Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    216
Magic en Loki, onze huidige katers, waren 13 maanden oud toen ze bij ons terechtkwamen. Ze zaten in het asiel van toen ze 12 weken waren tem 13 maand, we zijn hun eerste (en hopelijk laatste) adoptieouders. Ondertussen zijn ze een kleine twee maand bij ons.

Ik gaf ze eerst whiskas en Fit & Fun (Huismerk maxizoo) als voer. Whiskas waren ze gewoon uit het asiel en Fit & Fun is goedkoper dan Whiskas maar is wel beter voor de gezondheid (Voor Whiskas betaal je gewoon voor de naam). Ik was echter wat aan het rondkijken, want ik wilde toch wel beter voer voor onze katjes.

Ik probeerde de laatste weken, over te schakelen op Purizon natvoer (Kwaliteitsvoer). Ik vreesde dat ze Purizon niet zouden lusten, omdat ze wel eens zeggen dat katten net zoals veel mensen, liever McDonalds eten lusten, dan echt "goed" eten, want dat eerste zou beter smaken. :tongue: Tot mijn eigen verbazing is de volgorde van wat ze nu graag eten: Purizon, Fit & Fun & daarna pas Whiskas. Ze eten echt alles op, maar de purizon lusten ze het liefst. Dus zoveel te beter zeker? :)

In de toekomst ga ik wel FIT & FUN blijven geven in combinatie met Purizon (met Whiskas stop ik). Omdat Magic geen tot weinig water wil drinken (Loki doet dit wel). Magic is verzot op saus, en FIT & FUN bevat vrij veel saus / water. Dus hij likt ASAP altijd de saus op en de rest laat hij dan een tijdje staan ;) Maar zo heeft hij wel voldoende vocht binnen (Ook in Purizon zit vocht in, maar wel heel wat minder).
 
Ik twijfel sterk of die weggegeven kittens ook voldoen aan het verplichte chippen en castreren/steriliseren.
Neen, ze wilden er geen geld voor.
Gewoon een boerderij met katten die jaarlijks zwanger geraakten en dan van hun kittens afwillen. Genoeg vragende partijen die in de rij stonden voor de kittens.
Ik zou het niet meer doen nu, maar onze vorige kater kwam ook van gewone mensen, dat waren zelfs geen boeren. hun (niet gesteriliseerde) kattin was gewoon zwanger geraakt van een kater uit de buurt.

Hij (Joey) -geboren in 2006- was dan ook niet gechipt en gecastreerd. Hij was 12 weken toen hij bij ons gekomen is.
Ik kreeg hem ook gewoon 'gratis' mee.

Hij had al na enkele weken bij ons, dan ook zware gezondheidsproblemen. :frown: We hebben hem echt wel geholpen (2x met spoed moeten wegvoeren of hij was dood geweest voor hij 1 jaar oud was, door blaasproblemen), en hij is nog bijna 13 jaar oud geworden. Maar toch, in tegenstelling tot onze hond, had hij een vrij fragiele gezondheid.
 
Dat lijkt mij nu toch echt niet gerelateerd, als jij hem gratis krijgt ga je hem toch ook gewoon laten chippen en vaccineren en castreren en dergelijke? Als ik hem ga gaan halen ga ik ook zo snel mogelijk kijken om al die dingen te doen..
 
Dat lijkt mij nu toch echt niet gerelateerd, als jij hem gratis krijgt ga je hem toch ook gewoon laten chippen en vaccineren en castreren en dergelijke? Als ik hem ga gaan halen ga ik ook zo snel mogelijk kijken om al die dingen te doen..
Dat waren we van plan (de afspraak was eigenlijk al gemaakt), maar voor dit gebeurde kreeg hij al meteen last van kristallen in zijn urine. Dus onze kater mocht al heel snel nooit naar buiten, orders van de dierenarts. Want hij moest meteen speciaal dieetvoer krijgen en als hij iets anders op zou eten kon hij opnieuw kristallen ontwikkelen. Dus chippen, castreren en dergelijke vonden we dan gewoon echt verloren kosten, hij kon en mocht toch nooit naar buiten. (Allé misschien de foute beslissing van die zaken niet meer te laten doen, maar wij hebben die toen zo wel genomen, we spreken nu over het jaartal 2006.)

Ik vond dat wel zielig / erg. :headshake:Maar het mocht echt niet. Hij was altijd erg mager en het is nooit echt een gezonde kater geweest. Maar goed, je zorgt natuurlijk voor dat katje in goede en kwade dagen he. Hij heeft zich wel +-12 jaar vrij goed gevoeld en hij wel erg speels. Ik denk dat we hem wel een goed leven hebben gegeven.

