Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    216
Nog mensen waar kat soms niks wilt eten als ge het op bordje doet of in bak legt, maar smijt het gewoon op de vloer en de kat vindt het serious gourmet shit
Hier is het omgekeerd. Je smijt het eten op de vloer en onze katers kijken er naar zo van: Hey! Dat hoort niet op de vloer thuis!
Ze eten toch het liefst van al vanuit hun bakje. De vloer of van een bord weigeren ze meestal.

En natuurlijk voornamelijk natvoer Purizon (alle soorten). The good shit. Natvoer Whiskas en FUN&FIT laten ze sinds kort, gewoon staan, tenzij ze echt heel grote honger hebben. Maar goed dat was de bedoeling, ze hadden altijd whiskas gekregen in het asiel, maar op lange termijn is dat niet zo gezond. Het overschakelen op betere voeding is dus vrij snel gelukt. De eerste week lieten ze de Purizon nog staan, maar nu zijn ze er echt verzot op! :tongue:

Ondertussen staan mijn handen alweer vol met kleine krasjes. Magic is wel heel erg sociaal en extravert. (Volgens het asiel was hij de introverte van de twee, maar hij fleurt helemaal open, nu hij zich in een echte woning bevindt)

Terwijl zijn broer Loki erg schuchter blijft en je hem helemaal niet mag aanraken (al voelt hij zich wel op zijn gemak, en kijkt hij je wel aan met pretoogjes vanop een half metertje afstand), komt Magic non stop af om geaaid te worden en om over zijn buikje te wrijven. Hij geeft ook continue kopjes, loopt ALTIJD voor je voeten en sinds deze nacht springt hij ook op bed en wil hij ook dan geaaid worden en aandacht krijgen (4u in de nacht aldus :unsure:)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind zo'n oud artikel terug, waarin 'letterlijk' staat dat GEEN ENKELE kat graag gestreeld wordt.
Waarom je kat strelen net geen goed idee is

Waarom komt Magic dan zelf af om gestreeld te worden (Hij is zelf als eerste afgekomen)? Hij is zelf geirriteerd als je hem niet streelt, dan is hij gewoon slechtgezind. :unsure:

Idem dito met onze vorige kater Joey. Hij kwam ook zelf af, hij was stikjaloers toen we onze hond aaiden toen hij hier amper 1 dag was, en toen probeerde hij onze hond weg te duwen, en duwde dan zijn rugje tegen mijn hand om geaaid te worden :D

Dus dit lijkt me weer zo'n typisch (oud) HLN artikel. Er zal wel enige waarheid inzitten (een kat forceren tot iets mag je nooit doen -want daarvan geraakt een kat weldegelijk gestresseerd- de kat moet zelf het initiatief nemen), maar dat geen enkele kat gestreeld worden, leuk vindt, is gewoon onzin. :tongue:
 
Huub is het bloed onder onze nagels aan het uithalen. Steeds maar ontsnappen en zelfs bij de buren in de tuin. Het goede nieuws is dat ik weet hoe hij ontsnapt, maar eens hij weg is, is hij moeilijk te vangen. Zelfs eten helpt niet :help:. Soit, tweede dag op rij heeft hij huisarrest en mag hij niet meer buiten. Waar hij het uiteraard niet mee eens is.
 
Ik vind zo'n oud artikel terug, waarin 'letterlijk' staat dat GEEN ENKELE kat graag gestreeld wordt.
Waarom je kat strelen net geen goed idee is

Waarom komt Magic dan zelf af om gestreeld te worden (Hij is zelf als eerste afgekomen)? Hij is zelf geirriteerd als je hem niet streelt, dan is hij gewoon slechtgezind. :unsure:

Idem dito met onze vorige kater Joey. Hij kwam ook zelf af, hij was stikjaloers toen we onze hond aaiden toen hij hier amper 1 dag was, en toen probeerde hij onze hond weg te duwen, en duwde dan zijn rugje tegen mijn hand om geaaid te worden :D

Dus dit lijkt me weer zo'n typisch (oud) HLN artikel. Er zal wel enige waarheid inzitten (een kat forceren tot iets mag je nooit doen -want daarvan geraakt een kat weldegelijk gestresseerd- de kat moet zelf het initiatief nemen), maar dat geen enkele kat gestreeld worden, leuk vindt, is gewoon onzin. :tongue:

Lijkt me inderdaad onzin. Loki hier wordt echt zo graag geaaid. Hij komt dit ook actief vragen. In het jaar dat we hem hebben is er nog geen moment geweest waar hij niet geaaid wilde worden. Maar iets anders als aaien (bv oppakken, schoot liggen) heeft hij niet graag. Terwijl Lucius Judit heel graag op de schoot van mijn echtgenoot gaat liggen.

