Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als dat ervoor zorgt dat je elk jaar geen miljoenen de vuilbak ingooit omdat je de foute spelers haalt verdien je dat grotendeels terug.
En uiteindelijk heeft Union enkel de data he, het geen ze ermee doen is nog altijd hun eigen verdienste.

Ik weet niet hoe makkelijk die data te verkrijgen is bij een externe partij natuurlijk maar ik vraag me toch ook af of een De Condé of een Mannaert even veel zou doen met die data dan Union. Want draai of keer het zoveel je wilt, een goeie TD is van levensbelang voor een ploeg. Als je de stappen van Antwerp ziet sinds Overmars daar is aangenomen en het werk dat Union doet, vergeleken met de miljoenen afval die Club de afgelopen seizoenen heeft gekocht.

Ze zijn zelf eigenaar van de data, dus het is nog maar de vraag of de data van een externe partij van dezelfde kwaliteit is. Data van Statsbomb/Deepscouting,... is denk ik toch nog van een lager niveau omdat ze daar een zeer generische aanpak hebben. Bloom heeft zich uiteindelijk ook verdiept in de manier van werken via de kameraden bij Brentford en Mydtjelland die al langer datagedreven werken. Het is meer dan gewoon wat beschrijvende statistiekjes uitdraaien in een excelrapport
Daarnaast blijft het een hele opgave om de kwaliteit van het scoutingsapparaat te benaderen. Daar is niet alleen veel geld voor nodig, maar ook kunde en expertise. En ik betwijfel dat die voldoende aanwezig is in de JPL alleen in alle eerlijkheid.

En nee, ik ben zeker niet een jaloerse Genksupporter hoor. Niet alleen naar Brugge/Anderlecht moeten kijken is enkel positief want dat maakt de competitie enkel mooier. Alleen moet die competitie eerlijk blijven. De FFP regels zijn er om het spel eerlijk te houden, maar mijns inziens is er nog meer nodig gezien de verdere datagedreven werking van veel clubs. En als ik de vele resistentie en romantisering van Union lees, kan ik enkel maar besluiten dat er ondanks de hoge gemiddelde leeftijd hier toch enorm veel naieviteit bestaat.

Iedereen denkt (denk ik toch) met nostalgie terug aan het Lierseverhaal in het vorig milennium waar alle puzzelstukjes samenvielen. Wel als dat verhaal vandaag al moeilijk is door de oneerlijke financiere asymmetrie ingegeven door de G5, dan wordt dat al helemaal onmogelijk door de gigantische schaalvoordelen die er zijn door partnerships mbt een datagedrevenwerking icm een scoutingapparaat.

Meer woorden ga ik er ook niet meer aan vuil maken, ik was getriggered door "cheatcode" omdat dat eigenlijk best een terecht gebruik van de term is en heb bij deze wel genoeg mijn mening gegeven.

Ze zijn zelf eigenaar van de data, dus het is nog maar de vraag of de data van een externe partij van dezelfde kwaliteit is. Data van Statsbomb/Deepscouting,... is denk ik toch nog van een lager niveau omdat ze daar een zeer generische aanpak hebben. Bloom heeft zich uiteindelijk ook verdiept in de manier van werken via de kameraden bij Brentford en Mydtjelland die al langer datagedreven werken. Het is meer dan gewoon wat beschrijvende statistiekjes uitdraaien in een excelrapport
Daarnaast blijft het een hele opgave om de kwaliteit van het scoutingsapparaat te benaderen. Daar is niet alleen veel geld voor nodig, maar ook kunde en expertise. En ik betwijfel dat die voldoende aanwezig is in de JPL alleen in alle eerlijkheid.
Daar is de JPL nog te gevoelig aan. Het wemelt hier van de makelaars en is voor vele clubbesturen nog altijd een gemakkelijkheidsoplossing in het zoeken naar spelers.
In MidMid haalden ze het aan. Vroeger kon je nog goede tot zeer goede spelers halen uit derde of vierde klasse op hun 16 à 18 jaar, maar de dag van vandaag moet je zeer vroeg beginnen en zorgen voor een performante en (financieel) aantrekkelijke jeugdopleiding. Als dat (nog) ontbreekt, ja ben je afhankelijk van een sterk scoutingsapparaat. In de huidige tijden is dat ook meer een digitaal en remote gegeven. Union heeft daar ongetwijfeld een streep voor.

