervoed zijn, geen enkele toegang hebben tot gezondheidszorg of onderwijs, zero kansen hebben om uit die armoede te geraken, .... Dat is echte armoede.

Hier in België heeft iedereen toegang tot gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, gratis openbaar vervoer, tal van uitkeringen, ... Als je er dan nog in slaagt om je kinderen zonder boterhammen naar school te sturen of om dakloos te zijn, dan is dat een persoonlijke keuze. Geen verplichting vanuit armoede.
1 woord en niet meer : Delusional.
Ik weet niet waarom je in die situatie was dus daar ga ik geen uitspraken over doen, maar cru gesteld kinderen in die situatie brengen is wel eigen keuze.
Jij kent inderdaad zijn/haar situatie niet en dan toch een maar toevoegen gevolgd met epic onzin waar de persoon in kwestie geen boodschap aan heeft. Sterk werk!
 
Tis wel grappig dat de meeste toch denken dat armoede veroorzaakt is door het gat in het hand.
De smartphone, de dure hobbies, de laatste nieuwe TV etc.. In realiteit wordt het pad richting armoede gestuurd door ontelbare actoren.
Je kan ziek vallen, financieel ongeletterd zijn, een verleden hebben van drugsgebruik en marginaliteit, genetisch een slecht lot getrokken qua IQ, gokverslaafd, makkelijk manipuleerbaar. Maar ook daarentegen staan stijgende energieprijzen, een dopamine gedreven koopgedrag aangezweept door reclame die langs elke mogelijke weg door uw strot geramd wordt. Je heb dan ook nog een digitaliserende wereld waar internet en computer stilaan even belangrijk worden dan eten en drinken. Laat ons niet vergeten de inflatie die er zit aan te komen is zal mensen nog wat dieper in de put duwen. Mijn 5% indexering op mijn loon dekt mijn stijgende energiekost niet, laat staan de andere basisgoederen.
In de armoede belanden is geen keuze, maar er niet uitgeraken wel. Uw kinderen geen boterhammen meegeven is ook een keuze, tenzij je in de illegaliteit leeft.

Ik ben geboren in een eenoudergezin in een sociale woonwijk, nooit op vakantie geweest in mijn jeugd. Uitgelachen geweest omdat ik een half jaar dezelfde kledij droeg, etc... . Intussen universitaire diploma's, hoog loon, eigen huis,...
Geen standaardjeugd gehad, op mijn 13de beginnen werken in het weekend/vakantie en harder moeten werken/studeren dan mijn leeftijdsgenoten, maar uiteindelijk is dat nu ook geen ramp. Vraagt gewoon wat meer inspanning.
 
Wat een bullshit.
Een paar posts geleden haalde jij hier nog skivakanties aan als criterium om de welvaart/armoedepeil te meten bij kinderen. Ik denk niet dat die beschuldiging van jou op mij van toepassing is hier.

Zet jou, met alles wat je heb, morgen in een olie emiraat en je bent een sukkelaar. Zet jou overmorgen in Mogadishu en je bent een rijke gast. Moeten we tegen arme belgen vertellen dat ze nog veel slechter af hadden kunnen zijn?
Wat zeggen we tegen Belgische kinderen in armoede? 'Mah manneke, het is ni plezant maar had nog erger kunnen zijn hé. Was je in Sierra Leone geboren dan zat je nu wellicht in een bataljon kindsoldaten. Jij kan tenminste nog naar school... Lucky bastaard!'
Dat zeg ik niet, ik wijs er enkel op dat een klein beetje realiteitsbesef over hoe goed wij het hier hebben als je internationaal de vergelijking gaat maken best wel op zijn plaats is. Als ik dan hier armoedeorganisaties hoor claimen dat 1/4 (want dat is het cijfer uit de openingspost) van de kinderen hier in armoede leeft, lijkt mij dat er gewoon bij de haren bij gesleurd. Die 1€ voor een paar boterhammen kan iedereen werkelijk vrijmaken.

Maar ook daarentegen staan stijgende energieprijzen, een dopamine gedreven koopgedrag aangezweept door reclame die langs elke mogelijke weg door uw strot geramd wordt. Je heb dan ook nog een digitaliserende wereld waar internet en computer stilaan even belangrijk worden dan eten en drinken. Laat ons niet vergeten de inflatie die er zit aan te komen is zal mensen nog wat dieper in de put duwen. Mijn 5% indexering op mijn loon dekt mijn stijgende energiekost niet, laat staan de andere basisgoederen.
Dat laatste is een goede opmerking, maar vergeet niet dat er in België al tal van sociale correctiemechanismes zijn die dit opvangen voor de laagst verdienende gezinnen. Zij kunnen aanspraak maken op een sociale huurwoning, een sociaal energietarief, hun onderwijs/gezondheids/transportkosten zijn praktisch nihil, ... Mocht je nu in bijv. in de USA wonen en het moest doen met 5% inflatie op je gross salary van 1.000$ had je nog een punt. In België niet.
 
