Oei, hebt ge efkes? Ik ben al vaak ziek geworden op reis. Tijdens het jaar ben ik quasi nooit ziek, maar eenmaal de riem eraf gaat is het prijs bij mij. Soit, ik vergeet nog wat kleinere kwaaltjes en ziektes, maar onderstaande zijn zowat het meest bijgebleven. Eerste is natuurlijk geen ziekte maar was dan wel weer het ergste.
4 jaar oud: omvergereden door een auto in Italië. Was er bijna geweest toen, daar 2 weken in het ziekenhuis gelegen, halfweg de jaren 80 waren de Italiaanse ziekenhuizen niet meteen up to standard zoals vandaag overigens. Nu nog steeds een groot litteken op mijn voorhoofd hierdoor.
16 jaar oud: aan de Costa Brava, plots stekende pijn ergens in de buikstreek, acute appendicitis. Een uur rijden naar Gerona om daar met spoed geopereerd te worden want het ding stond echt op springen.
20 jaar oud: met vrienden in Zuid-Spanje, zware oorontsteking, 2 dagen out.
22 jaar oud: onderweg van Marrakesh naar Agadir, 3 uren vanachter in een minibusje met de ergste buikloop ooit omwille van een Tajine die ik had gegeten de dag ervoor ergens op een dakterras in Ouarzazate. En een chauffeur die natuurlijk liever niet om het kwartier stopte. 2 dagen niet goed van geweest.
29 jaar oud: 2 dagen mijn lijf uitgekotst en gescheten op skireis in Fiss (Oostenrijk) omwille van een bacterie die blijkbaar in het leidingwater zat, de helft van het dorp zat toen blijkbaar op en over de pot.
32 jaar oud: 3 dagen compleet out op skireis in Ischgl (Oostenrijk) omwille van de ergste witte angina ooit. Ik kon zelfs niet meer spreken, mijn ganse keel zat potdicht, zowat meest pijnlijke dat ik ooit heb gehad. Voordeel is wel dat ik toen ben gestopt met roken.
35 jaar oud: voorlaatste dag op vakantie in Rhodos beginnen plots mijn voetzolen heel erg rood te zien en pijn te doen. Dat begint zich plots uit te breiden naar de rest van mijn lichaam, met enorme jeuk en vermoeidheid tot gevolg. Bleek een allergische reactie te zijn, nog steeds geen idee van wat. Maar de hele terugvlucht, na 5 uur vertraging en wachten op de luchthaven, met rillingen en enorme jeuk overal, was geen pretje. Hier meteen een injectie met cortisone gekregen waardoor het gelukkig snel over was.
38 jaar oud: vlak voor ons vertrek naar Kreta met de kindjes zowel mijn vrouw en ik een zware angina. Dokter van wacht hier die geen antibiotica wou geven want ze was "niet zeker of het viraal dan wel bacterieel was". Tot overmaat van ramp waren de bagagebanden op Zaventem defect waardoor onze bagage op Kreta pas de dag nadien is toegekomen. Daar zelf een auto gehuurd om die te gaan halen (1u rijden) aan de luchthaven want anders hadden we ze pas na 2 of 3 dagen gekregen. Uiteindelijk daar bij een dokter gegaan die ons wel meteen antibiotica voorschreef, pas na 4 dagen eindelijk wat pijnvrij en kunnen genieten.
Dit jaar blijf ik thuis.
Edit/ was er nog eentje vergeten in Rhodos, net toegevoegd.