Iemand verwees daarnet al naar Westerlo. Waar deze club vroeger prat ging op lokale helden, aangevuld met enkele buitenlandse krachten, zit deze nu meer in een internationale werking, waar zelfs - voor Westerlo - grote transfersommen worden gegeven aan spelers die uiteindelijk niet de kwaliteit gegeven die hun transfersom zou verantwoorden.

Onze reincarnatie van Jeroen Simaeys
Anderhalve maand nadat ik dat hier postte en nog tegenwind kreeg van Bruggefans, post een Bruggesupporter dat hier nu zelf. Welkom.

ls club-supporter leef je op hoop dezer dagen nietwaar?
same here, aangezien mijn eigen club kansloos is dit jaar gun ik het Union van harte!!
Zijt gij dezelfde van deze post een dikke maand terug? Kansloos? Leven op hoop? Ik snap de negativiteit niet! Ook welkom.

Soit, van een Unionsupporter verwacht ik niet dat ge echt kritisch kijkt naar de manier van werken van uw club. Laat staan dat ge vijf seconden zou nadenken over de manier waarop ze werken. Geniet van het moment, want eens de fiscale regels worden aangeschroefd in België - en laat ons hopen dat dat niet té lang meer zal duren - dan gaat het pijlsnel achteruit gaan met clubs als Union wegens financieel te weinig interessant.

En BTW, "maar" Brighton? Ge moet maar eens kijken wat een evolutie die mannen hebben doorgemaakt sinds Bloom er zit. Die werken gestaag aan hun weg. Lijkt me een kwestie van tijd eer dat gewoon stabiele sub-top is, en dat zonder zotte financiele dingen te doen.
Ik vind in elk geval dat je hier vooral overkomt als een jaloerse supporter van Genk die er niet tegen kan dat hij nu naar meer clubs moet kijken dan enkel Club en Anderlecht als het gaat om de titel. Terwijl het feit dat er meer clubs komen die meedoen voor de prijzen eigenlijk als een succesverhaal voor de competitie moet gezien worden imo.
dikke vette S(ec)ond.

En nee, ik ben zeker niet een jaloerse Genksupporter hoor. Niet alleen naar Brugge/Anderlecht moeten kijken is enkel positief want dat maakt de competitie enkel mooier. Alleen moet die competitie eerlijk blijven. De FFP regels zijn er om het spel eerlijk te houden, maar mijns inziens is er nog meer nodig gezien de verdere datagedreven werking van veel clubs. En als ik de vele resistentie en romantisering van Union lees, kan ik enkel maar besluiten dat er ondanks de hoge gemiddelde leeftijd hier toch enorm veel naieviteit bestaat.

Iedereen denkt (denk ik toch) met nostalgie terug aan het Lierseverhaal in het vorig milennium waar alle puzzelstukjes samenvielen. Wel als dat verhaal vandaag al moeilijk is door de oneerlijke financiere asymmetrie ingegeven door de G5, dan wordt dat al helemaal onmogelijk door de gigantische schaalvoordelen die er zijn door partnerships mbt een datagedrevenwerking icm een scoutingapparaat.

FFP is er om clubs financieel gezond te houden & het inderdaad financieel eerlijk te houden. Qua financiën zijn wij als Union goed beheerd. Als een speler of een coach opslag vraagt zijn we daar heel strikt in. Dat is dan heel jammer soms (ik had graag Karel behouden dit jaar), maar als je dan nu naar het team kijkt... management krijgt volledig gelijk.