Het is gewoon leren om naar je kat te luisteren en zijn persoonlijke ruimte te respecteren. De vier katten die ik heb, zijn like vier heel anders van karakter en hebben ook andere noden als het op affectie aankomt. En met ons zes (ik, mijn exhtheby en de vier katten) hebben een routine met hen. Zo heeft elke kant zij /haar moment(en) in de dag dat ze aandacht komen vragen. En vaak gaat dit gepaard met aaien.
 
Huub is het bloed onder onze nagels aan het uithalen. Steeds maar ontsnappen en zelfs bij de buren in de tuin. Het goede nieuws is dat ik weet hoe hij ontsnapt, maar eens hij weg is, is hij moeilijk te vangen. Zelfs eten helpt niet :help:. Soit, tweede dag op rij heeft hij huisarrest en mag hij niet meer buiten. Waar hij het uiteraard niet mee eens is.
Het zijn van nature dan ook buitenbeesten die buiten moeten kunnen jagen en rakken, geen binnenhuis dieren die we als levende knuffelbeertjes beschouwen. Je kan ze dat moeilijk kwalijk nemen.
 
Het zijn van nature dan ook buitenbeesten die buiten moeten kunnen jagen en rakken, geen binnenhuis dieren die we als levende knuffelbeertjes beschouwen. Je kan ze dat moeilijk kwalijk nemen.
Hij mag ook buiten. De tuin is groot genoeg. Alleen niet daarbuiten. Ik besef uiteraard wel dat het normaal is dat hij op avontuur wilt gaan, dat terzijde.
 
Hij mag ook buiten. De tuin is groot genoeg. Alleen niet daarbuiten. Ik besef uiteraard wel dat het normaal is dat hij op avontuur wilt gaan, dat terzijde.
Mijn ouders hun katten zijn nog nooit binnen hun tuin gebleven (en die is 40 are groot). Die katten herkennen onze afgrenzingen ook minder, zij bakenen zelf hun territorium af. Hier waar ik woon zie ik ook verschillende katten door mensen hun tuinen sluipen, dus zo abnormaal lijkt het mij niet voor een kat.
 
Mijn ouders hun katten zijn nog nooit binnen hun tuin gebleven (en die is 40 are groot). Die katten herkennen onze afgrenzingen ook minder, zij bakenen zelf hun territorium af. Hier waar ik woon zie ik ook verschillende katten door mensen hun tuinen sluipen, dus zo abnormaal lijkt het mij niet voor een kat.
Dat is ook niet abnormaal.
 
Het zijn van nature dan ook buitenbeesten die buiten moeten kunnen jagen en rakken, geen binnenhuis dieren die we als levende knuffelbeertjes beschouwen. Je kan ze dat moeilijk kwalijk nemen.
Klopt wel maar niet elke kat heeft hier nood aan.
Wij wonen op een appartement dus is het niet mogelijk om hem buiten te laten, enkel op ons terras(je).
Daarom hebben we ook voor een Brits Korthaar gekozen omdat deze het meest geschikt zijn als binnenhuis kat. Je merkt dat ook aan hem, staat het terras open heeft hij niet altijd zin om buiten te gaan. Gaan wandelen met een harnasje aan is hij ook niet te zot van, al kan het wel nog beteren na verloop van tijd maar momenteel heeft hij vrij veel schrik buiten.
Onze vorige poes heeft ook nooit buiten geweest maar die lag wel zeer graag op 't terras, alles inspecteren wat er langskwam en vliegjes, motten en soms sprinkhanen vangen. Ons appartement was echt haar territorium en je zag dat ze hier gelukkig was.
 
