Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik word geacht "liefst" gisteren al :laugh: met een test aanpak af te komen waarin quasi alles zit van testing. En daarmee bedoel ik echt alles. En dit dan zo spoedig mogelijk te presenteren aan het "team".

Met de slagzin "Gij zijt DEN tester, gij kunt dat toch allemaal (ASAP)? Dat is allemaal UW verantwoordelijkheid"
En als ik tegenspartel is het van "Ge wist al maanden dat dit er aan ging komen. Hebt gij dan niets gedaan in tussentijd? :unsure:"

Gaan ze aan een ontwikkelaar dan ook vragen te ontwikkelen in C#, Cobol, mainframe, Java, .. & "Dana International" tegelijkertijd? Want ne ontwikkelaar moet ook ALLES kunnen? :tongue:

Ach ja ik heb een ontwikkel achtergrond dus ik zal het grotendeels wel kunnen uitzoeken of gewoon samenstellen. Maar echt alles? Ze moeten maar content zijn met wat ik gedaan krijg.
 
Laatst bewerkt:
Arbeidswet is daar zeer duidelijk in: alleen een handelsvertegenwoordiger kan geen overuren claimen.

In mijn arbeidscontract staat dat het eigen is aan de functie. Ik zou dan blijkbaar "kaderlid" zijn. :laugh: Enkel volgens mijn arbeidscontract, niet volgens mijn loonfiche.
 
Er was de afgelopen maanden tijdelijk een te lage workload in ons team. The horror zeg.
Na jaren waarop iedereen 100% gedraaid heeft, alle zeilen bijgezet, targets gehaald, efficiëntie-oefeningen om nóg kostenefficiënter te worden, ... nu de grote paniek want er zou maar eens tijdelijk aan 90% workload gewerkt worden.

Dus wat heeft men gedaan? In allerijl mensen naar andere teams gedispatched voor een bepaalde periode.
En rarara, we zijn nu een paar weken verder en hop: shit hits the fan.

Er komt toch weer wat meer werk binnen dan normaal, mensen waren regelmatig fysisch ziek gevallen de laatste tijd en dan nog een senior collega die zich "ziek" (al dan niet tussen aanhalingstekens, zie mama/papa topic) heeft laten zetten omdat hij een kind heeft gekregen en niet uitgerust geraakt (iets waar ik al maanden/jaren mee kamp).

Zonet dus een telefoontje van mijn baas dat ik een groot miljoenenproject zou moeten overnemen van die laatste collega. Morgen start-up meeting met klant en aannemer. 🤡 Echt waar. Gooi het maar op de hoop jong. Gelieve een ticketje te trekken.

Ik heb gezegd waar het op staat. Slechte timing. In principe kan er niets bij. Als hij oordeelt dat ik het moet doen, dan doe ik het maar ik kan niet langer de kwaliteit garanderen. Lees: ik ga er vierkant mijn voeten aan vegen.

Onze maatschappij is doodziek. Iedereen moet telkens 100% tot op het tandvlees. In de crèches is er uitval aan de lopende band waarvoor we te pas en te onpas moeten bijspringen, op mijn werk is er uitval aan de lopende band waardoor projecten telkens bij dezelfden terecht komen, ... en alle lasten komen terecht op dezelfde schouders, die het op hun beurt ook steeds lastiger krijgen. De schouders die moedig weerstand bieden en het frêle kaartenhuisje met de moed der wanhoop proberen te stutten. Het zal zolang duren tot die er ook eens de brui aan geven en gans het kaartenhuisje in elkaar stuikt.

Shit is even more hitting the fan.

De onderbemanning is zich nog verder aan het doorzetten. Bovenstaande moet je nog eens combineren met mijn eerdere post over onze afhankelijkheid van die ene Nederlandse collega die overblijft nadat iedereen ginder vertrokken is. Ik had daar mijn hoop uitgedrukt dat ze die kerel (financieel) zouden vertroetelen omdat we er zo afhankelijk van zijn. Maar het enige wat ik constateer is dat die kerel bijna loopt uit te schreeuwen dat hij zal vertrekken.

Bij een nieuwe projectoverhandiging zag ik die kerel zonet openlijk met mij in CC de job weigeren tegenover onze teamlead met de sidenote dat hij het onbegrijpelijk vindt dat die job ook nog eens bij hem komt. Voelt niet goed aan allemaal.

Ik ben meestal vrij goed in het inschatten van dergelijke situaties en ik voorspel een zinkend schip met vluchtende ratten op onze dienst. Ik zal zien dat ik als eerste gevlucht ben.
 
In mijn arbeidscontract staat dat het eigen is aan de functie. Ik zou dan blijkbaar "kaderlid" zijn. :laugh: Enkel volgens mijn arbeidscontract, niet volgens mijn loonfiche.
Dus het telt niet. Men mag in je arbeidscontract ook schrijven dat je 169 uur per week moet werken, daarom is dat nog niet geldig.