Waarom je er dan scouting en data bijhaalt als extra oneerlijk voordeel... wat moet er dan gebeuren? Limieten op datagebruik in het voetbal? Waarom juist?
Mag je dan enkel legitiem groot worden door een jeugdcomplex van x miljoen neer te planten, 3km naast dat van Neerpede?
Vroeger waren er alleen rijke clubs die een groot scoutsnetwerk konden financieren. Moesten die dan ook gekortwiekt worden in het verleden.

Ik zie écht niet wat er fout is om data te gebruiken (als een eerste filter om spelers te selecteren), alsof dat het spel oneerlijk maakt.

Anderhalve maand nadat ik dat hier postte en nog tegenwind kreeg van Bruggefans, post een Bruggesupporter dat hier nu zelf. Welkom.

Zijt gij dezelfde van deze post een dikke maand terug? Kansloos? Leven op hoop? Ik snap de negativiteit niet! Ook welkom.
Op een maand tijd zie ik geen beterschap en is de kloof alleen maar groter geworden -> als ik zie hoe futloos Club gisteren speelde in een match die toch echt niet verloren mocht worden dan is dat voor mij een andere situatie dan 1 maand geleden.

Zal dus mijn fout geweest zijn om er vorige maand nog het beste in te zien en er nog hoop in gehad te hebben, jouw glazen bol is duidelijk van betere kwaliteit 😋

Mja, het is natuurlijk sinds die post op 2 oktober van kwaad naar erger gegaan hé. Allé ja, het was al niet goed toen met in de weken voordien 4 gelijke spelen en een nederlaag, maar sindsdien zijn daar in de competitie nog eens 3 nederlagen bijgekomen en staan we buiten de PO1 plaatsen.

Het kleinste kind kon zien dat we echt wel een sterke CV nodig hadden, dus dat is het bestuur aan te wrijven. Ook het feit dat we qua spitsen én flanken dun bezaaid zijn en tegenvallen is de schuld van het bestuur. Het lijkt wel of ze enkel oog hebben voor het centrale middenveld, maar daar lopen spelers die niet op hun beste positie spelen (Vetlesen, Zinckernagel) of spelers die te licht zijn om de ploeg te dragen (Balanta, Nielsen). Waarbij ze dan nog onze draaischijf, Vanaken, eigenlijk beter zijn transfer hadden gegund. Het gaat er voor hem enkel maar minder op worden, al dan niet door zijn motivatie en gemiste kans op een transfer, en net hij moet de ploeg doen draaien en wordt zelden gewisseld. Qua spitsen was Yaremchuk uiteraard een kemel van formaat, valt Thiago tegen en we moeten toegeven dat ook Jutgla toch niet waarmaakt wat we er van hadden verwacht, mede door zijn blessure natuurlijk. Ik zou elk van hen meteen inruilen voor pakweg één van de 3 spitsen van Gent.

Maar ook Deila maakt teveel fouten en domme beslissingen. Eén van je beste spelers er plots uit halen (De Cuyper). Eén van je beste en grootste talenten ooit met moeite kansen geven op een positie waar we dun bezaaid zijn (Nusa) en die vervangen door je protégé die op die flank echt niks te zoeken heeft (Zinckernagel). Spitsen die geen aanvoer lijken te hebben van de flanken of het middenveld. Odoi blijven gebruiken om te depanneren.

Nee, het kleinste kind ziet dat dit Club, in deze vorm, echt geen kans maakt op de prijzen. Het zal mij benieuwen of het bestuur daar verandering in kan brengen met enkele gerichte transfers, maar ik vrees ervoor.

Hoe schaamtelijk zou het niet zijn, mochten alle usual suspects PO1 halen samen met Cercle ipv Club.

Hoe schaamtelijk zou het niet zijn, mochten alle usual suspects PO1 halen samen met Cercle ipv Club.
Volgende zondag is't daarom een serieus belangrijke match in Brugge.
Die Muslic doet het toch weer goed. Met die Japanner die vertrokken is, Hotic out & Vanhoutte die naar ons is vertrokken toch serieus kwaliteit ingeboet. En toch staan ze opnieuw hoog in het klassement.

