Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Mijn kat leeft ook binnen, maar het is hier al zodanig pittig geweest de laatste tijd dat ik al een paar keer op het punt heb gestaan om haar gewoon tóch buiten te laten (hier kan dat omdat mijn vriend op 0 woont en er een tuin is itt mijn eigen appartement, daar kan ze enkel op het balkon), maar de angst dat ze doodgereden wordt weerhoudt mij nog steeds... en zo komen we maar niet tot een oplossing.
Ze is uiteraard jong, tussen de 2 en 4. (Ik wou heel graag haar exacte leeftijd weten, maar als de dierenartsen elkaar tegenspreken, tja...)

De tuin afzetten kan helaas niet omdat hij gemeenschappelijk is. Technisch gezien is het ook al niet mogelijk omdat hij doorloopt in de breedte, dus hier toestemming vragen heeft ook geen zin.

Het is ook nog eens extra lastig omdat de deur naar de tuin een schuifraam is (waaraan je redelijk moet wringen om hem open te krijgen) en we die dus nooit kunnen openzetten en elke keer moeten zien dat ze niet buiten raakt. Vliegenraam beginnen we niet aan want dat bijt/krabt ze toch kapot.

Met een harnasje is ook allesbehalve ideaal, want ze werkt zichzelf ermee in de knoop en trekt eraan. Die wil de hele tuin verkennen en niet enkel ons stukje. In de reismand in de tuin zetten gaat een halfuur en dan begint ze te zagen.

Tegenwoordig is haar nieuwe "hobby" in een gordijn hangen, vaak met een zagerige miauw "mmmm" voorafgaand. Als we NEEN! roepen krijgen we een klagerige miauw terug. Ze wacht even maar doet het uiteindelijk gewoon opnieuw. Het lijkt wel een klein kind.

Er een krabpaal naast zetten heeft geen zin. Ze gebruikt die wel heel graag en ligt er dagelijks op, maar het gordijn wordt er niet minder interessant op.
Negeren gaan we in dit geval niet doen, want dat maakt niet dat het gordijn minder beschadigd wordt natuurlijk.
Uit wanhoop zetten we haar sinds een tijdje elke keer een tijdje op de gang als ze té lastig is. (Met het risico dat ik hier sommige mensen op mijn dak ga krijgen, maar zeggen jullie dan maar wat we nog kunnen doen in de plaats, want wij weten het niet meer!)
Dit kan gemakkelijk 3x per dag en ergens voel ik mij schuldig, maar ik weet het gewoon niet meer.

We spelen al verschillende keren per dag met haar met een hengel en een veer. Ze is daar echt verzot op en nadien is ze dan ook moe en gaat liggen... maar niet lang. Het lijkt wel alsof het nooit genoeg is. Zelfs moe blijft ze niet liggen en is haar staart een "antenne" (zo noem ik dat).
Het enige moment dat ze rustig is tegen de middag tot de avond, dan ligt ze rustig en/of te slapen. (Op dit moment ook.)

En alsof dat niet genoeg is: zelfstandig spelen kan ze niet goed/lijkt ze niet te snappen . Zolang wij het stimuleren kijkt ze er wel naar en zou ze wel spelen, maar laat haar alleen doen en staat niet-begrijpend te kijken.
Die krantensnippers zijn daar een goed voorbeeld van. Die heb ik zelf "gemaakt". Zonder stimulatie speelt ze er bijna niet in (al is het dit laatste dagen nu wel enigszins gebeterd).

Ik ken het advies over een tweede kat en dan vooral een kitten, maar als mijn kat die in theorie volwassen is al zo lastig is, hoe zou dat dan met een kitten erbij zijn?! (Niemand lijkt dit ooit te snappen en ziet enkel het schattige.) Ook is er geen garantie, want we weten niet hoe ze met andere katten is. Het was een vondeling toen ze naar het asiel werd gebracht.

Het is wel zo de buren hier een kat hebben die buiten komt en dat is dan nog een oude kat die nooit ver weggaat (gelukzakken), en Mini heeft die al gezien, maar behalve heel geïnteresseerd en verwonderd kijken doet ze eigenlijk niks.

Ik zie mijn kat heel graag en het is een schatje, maar dit wordt hoe langer hoe onleefbaarder eerlijk gezegd.

In mijn appartement vertoont ze dit gedrag minder, al begon ze daar wel aan de stoelen te krabben. Geen idee of ze dit nu nog zou doen, want ik verblijf de hele zomer bij mijn vriend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn kat leeft ook binnen, maar het is hier al zodanig pittig geweest de laatste tijd dat ik al een paar keer op het punt heb gestaan om haar gewoon tóch buiten te laten (hier kan dat omdat mijn vriend op 0 woont en er een tuin is itt mijn eigen appartement, daar kan ze enkel op het balkon), maar de angst dat ze doodgereden wordt weerhoudt mij nog steeds... en zo komen we maar niet tot een oplossing.
Ze is uiteraard jong, tussen de 2 en 4. (Ik wou heel graag haar exacte leeftijd weten, maar als de dierenartsen elkaar tegenspreken, tja...)

De tuin afzetten kan helaas niet omdat hij gemeenschappelijk is. Technisch gezien is het ook al niet mogelijk omdat hij doorloopt in de breedte, dus hier toestemming vragen heeft ook geen zin.

Het is ook nog eens extra lastig omdat de deur naar de tuin een schuifraam is (waaraan je redelijk moet wringen om hem open te krijgen) en we die dus nooit kunnen openzetten en elke keer moeten zien dat ze niet buiten raakt. Vliegenraam beginnen we niet aan want dat bijt/krabt ze toch kapot.

Met een harnasje is ook allesbehalve ideaal, want ze werkt zichzelf ermee in de knoop en trekt eraan. Die wil de hele tuin verkennen en niet enkel ons stukje. In de reismand in de tuin zetten gaat een halfuur en dan begint ze te zagen.

Tegenwoordig is haar nieuwe "hobby" in een gordijn hangen, vaak met een zagerige miauw "mmmm" voorafgaand. Als we NEEN! roepen krijgen we een klagerige miauw terug. Ze wacht even maar doet het uiteindelijk gewoon opnieuw. Het lijkt wel een klein kind.

Er een krabpaal naast zetten heeft geen zin. Ze gebruikt die wel heel graag en ligt er dagelijks op, maar het gordijn wordt er niet minder interessant op.
Negeren gaan we in dit geval niet doen, want dat maakt niet dat het gordijn minder beschadigd wordt natuurlijk.
Uit wanhoop zetten we haar sinds een tijdje elke keer een tijdje op de gang als ze té lastig is. (Met het risico dat ik hier sommige mensen op mijn dak ga krijgen, maar zeggen jullie dan maar wat we nog kunnen doen in de plaats, want wij weten het niet meer!)
Dit kan gemakkelijk 3x per dag en ergens voel ik mij schuldig, maar ik weet het gewoon niet meer.

We spelen al verschillende keren per dag met haar met een hengel en een veer. Ze is daar echt verzot op en nadien is ze dan ook moe en gaat liggen... maar niet lang. Het lijkt wel alsof het nooit genoeg is. Zelfs moe blijft ze niet liggen en is haar staart een "antenne" (zo noem ik dat).
Het enige moment dat ze rustig is tegen de middag tot de avond, dan ligt ze rustig en/of te slapen. (Op dit moment ook.)

En alsof dat niet genoeg is: zelfstandig spelen kan ze niet goed/lijkt ze niet te snappen . Zolang wij het stimuleren kijkt ze er wel naar en zou ze wel spelen, maar laat haar alleen doen en staat niet-begrijpend te kijken.
Die krantensnippers zijn daar een goed voorbeeld van. Die heb ik zelf "gemaakt". Zonder stimulatie speelt ze er bijna niet in (al is het dit laatste dagen nu wel enigszins gebeterd).

Ik ken het advies over een tweede kat en dan vooral een kitten, maar als mijn kat die in theorie volwassen is al zo lastig is, hoe zou dat dan met een kitten erbij zijn?! (Niemand lijkt dit ooit te snappen en ziet enkel het schattige.) Ook is er geen garantie, want we weten niet hoe ze met andere katten is. Het was een vondeling toen ze naar het asiel werd gebracht.

Het is wel zo de buren hier een kat hebben die buiten komt en dat is dan nog een oude kat die nooit ver weggaat (gelukzakken), en Mini heeft die al gezien, maar behalve heel geïnteresseerd en verwonderd kijken doet ze eigenlijk niks.

Ik zie mijn kat heel graag en het is een schatje, maar dit wordt hoe langer hoe onleefbaarder eerlijk gezegd.

In mijn appartement vertoont ze dit gedrag minder, al begon ze daar wel aan de stoelen te krabben. Geen idee of ze dit nu nog zou doen, want ik verblijf de hele zomer bij mijn vriend.

