Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk ook dat we het hier oneens zijn. Ik denk dat jullie onderschatten hoeveel middelen Brugge heeft - nog los van wat ze in de boekhouding opzij zetten voor het stadion. Brugge hoeft die spelers niet te verkopen om te overleven of winst te maken. Een Jashari kan je naar alle waarschijnlijkheid enorm moeilijk houden, maar dat geldt niet voor iedere speler die is vertrokken in het verleden. Was het bv niet nuttiger geweest om Thiago hier te houden, ipv dat budget te gebruiken voor 6mil + loon voor Nilssen oa? Brugge heeft bv niet zo veel minder budget of inkomsten dan pakweg Feynoord, Benfica, of Porto, en veel meer zicht op jaarlijks CL spelen. En toch slagen ze er minder in om die echte sterkhouders lang bij zich te houden. Volgens mij is dat niet van niet kunnen, maar een bewust keuze om te kapitaliseren op spelers wanneer het kan. Dat mag, dat is niet verboden, maar volgens mij is voor club en supporter allicht beter en fijner om het anders aan te pakken.
Als voor Thiago 30+ miljoen geboden wordt, hoeveel loon denk je dan dat hij krijgt? Dat kan je zelfs als Club-zijnde gewoonweg niet betalen.

Onze lonen zijn nu al bijzonder hoog voor de JPL, als je nog hoger gaat dat zou pas slecht bestuur zijn.

Bedankt voor je reactie. Je vat mijn punt echter verkeerd samen: ik zeg nergens dat Club "elk jaar met een straat voorsprong kampioen moet spelen". Wat ik zeg — al meerdere keren — is dat Club, door zijn financiële en structurele voorsprong, eigenlijk de ruimte hééft om een stabiele ploeg op te bouwen, en daar in de praktijk veel minder in slaagt dan mogelijk is.

Dat de JPL een doorstroomcompetitie is, klopt — maar Brugge moet zijn spelers niet verkopen, zoals andere Belgische clubs dat wel moeten om financieel gezond te blijven. Brugge kiest daar zelf voor. En net omdat ze die luxe hebben, is het des te opvallender dat er zo vaak instabiliteit is in kern én trainers.

Brugge formuleert zelf als sportieve ambitie om elk seizoen kampioen te spelen. Uiteraard heb je niet alles in de hand: blessures, vorm, scheidsrechters… dat hoort erbij. Maar als al die randvoorwaarden relatief mee zitten zoals dit seizoen, en je wordt uiteindelijk afgetroefd door een club met 30% van je budget, die bijna evenveel wedstrijden speelt (59 vs 56), dan mag je als bestuur én als supporter toch in vraag stellen of je de juiste sportieve beslissingen hebt genomen? Of je zomer goed zat? Of je als club wel echt hebt geleverd op je potentieel?

Nee, geld garandeert geen titels, maar er is wél een reden waarom iedereen bij pronostieken rekening houdt met budget en kapitaalkracht. Geld verhoogt je kans, want het laat je toe betere spelers, staff en omkadering aan te trekken. Brugge heeft afgelopen zomer evenveel uitgegeven aan inkomende transfers als Union überhaupt in kas heeft — en kan daarbovenop nog talenten uit een steeds sterkere jeugdopleiding inzetten (zoals Nemesis ook terecht opmerkte).

En ondanks dat alles, lukt het dan niet om in de cruciale fase van het seizoen (tegen exact die ploeg) te domineren. Dat mág. Dat is geen ramp. Dat is geen schande. Maar puur vanuit een bedrijfseconomische en sportbestuurlijke logica is het dan toch gewoon logisch dat je intern evalueert wat er beter kon?

Ik blijf het gek vinden dat er zo defensief op gereageerd wordt. Alsof kritisch zijn op je eigen club niet mag. Ik stel geen schande vast, ik stel een gemiste kans vast. En in die zin blijf ik erbij: ik zie bij Club de laatste jaren te weinig duurzame sportieve lijn - ondanks de middelen en ambities. Zeggen dat het “door de Europese campagne” komt, vind ik een té makkelijke verklaring. Union had die ook. En je investeert net 30 miljoen in de zomer om zo een campagne te mitigeren.

Nu goed, het tribale karakter van dit subforum is andermaal bewezen. Als een supporter van een andere ploeg iets durft zeggen over een andere club staan we direct daar om venijnig, op de man te reageren en liefst vol met drogredeneringen. En elkaar maar liken, terwijl ik gewoon maar een mening heb waar Brugge niet belachelijk maak, niet door de mangel haal, niets uitdrukkelijk negatief benoem, maar enkel zaken benoem die mijns inziens beter kunnen. Jammer.