IMG_20220731_092014641.jpg

Speelvogel Mini :ROFLMAO::love2:
 
Huub is het bloed onder onze nagels aan het uithalen. Steeds maar ontsnappen en zelfs bij de buren in de tuin. Het goede nieuws is dat ik weet hoe hij ontsnapt, maar eens hij weg is, is hij moeilijk te vangen. Zelfs eten helpt niet :help:. Soit, tweede dag op rij heeft hij huisarrest en mag hij niet meer buiten. Waar hij het uiteraard niet mee eens is.
Ja, omdat een kat blijkbaar vaak niet weet wat hij/zij heeft misdaan en goed gedrag (in de tuin blijven dus) belonen beter werkt.

Maar die van ons beseft toch ook dat het niet wenselijk is om onder de hor onderdoor te kruipen hoor... Want dan zit er zo'n miauwke bij, nadat ik "Toulouse!" geroepen heb, van "ik weet dat het niet mag maar ik was nu snel genoeg, hihi".
 
Ja, omdat een kat blijkbaar vaak niet weet wat hij/zij heeft misdaan en goed gedrag (in de tuin blijven dus) belonen beter werkt.

Maar die van ons beseft toch ook dat het niet wenselijk is om onder de hor onderdoor te kruipen hoor... Want dan zit er zo'n miauwke bij, nadat ik "Toulouse!" geroepen heb, van "ik weet dat het niet mag maar ik was nu snel genoeg, hihi".
Ik hou hem dan in de gaten als hij voor de poort zit en dan kijkt hij mij aan met een hoop miauw'kes van "mag ik naar buiten pleeeaaaaassse?". Euh neen, zeg ik dan. Ik doe het toch *springt over de poort* :angry: . En dan snel onder de auto zodat ik hem zeker niet kan pakken. Hij heeft geluk dat hij zo fluffy en schattig is.
 
Ik vind zo'n oud artikel terug, waarin 'letterlijk' staat dat GEEN ENKELE kat graag gestreeld wordt.
Waarom je kat strelen net geen goed idee is

Waarom komt Magic dan zelf af om gestreeld te worden (Hij is zelf als eerste afgekomen)? Hij is zelf geirriteerd als je hem niet streelt, dan is hij gewoon slechtgezind. :unsure:

Idem dito met onze vorige kater Joey. Hij kwam ook zelf af, hij was stikjaloers toen we onze hond aaiden toen hij hier amper 1 dag was, en toen probeerde hij onze hond weg te duwen, en duwde dan zijn rugje tegen mijn hand om geaaid te worden :D

Dus dit lijkt me weer zo'n typisch (oud) HLN artikel. Er zal wel enige waarheid inzitten (een kat forceren tot iets mag je nooit doen -want daarvan geraakt een kat weldegelijk gestresseerd- de kat moet zelf het initiatief nemen), maar dat geen enkele kat gestreeld worden, leuk vindt, is gewoon onzin. :tongue:
Hier komen ze ook zelf naar mij toe om gestreeld of gemasseerd te worden (de ene geniet nog het meest van hevige massages). Meestal ben ik het die geen zin om te strelen/masseren :unsure:
 
Hij heeft geluk dat hij zo fluffy en schattig is.
Daardoor kan je nooit echt kwaad blijven op ze hé 😋
Beli kan soms ook het bloed van onder mijn nagels halen (proberen graven in de zetels, aan de kabels van de pc prutsen,...) maar als hij dan weer schattig komt doen is het weer snel vergeven 🥰
 
Het zijn van nature dan ook buitenbeesten die buiten moeten kunnen jagen en rakken, geen binnenhuis dieren die we als levende knuffelbeertjes beschouwen. Je kan ze dat moeilijk kwalijk nemen.

Wij wonen in een appartement dus ze komen niet buiten. En wat ze niet kennen, kunnen ze niet missen. Zelfs als we in een huis zouden wonen in een rustige buurt ik zou ze nog niet buiten laten tenzij in een volledig afgemaakt stuk/ren. Ik zou niet willen dat ze onder een auto lopen of een dreiging vormen voor de lokale populatie vogels 😅. Onze katten behoren niet tot de lokale natuur.

Als kind liepen de kat thuis altijd buiten (woonden aan de rand van een bos) en zo is er ooit eens eentje met een leven baby konijn thuis gekomen. Konijntje heeft het niet gehaald. En ook een kat die nooit meer thuis is gekomen... Waarschijnlijk gepakt geweest door een of ander beest :/

Iedereen doet wat ze zelf willen maar mijn katten zijn echt deel van mijn gezin in ik ben een grote softie als het op dieren aankom en in zou kapot zijn als mijn kat niet meer naar huis zou komen. Het is cliché en de vergelijking gaat niet 100% op, maar mijn katten zijn mijn kindjes.
 