Toen hij dan goedaardige tumoren kreeg aan zijn schildklier hebben we hem ook nog proberen te helpen. Maar die tumoren werden desondanks steeds groter en op een dag was hij nog vel over been. Toen hebben we beslist hem te laten inslapen ipv hem nog verder te laten behandelen (lees afzien). Nu goed, Joey (onze ex-kater) is al 3 jaar geleden overleden, dus je mag kritiek hebben op mij, maar dat gaat 'niets' meer veranderen. Hij is er niet meer.
 
Dat lijkt mij nu toch echt niet gerelateerd, als jij hem gratis krijgt ga je hem toch ook gewoon laten chippen en vaccineren en castreren en dergelijke? Als ik hem ga gaan halen ga ik ook zo snel mogelijk kijken om al die dingen te doen..
Het is verplicht om kittens te chippen en te castreren/steriliseren voor ze het nest verlaten. Ongeacht of ze nu gratis zijn of niet.

 
Het is verplicht om kittens te chippen en te castreren/steriliseren voor ze het nest verlaten. Ongeacht of ze nu gratis zijn of niet.

Inderdaad, maar als ik een gratis kitten krijg kan ik moeilijk van die mensen dat gaan eisen natuurlijk. Ik ga dat gewoon zelf doen.
 
Je houdt gewoon dat soort praktijken in stand, daarmee.
Nee? Alsof dat ook maar iets verschil zou maken, ik kan het enkel eens vermelden aan die mensen dan, en hopen dat ze hun kattin steriliseren. Enige verschil is dat er geen asiel tussen zit. Of die kittens nu geboren zijn bij mensen die ze dan weggeven, of ze worden ergens gedumpt, sowieso is dat kitten al geboren he. Is het dan beter dat dat kitten naar iemand gaat die er ook niet achter kijkt?
 
Laatst bewerkt:
Nee? Alsof dat ook maar iets verschil zou maken ..
Ik vind dat ook een 'fake/drog'reden. Het maakt in praktijk inderdaad echt geen enkele reet verschil uit, omdat er toch altijd mensen zijn, die niet willen luisteren. En finaal ben je 'figuurlijk' gewoon 1 klein garnaaltje in een grote oceaan. Niet meer en niet minder.

Maar ik raad gewoon aan (ik ben wijzer geworden tov vroeger) om een (nieuwe) kater gewoon te laten registreren, chippen en castreren .. gewoon .. "because that is the RIGHT thing to do". Zo simpel is dat gewoon.

Dat katje zelf niet in huis nemen omdat die mensen weigeren om ... ? --> Dan gaat dat katje gewoon naar een andere mens. 100% zeker weten.
Dus als die mensen het niet willen doen, dan doe je het gewoon zelf :)

Je houdt gewoon dat soort praktijken in stand, daarmee.
Dat is waar en zoals gezegd nu zou ik dit wel gewoon laten doen, zowiezo sinds 2014 is dit inderdaad verplicht. (In 2006 was dit nog niet verplicht, de regels zijn inderdaad veel strenger geworden).

Ter info: Onze huidige katers zijn via het asiel natuurlijk wel gewoon geregistreerd, gechipt en gecastreerd.
 
Nee? Alsof dat ook maar iets verschil zou maken, ik kan het enkel eens vermelden aan die mensen dan, en hopen dat ze hun kattin steriliseren. Enige verschil is dat er geen asiel tussen zit. Of die kittens nu geboren zijn bij mensen die ze dan weggeven, of ze worden ergens gedumpt, sowieso is dat kitten al geboren he. Is het dan beter dat dat kitten naar iemand gaat die er ook niet achter kijkt?
Volledig mee eens. Bij ons thuis zaten vroeger een hoop straatkatten (20tal) en die kregen regelmatig kleintjes. Ik ving die altijd en gaf die dan gratis weg aan mensen die ze moesten hebben. Uiteindelijk zijn ze vanuit de stad alle katten komen vangen en steriliseren, maar het heeft toch enkele jaren geduurd voor ze elke kat hebben kunnen vangen. Nu zitten er nog een 6tal gesteriliseerde katten (de rest van de katten zijn gestorven) en komen er dus geen kleintjes meer, maar ik was blij dat we die kleintjes indertijd hebben kunnen weggeven. En die mensen zijn nog altijd zeer blij met hun katten en hebben die op eigen kosten laten steriliseren en chippen. Ik zie niet in waarom ik kosten zou doen om katten die ze bij ons dumpen (en die hun kleintjes) te laten chippen en steriliseren. Heb zo ooit zelfs iemand voor mij in een landweggetje vlakbij ons zien stoppen en een kat uit de auto zien gooien. Ik vind het verplicht chippen en steriliseren van katten die weggegeven worden een belachelijke regel die uiteraard ingevoerd is door Ben Weyts. Dat moedigt mensen gewoon nog meer aan om katten ergens te gaan dumpen.

