Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    216
Update: het is helemaal niet goed :( Er is enorme leverschade en bloedarmoede. Er zijn een aantal zaken uitgesloten door het bloedonderzoek maar eigenlijk zouden er nog zaken in het bloed onderzocht moeten worden. Kattenaids is bv. al uitgesloten maar het is niet duidelijk of het een bacteriële infectie van zijn lever is of dat zijn leger zo beschadigd is door die bloedarmoede. Ze zei dat hij eigenlijk een bloedtransfusie nodig heeft maar dat kan ze zelf niet want ze heeft geen donor. Een bloedtransfusie bij een kat, iemand daar al ervaring mee? Mij lijkt dat té extreem. Hij krijgt nu antibiotica en cortisone waardoor hij zich iets beter lijkt te voelen maar punt blijft dat hij zichzelf aan het vergiftigen is. Als we niks doen, heeft hij misschien nog een week of 2 weken. Met pijn in het hart zijn we aan het overwegen om hem dat te besparen en hem zachtjes te laten inslapen. Ik wil hem nog een paar dagen dicht bij mij en afscheid nemen 😢

Wij hebben enkele jaren geleden ook een bejaarde kat in huis genomen die dan problemen heeft ontwikkeld. Wij hebben toen ook haar bloed laten 'zuiveren' (was geen transfusie, eerder een soort dialyse) waarna ze nog enkele maanden goed is geweest. Toen begon ze weer achteruit te gaan en hebben we weer dezelfde ingreep laten uitvoeren, echter begon ze deze keer al na een paar weken weer achteruit te gaan. Op dat punt wou ik ze laten inslapen maar mijn vrouw heeft nog een tijd tegengesputterd. Uiteindelijk dan toch de dierenarts laten komen om ze te laten inslapen. Ondertussen kan mijn vrouw al toegeven dat ze het eigenlijk nodeloos heeft laten aanslepen en dat dit niet het beste is geweest voor de poes.

Ik zie mijn beesten doodgraag maar levenskwaliteit > levensduur.
 
Ik zie mijn beesten doodgraag maar levenskwaliteit > levensduur.
Daarom dat ik wel blij ben dat het met mijn hondje erg snel is gegaan.

De laatste maand moest hij wel veel plat liggen als hij lag te rusten, maar tot 26 uur voor zijn overlijden kon hij nog alles zelfstandig doen en voelde hij zich nog best goed.

Ik had nog de arts van wacht kunnen bellen en dan hadden ze mijn hondje misschien nog kunnen redden (50% kans blijkbaar). Maar had hij daarna nog een goed leven gehad? En hoelang nog? Een maand extra? Twee? En dat terwijl de zomer en de warmere temperaturen eraan kwamen? (Vergeet niet hij was al ruim 17,5 jaar oud)

Ik ben het ermee eens. Levenskwaliteit > levensduur.
 
De mijne is kierewiet. Die blijft gewoon in de veranda op de mat liggen waar het 38°C is. Al een keer of 2 opgepakt en binnen gezet waar het nog 25°C is. Dan gaat hij even op de koude vloer liggen maar 10 minuten later jankt hij alweer terug om buiten te kunnen. Dan gaat hij naar buiten en even later zie ik hem dan terug in de veranda liggen.
 
Bij de stijging van de temperaturen, komt de vraag 'hoe koel ik mijn kat af' regelmatig terug.
Relax, het is zelden nodig om je kat af te koelen! Alle huiskatten stammen af van dezelfde voorvader, namelijk de Afrikaanse Wilde Kat. Grofweg genomen is hun gedrag en genetica identiek aan deze wilde kat. De habitat van deze kat is savanne en woestijngebied, waar het dus zeer warm kan worden.
Katten hun 'thermoneutrale' temperatuur, of de temperatuur waar ze zich comfortabel in voelen, ligt tussen de 30 en 38°C. Het moet dus echt al enorm warm worden vooraleer je kat effectief hinder ondervindt van de hitte.
De vacht van een kat werkt als isolatie, voor zowel koude als warme temperaturen. Pas wel op met naaktkatten, zij hebben immers geen natuurlijke bescherming tegen temperaturen. En katjes met een witte vacht, zeker de oren en andere uiteindes, zijn gevoelig aan zonnebrand.
Wat je zeker wel kan doen, is extra drinken voorzien en meer schaduwrijke plekken creëren. Zo kan je kat zelf kiezen om verkoeling te zoeken.
Als je kat begint te hijgen, dan moet je wel actie ondernemen en je kat onmiddellijk in een koele ruimte zetten, met veel water en natvoer.
Bron : https://www.facebook.com/deKatviseur
Bij deze ;)
 
De wettelijke minimumleeftijd is vanaf 7 weken maar 12 weken wordt inderdaad aangeraden, liefst zelfs 14 à 16 weken.
 
We zijn nu een dikke week bezig met licht verteerbare brokken en Huub heeft al 3 dagen geen diarree meer (durf ik voorzichtig te zeggen). Omdat mijn vrouw hoogzwanger is en die baby ongetwijfeld stress gaat veroorzaken bij ons dutske Huub, ga ik na de bevalling eens proberen of we terug kunnen overstappen op versvoer of een ander merk eventueel. Eens zien welk voer de oorzaak is en ook eens met de fokker bespreken.
 
Uiteraard werkt dat. Dat wilt niet zeggen dat het daarom goed is. Als je iets of wat met dat beestje begaan bent, ga je die niet meegeven na 6 weken. Tenzij de moeder niet meer in beeld was?
Het was een nest (een hele resem kittens) en je kon de kittens "reserveren" en dan vroegen ze je om ze na 6 weken te komen ophalen.
Ze doen het zo al jaren (jaarlijks zitten ze met meerdere nesten) en ze hadden daar nog nooit issues mee gehad.
 
Het was een nest (een hele resem kittens) en je kon de kittens "reserveren" en dan vroegen ze je om ze na 6 weken te komen ophalen.
Ze doen het zo al jaren (jaarlijks zitten ze met meerdere nesten) en ze hadden daar nog nooit issues mee gehad.
Klinkt eerder als broodfokkers
 
't Is niet omdat ze die al vroeg meegeven dat het wettelijk is. Ook al krijg je die vroeger mee, meestal is dit in het nadeel van het kitten. Ze missen zo een groot deel van wat ze leren van broertjes, zusjes en ouders.
En idd, de regels zijn strenger geworden om overpopulatie te voorkomen waardoor ze uiteindelijk ik het asiel belanden en in slaap gedaan worden.
 
Tuurlijk niet, die hebben nog geen dierenarts, gezien, laat staan "grote" kosten gedaan..
 
Terug
Bovenaan