Sommige dingen die ik lees zijn echt typisch katten gedrag :p

Die van mij bijt/likt soms in 2 van mijn 5 gordijnen. Die zullen het lekkerst smaken zeker? :p

En er bestaan dus wel degelijk cat proof vliegenramen ik heb er zo.
Die zijn van dikker plastiek

En mijn kat speelt ook niet echt alleen tenzij soms met van die bubbelfolie die bij grote pakjes zit
 
Sommige dingen die ik lees zijn echt typisch katten gedrag :p

Die van mij bijt/likt soms in 2 van mijn 5 gordijnen. Die zullen het lekkerst smaken zeker? :p

En er bestaan dus wel degelijk cat proof vliegenramen ik heb er zo.
Die zijn van dikker plastiek

En mijn kat speelt ook niet echt alleen tenzij soms met van die bubbelfolie die bij grote pakjes zit
Binnenkattengedrag zeker. De katten bij mijn ouders vroeger mochten wél buiten en haalden toch zo geen kattenkwaad uit binnen. Al is er jaren later helaas één doodgereden...
Sindsdien durf ik geen katten meer vrij buiten laten. Ook lees ik veel te vaak berichten over vermiste katten.
Het is dus zoeken naar een middenweg... Of enkel overdag buiten laten als het gaat om ongelukken, want die gebeuren meestal 's nachts denk ik? Al is er dan nog geen garantie dat ze tegen de avond terug is natuurlijk.
 
Onze Beli speelt ook wel liefst met ons maar er zijn wel enkele speeltjes waar hij zelf zich mee kan bezig houden.
Van die veertjes (zijn ze zot op)
71bNP5QUiJS._AC_SX466_.jpg

Gewone simpele ping pong balletjes
en ook van die speeltjes gemaakt van echt dierlijk materiaal zoals bv
https://www.bol.com/be/nl/p/tabby-t...h=pO3qka-Pnw9b2qLDFPVM1w.4_12.23.ProductTitle
 
Huub blijft maar gepest worden door die ene vogel :unsure: . Sinds een paar dagen is die vogel hem weer aan het zoeken. Huub probeert die dan te negeren, maar de vogel blijft hem lastigvallen. Hij mekkert er soms op, maar zonder succes. Maar laten we eerlijk zijn, dat mekkeren levert echt 0,0 succes op. Geen enkele prooi trapt daar in he. Soit, soms loopt hij ook weg, maar die vogel blijft hem volgen. Eigenlijk is het wel grappig, maar Huub ergert zich er wel aan.
 
Over welk eten gaat het?

Want hier wil de kat niets van human food.
Wat is zelf dus heel goed nieuws vind.

Vooral bij zijn droogvoer valt dat op. Pak het uit zijn bakje en neem het in uw hand uw gooi het alsof het snoepje is, en hij eet er hele tijd van.
En anders gaat er voor zitten en kijkt mij aan, kijkt brokken aan, kijkt mij aan, brokken, en deze interactie kan lang duren
 
Vooral bij zijn droogvoer valt dat op. Pak het uit zijn bakje en neem het in uw hand uw gooi het alsof het snoepje is, en hij eet er hele tijd van.
En anders gaat er voor zitten en kijkt mij aan, kijkt brokken aan, kijkt mij aan, brokken, en deze interactie kan lang duren

Waarom laat je je kat gewoon niet rustig eten?

Jij wordt toch ook niet graag bekeken als je aan het eten bent?

Mijn kat neemt ook af en toe haar brokken uit haar potje om ze dan van de grond op te eten, niets mis mee.
 
Ik ken het advies over een tweede kat en dan vooral een kitten, maar als mijn kat die in theorie volwassen is al zo lastig is, hoe zou dat dan met een kitten erbij zijn?! (Niemand lijkt dit ooit te snappen en ziet enkel het schattige.)
Die houden elkaar bezig. Zeker omdat je zegt dat Mini nog zo'n actieve en speelse is, kan het best zijn dat die zich rot amuseert met een speels kitten en je helemaal van het gezaag af bent.
 
Die houden elkaar bezig. Zeker omdat je zegt dat Mini nog zo'n actieve en speelse is, kan het best zijn dat die zich rot amuseert met een speels kitten en je helemaal van het gezaag af bent.
Mja, 't is een dilemma. Is het 100% zeker dat alle katten positief reageren op kittens? Want over Mini weten we dat niet zoals ik al zei, en ik heb ook al genoeg gelezen over kattenkwaad bij kittens. Mijn schoonzus heeft trouwens 2 katten (uit hetzelfde nest) en die staan nog gemakkelijk met 2(!) te zagen de hele tijd.
Is een kat op een gegeven moment ook niet té gewend aan enige poes zijn? Volgens een kattenforum worden ze dan "solo-kat".
Pas op, ik schrijf het idee niet helemaal af, maar zou dan nog meer neigen naar een kat die al volwassen (maar misschien ook nog jong) is.
 