Onze kat van 2j oud hebben we ook gratis gekregen van een boer die ze anders zou omleggen (ook straatkat die zwanger was), maar we hadden ons geen lievere kat kunnen indenken. Ze is heel sociaal (ze komt ons zelfs zelfs verwelkomen aan de auto als we thuiskomen 😁), doet geen mens kwaad en vangt veel ongedierte (elke avond heeft ze wel iets gevangen: muizen, mollen, spijtig genoeg ook vogels). Haar gezondheid is voorlopig ook tip top in orde. Wij hebben ze wel laten chippen, registreren en steriliseren, maar ik zie niet in waarom de boer die ze gratis aan ons gaf dit zou moeten bekostigen.
 
Toen ik en men vriendin vorig jaar 2 katten in huis wouden halen, besloten we te kijken op 2dehands. In eerste instantie dachten we aan een ras-kat zodat we "wisten" wat voor karakter we in huis zouden hebben.

Heel vaak kom je dan "fokpoezen" tegen (geen idee hoe ze gewoonlijk genoemd worden :D ) die gebruikt zijn voor ras-kittens te kweken tot ze niet meer willen kweken en dan de deur uit mogen (voor een prijs). Zomer 2021 zagen we prijzen tussen 400 en 1000 euro

Uiteindelijk(lees: binnen twee weken) vonden we iemand op nog geen anderhalve kilometer van ons appartement die ze gewoon weg gaf. In haar zoekertje had ze dan wel iets gezegd in de stijl van "ik verwacht wel dat je ze zelf laat chippen en steriliseren... Beetje bedenkelijke manier van doen, dachten we toen wel, maar we wilden uiteindelijk gewoon 2 katten en het moesten niet eens ras-beesten zijn... hopelijk zou het karakter dan maar meevallen?

Vriendelijke dame ontmoet omringd door een 10-tal kittens.... Terug naar huis gegaan en (kort) erover nagedacht. 1 dag later zijn we Jojo en Luna gaan ophalen en zsm laten chippen, vaccins zetten en steriliseren.

Achteraf gezien is het misschien niet goed om zo een mensen aan te moedigen die allicht de lokale straatkatten fijn voedert en *helpt* kweken.

Anderzijds -> honderden euro's uitgespaard, we hebben 2 kerngezonde vriendjes die zeer affectief en *relatief* braaf zijn.

 
Uw katten zijn precies een tweeling van onze katten. De ene zwart met meer wit, de andere wit met meer zwart.
Ze zijn ook goed op gewicht zoals die twee van u.

Toch niet toevallig hetzelfde nestje? :tongue:
Opgepikt in Heusden-Zolder. :p Onze zwarte vriend is relatief schraal met juist 3kg op 1jarige leeftijd en witte zus is op dezelfde leeftijd ietske boven de 4kg. Dierenarts zegt dat ze ietske molliger is, maar niets serieus.

Ik was laatst aan het wandelen en zag op nog geen 500 meter van ons huis aan de overkant van de straat plots een kant en moest ff knipperen met men ogen.


Toen hij dichterbij durfde komen was het duidelijk niet Jojo, maar eerder zijn vervreemde, dynamo-getunede vader-model met 8 snorharen ipv 6 die gewoon even weg ging om melk te halen indertijd.
 
Iemand suggesties voor een kattenluik. Ons huidige kattenluik is helemaal versleten en de flap is gisteren afgebroken. De kat van de buren komt hier geregeld eens verkennen maar tot op heden nog nooit door het kattenluik gegaan. Zouden jullie zo'n systeem aanraden met chip? Lees er gemengde reviews van, dat het systeem geregeld stopt met werken. Wil er niet al te veel geld tegensmijten..
 
Nog mensen waar kat soms niks wilt eten als ge het op bordje doet of in bak legt, maar smijt het gewoon op de vloer en de kat vindt het serious gourmet shit
 
Nog mensen waar kat soms niks wilt eten als ge het op bordje doet of in bak legt, maar smijt het gewoon op de vloer en de kat vindt het serious gourmet shit
Neen, geen last van :unsure: .

Hij neemt het wel vaak zelf uit het bakje.
 
Terug
Bovenaan