Dramatische wedstrijd gisteren van Club. Het was dit seizoen al vaker matig, maar moet lang geleden geweest zijn dat we nog zo hebben liggen zuigen tegen een andere JPL-club. Al was dat ook wel deels de verdienste van Union, de score van 2-1 was nog mild. Het had makkelijk 5-1 kunnen zijn.

Mijne maat die voor Anderlecht is stuurde mij gisterenavond letterlijk het volgende:

Als ik die opstelling van Brugge bekijk vandaag, vraag ik me toch echt af wat er met al da geld van transfers de afgelopen jaren gebeurd is.

Het enige wat ik hierop heb kunnen reageren: was 'Tsja'. De helft van de basisploeg van gisteren is eigenlijk totaal niet basiswaardig voor een club als Brugge. Onze defensie met Odoi, Spileers en Mechele is een ramp. En dan de enige verdediger die dit seizoen goed speelt, wordt uit de ploeg gelaten. Niks tegen Meijer trouwens voor alle duidelijkheid. Je moet tegenwoordig al verwachten dat ze minstens 2 of 3 keer scoren om een wedstrijd te winnen. Dat kan niet. Ik heb gisteren in het begin van de wedstrijd niet anders gedaan dan liggen kakken op die drie klungels achterin. Vooral Odoi kan ik echt niet zien van die drie. Ik was aan het kijken met een Genkie en die zei mij "Gij moet die man echt niet hè?" Tsja, wat wil je... Na nog geen twintig minuten al zijn gebruikelijke gele kaart en dan steevast dat dwaas gesticuleren dat volgt, man toch. Ge kunt er gewoon niks van. Misselijk word ik ervan.

Dat gezegd zijnde weet ik momenteel niet of het probleem echt bij Ronny Deila ligt. Je kan niet verwachten dat uw ploeg draait als je met zo'n verdediging moet spelen. Uw goed spel, dat verwacht wordt, begint namelijk daar. Ik weet nu niet hoeveel hij te zeggen heeft gehad op vlak van transfers, maar indien hij heeft aangegeven dat zijn verdediging voldoende is (wat ik toch echt betwijfel eigenlijk, want veel opties heb je verder ook niet) kan je hem dat uiteraard wel aanrekenen.

Voor de rest gewoon dikke chapeau aan Union. In het begin van het seizoen had ik niet verwacht dat Union nóg een derde seizoen zo ging presteren en na de verloren 4-0 tegen Mechelen dacht ik dat mijn stelling bevestigd ging worden, maar ze staan er toch weer hoor. En ze staan momenteel zelfs verder dan waar ze vorig seizoen stonden onder Geraerts (al had je toen ook wel een uitmuntend Genk in het begin van het seizoen). Laat ze maar kampioen worden als het Brugge niet kan worden. Ze verdienen het godverdomme zo hard na wat er vooral vorig seizoen is gebeurd.

Antwerp, Anderlecht en Club zullen fors investeren deze winter.
Top 3 zou mooi zijn, maar is niet realistisch.
Ik geniet ook van jullie spel en het enige - wat alle clubs hebben - is dat het verschil tussen bank en basis kwalitatief net wat te groot is.
Aan jullie aanval en flanken zal het al zeker niet liggen.

Brugge doet altijd mee, daar twijfel ik niet aan. Wat voor clubs als Genk, Gent, Antwerp en Standard een normaal seizoen is, is voor Brugge een rotslecht crisisseizoen.