Mijn twee katten zijn altijd binnenkatten geweest, tot ik bij mijn vriend kwam wonen. Toen waren ze 12 en 14. De twee katten van mijn vriend mochten van jongs af aan naar buiten en zolang de temperatuur draaglijk is, staat de tuindeur eigenlijk altijd open. Dat is niet doenbaar om er twee binnen te houden en de andere twee niet. Dus op een bepaald moment mochten die van mij ook naar buiten.

Ze hadden nooit geleerd om te jagen en doen het nog steeds niet (mijn kater blijft maar mekkeren naar vogeltjes). De kater komt niet veel verder dan de oprit, blijft altijd binnen één meter rond de tuin. De kattin heb ik zelfs nog nooit buiten de tuin gezien, zelfs niet op de oprit. Die klimt wel eens in de boom in de tuin maar nu ze wat ouder wordt, ligt ze veel ergens onder een struik te slapen ergens.

De twee katten van mijn vriend zijn duchtige jagers. Tijdens deze periode vinden we regelmatig muisjes of vogeltjes. Als we pech hebben, brengen ze ze (levend) binnen. Als we geluk hebben, vangen ze een muisje dat al binnen zat.

Ik ben wel blij met hoe het nu gaat. Ik durfde mijn katten nooit buiten te laten, ook schrik dat ze overreden zouden worden of weglopen of ergens vast zitten. Maar nu zijn ze zo oud en volwassen dat ze helemaal geen nood meer hebben aan avonturen, en het gewoon zalig vinden om op het terras of in het gras wat te liggen zonnen.

Ik vind zo'n oud artikel terug, waarin 'letterlijk' staat dat GEEN ENKELE kat graag gestreeld wordt.
Waarom je kat strelen net geen goed idee is

Waarom komt Magic dan zelf af om gestreeld te worden (Hij is zelf als eerste afgekomen)? Hij is zelf geirriteerd als je hem niet streelt, dan is hij gewoon slechtgezind. :unsure:

Idem dito met onze vorige kater Joey. Hij kwam ook zelf af, hij was stikjaloers toen we onze hond aaiden toen hij hier amper 1 dag was, en toen probeerde hij onze hond weg te duwen, en duwde dan zijn rugje tegen mijn hand om geaaid te worden :D

Dus dit lijkt me weer zo'n typisch (oud) HLN artikel. Er zal wel enige waarheid inzitten (een kat forceren tot iets mag je nooit doen -want daarvan geraakt een kat weldegelijk gestresseerd- de kat moet zelf het initiatief nemen), maar dat geen enkele kat gestreeld worden, leuk vindt, is gewoon onzin. :tongue:
Als je het artikel leest, wordt het al vrij genuanceerd hoor. Ze hebben het over constant strelen, jezelf opdringen en zelfs vastgehouden worden. Da's iets anders dan een kat die komt vragen voor een aaitje of zelfs een uitgebreide kriebelsessie. De oudste kater is een enorme plakkat, hij ligt bijna altijd op maximaal twee meter van ons en kan echt vragen voor een streelpartij van een kwartier. Maar als ik hele dagen achter hem zou lopen en hem altijd zou willen aaien als hij eet, als hij slaapt, als hij rond loopt, als hij zijn behoefte doet,... Hij zou het rap beu zijn en een paar kletsen uitdelen 😂

En dan hebben we nog de andere drie. Mijn katinnetje dringt zich af en toe enorm op en dan alle aaitjes please, maar nu zeker in de zomer mag ik blij zijn als ik haar één keer zie op een dag. De andere twee katers zijn jonger en de katten die van jongs af aan naar buiten mogen. Die willen af en toe wel eens aandacht, maar als ik mij zou opdringen zouden ze me echt beginnen vermijden.
 
Nog mensen waar kat soms niks wilt eten als ge het op bordje doet of in bak legt, maar smijt het gewoon op de vloer en de kat vindt het serious gourmet shit

Over welk eten gaat het?

Want hier wil de kat niets van human food.
Wat is zelf dus heel goed nieuws vind.
 
Terug
Bovenaan