Ik ben geboren in een eenoudergezin in een sociale woonwijk, nooit op vakantie geweest in mijn jeugd. Uitgelachen geweest omdat ik een half jaar dezelfde kledij droeg, etc... . Intussen universitaire diploma's, hoog loon, eigen huis,...
Geen standaardjeugd gehad, op mijn 13de beginnen werken in het weekend/vakantie en harder moeten werken/studeren dan mijn leeftijdsgenoten, maar uiteindelijk is dat nu ook geen ramp. Vraagt gewoon wat meer inspanning.
Fout. Echt fout.
Ik had kinderen in de klas die wél een goede kop hadden (want dat is ook absoluut niet iedereen gegeven) maar niet konden leren. Of zelfs maar hun huiswerk maken. Als een 10jarige zegt: "Sorry, juf, ik heb mijn huiswerk niet kunnen maken want ik moest op de kleintjes letten." Dan vraag je niet door. Dan vraag je niet waarom een 10jarige babysit moet spelen. Voor hetzelfde geld moest de moeder nog werken? Of is ze gewoon compleet OP, gedraineerd van een ellendig leven. Dan zeg je: " 't Is niet erg" en sterf je binnenin een beetje.
Net als de 12jarige die 7x per dag een woedebui heeft en je dan via de broer hoort dat de nieuwe baby een huilbaby is en zus s nachts altijd voor de baby moet opstaan. Ja, dan wordt het verdomd moeilijk om een kind te straffen wegens slecht gedrag als je hoort dat die misschien maar enkele uren slaap heeft gehad. Al weken lang.
Of wat dan met de tiener die absoluut zelf niet mag kiezen wat te studeren? Niet die of die opleiding want die is te duur. Als in: de boeken of het werkmateriaal voor de praktijklessen (specifiek geval dat ik in gedachten heb, mocht niet naar de koksschool omwille van te duur) kunnen wij niet betalen. Ga dan maar naar een BSO-richting zoals verzorging, kan je aan je 16de vakantiejob doen in een rusthuis en natuurlijk dat geld aan ons geven. 👌

Kunnen studeren is een kwestie van én een knappe kop hebben én de juiste vooropleiding hebben én de mogelijkheid om te kunnen leren (zowel naar tijd als naar stille ruime toe) én er zelf nog hoop in hebben en discipline voor hebben.
Hoeveel zelfvertrouwen en motivatie rest er nog voor die kinderen om, eens ze thuis "ontsnapt" zijn, te zeggen: "en nu ga ik naast mijn uitzichtloze job nog een studie aanvangen om voor een betere toekomst te gaan!"?
Of als ze dat allemaal niet nodig hebben en direct in een goedbetaalde job rollen zoals de vaste nacht bij Volvo: hoe groot is de kans dat die persoon AL dat geld ziet en uitgeeft aan zaken die ze nooit KONDEN kopen zoals een nieuwe auto, merkkleding, trakteren op café,... En hoe groot is de kans dat die een spaardoel zal stellen om over 5j een eigen appartement te hebben, komende vanuit een gezin wiens enige financiële doel was om volgende maand niet meer schulden te hebben dan de vorige?

Generatiearmoede is een echt ding he. Opgroeien in armoede beknot niet alleen je hier-en-nu maar veegt ineens ook een ganse toekomst weg wegens geen kansen krijgen, niet weten hoe je zelf kansen kan creëeren, laag zelfbeeld en misschien al simpelweg een echte depressie,...
 
Een paar posts geleden haalde jij hier nog skivakanties aan als criterium om de welvaart/armoedepeil te meten bij kinderen. Ik denk niet dat die beschuldiging van jou op mij van toepassing is hier.
Heb ik nooit gedaan. Wat ik zei was dat kinderarmoede niet stopt bij voldoende eten en een dak boven je hoofd. Ik beschouw kinderen als arm wanneer ze opgroeien in een gezin dat hen niet de juiste omkadering en ondersteuning kan geven zodat zaken die andere kinderen als normaal beschouwen voor hen onbereikbaar zijn.

Als je kind nooit nieuwe kleren kan krijgen wanneer het weer 's een groeispurt heeft gehad, niet kan deelnemen aan een sport of hobby omdat het lidgeld te hoog is, nooit een nieuwe boekentas krijgt, geen eigen kamer heeft of een plek waar rustig huiswerk mogelijk is, nooit een verjaardagsfeestje kan geven, geen toegang heeft tot het ICT materiaal nodig voor school en communicatie (een smartphone bvb), nooit mee kan met de extra schoolse activiteiten zoals bosklassen of skiklassen, ... Allemaal zaken die de meeste kinderen hier in België volstrekt vanzelfsprekend vinden.

Als een kind veel van bovenstaande zaken wordt ontzegd dan groeit het op in armoede. De mentale druk op zo'n kind moet gigantisch zijn... Maar bon, voor jou is het voldoende als de brooddoos gevuld is.

Jullie maken ervan: "dus zonder dure iPhones, paarden en skireisjes ben je arm?". Terwijl dat nergens door mij wordt geclaimd.

Voor jou is het voldoende als een kind kan overleven. Ik vind dat een kind recht heeft op een zorgeloze kindertijd, een menswaardig leven. Ik onderschat het effect niet van de twee of drie arme kinderen op een hele klas die niet mee kunnen op skiklassen. Voor jou is dat misschien een luxe product maar besef dat dezelfde kinderen veel moeten slikken: geen skiklassen maar ook geen verjaardagsfeestje kunnen geven, geen iPhone, geen hobby, ... enz. Die kunnen aan niks deelnemen dat voor hun klasgenootjes vanzelfsprekend is. Spreken we dan over overbodige luxe?

En stop met die internationale vergelijkingen. Dat slaagt toch werkelijk nergens op! Het gaat over kinderarmoede in België... zo'n kind heeft er niks aan dat van alle armen wereldwijd, de Belgische op de betere plek staan. Het blijft arm!

Dat zie je toch zelf ook wel in?
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan