Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is wel degelijk een verschil tussen een rode kaart, een penalty en een effectief onterecht afgekeurd doelpunt. In de 1ste gevallen heeft het indirect een invloed op de uitslag (met 10 vallen < een penalty < doelpunt), in het geval van Club heeft het een directe invloed. In een ideale wereld is er van geen enkele fase sprake maar daar leven we niet in. Dus ja voor mij zijn die van Club zwaarder gekloot dan de andere ploegen (waarvan sprake in het voorbeeld hierboven).
Ik ben deels akkoord.
Een rode kaart en een penaltie hebben ALTIJD invloed op het eindresultaat.
Als ploeg y 2 rode kaarten in 2 verschillende wedstrijden niet krijgt heeft dat invloed op de wedstrijd zelf + de wedstrijden in de toekomst.
Omdat die speler mss zelf geschorst zou moeten worden.
Dan kan je weer afkomen met de interpretatie, maar rood is rood.

Club is zeker en vast serieus benadeeld maar dat ze zwaarder gekloot zijn ga ik niet in mee.
Als je x-aantal wedstrijden goedkope penalties krijgt en geen rode kaarten heeft dit ook invloed (geld voor alle ploegen trouwens).

Waar we het wel over eens zijn, is dat het zo niet verder kan.
Maar ik en anderen werden door Club supporters hier uitgelachen en uitgemaakt als calimero.
Nu voelen de Club supporters eens wat enkele ploegen maandelijks meemaken sinds de invoering van de VAR.
Afschaffen die handel zolang er geen capabele mensen achter de schermen kunnen zitten.

Zoals Buchanan vorig seizoen tegen Gent met die elleboog is geen VAR fout dan? voor mij is dat een duidelijke fout. Dus het kan ook zonder buitenspel of bal over de lijn
Voor jou is dat een duidelijke fout idd (ik vond dat ook rood voor alle duidelijkheid)
Maar is dat een meetbare VAR fout? Dat vind ik niet. Je kan dat een interpretatie of inschattingsfout vinden, maar die gaan er zowel met als zonder VAR altijd zijn.

Dus daar maak ik me persoonlijk minder druk over , of probeer ik toch :tongue:

Ik ben deels akkoord.
Een rode kaart en een penaltie hebben ALTIJD invloed op het eindresultaat.
Als ploeg y 2 rode kaarten in 2 verschillende wedstrijden niet krijgt heeft dat invloed op de wedstrijd zelf + de wedstrijden in de toekomst.
Omdat die speler mss zelf geschorst zou moeten worden.
Dan kan je weer afkomen met de interpretatie, maar rood is rood.

Club is zeker en vast serieus benadeeld maar dat ze zwaarder gekloot zijn ga ik niet in mee.
Als je x-aantal wedstrijden goedkope penalties krijgt en geen rode kaarten heeft dit ook invloed (geld voor alle ploegen trouwens).

Waar we het wel over eens zijn, is dat het zo niet verder kan.
Maar ik en anderen werden door Club supporters hier uitgelachen en uitgemaakt als calimero.
Nu voelen de Club supporters eens wat enkele ploegen maandelijks meemaken sinds de invoering van de VAR.
Afschaffen die handel zolang er geen capabele mensen achter de schermen kunnen zitten.
Nee, gewoon nee. Verandert het scorebord daardoor? Nee, dus het heeft geen direct invloed. Een penalty is nog niet per definitie een goal. Een duidelijk verschil dus met de ongeldig afgekeurde goal van Thiago dus. Rode kaarten kunnen mogelijks het wedstrijdbeeld veranderen, maar niet direct het resultaat.

Daarnaast zijn rode kaarten en penalty's, zoals @pablohoney zegt, geen meetbare kwesties. Buitenspel is altijd zwart/wit. Of wel is het buitenspel of wel niet. Rode kaarten en/of penalty's zijn dat niet. Er zijn daar genoeg voorbeelden waarin de ene kant voor is en de andere kant tegen.

Ik geef ook nog 2 andere voorbeelden

De onduidelijke/slechte lijn voor Genk
En de foutieve inworp van Raman

2x eveneens gewoon een fout van de VAR en rechtstreeks gevolg voor de uitslag

Trouwens ik zeg toch dat jullie gelijk hebben en benadeeld zijn. Maar stop met janken alsof ge de enige zijt die het overkomt.
Ik haalde die twee voorbeelden eruit met een reden. Die fases heb ik met mijn eigen ogen gezien dus daar kan ik mijn mening over geven. Indien dat van Genk daadwerkelijk verkeerd is gegaan dan is dan inderdaad hetzelfde verhaal met de afgekeurde goal van Thiago eergisteren.

En dat van Raman hoef ik niet eens gezien te hebben: dat is gewoon hetzelfde liedje als degene die ik besprak -> geen direct invloed op het resultaat.

Ik jank trouwens niet dat wij de enige zijn hierin, dat maak je er zelf van.

Maar kunnen wel een grotere invloed hebben toch? los van de directe of indirecte invloed?
Geen idee waarom direct of indirect een rol speelt, want de wedstrijd stopt niet na die directe invloed.

Indirect voordeel: gele kaart dus de verdediger is beperkter in zijn tussenkomsten, Indien je de penalty scoort, een goal.
Direct voordeel: een goal.
Uiteraard, maar dat was mijn punt niet.

Ik vond die fout op Dolberg ook absoluut penalty voor alle duidelijkheid, maar iemand vroeg hier om foute calls op te lijsten die een direct invloed hebben op het resultaat en dan kwamen er bepaalde fases naar boven die daar dus niet onder vallen.

Ik haalde die twee voorbeelden eruit met een reden. Die fases heb ik met mijn eigen ogen gezien dus daar kan ik mijn mening over geven. Indien dat van Genk daadwerkelijk verkeerd is gegaan dan is dan inderdaad hetzelfde verhaal met de afgekeurde goal van Thiago eergisteren.

En dat van Raman hoef ik niet eens gezien te hebben: dat is gewoon hetzelfde liedje als degene die ik besprak -> geen direct invloed op het resultaat.
Raman staat met 1 voet in het veld bij de snelle inworp, daaruit scoort Anderlecht eindstand is 2-1

Dat heeft een directe invloed op het resultaat hè

Standard - Genk, dit is de lijn bij 0-0 stand

Raman staat met 1 voet in het veld bij de snelle inworp, daaruit scoort Anderlecht eindstand is 2-1

Dat heeft een directe invloed op het resultaat hè

Standard - Genk, dit is de lijn bij 0-0 stand
Heb je beelden van dat van Raman?

En op die lijn bij Genk kan ik niet oordelen. Die is veelste onduidelijk daarvoor.

Edit: Indien het 100% zeker is dat Raman daar in het veld staat dan is inderdaad ook zoiets ja, maar hier is dat alleszins niet duidelijk te zien.

Laatst bewerkt:
Nee, gewoon nee. Verandert het scorebord daardoor? Nee, dus het heeft geen direct invloed. Een penalty is nog niet per definitie een goal. Een duidelijk verschil dus met de ongeldig afgekeurde goal van Thiago dus. Rode kaarten kunnen mogelijks het wedstrijdbeeld veranderen, maar niet direct het resultaat.
Jullie eerste wedstrijd van dit seizoen tegen KV Mechelen. Thiago krijgt een penalty en scoort. Achteraf wordt er door het referee departement toegegeven dat de VAR/scheids een fout heeft gemaakt en dat het geen penalty was. Het geven van een penalty heeft hier een directe invloed gehad op de uitslag.

Het gaat hier nu al pagina's over de refs en "wij zijn meer benadeeld dan een ander".
Worden jullie daar zelf niet moe van?

Ik heb ook al gevloekt op de ref, meermaals, maar dat doe ik de moment zelf en klaar. Of ik daar achteraf nog dagen over door blijf gaan of niet, maakt geen verschil. Ik zou veel vaker de schuld bij mijn eigen ploeg moeten gaan zoeken i.p.v. bij de ref.
De spits mag 5 open kansen missen, maar "oh nee" als de VAR (en ik heb het nu niet over het geval bij Club dit weekend) een millimeter fase al dan niet fout heeft beoordeeld.

Als je dan de boot in gaat of punten verliest, dan is het altijd de ref/VAR zijn schuld, maar niet de ploeg die veel meer had kunnen doen met de kansen of beter had moeten spelen.

Wij zijn zo fucking gefocust op die refs, dat het gewoon niet meer tof is. Zou alles beter moet gaan door het gebruik te maken van de VAR? Normaal wel, maar menselijke fouten zijn er en die zullen er altijd blijven.

Denk dat over een langere periode gemeten (voor zover je dat objectief kan), per saldo elke club even veel 'bevoordeeld'/'benadeeld' is door de refs/VAR. Is op het moment zelf (als supporter) idd. wel zuur maar over de keren dat een bepaalde discutabele beslissing in het voordeel is, piept natuurlijk niemand.

Denk dat over een langere periode gemeten (voor zover je dat objectief kan), per saldo elke club even veel 'bevoordeeld'/'benadeeld' is door de refs/VAR. Is op het moment zelf (als supporter) idd. wel zuur maar over de keren dat een bepaalde discutabele beslissing in het voordeel is, piept natuurlijk niemand.
Wat niet hoeft goed te praten dat een blunder zoals met 3 man naar een scherm kijken voor een buitenspelgeval en een speler niet zien staan gewoon onvergeeflijk is.

Maak zo'n soort fout in een productieomgeving en je hebt nu een C4 in handen

Ik vind bovenstaande 5 pagina's aan discussie best vermakelijk maar qua niveau van blunder vind ik toch wel een serieus verschil tussen een interpretatie van een rode kaart of strafschop en een 0/1 feit zoals speler staat er / speler staat er niet.

Los daarvan ga ik niet beweren dat Club meer of minder bevoordeeld/benadeeld wordt, maar het niveau van de scheids/VAR in België is gewoon in dalende lijn ipv in stijgende lijn en dan mogen er wat mij betreft wel wat koppen rollen want het gaat hier nét iets te veel over de scheids ipv over voetbal

Voor jou is dat een duidelijke fout idd (ik vond dat ook rood voor alle duidelijkheid)
Maar is dat een meetbare VAR fout? Dat vind ik niet. Je kan dat een interpretatie of inschattingsfout vinden, maar die gaan er zowel met als zonder VAR altijd zijn.

Dus daar maak ik me persoonlijk minder druk over , of probeer ik toch :tongue:
Dit is een overduidelijke fout, de VAR moet hierin tussenkomen en de ref terecht wijzen om rood te trekken.
De man in het busje was Kevin Vandamme, dezelfde VAR die nu deze fase verkeerd beoordeelde.
Als je de elleboog interpreteert als geen fout en rood, dan stopt het.
Dit is niet zwart/wit en voor interpretatie vatbaar.

Wat niet hoeft goed te praten dat een blunder zoals met 3 man naar een scherm kijken voor een buitenspelgeval en een speler niet zien staan gewoon onvergeeflijk is.

Ik vind bovenstaande 5 pagina's aan discussie best vermakelijk maar qua niveau van blunder vind ik toch wel een serieus verschil tussen een interpretatie van een rode kaart of strafschop en een 0/1 feit zoals speler staat er / speler staat er niet.

Los daarvan ga ik niet beweren dat Club meer of minder bevoordeeld/benadeeld wordt, maar het niveau van de scheids/VAR in België is gewoon in dalende lijn ipv in stijgende lijn en dan mogen er wat mij betreft wel wat koppen rollen want het gaat hier nét iets te veel over de scheids ipv over voetbal
Hier ben ik 99% mee akkoord.
Deze zware blunder valt niet goed te praten.
En het is niet zijn eerste zware inschattingsfout.
Op de werkvloer worden werknemers die zware fouten maken ook “bestraft”.

Nu heerst het gevoel dat er niets aan gedaan wordt om het niveau naar omhoog te krijgen, want dat wil toch elke voetbalsupporter?
Dit gaat niet over 2mm buitenspel, maar een overduidelijke fase die niet zwart/wit is.

Dit is een overduidelijke fout, de VAR moet hierin tussenkomen en de ref terecht wijzen om rood te trekken.
De man in het busje was Kevin Vandamme, dezelfde VAR die nu deze fase verkeerd beoordeelde.
Als je de elleboog interpreteert als geen fout en rood, dan stopt het.
Dit is niet zwart/wit en voor interpretatie vatbaar.
De VAR mag de scheidsrechter enkel naar het scherm roepen en die moet bepalen of het rood is of niet. Dus aangeven of het volgens hem een clear error is of niet.

Volgens hln mag de derde man hier eigenlijk zelfs niet op reageren, zelfs als hij Walsh had zien staan.
Ziet laatste alinea https://www.hln.be/club-brugge/kijk...e-van-damme-voorlopig-geen-var-meer~adb83679/

Je zal altijd interpretatie problemen en inconsequente beslissingen hebben, met VAR of zonder.

Wat wel de doelstelling zou moeten zijn is dat dit tot het minimum beperkt is. Dit kan je doen door:
1) de regels die nu rammelen en niet ok aanvoel qua logica aanpassen
2) investeren in technologie om de zwart-wit situaties, zoals buitenspel, doellijntechnologie etc. niet meer ter discussie te stellen
3) werken met vaste scheidsrechterteams en vaste VAR teams waardoor je niet iemand beloont/straft als die niet altijd even consequent fluit

Maar indien er met de regels die er nu zijn zo'n fouten gebeuren zoals nu bij KVM - Club, het nalaten van het trekken van een lijn bij buitenspel, moeten gewoon alle clubs met een duidelijk statement komen. Als iedereen naar zijn eigen situatie blijft kijken en enkel maar weent als ze in het nadeel zijn zal er nooit iets veranderen. Dit is ontoelaatbaar, die match moet imo herspeeld worden.

En dan hoop ik dat als alles verbeterd op bovenstaande vlakken die voetballers (en trainers) ook eens die scheidsrechters niet meer bestoken, bestormen, verwijten etc. Daar mogen ze trouwens nu al mee stoppen.

Hetzelfde voor supporters maar daar nog iets meer begrip voor het 'emotionele' dat er aan verbonden is. Maar zou nog steeds beter zijn als dat er ook grotendeels uitgaat.

De VAR mag de scheidsrechter enkel naar het scherm roepen en die moet bepalen of het rood is of niet. Dus aangeven of het volgens hem een clear error is of niet.

Volgens hln mag de derde man hier eigenlijk zelfs niet op reageren, zelfs als hij Walsh had zien staan.
Ziet laatste alinea https://www.hln.be/club-brugge/kijk...e-van-damme-voorlopig-geen-var-meer~adb83679/
Ik geef @Slayer_Kev666 wel gelijk -> zondag gaat een absolute ramp worden -> elke scheidsrechterlijke beslissing tegen Club gaat er wsl een fluitconcert van jewelste komen, ik weet niet wie ze gaan aanduiden maar dat wordt gene kado.

Oh please, ik wil er een paar bakken bier op zetten dat Hein statements zoals "Ik hoop dat er geen compensatie gaat komen" of "We willen een eerlijke wedstrijd" zal loslaten in de media om weer wat extra druk te zetten op de scheidsrechters.

Is het geen idee om een thread aan te maken over de scheids en dan per naam, hun fouten enkel flagrante fouten toevoegen aan hun naam.
Zodat deze thread toch enkel over voetbal gaat.

Anderlecht en Standard een match zonder publiek. Bij Anderlecht gaat het natuurlijk in in de thuismatch tegen Union:

Het bondsparket vordert een wedstrijd achter gesloten deuren voor Standard, maar ook voor Anderlecht na de incidenten van vorige week tijdens de bekerwedstrijd. Het gaat om een voorwaardelijke straf die nu wordt omgezet in een effectieve sanctie. Dit zou betekenen dat Paars-wit net de Brusselse derby tegen leider Union zonder publiek moet afwerken. Op 19 december komt de zaak voor het Disciplinair Comité Profvoetbal

Het parket vraagt ook nog € 7500 aan boetes voor Anderlecht. Standard moet € 10.000 betalen. De bondsprocureur ging akkoord met het voorstel van beide clubs om uitsupporters te weren tot midden 2025 op voorwaarde dat de tickets niet worden verkocht aan neutrale supporters of aan thuissupporters.

Is het geen idee om een thread aan te maken over de scheids en dan per naam, hun fouten enkel flagrante fouten toevoegen aan hun naam.
Zodat deze thread toch enkel over voetbal gaat.
kunnen we geen punten geven aan de scheids na de match en dan geeft dit forum automatisch rangschikking met gemiddelden weer? :biglaugh:

Ik snap je punt maar wat ga je er (in dit geval) concreet aan doen? Herspelen lijkt me geen optie want dan is het einde helemaal zoek en verschuift de discussie naar hoe 'erg' de fout moet zijn om al dan niet herspelen als sanctie op te leggen. Dat ook de kalendermaker niet happy zal zijn lijkt me evident. Alternatieve sanctie in deze zou kunnen zijn dat FCB-supporters in Den Comptoir een uur die Van Damme mogen bekogelen met rotte tomaten.

Even serieus, men heeft al jaren de mond vol over professionalisering van het scheidsrechterskorps met betere training, begeleiding én verloning maar echt veel levert het niet op. Zolang je met 'mensen' werkt ga je fouten blijven hebben. Ik denk ook niet dat er meer fouten gebeuren dan vroeger, ze vallen nu wel veel harder op door alle beschikbare technologie.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
296K
Deleted member 14