Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Onze poes sinds gisteren middag niet meer gezien. Ze mag vrij rondlopen buiten maar ze zit veel binnen. Alleszins niet van haar gewoonte. Ik begin mij beetje zorgen te maken. Ben al eens toertje gaan wandelen in de wijk maar niets te zien.

Vanmorgen heeft Huubke bloed laten prikken. Ik had echt moeite met hem. Eerst niet mogen eten en daarna hebben ze blijkbaar de grove middelen moeten inzetten om het gedaan te krijgen.

Soit, vandaag al een beetje uitslag gekregen. Geen voedselallergie, maar de waarde van de nieren waren niet goed. Nu is dit uit onderzoek van de dierenarts zelf gekomen en morgen of overmorgen krijgen we de resultaten van het labo. Dus afwachten. Ik hoop echt niks te ergs. Ze zei wel dat diarree niet persé verband heeft met die nieren, dus op dat vlak weten we eigenlijk nog niet veel. Maar het kan wel.

Ja lap een nestje in onze mesthoop gevonden. 't zijn 3 stuks voor zover ik kan zien.. den derde heeft zich niet laten fotograferen. Ze zien er wel gezond en goed gevoed uit dus ik vermoed dat de moeder er ook nog is. Ga ze voorlopig mooi laten zitten, zitten daar veilig.

Vond het paar weken geleden al vreemd toen ik daar de haag aan het snoeien was dat er opeens een kat over mij heen sprong :unsure:

ojOAlQy.jpeg

tlWn0Gs.jpeg

Soit, vandaag al een beetje uitslag gekregen. Geen voedselallergie, maar de waarde van de nieren waren niet goed. Nu is dit uit onderzoek van de dierenarts zelf gekomen en morgen of overmorgen krijgen we de resultaten van het labo. Dus afwachten. Ik hoop echt niks te ergs. Ze zei wel dat diarree niet persé verband heeft met die nieren, dus op dat vlak weten we eigenlijk nog niet veel. Maar het kan wel.
De nierwaardes kunnen hoger staan als je rauwvoeding geeft, hoeft daarvoor niet alarmerend te zijn.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=131333
Ik zou moest ik van jou zijn zeker eens de fokker hierover contacteren ;)

De nierwaardes kunnen hoger staan als je rauwvoeding geeft, hoeft daarvoor niet alarmerend te zijn.
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=131333
Ik zou moest ik van jou zijn zeker eens de fokker hierover contacteren ;)
Is er een manier om erachter te komen of het echt van de nieren is of van de voeding? Ik wil de resultaten en onderzoeken nog eerst afwachten voor ik de fokker contacteer, maar ga dat zeker doen.

Is er een manier om erachter te komen of het echt van de nieren is of van de voeding? Ik wil de resultaten en onderzoeken nog eerst afwachten voor ik de fokker contacteer, maar ga dat zeker doen.
Daar kan ik je niet op antwoorden.
Zijn het zeer hoge waarden of eerder een beetje verhoogd?
Ik ben geen kenner en al zeker geen dierenarts, vandaar dat ik informatie zou halen bij de mensen die meer op de hoogte zijn met het geven van rauwvoeding. Kan dus zijn dat het perfect normaal is maar kan evenzeer een probleem zijn dat moet behandeld worden.

Daar kan ik je niet op antwoorden.
Zijn het zeer hoge waarden of eerder een beetje verhoogd?
Ik ben geen kenner en al zeker geen dierenarts, vandaar dat ik informatie zou halen bij de mensen die meer op de hoogte zijn met het geven van rauwvoeding. Kan dus zijn dat het perfect normaal is maar kan evenzeer een probleem zijn dat moet behandeld worden.
De hoogte van de waardes kennen we nog niet

Bij het onderzoek in het labo is niks geks vastgesteld, dus ook niet de nieren. We gaan nu wel zijn urine nog testen en een echo van de nieren. Waarschijnlijk ook eens proberen met licht verteerbare brokken op te kijken of dat iets doet aan zijn diarree. Toch al een beetje gerustgesteld.

