Pieterjan94
Well-known member
Als dat ervoor zorgt dat je elk jaar geen miljoenen de vuilbak ingooit omdat je de foute spelers haalt verdien je dat grotendeels terug.
En uiteindelijk heeft Union enkel de data he, het geen ze ermee doen is nog altijd hun eigen verdienste.
Ik weet niet hoe makkelijk die data te verkrijgen is bij een externe partij natuurlijk maar ik vraag me toch ook af of een De Condé of een Mannaert even veel zou doen met die data dan Union. Want draai of keer het zoveel je wilt, een goeie TD is van levensbelang voor een ploeg. Als je de stappen van Antwerp ziet sinds Overmars daar is aangenomen en het werk dat Union doet, vergeleken met de miljoenen afval die Club de afgelopen seizoenen heeft gekocht.
Ze zijn zelf eigenaar van de data, dus het is nog maar de vraag of de data van een externe partij van dezelfde kwaliteit is. Data van Statsbomb/Deepscouting,... is denk ik toch nog van een lager niveau omdat ze daar een zeer generische aanpak hebben. Bloom heeft zich uiteindelijk ook verdiept in de manier van werken via de kameraden bij Brentford en Mydtjelland die al langer datagedreven werken. Het is meer dan gewoon wat beschrijvende statistiekjes uitdraaien in een excelrapport
Daarnaast blijft het een hele opgave om de kwaliteit van het scoutingsapparaat te benaderen. Daar is niet alleen veel geld voor nodig, maar ook kunde en expertise. En ik betwijfel dat die voldoende aanwezig is in de JPL alleen in alle eerlijkheid.
En nee, ik ben zeker niet een jaloerse Genksupporter hoor. Niet alleen naar Brugge/Anderlecht moeten kijken is enkel positief want dat maakt de competitie enkel mooier. Alleen moet die competitie eerlijk blijven. De FFP regels zijn er om het spel eerlijk te houden, maar mijns inziens is er nog meer nodig gezien de verdere datagedreven werking van veel clubs. En als ik de vele resistentie en romantisering van Union lees, kan ik enkel maar besluiten dat er ondanks de hoge gemiddelde leeftijd hier toch enorm veel naieviteit bestaat.
Iedereen denkt (denk ik toch) met nostalgie terug aan het Lierseverhaal in het vorig milennium waar alle puzzelstukjes samenvielen. Wel als dat verhaal vandaag al moeilijk is door de oneerlijke financiere asymmetrie ingegeven door de G5, dan wordt dat al helemaal onmogelijk door de gigantische schaalvoordelen die er zijn door partnerships mbt een datagedrevenwerking icm een scoutingapparaat.
Meer woorden ga ik er ook niet meer aan vuil maken, ik was getriggered door "cheatcode" omdat dat eigenlijk best een terecht gebruik van de term is en heb bij deze wel genoeg mijn mening gegeven.