Ken je niemand met een 2de kat om eens te zien hoe ze erop reageert?

Ik zou het in ieder geval niet doen :)
 
Ik zou het ook niet doen. Het is geen garantie dat ze daardoor rustiger worden.
Ik heb zo al verhaaltjes gelezen van iemand die ook zijn hyper kat wou kalmeren door een 2de aan te schaffen. Het was gelukt, echter was de 2de kat nu hyper. Een 2de kat kan goed gaan maar je kan als het tegenzit ook dubbel zoveel problemen hebben.
 
Ja zie, en zo blijf ik twijfelen...

Maar hebben jullie dan eerder rustige katten?
 
Ja zie, en zo blijf ik twijfelen...

Maar hebben jullie dan eerder rustige katten?

Niet perse?

Maar je hebt toch een jonge kat waarom moet die perse rustig zijn?

Je moet dat een beetje bekijken als een jong kindje is dat altijd rustig?
Dat wilt ook spelen en heeft aandacht nodig :)
 
Ja zie, en zo blijf ik twijfelen...

Maar hebben jullie dan eerder rustige katten?
Probeer voor jezelf af te wegen of je een 2de kat aankan of niet. Wij weten voor ons zelf dat een 2de kat teveel is. De eventuele nadelen nemen we er dan ook maar bij. Scheelt natuurlijk wel dat mijn vrouw grotendeels thuis is zodat hij nooit lang alleen is.

Onze vorige kat was rustig, ja. Onze huidige kater is nog maar amper 8 maand dus die heeft wel regelmatig aanvallen van hyperactiviteit en dat kan idd zeer lastig zijn soms. We proberen er het beste van te maken met het gedacht dat als hij ouder wordt hij wel rustiger gaat worden.
 
Ja zie, en zo blijf ik twijfelen...

Maar hebben jullie dan eerder rustige katten?

Ik heb vier katten.
Twee van ongeveer zes jaar, en twee die iets meer dan een jaar oud zijn. Allemaal binnenhuis katten.

Van de oudste, is er eentje die zo af en toe een zot momentje heeft en dan door het huis loopt, wat speelt met de jongste twee en soms de andere lastig valt.

Een jaar geleden hebben we twee kittens van 3 maanden in huis gehaald. Eigenlijk wilde we er maar eentje bij maar omdat mijn man stapel verliefd was geworden op een andere, hebben we die ze ook maar bij genomen. Ze waren beide speels, waarvan eentje echt een speelvogel die echt kattenkwaad uithaalt. Echt een klein duiveltje.
Met onze speelse oudere kat ging dit zeer goed. Met ons rustige oudere kat absoluut niet. Het heeft een lange tijd geduurd voor ze de nieuwe verdraagde (heel langzaam stap voor stap aan elkaar geïntroduceerd) en ik denk dat het een half jaar heft geduurd voordat ze de andere echt heeft geaccepteerd.

Wij hebben wel gevraagd als het echt niet klikte tussen de nieuwe katten en de oudere of we ze konden terugbrengen. Dit was geen probleem.

Een tweede kat is vaak een goed idee MAAR het is niet gemakkelijk. Het kan echt maanden duren voor ze overeen komen. Bij sommige duurt het een paar uur, andere een paar dagen of weken.
Het is wel heel belangrijk als je een nieuwe kat neemt, dat je weet hoe je ze aan elkaar moet voorstellen want als de eerste ontmoeting slecht loopt, kan het zijn dat het nooit meer goed komt.
 
Ondertussen is Gaston 16 jaar oud en de laatste maanden merk ik toch goed dat hij minder hoort. Ik probeer hem voorzichtig te benaderen maar toch verschiet hij nog regelmatig als ik dan ineens naast hem sta. Heb een beetje schrik om hem te erg te doen schrikken.
 
Ondertussen is Gaston 16 jaar oud en de laatste maanden merk ik toch goed dat hij minder hoort. Ik probeer hem voorzichtig te benaderen maar toch verschiet hij nog regelmatig als ik dan ineens naast hem sta. Heb een beetje schrik om hem te erg te doen schrikken.
Mijn eerste kat was van ouderdom blind geworden. Echt zielig, het beestje liep eigenlijk constant te janken uit desoriëntatie en ze stopte als je ze streelde of oppakte. Uiteindelijk hebben we ze moeten laten inslapen.
 
Terug
Bovenaan