Vandaag met Bavette eindelijk naar de DA kunnen gaan. Ze heeft bloed afgenomen, morgen gaan we de resultaten kennen. Ze heeft ook een echo genomen van zijn buik, zijn huid en oogwit ziet heel en dat wijst op iets aan de lever maar op de echo zag die er wel oké uit. Tis te zeggen, geen tumoren of dergelijke. Het kan iets onderliggend zijn, een infectie, vergiftiging (vrij onwaarschijnlijk) of auto-immuun. Hopelijk geen al te slecht nieuws, iets dat op te lossen valt want ‘t beestje is maar lusteloos zo :(

Huub zijn urinestaal was ook in orde, dus de nieren zijn (nog) niet echt een probleem. Nu weer focus op zijn stoelgang. Ongeveer 2 weken makkelijk verteerbaar eten proberen. Gelukkig is hij niet kieskeurig en gaat dat even vlot naar binnen.

Ja lap een nestje in onze mesthoop gevonden. 't zijn 3 stuks voor zover ik kan zien.. den derde heeft zich niet laten fotograferen. Ze zien er wel gezond en goed gevoed uit dus ik vermoed dat de moeder er ook nog is. Ga ze voorlopig mooi laten zitten, zitten daar veilig.

Vond het paar weken geleden al vreemd toen ik daar de haag aan het snoeien was dat er opeens een kat over mij heen sprong :unsure:

ojOAlQy.jpeg

tlWn0Gs.jpeg
De derde koter heeft zich ook laten zien!

Godmiljaar als dat hier zo verder gaat, gaan we van 0 naar 4 katten. Ik ben er al aan gehecht :love:

Hebben ook een overkapping gebouwd over de mesthoop, voor de komende hete dagen de nodige schaduw te bieden. De moeder geven we ook ook voedsel voor zogende katten dus die beestjes krijgen normaal wel genoeg binnen.

TiILGew.jpeg

Magic vraagt continue om aandacht. Als ik wakker word dan ligt hij al naast ons bed te wachten.
Ik mag dan, maar voetje per voetje bewegen richting de woonkamer of de badkamer of ik val er al meteen over. :crazy:
(Op bed springen durft hij nog niet, geen idee waarom dat zo is? Want als ik op de zetel lig, dan springt hij er wel op en komt hij wel af)
Dat wordt dus echt een 'extreme' sociale flodderkater, eens hij je vertrouwt.

Loki is helemaal averechts (Nochtans is dat letterlijk zijn tweelingsbroer van hetzelfde nestje). Hij is vrij afstandelijk en ik kan hem nog steeds niet aanraken, terwijl hij toch bijna 2 maanden bij ons is. Volgens kennissen is dat doodnormaal en is het in feite juist abnormaal dat Magic nu al zo sociaal is. Maar goed, elke kater zit anders in elkaar en Magic zal gewoon veel van flodderen houden zeker? :unsure:

Daarstraks heb ik Magic gewoon opgetilt en in een zacht plushen mandje gelegd (dat van onze vorige hond was) en hij vond dat lekker zalig. Ik heb hem gewoon liggen aaien van onder tot boven en hij lag heel de tijd 'te spinnen' van plezier. :tongue:

Het enige negatieve puntje is dat als ik hem te weinig aandacht geef naar zijn zin, dan bijt hij lichtjes in mijn benen tot ik hem aandacht schenk. Hij vindt het helemaal niet leuk als ik hem 'eventjes' negeer.

Laatst bewerkt:
@makila Uw Magic doet mij helemaal aan Mini denken. Ook een extraverte aandachtvrager die graag komt knuffelen en veel van zich laat horen op een dag (luidop geeuwen kijken we niet meer vanop en ik wist niet dat dat bestond bij katten). 😂😻

20220425_090349.jpg

De mijne durft ook wel eens lichte beet in mijn been geven als ik hem niet genoeg aandacht geef als hij erom vraagt.

De mijne durft ook wel eens lichte beet in mijn been geven als ik hem niet genoeg aandacht geef als hij erom vraagt.
Dat is wel typisch kattengedrag. Veel mensen (zonder katten) denken dat als een kat bijt dat dit gemeend is en ze u pijn willen doen.
Maar geloof mij, als een kat echt gemeend bijt, dan bloed je. Een kat kan echt heel hard bijten.

Neen zo een beetje lichtjes bijten is aandacht vragen of is gewoon 'speels' bedoeld. :tongue:

Vandaag met Bavette eindelijk naar de DA kunnen gaan. Ze heeft bloed afgenomen, morgen gaan we de resultaten kennen. Ze heeft ook een echo genomen van zijn buik, zijn huid en oogwit ziet heel en dat wijst op iets aan de lever maar op de echo zag die er wel oké uit. Tis te zeggen, geen tumoren of dergelijke. Het kan iets onderliggend zijn, een infectie, vergiftiging (vrij onwaarschijnlijk) of auto-immuun. Hopelijk geen al te slecht nieuws, iets dat op te lossen valt want ‘t beestje is maar lusteloos zo :(
Update: het is helemaal niet goed :( Er is enorme leverschade en bloedarmoede. Er zijn een aantal zaken uitgesloten door het bloedonderzoek maar eigenlijk zouden er nog zaken in het bloed onderzocht moeten worden. Kattenaids is bv. al uitgesloten maar het is niet duidelijk of het een bacteriële infectie van zijn lever is of dat zijn leger zo beschadigd is door die bloedarmoede. Ze zei dat hij eigenlijk een bloedtransfusie nodig heeft maar dat kan ze zelf niet want ze heeft geen donor. Een bloedtransfusie bij een kat, iemand daar al ervaring mee? Mij lijkt dat té extreem. Hij krijgt nu antibiotica en cortisone waardoor hij zich iets beter lijkt te voelen maar punt blijft dat hij zichzelf aan het vergiftigen is. Als we niks doen, heeft hij misschien nog een week of 2 weken. Met pijn in het hart zijn we aan het overwegen om hem dat te besparen en hem zachtjes te laten inslapen. Ik wil hem nog een paar dagen dicht bij mij en afscheid nemen 😢

Update: het is helemaal niet goed :( Er is enorme leverschade en bloedarmoede. Er zijn een aantal zaken uitgesloten door het bloedonderzoek maar eigenlijk zouden er nog zaken in het bloed onderzocht moeten worden. Kattenaids is bv. al uitgesloten maar het is niet duidelijk of het een bacteriële infectie van zijn lever is of dat zijn leger zo beschadigd is door die bloedarmoede. Ze zei dat hij eigenlijk een bloedtransfusie nodig heeft maar dat kan ze zelf niet want ze heeft geen donor. Een bloedtransfusie bij een kat, iemand daar al ervaring mee? Mij lijkt dat té extreem. Hij krijgt nu antibiotica en cortisone waardoor hij zich iets beter lijkt te voelen maar punt blijft dat hij zichzelf aan het vergiftigen is. Als we niks doen, heeft hij misschien nog een week of 2 weken. Met pijn in het hart zijn we aan het overwegen om hem dat te besparen en hem zachtjes te laten inslapen. Ik wil hem nog een paar dagen dicht bij mij en afscheid nemen 😢
Vreselijk! Heel veel sterkte ermee 😢

Dat is wel typisch kattengedrag. Veel mensen (zonder katten) denken dat als een kat bijt dat dit gemeend is en ze u pijn willen doen.
Maar geloof mij, als een kat echt gemeend bijt, dan bloed je. Een kat kan echt heel hard bijten.

Neen zo een beetje lichtjes bijten is aandacht vragen of is gewoon 'speels' bedoeld. :tongue:

Een van mijn katten haar speels bijten was wat te hard toen ze klein was(ze speelt soms ook nogal brut) en ik ben beginnen doen alsof ze mij echt pijn deed door hoge auw geluidjes te maken zoals andere zoals haar zusjes en broertjes ook zouden doen, en na een keer of drie dit te doen waren haar speelse bijtjes veel voorzichtiger 😍

Oohneee :( Dit is echt verschrikkelijk. Veel sterkte!

Ik heb geen ervaring met bloedtransfusies maar bij de dierenkliniek waar wij naartoe gaan als onze dierenarts niet bereikbaar is of op verlof is, hangen er wel steeds advertenties hierover met een vraag naar donors. Wij hebben zelf al overwogen om een van onze katten als donor op te geven maar aangezien dat wij niet snel ter plaatsen kunnen zijn moest het nodig zijn, konden wij dit niet doen.

Ik weet niet van welke regio jij bent? Anders kan je daar misschien eens raad vragen? De dierenkliniek is gelegen in Antwerpen.

Terug
Bovenaan