Je beweert dat Brugge zijn topspelers niet "moet" verkopen. Financieel klopt dat misschien, hoewel ze hen zeker niet allemaal gaan kunnen houden of lang aan zich gaan kunnen binden. Maar je vergeet dat de meeste van die spelers, zeker de buitenlanders, zelf België als tussenstation zien. Dat ze zelf de ambitie hebben om in de grote competities te gaan spelen. Dan mag Club nog met miljoenen staan zwaaien, als ze diezelfde miljoenen in pakweg Duitsland, Engeland of Spanje kunnen gaan verdienen bij minstens een subtopper daar die Europees speelt, dan zijn de meesten gewoon weg.

Net daarom dat het zo straf is dat ze Vanaken wel zo lang hebben kunnen binden. Dat is gewoon een hele grote uitzondering.

Zoals ook al gezegd hierboven, er zijn voldoende niet Brugge supporters die ook jouw post en mening weerleggen, dus dat ligt echt niet aan iets "tribaal". Het ligt eerder aan het feit dat jouw argumenten ofwel echt niet kloppen (bv het overzicht "geflopte" transfers) ofwel heel erg gekleurd zijn (enkel de laatste 3 jaar erbij halen).

Als voor Thiago 30+ miljoen geboden wordt, hoeveel loon denk je dan dat hij krijgt? Dat kan je zelfs als Club-zijnde gewoonweg niet betalen.

Onze lonen zijn nu al bijzonder hoog voor de JPL, als je nog hoger gaat dat zou pas slecht bestuur zijn.
Anderzijds: kwalificatie voor de Champions League brengt op zich al minimaal €18 miljoen op. Reken daar tv-gelden, wedstrijdinkomsten en commerciële meerwaarde bij, en je zit al snel richting €1 miljoen per thuiswedstrijd extra. Dan lijkt het niet onredelijk om in bepaalde gevallen een investering te doen en te hopen dat je het sportieve én financiële rendement haalt — zeker als je bij een eventueel vertrek van die speler alsnog op een transfersom kunt rekenen.
Daarbij, als je de bronnen mag geloven verdient Mignolet een slordige 3miljoen per jaar - top 3 in de competitie qua loon. Zeker een puntenpakker, maar is dat de investering per se waard? Toen hij gehaald werd had Brugge echt een keepersprobleem en begreep ik dat ze op dat moment de investering wilde doen. Maar waarom dan niet dezelfde redenering toepassen bij Thiago? Nu geef je 3M per jaar aan een doelman die niets meer zal opleveren qua transferinkomst.

Maar je vergeet dat de meeste van die spelers, zeker de buitenlanders, zelf België als tussenstation zien. Dat ze zelf de ambitie hebben om in de grote competities te gaan spelen. Dan mag Club nog met miljoenen staan zwaaien, als ze diezelfde miljoenen in pakweg Duitsland, Engeland of Spanje kunnen gaan verdienen bij minstens een subtopper daar die Europees speelt, dan zijn de meesten gewoon weg.
Terechte nuance, maar toch vraag ik me soms af of het bestuur altijd maximaal inzet op het behouden van zo’n speler. Ik bedoel dat niet als verwijt, maar ik stel me gewoon de vraag of de focus soms niet te snel verschuift naar het incasseren van de transfersom. Thiago hoeft geen gamechanger te zijn, maar je ziet gelijkaardige situaties bij andere clubs waarbij spelers wél nog een jaar blijven - zelfs in kleinere of minder aantrekkelijke competities - om er bijvoorbeeld nog een CL-campagne aan toe te voegen en daarna de stap te zetten.

En zeker in het geval van een spits vind ik dat relevant - voor iedere club. Brugge bv heeft de voorbije jaren, ondanks het grote budget en ruime scoutingnetwerk, opvallend vaak geworsteld met die positie. Tegelijk zie je andere clubs wel slagen in het aantrekken van relatief onbekende/vergeten spitsen die hier snel renderen: denk aan Boniface, Cuypers, Denkey, Dolberg, Tolu, zelfs Janssen. Veel van die profielen passeerden niet via Brugge. Dat is toch opvallend, zeker als je weet dat die positie bij Club al jaren een knelpunt blijft.

Mignolet kwam op het einde van zijn carriere en Thiago aan het begin. Plus zie je toch ook veel vaker dat bepaalde spelers het jaar na een 'boerenjaar' :fingerguns: niet altijd datzelfde niveau halen en de prijs dan ook terug zakt. Ook dat zijn afwegingen die een bestuur moet maken.

Anderzijds: kwalificatie voor de Champions League brengt op zich al minimaal €18 miljoen op. Reken daar tv-gelden, wedstrijdinkomsten en commerciële meerwaarde bij, en je zit al snel richting €1 miljoen per thuiswedstrijd extra. Dan lijkt het niet onredelijk om in bepaalde gevallen een investering te doen en te hopen dat je het sportieve én financiële rendement haalt — zeker als je bij een eventueel vertrek van die speler alsnog op een transfersom kunt rekenen.
Daarbij, als je de bronnen mag geloven verdient Mignolet een slordige 3miljoen per jaar - top 3 in de competitie qua loon. Zeker een puntenpakker, maar is dat de investering per se waard? Toen hij gehaald werd had Brugge echt een keepersprobleem en begreep ik dat ze op dat moment de investering wilde doen. Maar waarom dan niet dezelfde redenering toepassen bij Thiago? Nu geef je 3M per jaar aan een doelman die niets meer zal opleveren qua transferinkomst.

Terechte nuance, maar toch vraag ik me soms af of het bestuur altijd maximaal inzet op het behouden van zo’n speler. Ik bedoel dat niet als verwijt, maar ik stel me gewoon de vraag of de focus soms niet te snel verschuift naar het incasseren van de transfersom. Thiago hoeft geen gamechanger te zijn, maar je ziet gelijkaardige situaties bij andere clubs waarbij spelers wél nog een jaar blijven - zelfs in kleinere of minder aantrekkelijke competities - om er bijvoorbeeld nog een CL-campagne aan toe te voegen en daarna de stap te zetten.

En zeker in het geval van een spits vind ik dat relevant - voor iedere club. Brugge bv heeft de voorbije jaren, ondanks het grote budget en ruime scoutingnetwerk, opvallend vaak geworsteld met die positie. Tegelijk zie je andere clubs wel slagen in het aantrekken van relatief onbekende/vergeten spitsen die hier snel renderen: denk aan Boniface, Cuypers, Denkey, Dolberg, Tolu, zelfs Janssen. Veel van die profielen passeerden niet via Brugge. Dat is toch opvallend, zeker als je weet dat die positie bij Club al jaren een knelpunt blijft.
Ik snap je bedenkingen niet goed.

Je geeft zelf aan dat Brugge een keepersprobleem had en dat Mignolet een puntenpakker is. Ja jaren puntenverlies met kemels genre Jorgacevic en nobele onbekenden was Mignolet toch een prima beslissing? Die transfer was de basis voor de volgende stap. Zekerheid in doel, verdediging die veel minder nerveus speelde. Natuurlijk rendeert dat. Dat is samen met Toby dé prestigetransfer bij uitstek die geslaagd is geweest van de laatste jaren.

Thiago had duidelijk ook beperkingen en het was even lightning in a bottle. Als je daar 37M voor krijgt en je scouts denken een vervanger te hebben, prima. No brainer. Voor hetzelfde geld scheurt hij zijn kruisband straks terwijl je nu een absoluut recordbedrag kan vragen voor bonkige spits nummer 56068079 vanuit PL perspectief.

Terwijl een goede spits aantrekken een van de moeilijkste dingen is. Je haalt daar enkele spelers aan alsof het stuk voor stuk toppers zijn elk seizoen. Elke paar seizoenen is er één ploeg die een topper heeft weten te vinden. Zo zijn er al een paar gepasseerd hier genre Osimhen etc. Maar voor al die spelers die je aanhaalt zijn er meer dan dubbel zoveel terugkerende spelers die gewoon blijven stinken of amper komen bovendrijven nog. Nilsson is matig, maar is die veel slechter dan Janssen? In de reguliere competitie heeft die 1 goal meer gemaakt dan Nilsson maar had er 7 wedstrijden extra voor nodig. Boniface heeft er in zijn ene seizoen even veel gemaakt als Nilsson dit seizoen, maar ook met 12 potten extra (al is die wel een pak beter natuurlijk). Maar het is niet dat Union R9 had rondlopen. Denkey is ook een speler die 3 seizoenen moest opbouwen alvorens veel goals binnen te trappen als enige focale punt in de aanval. Tolu werd de vorige twee seizoenen nog verguisd omdat die met klompen leek te spelen.

Dolberg schiet voor de eerste keer sinds zijn eerste seizoen bij Ajax weer eens boven de 0.5 goals per pot. Al zijn Dolberg, Denkey en Cuypers welk stuk voor stuk transfers die Club voor ogen had moeten hebben alvorens Nilsson te halen al kan ik het hen niet helemaal kwalijk nemen aangezien ze een grote spits wilden halen. En nilsson is dan net als Cuypers en Denkey een speler die boven de 0.5 goals per pot was gedoken maar tegelijk goedkoop bleef. Rationeel geen afschuwelijke keuze. Club had voor die andere twee waarschijnlijk +20M moeten neerleggen. Van al dat soort spelers is Undav de grootste gemiste kans van de afgelopen jaren waarschijnlijk, maar eens de PL aanbelt besta je als Club zijnde niet meer natuurlijk.

Ik denk ook dat we het hier oneens zijn. Ik denk dat jullie onderschatten hoeveel middelen Brugge heeft - nog los van wat ze in de boekhouding opzij zetten voor het stadion. Brugge hoeft die spelers niet te verkopen om te overleven of winst te maken. Een Jashari kan je naar alle waarschijnlijkheid enorm moeilijk houden, maar dat geldt niet voor iedere speler die is vertrokken in het verleden. Was het bv niet nuttiger geweest om Thiago hier te houden, ipv dat budget te gebruiken voor 6mil + loon voor Nilssen oa? Brugge heeft bv niet zo veel minder budget of inkomsten dan pakweg Feynoord, Benfica, of Porto, en veel meer zicht op jaarlijks CL spelen. En toch slagen ze er minder in om die echte sterkhouders lang bij zich te houden. Volgens mij is dat niet van niet kunnen, maar een bewust keuze om te kapitaliseren op spelers wanneer het kan. Dat mag, dat is niet verboden, maar volgens mij is voor club en supporter allicht beter en fijner om het anders aan te pakken.
Ik denk dat jij vooral onderschat wat een aanbod van een top-3 competitie doet met een (jonge) talentvolle speler. Club had, puur financieel bekeken, Thiago (of een ander goudhaantje) kunnen houden maar als de PL komt aankloppen maken ze die gast zijn kop zot en wilt die weg. Dan heb je de keuze tussen het ijzer smeden als het heet is en hem voor (te) veel geld verkopen of hem overtuigen om te blijven en de gok te wagen dat hij volgend seizoen even goed is, niet geblesseerd geraakt en met zijn kop überhaupt nog bij Brugge zit, en niet in Engeland of Spanje. Dat laatste is afgelopen seizoen, correct me if I'm wrong, gebeurd met oa De Cuyper.

Ik gok dat ze dat dit tussenseizoen gaan proberen bij Jashari maar of dat gaat lukken heb ik mijn twijfels bij. En laat ons een kat een kat noemen, als een kapitaalkrachtige ploeg zich geroepen voelt om het transferrecord in België te verbreken met 15-20M dan haal je een grote strik en bindt je die rond die jongen. Club moét hem niet verkopen maar tis nu niet dat ze op zoveel geld zitten dat ze een hallucinant bod kunnen of willen afslaan.

Dus behalve dan het feit dat ze er vaak meer geld voor krijgen dan hun concurrenten zit Club met net hetzelfde probleem. Enkel de semantiek van moeten verschilt misschien. Maar op het einde vd rit heb je in België telkens max een 2 jaar geniet van een speler die beter is dan de rest van de competitie. Met als enige uitzondering dan Vanaken en eventueel een paar ex-RD die al iets sneller terugkeren dan nodig.

Dat neemt uiteraard niet weg dat het Club zijn jaarlijkse ambitie moet zijn om kampioen te spelen. Er zal ook elk jaar wel een evaluatie gebeuren om te kijken wat beter kon. Al denk ik dat het dit seizoen toch vooral aan een paar details lag in de competitie en zal de rest vh rapport (beker en Europees) mooi groen kleuren.

Je geeft zelf aan dat Brugge een keepersprobleem had en dat Mignolet een puntenpakker is. Ja jaren puntenverlies met kemels genre Jorgacevic en nobele onbekenden was Mignolet toch een prima beslissing? Die transfer was de basis voor de volgende stap. Zekerheid in doel, verdediging die veel minder nerveus speelde. Natuurlijk rendeert dat. Dat is samen met Toby dé prestigetransfer bij uitstek die geslaagd is geweest van de laatste jaren.
Zeker goede beslissing. Je geeft zelf aan dat Brugge in het verleden een keepersprobleem had en dat Mignolet in die zin een absolute meerwaarde is geweest. En daar ben ik het volledig mee eens. Jarenlang had Club in doel profielen als Jorgacevic of onbekende tussenoplossingen, dus een ervaren, betrouwbare doelman als Mignolet halen was toen gewoon een uitstekende beslissing.

Alleen: die beslissing dateert van 2019. In 2022 werd zijn contract verlengd tot 2026 aan een geschat jaarloon van ca. €3 miljoen. Dan spreek je over een totale uitgave van ruim boven de €10 miljoen - voor een doelman in de herfst van zijn carrière, waarvan je op financieel vlak geen return meer verwacht. Dat vind ik *persoonlijk* moeilijk te rijmen met rationeel beleid, ook al blijft hij kwalitatief zeer sterk.

Zou je met een keeper als Jackers zoveel punten minder hebben gepakt in de voorbije twee seizoenen? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het verschil kleiner is dan het loonverschil doet vermoeden.

Thiago had duidelijk ook beperkingen en het was even lightning in a bottle. Als je daar 37M voor krijgt en je scouts denken een vervanger te hebben, prima. No brainer. Voor hetzelfde geld scheurt hij zijn kruisband straks terwijl je nu een absoluut recordbedrag kan vragen voor bonkige spits nummer 56068079 vanuit PL perspectief.

Het klopt dat hij beperkingen had, en het is ook zo dat Engelse clubs snel geneigd zijn om te betalen voor het profiel 'bonkige, jonge spits met potentieel'. Maar beperkingen zijn nu eenmaal eigen aan zowat elke spits in de JPL — ook aan pakweg Onuachu, Tolu of Denkey. Dat betekent toch niet dat je meteen moet verkopen zodra er een groot bod ligt?

Kijk naar Genk: Tolu is vorig seizoen intern bijna afgeschreven, werd zelfs publiek in twijfel getrokken door de staf. Maar ze bleven erin investeren - tactisch, fysiek en mentaal. En dat is gaan renderen. Zou dat bij Thiago niet ook mogelijk geweest zijn? Hij werkte zich kapot, bracht gewicht in de zestien, en had ondanks zijn onvolmaaktheden wel degelijk impact.

Zoals je zelf zegt: een goede spits vinden is ongelooflijk moeilijk. Je kan flankspelers, backs of zelfs centrale middenvelders makkelijker vervangen, maar een spits die echt rendeert binnen je systeem — die hou je idealiter zo lang mogelijk aan boord. Dat bedoel ik met duurzaam sportief beleid: durven bouwen op wat werkt, niet enkel herinvesteren omdat het boekhoudkundig mooi is.

Als je kijkt naar Brugge’s spitsen van de laatste jaren, is het toch opvallend hoe vaak men op zoek moest naar een nieuwe oplossing. Niet omdat ze allemaal slecht waren, maar omdat echte consistentie zelden gevonden werd. Volgens mij is Thiago zowat de enige van de laatste 5 à 8 jaar die in de top 5 topschutters is geëindigd. Dat zegt misschien niet alles, maar wél iets.

En dan hoor je regelmatig: "Als we toen maar een échte spits hadden gehad..."- precies dat patroon maakt het vreemd dat men niet geprobeerd heeft om Thiago nog een jaar te houden voor een CL-campagne. Zeker als je ziet dat het alternatief opnieuw scouten en integreren wordt, met bijbehorend risico.

BTW het argument "stel dat hij zijn kruisbanden scheurt" vind ik eerlijk gezegd niet valabel. Met die redenering zou je letterlijk geen enkele speler mogen houden zodra er een bod komt. Elke topsporter draagt risico - het is net aan het beleid om in te schatten of je rendement hoger is met nog een jaar sportieve meerwaarde dan met directe cash.

Ik denk dat jij vooral onderschat wat een aanbod van een top-3 competitie doet met een (jonge) talentvolle speler. Club had, puur financieel bekeken, Thiago (of een ander goudhaantje) kunnen houden maar als de PL komt aankloppen maken ze die gast zijn kop zot en wilt die weg. Dan heb je de keuze tussen het ijzer smeden als het heet is en hem voor (te) veel geld verkopen of hem overtuigen om te blijven en de gok te wagen dat hij volgend seizoen even goed is, niet geblesseerd geraakt en met zijn kop überhaupt nog bij Brugge zit, en niet in Engeland of Spanje. Dat laatste is afgelopen seizoen, correct me if I'm wrong, gebeurd met oa De Cuyper.
Ik denk dat ik dat als Genksupporter vrij goed weet. Het hoeft niet eens een T3 competitie te zijn om te midden van een titelstrijd te vertrekken. Miljaarde toch.

Maar ook actueel, als ik zie hoe ze zijn omgegaan in het (recente) verleden met Vandevoort, El Khannous, Berge, Bailey, Penders,... Denk ik wel dat ze tonen dat het kan. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het voor iedereen altijd netto een positief verhaal is geweest in mijn ogen, maar het bewijst wel dat het kan.

Zeker goede beslissing. Je geeft zelf aan dat Brugge in het verleden een keepersprobleem had en dat Mignolet in die zin een absolute meerwaarde is geweest. En daar ben ik het volledig mee eens. Jarenlang had Club in doel profielen als Jorgacevic of onbekende tussenoplossingen, dus een ervaren, betrouwbare doelman als Mignolet halen was toen gewoon een uitstekende beslissing.

Alleen: die beslissing dateert van 2019. In 2022 werd zijn contract verlengd tot 2026 aan een geschat jaarloon van ca. €3 miljoen. Dan spreek je over een totale uitgave van ruim boven de €10 miljoen - voor een doelman in de herfst van zijn carrière, waarvan je op financieel vlak geen return meer verwacht. Dat vind ik *persoonlijk* moeilijk te rijmen met rationeel beleid, ook al blijft hij kwalitatief zeer sterk.

Zou je met een keeper als Jackers zoveel punten minder hebben gepakt in de voorbije twee seizoenen? Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het verschil kleiner is dan het loonverschil doet vermoeden.

Het klopt dat hij beperkingen had, en het is ook zo dat Engelse clubs snel geneigd zijn om te betalen voor het profiel 'bonkige, jonge spits met potentieel'. Maar beperkingen zijn nu eenmaal eigen aan zowat elke spits in de JPL — ook aan pakweg Onuachu, Tolu of Denkey. Dat betekent toch niet dat je meteen moet verkopen zodra er een groot bod ligt?

Kijk naar Genk: Tolu is vorig seizoen intern bijna afgeschreven, werd zelfs publiek in twijfel getrokken door de staf. Maar ze bleven erin investeren - tactisch, fysiek en mentaal. En dat is gaan renderen. Zou dat bij Thiago niet ook mogelijk geweest zijn? Hij werkte zich kapot, bracht gewicht in de zestien, en had ondanks zijn onvolmaaktheden wel degelijk impact.

Zoals je zelf zegt: een goede spits vinden is ongelooflijk moeilijk. Je kan flankspelers, backs of zelfs centrale middenvelders makkelijker vervangen, maar een spits die echt rendeert binnen je systeem — die hou je idealiter zo lang mogelijk aan boord. Dat bedoel ik met duurzaam sportief beleid: durven bouwen op wat werkt, niet enkel herinvesteren omdat het boekhoudkundig mooi is.

Als je kijkt naar Brugge’s spitsen van de laatste jaren, is het toch opvallend hoe vaak men op zoek moest naar een nieuwe oplossing. Niet omdat ze allemaal slecht waren, maar omdat echte consistentie zelden gevonden werd. Volgens mij is Thiago zowat de enige van de laatste 5 à 8 jaar die in de top 5 topschutters is geëindigd. Dat zegt misschien niet alles, maar wél iets.

En dan hoor je regelmatig: "Als we toen maar een échte spits hadden gehad..."- precies dat patroon maakt het vreemd dat men niet geprobeerd heeft om Thiago nog een jaar te houden voor een CL-campagne. Zeker als je ziet dat het alternatief opnieuw scouten en integreren wordt, met bijbehorend risico.

BTW het argument "stel dat hij zijn kruisbanden scheurt" vind ik eerlijk gezegd niet valabel. Met die redenering zou je letterlijk geen enkele speler mogen houden zodra er een bod komt. Elke topsporter draagt risico - het is net aan het beleid om in te schatten of je rendement hoger is met nog een jaar sportieve meerwaarde dan met directe cash.
Het is heel simpel : Als men met een recordbedrag komt voor een spits die zelfs na een beter seizoen niet veel meer gaat opbrengen moet je hem verkopen. Voor een bod zoals dat van op Thiago is het zeker een valabel argument om te denken over een blessure situatie. Zeker als hij zelf wilt vertrekken. 37M voor Thiago is zoals de 100M voor CR7. Dat viel niet te weigeren op dat moment.

Wesley is ook zo verkocht voor 25M of iets dergelijks. Die leek ook net verder te gaan openbloeien. Top beslissing geweest. Zoals al velen het hebben aangehaald : 6 titels op 10 jaar tijd en als enige club een zeer mooie bankrekening. Het is gewoon met voorsprong de best gerunde club op basis van élke parameter. Enkele flaters doen daar niets van af. Club zat veel dieper dan Anderlecht voor deze periode is aangebroken. Het verschil is net heel duidelijk aan het nieuwe management te wijten...
In het slechtste geval koop je gewoon een tried and true speler uit dezelfde reeks.

Ik denk dat ik dat als Genksupporter vrij goed weet. Het hoeft niet eens een T3 competitie te zijn om te midden van een titelstrijd te vertrekken. Miljaarde toch.
Ik wou dit zelfs niet vermelden om niet op de man te spelen ;)

Maar ook actueel, als ik zie hoe ze zijn omgegaan in het (recente) verleden met Vandevoort, El Khannous, Berge, Bailey, Penders,... Denk ik wel dat ze tonen dat het kan. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het voor iedereen altijd netto een positief verhaal is geweest in mijn ogen, maar het bewijst wel dat het kan.
Die zijn toch ook allemaal geen 5 jaar gebleven?
Met alle respect maar de enigen bij jullie die lang blijven zijn die spelers die in een T3 competitie niet van de bank komen he. Gasten die daar wekelijks aan de bak komen kàn je niet houden in de JPL. En dat heeft zelfs hoegenaamd niks met het financiële te maken.

Het feit dat Vanaken na al die jaren nog steeds bij Club zit is quasi een mirakel en is ook enkel van toepassing op Hans en hoe die het allemaal bekijkt. 99 op de 100 spelers in zijn situatie zitten nu al jaren in de PL of een andere grote competitie bij een middenmoter het mooie weer te maken hoor. Voor niet veel meer dan hetzelfde loon als Vanaken nu bij Club opraapt trouwens.

Zou Maarten Martens geen ideale trainer zijn voor Anderlecht? Deed het toch uitstekend met AZ?
Is pas een halfjaar hoofdcoach he. Is ook een serieus risico. En de vraag is ook of hij daar zin in heeft. AZ is wel een beetje zijn ploeg en die hebben wel een behoorlijk goed beleid en een sterke jeugd.

Ik vrees echt dat ze gewoon gaan verderdoen met Hasi, zie ook het interview met Coosemans die oproept voor stabiliteit i.v.m. het trainerskorps.

https://www.hln.be/belgisch-voetbal/play4-stopt-met-sports-late-night~a851f36f/

Geen extra time meer, ook geen samenvattingen meer. Het ziet er toch allemaal niet zo denderend meer uit voor de voetbalrechten. Ook Proximus en Telenet hebben nog geen akkoord gevonden voor volgend seizoen. Dus het kan wel eens zijn dat het enkel via DAZN zelf is. Als je dan ziet dat de titelmatch amper net over de 100.000 kijkers heeft zondag. Dat is toch niet bijster veel voor de apotheose.

Op dit ogenblik heeft DAZN nog geen enkele overeenkomst met een tv-zender kunnen afsluiten. Het is ook afwachten of het live voetbal straks te zien is op de kanalen van Proximus, Telenet, Orange, Voo of TV Vlaanderen. Als VRT noch VTM de rechten van Play overneemt, bestaat de kans dat een traditionele tv-kijker alleen nog beelden van de Jupiler Pro League kan bekijken tijdens de nieuwsuitzendingen.

Geen extra time meer, ook geen samenvattingen meer. Het ziet er toch allemaal niet zo denderend meer uit voor de voetbalrechten. Ook Proximus en Telenet hebben nog geen akkoord gevonden voor volgend seizoen. Dus het kan wel eens zijn dat het enkel via DAZN zelf is. Als je dan ziet dat de titelmatch amper net over de 100.000 kijkers heeft zondag. Dat is toch niet bijster veel voor de apotheose.

Mensen zijn voetbalmoe, en de prijzen beginnen toch ook tegen te steken.

Op dit ogenblik heeft DAZN nog geen enkele overeenkomst met een tv-zender kunnen afsluiten. Het is ook afwachten of het live voetbal straks te zien is op de kanalen van Proximus, Telenet, Orange, Voo of TV Vlaanderen. Als VRT noch VTM de rechten van Play overneemt, bestaat de kans dat een traditionele tv-kijker alleen nog beelden van de Jupiler Pro League kan bekijken tijdens de nieuwsuitzendingen.
Extra Time trok al lang op geen kloten meer maar Sports Late Night was altijd top.

Ik ga ook wel eens goed evalueren of ik Play Sports aan ga houden.

Die zijn toch ook allemaal geen 5 jaar gebleven?
Met alle respect maar de enigen bij jullie die lang blijven zijn die spelers die in een T3 competitie niet van de bank komen he. Gasten die daar wekelijks aan de bak komen kàn je niet houden in de JPL. En dat heeft zelfs hoegenaamd niks met het financiële te maken.

Het feit dat Vanaken na al die jaren nog steeds bij Club zit is quasi een mirakel en is ook enkel van toepassing op Hans en hoe die het allemaal bekijkt. 99 op de 100 spelers in zijn situatie zitten nu al jaren in de PL of een andere grote competitie bij een middenmoter het mooie weer te maken hoor. Voor niet veel meer dan hetzelfde loon als Vanaken nu bij Club opraapt trouwens.
Ik snap je punt, en ik zeg ook niet dat Genk zijn goudhaantjes 5 jaar vasthoudt?? Genk heeft die middelen helemaal niet. Genk moet jaar na jaar spelers verkopen om de rekening te doen kloppen.

Maar wat ik wil benadrukken: het gaat erom hóé je ermee omgaat. Bij Genk proberen ze dan afspraken te maken om ze toch maar een jaar, of twee jaar langer te kunnen houden. Nog een beetje te kunnen profiteren van het talent. I wish dat het voor 5y was! Maar opnieuw: ik wil zeker niet beweren dat dat voor iedere speler altijd een netto positief verhaal is geweest voor alle partijen, maar het bewijst wel dat het kan.

En ja, Vanaken is een unicum, dat geef ik je helemaal mee. Maar net omdat hij zo'n uitzondering is, zegt dat weinig over wat er structureel wél kan werken in andere gevallen.

Zoals al velen het hebben aangehaald : 6 titels op 10 jaar tijd en als enige club een zeer mooie bankrekening. Het is gewoon met voorsprong de best gerunde club op basis van élke parameter.
En dat ontkent hier ook niemand. Wat ik hier tot in den treure al herhaald heb: ik beweer ook niet dat ze slecht gerund worden. Ik beweer ook niet dat er een club structureel op alle parameters beter gerund wordt. Wél vind ik dat ze echt wel verder hadden kunnen staan en beter zouden kunnen doen op bepaalde vlakken. Oa op het sportieve vlak naar mijn mening. Te veel flaters om zo maar te kunnen zeggen dat ze "erg goed" geleid worden. Goed zeker, maar zeker niet fenomenaal. Misschien naar Belgische normen, maar daar ligt de lat sowieso al niet te hoog. Meer beweer ik niet.

Dat transferbeleid van Club kan je toch echt niet goed noemen, dat is een 50/50 at best.

Ik vind dat onze PJ daar heel braaf in is geweest.

Dit seizoen heb je met Tzolis en Jashari twee hele goeie transfers gedaan, terwijl je (op het eerste zicht) geld hebt weggegooid aan Nilsson en Romero. Siquet en Jackers waren goedkoop en gehaald voor in de breedte. Je moet hopen dat Nilsson volgend seizoen ontbolstert, maar letterlijk elke Club supporter op dit forum vraagt om deze zomer als grootste prioriteit de verkoop van Nilsson, dus ik ga ervan uit dat niemand me tegenspreekt als we die nu ook reeds als een fail bestempelen.
Vorig seizoen heb je met Thiago een goeie transfer gedaan, maar dan wel veel geld kwijt aan Vetlesen en Skoras. Zinckernagel werd vrij goedkoop gehaald en qua stats viel die nog wel mee, dus hoewel die in zijn totaliteit teleurstelde, heb je er weinig geld aan verloren.
2 en 3 seizoenen geleden was eigenlijk helemaal een ramp. Yaremchuk, Nielsen, Jutgla, Boyata, Larin, Sowah, Buchanan, Hendry, Maouassa, Otasowie, Sobol, Odoi. Hallo zeg, hoeveel geld kan je in de vuilbak gooien. Dat is 50 miljoen euro exclusief salarissen.

Ze hebben wel heel goed gepresteerd wat jeugdwerking betreft, daar hebben ze de laatste jaren echt wel de vruchten van kunnen plukken. En de voltreffers qua transfers waren ook wel echte voltreffers die, financieel gezien, de verloren transfers ruim compenseerden.

Maar puur qua transferbeleid vind ik het bij Club toch niet zo denderend en denk ik dat er toch eens een doorlichting mag komen van de scouting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan