Maar praten over "dat zijn allemaal echt maar matige spelers" vind ik wel wat kort door de bocht.
Ik begrijp de allergie niet aan het woord
matig. Dat duidt aan dat het geen goede spelers zijn, maar ook geen slechte spelers. Exact het kwaliteitsniveau dat je mag verwachten bij een middenmoot ploeg, en waar staat STVV? Jullie doen hier alsof ik die topsporters hier zit te beledigen.
Dat ze op lijstjes staan van andere ploegen maakt ze niet plots tot goede speler hé. De Norre, El Oahdi,... Ook matige spelers, maar die spelen of speelden even goed bij een topploeg. Matige spelers hebben hun nut want we zitten in een Belgische context dus je kan moeilijk 11 goede spelers in je elftal hebben staan.
Mechelen en Spilleers zijn toch ook niet goed omdat ze bij Club Brugge spelen? Het zijn spelers van Club Brugge, ja, maar het zijn matige verdedigers.
Gelijk zo een Steuckers, die gebruikt enkel en alleen zijn linkervoet, ik heb die van een heel seizoen nog niet zijn rechtervoet zien gebruiken. Om van de slechte keuzes in zijn passing nog maar te zwijgen. Dus 't is al zeker geen Modric, veel beperkingen in balbehandeling laat staan vista. Dat die uiteindelijk bij Mechelen of Gent belandt zal me niet verbazen, die loopt immers wel veel en snel, en een goede linker kunnen ze overal wel gebruiken. Dat maakt hem uiteindelijk niet tot een goede speler hé. En Smets is oké, maar geen Watanabe, maar kan mogelijks nog groeien natuurlijk.
Soit. Ook gewoon die tweet, ze omcirkelen dan ook net de spelers die er net niet voor zorgen dat STVV staat waar ze staan. STVV heeft ook dit jaar gewoon een paar uitstekende Japanners en een Koita die enorm efficient is voor zijn doen. Zonder die spelers zouden ze gewoon onderaan bengelen en zouden Smets/Delore/Steuckers hooguit op de lijstjes van Westerlo/Charleroi/Eupen staan. Waar overigens niks mis mee is, maar dat is gewoon de realiteit.
Kijk, we kunnen discussiëren over het verschil in de moeilijkheidsgraad van jongeren brengen bij topclubs vs middenmoters en waardoor ge dit niet op hetzelfde schap kunt zetten als Brugge, Anderlecht, Antwerp of Genk die met pakweg 4 jongens uit de eigen opleiding starten.
Het is veel moeilijker voor middenmotoren om eigen jeugd in te passen in je elftal dan bij topclubs imo. Die laatste kunnen 6jaar met geld smijten naar iedere steen die een beetje blinkt in de hoop dat er één of twee goede spelers uitkomen die ze dan kunnen inpassen. De anderen moeten ze dan maar zien te lozen ergens waar ze nog een beetje van het geld recupereren.
De andere clubs moeten het maar aanvaarden dat hun goede spelers worden weggeplukt met geld en (valse) beloftes en hopen dat er nog iets of wat deftig materiaal over blijft, maar dat is zelden op echt dragende posities. Jeugdopleidingen van de kleinere clubs hebben het echt veel zwaarder want die kunnen amper tot niet langetermijn werken. Als ik dan Anderlecht/Genk zie janken over spelers die worden weggeplukt door de PL ploegen moet ik altijd goed lachen. De splinter en de balk.