Bloom heeft zich uiteindelijk ook verdiept in de manier van werken via de kameraden bij Brentford en Mydtjelland die al langer datagedreven werken. Het is meer dan gewoon wat beschrijvende statistiekjes uitdraaien in een excelrapport
Maw, er zijn maar een 3-tal clubs in heel Europa die dat hebben? Ja man, dan ist geen oneerlijke concurrentie he, dan is het gewoon innovatie en zal de rest wel volgen zeker?
Klopt. Maar ik hoop wel dat meer en meer clubs gaan snappen dat dit nodig is. Zoveel mogelijk die leurders van een makelaars buiten gooien en terug investeren in deftige scouting zou veel ploegen goed doen.

Ik geniet in elk geval van Union. Ook al is er een samenwerking met een andere club, er wordt niet met miljoenen gegooid die je als ploeg eigenlijk niet hebt maar gewerkt volgens een visie. Het feit dat ze dan nog een mooie historie hebben helpt voor mij persoonlijk ook wel. Ik hoop echt dat ze het dit seizoen halen.

Antwerp, Anderlecht en Club zullen fors investeren deze winter.
Top 3 zou mooi zijn, maar is niet realistisch.
Hoeveel spelers gaan in januari naar de Asian & Africa cup bij jullie? Zijn er dat niet enorm veel? Maar top 3 mag je met de kern van vandaag echt wel ambiëren als Gent zijnde.

Hoeveel spelers gaan in januari naar de Asian & Africa cup bij jullie? Zijn er dat niet enorm veel? Maar top 3 mag je met de kern van vandaag echt wel ambiëren als Gent zijnde.

Hong al zeker.
Tissoudali, Orban, Watanabe, Kandous, Torunariga maken ook kans, imo.
dat zijn er 6, bijn allemaal basis ook. het wordt een zware maand voor ons als die allemaal al gaan.

Fortuna komt ook uit voor Angola, die zijn ook geplaatst.

Dramatische wedstrijd gisteren van Club. Het was dit seizoen al vaker matig, maar moet lang geleden geweest zijn dat we nog zo hebben liggen zuigen tegen een andere JPL-club. Al was dat ook wel deels de verdienste van Union, de score van 2-1 was nog mild. Het had makkelijk 5-1 kunnen zijn.

Mijne maat die voor Anderlecht is stuurde mij gisterenavond letterlijk het volgende:

Als ik die opstelling van Brugge bekijk vandaag, vraag ik me toch echt af wat er met al da geld van transfers de afgelopen jaren gebeurd is.

Het enige wat ik hierop heb kunnen reageren: was 'Tsja'. De helft van de basisploeg van gisteren is eigenlijk totaal niet basiswaardig voor een club als Brugge. Onze defensie met Odoi, Spileers en Mechele is een ramp. En dan de enige verdediger die dit seizoen goed speelt, wordt uit de ploeg gelaten. Niks tegen Meijer trouwens voor alle duidelijkheid. Je moet tegenwoordig al verwachten dat ze minstens 2 of 3 keer scoren om een wedstrijd te winnen. Dat kan niet. Ik heb gisteren in het begin van de wedstrijd niet anders gedaan dan liggen kakken op die drie klungels achterin. Vooral Odoi kan ik echt niet zien van die drie. Ik was aan het kijken met een Genkie en die zei mij "Gij moet die man echt niet hè?" Tsja, wat wil je... Na nog geen twintig minuten al zijn gebruikelijke gele kaart en dan steevast dat dwaas gesticuleren dat volgt, man toch. Ge kunt er gewoon niks van. Misselijk word ik ervan.

Dat gezegd zijnde weet ik momenteel niet of het probleem echt bij Ronny Deila ligt. Je kan niet verwachten dat uw ploeg draait als je met zo'n verdediging moet spelen. Uw goed spel, dat verwacht wordt, begint namelijk daar. Ik weet nu niet hoeveel hij te zeggen heeft gehad op vlak van transfers, maar indien hij heeft aangegeven dat zijn verdediging voldoende is (wat ik toch echt betwijfel eigenlijk, want veel opties heb je verder ook niet) kan je hem dat uiteraard wel aanrekenen.

Voor de rest gewoon dikke chapeau aan Union. In het begin van het seizoen had ik niet verwacht dat Union nóg een derde seizoen zo ging presteren en na de verloren 4-0 tegen Mechelen dacht ik dat mijn stelling bevestigd ging worden, maar ze staan er toch weer hoor. En ze staan momenteel zelfs verder dan waar ze vorig seizoen stonden onder Geraerts (al had je toen ook wel een uitmuntend Genk in het begin van het seizoen). Laat ze maar kampioen worden als het Brugge niet kan worden. Ze verdienen het godverdomme zo hard na wat er vooral vorig seizoen is gebeurd.
Maar dan nog, zoek dan oplossing... Probeer met Ordonez, of met Meijer als LCV, of een ander systeem of...

Neen, gewoon hetzelde blijven doen en zien dat het niet werkt elke week opnieuw, dan ben je echt wel een one trick pony en dus geen goeie coach mijn inziens.

De frustratie beetje laten bezinken
Odoi is geen Club materiaal
Spileers is nog jong maar is ook niet goed genoeg voor Club
Mechele is passe mag nog hooguit op de bank zitten.

Ons middenveld mist maturiteit Vanaken heeft het niet net als Nielsen en alle andere opties

Thiago is vreselijk traag, lompe voeten, moesten ze chuk zoveel kansen gegeven hebben als hem vorig jaar ....

Nusa waarom moeten we hem sparen Altijd ?, skov is mss de beste speler van onze jpl maar spelplezier spat er niet van af.

En waarom niet zinckernagel eens op de plek van Vanaken zetten en niet op die flank ( niet moeilijk dat die slechter en slechter begint te spelen ).

Velen wouden vormer weg maar was teminste een aanjager en gaat er vol voor, enja Rits was opeens te min voor ons volgens mij moesten ze die altijd houden.

En telkens worden we gepakt op intensiteit en drang naar voren

De frustratie beetje laten bezinken
Odoi is geen Club materiaal
Spileers is nog jong maar is ook niet goed genoeg voor Club
Mechele is passe mag nog hooguit op de bank zitten.

Ons middenveld mist maturiteit Vanaken heeft het niet net als Nielsen en alle andere opties

Thiago is vreselijk traag, lompe voeten, moesten ze chuk zoveel kansen gegeven hebben als hem vorig jaar ....

Nusa waarom moeten we hem sparen Altijd ?, skov is mss de beste speler van onze jpl maar spelplezier spat er niet van af.

En waarom niet zinckernagel eens op de plek van Vanaken zetten en niet op die flank ( niet moeilijk dat die slechter en slechter begint te spelen ).

Velen wouden vormer weg maar was teminste een aanjager en gaat er vol voor, enja Rits was opeens te min voor ons volgens mij moesten ze die altijd houden.

En telkens worden we gepakt op intensiteit en drang naar voren
Odoi, Spileer, Mechele: agree, als er nog geld is, dan graag vervanging voor elke van deze. Spileers is goed voor op de bank te hebben en in te vallen. Odoi is ook hoogstens backup voor hoge nood. Mechele ben ik echt kotsbeu gezien, gratis weggeven... ik betaal voor de strik.

Middenveld: Hans scoort o zo gemakkelijk dus die zou ik altijd een plaats geven -> waarom niet als 8? (Vetlesen als backup)

Onyedika zou ik als 6 houden, als er 2 goede CV's in zijn rug staan, dan is hij perfect op de 6 want heeft wel goede opbouwende acties, goede pass en kan een man uitschakelen. (Nielsen als backup)

Op de flanken hebben we veel keuze en kunnen we roteren met De Cuyper, Skov, Nusa, Buchanon.

Eventueel Zinckernagel idd eens wat kansen geven op de 10

In de spits zou ik toch Thiago/Jutgla houden, zo slecht vind ik die allebei niet, en het probleem van dit seizoen ligt zeker niet voornamelijk in de spits.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
296K
Deleted member 14