Een kader moet altijd betaald worden voor zijn overuren. Dit kan:
- op voorhand als zijn loon merkelijk hoger is dan het loon dat een vergelijkbare persoon in een ander bedrijf verdient.
- via betaling van overloon voor de overuren.
 
Dus het telt niet. Men mag in je arbeidscontract ook schrijven dat je 169 uur per week moet werken, daarom is dat nog niet geldig.

Een kader moet altijd betaald worden voor zijn overuren. Dit kan:
- op voorhand als zijn loon merkelijk hoger is dan het loon dat een vergelijkbare persoon in een ander bedrijf verdient.
- via betaling van overloon voor de overuren.
Hoe kan je die eerste bullet ooit aantonen?
 
Hoe kan je die eerste bullet ooit aantonen?
Is aan hen om aan te tonen.

Als je kader bent dan ben je niet defacto vrijgesteld van het principe van overuren. Kader is nergens vermeld in de wetgeving.

Leidinggevende of vertrouwenspersoon is wel vermeld. Dis de eerste toets is verifiëren of bewijzen dat dit al dan niet het geval is.

Zelfde info als in mijn vorige link, maar deze keer zonder blokkade toegang.

Bepaling dat dit vervat zit in uw loon is aan hen. Of zo interpreteer ik het toch.
Vroeger werd oa gezegd dat die bedrijfswagen al werd gezien als een voorbeeld van dat principe, maar met bredere toepassing salariswagens is dat al moeilijker.
 
Is aan hen om aan te tonen.

Als je kader bent dan ben je niet defacto vrijgesteld van het principe van overuren. Kader is nergens vermeld in de wetgeving.

Leidinggevende of vertrouwenspersoon is wel vermeld. Dis de eerste toets is verifiëren of bewijzen dat dit al dan niet het geval is.
Klopt, strikt genomen moet je leidinggevende of vertrouwenspersoon zijn. Een "gewone" ingenieur is dus geen persoon die onder het overurenbegrip valt, al durft een rechter dat echt wel soms uit te breiden naar kader, ALS het inkomen een bepaald "leidinggevendheid" kan aantonen (dan kan men bvb zeggen dat je leidinggevende bent over externe bedrijven).

En bewijslast ligt bij de persoon die iets wil claimen: als de werkgever dus zegt dat zijn loon overuren inbegrepen heeft, moet hij dat aantonen.
 
Heel summiere analyses soms. (Lees: men zit vooral in meetings, waar men de heel grote lijn eens bespreekt, maar verder geraakt men niet.)
En ik krijg dat dan op mijn kas, omdat ik aanvullend kan denken, gewoon omdat ik reeds meer ervaring heb als interne.
En omdat ik de tabellen erachter ken vooral.

Een andere consultant snotneus die steeds vragen stelt. Begrijpelijk, omdat die er niet veel van kent.
Ik haat die chat-pop-ups.
-> maar gegarandeerd, straks krijg ik toch die zijn rommel op mijn kas, beseffende dat ik het beter zelf had gedaan.

Zo blijft de shitshow maar verder kruipen :D

---
Maar het is overal shitshow zekers. Vers van de pers:


Al in de zomer berichtte Het Nieuwsblad over de mankementen aan het nieuwe IT-systeem...
Sindsdien zijn er hier en daar kleine verbeteringen gebeurd. ‘Maar de bugs zijn
er nog altijd’, zegt een medewerker die anoniem wenst te blijven.
Zo is de integratie van verschillende gegevensdatabanken
problematisch...
...en is er heel wat misgelopen bij het overzetten van het oude systeem naar het nieuwe.
Zo loopt het mis bij opzoekingen en kwam het al voor dat titeltjes van bestanden niet correspondeerden met de inhoud.
Iemand spreekt van een ‘totale archivale chaos’.



Hahaha. Je hoort echt niets anders meer dan megalomane projecten die mislukken.

Dan valt het bij ons nog mee. Op zich werkt alles en het is stabiel.
(Ook maar door een handvol internen eigenlijk die steeds wat buiten hun grenzen werken.)

---
Hoewel ik ergens in een gouden kooi zit. Relatief gezien niet mag klagen.
Het op zich rustig werken blijft, met veel voordelen.

Ik zie het me niet tot mijn 67 blijven doen.

Ik heb een onwerkelijke afkeer van consultants. (En van waardeloze inclusiejobjes opgevuld met uiteraard waardeloze inclusiefiguren.)
 
Laatst bewerkt:
Mijn megaproject die al meermaals vertragingen heeft opgelopen nadert nu definitief zijn einde, maar iedere keer dat het binnen handbereik ligt komt er nog ergens iets tussen. :angry: :angry:

Omwille van alle complexiteiten moet de opstart perfect gesynchroniseerd verlopen met andere diensten van andere bedrijven. Omwille van de complexiteiten en de urgentie kan dit niet lang op voorhand ingepland worden. Het is dus telkens alles klaarzetten om morgen in te schakelen. Ah neen, toch niet, daar komt nog iets tussen. Repeat. Repeat. Heel vaak ook zaken die niet bij ons noch bij onze aannemer liggen trouwens. Maar dat neemt niet weg dat het uitstel van opstart recent voor cashflowproblemen heeft gezorgd op het project waarbij de bank voor extra equity moest zorgen. De zenuwachtigheid op alle niveau's is dus enorm.

Afgelopen dinsdag nogmaals aan het voorbereiden om eind deze week op te starten. Bevestiging gevraagd aan aannemer. Aannemer: "all systems go". Alles afgevinkt. Ik communiceer dinsdagavond naar C-level van onze klant met heel mijn hiërarchie in CC. Nu gaat het echt gebeuren!
Vanmorgen telefoon van mijn aannemer: "Ah neen, toch niet. Interne communicatiefout waardoor we geen rekening hebben gehouden met x." Gooi daarbovenop nog eens het stomme toeval dat het in Duitsland morgen verlof is en we zitten alweer op volgende week dinsdag.

En omdat het deze keer aan "onze" aannemer ligt, krijg ik nu alle stront over mij heen natuurlijk. 100% een ander zijn fout, maar hey, jij hebt de aannemer aangesteld dus fungeer jij maar een beetje als publieke pispaal met gans uw hiërarchie in CC! Dat zal u leren.
Wat een ongelofelijke strontjob, dit. Al die stress, je loopt ganser dagen de voeten vanonder uw lijf, 's avonds doorwerken, ... Om dan bij een ander zijn fout alle stront over je heen te krijgen. Satisfying. :love::love::love:
En ik moest aan diezelfde klant nog meerwerken betaald zien te krijgen. Want als je dacht dat dat voor Sales is, dan heb je het verkeerd. Nu heeft de klant natuurlijk de perfecte reden gevonden om daar niet mee akkoord te gaan. Dan kan ik bij mijn volgende opvolgingsgesprek met mijn baas weer uitleggen waarom het project over budget is gegaan. Again, satisfying! :love: :love: :love:

*Pling* Mailtje van HR: "Recordaantal vacatures! We vinden geen mensen!". Fret. Kak. Ik word camionchauffeur.
 
Gij noemt dat problemen.

Ik moet mijn evaluatie digitaal ondertekenen.

20 min. verder en nog steeds smartcard wordt niet herkend 😬


---
Onlangs ene ontmoet uit mijn middelbaar. Heeft toen zijn middelbaar diploma niet behaald.

Die werkt als heftruckchauffeur. En dat gaat die gewoon blijven doen wsl tot zijn pensioen.
Routine zonder gezever aan zijn hoofd, steeds in zijn rijdend cabinetje.
Bij een groot bedrijf vlakbij zijn thuis.

Is mss nog het beste af van allemaal :D
Het kan ook gewoon eenvoudig.
 
Laatst bewerkt:
Een transportmanager (van heel EMEA) die mij iets vraagt over een ‘terminal blanked’.


Na eens heel diep na te denken over onze vorige meeting erachter gekomen dat ze ‘thermal blanket’ bedoelde.

Dat werkt dan in een multinational in het hoger management.
 
Wij hebben steeds zo'n verkoper over de vloer, die de hele dagen rond rijd en probeert beschermingsmiddelen en werkmateriaal te verkopen.

Ik had er een beetje genoeg van, en zei "tis nu al de zoveelste keer dat je komt hier, we kopen nooit iets bij je want uw producten zijn veel te duur ivgl met andere winkels".

Die mens is volledig ingestort deze week bij ons. Klaagde dat hij slechts 1100 netto verdiende per maand, en dat al de rest hij moet zien te krijgen via "commissie".

Ik weet niet of dat zo is, maar heb toen es z'n bedrijf gegoogled, en via INDEED toch soortgelijke reacties gelezen. Straf eigenlijk. Ik zou het in elk geval nooit willen doen, zo deur aan deur gaan leuren en hopen dat ge veel verkoopt.

Enfin, uit compassie heb ik een account gemaakt op die firma, en zo geregistreerd. Daar kreeg hij ook al "iets" voor. En omdat ik het vinkje aanzette bij "nieuwsbrief ontvangen" :')

Maar goed, nu voel ik me zelf slecht, omdat we nooit iets bij hem bestellen... Maar kom, das toch niet de bedoeling, dat ik met andermans portemonnee moet inzitten , toch?
 
Een jobke bij de overheid, middelbaar diploma.
En dan een sociale woning.

Zo ken ik er ook een paar haha.

De echte winnaars.

Vandaag weer eentje de hele tijd zitten spammen in een privéchat.
"Gaan we nog eens eten, sauna, nog reisjes gezocht?"

Weinigen die reageren. Dus die persoon bozig.

Iemand antwoordt uiteindelijk: "mensen zijn nog bezig met hun werk."

Persoon: "en ik moet niet werken of wat?"

Haha, is echt zo'n heerlijk naïeve kip.
Klaagt dat ze te weinig te doen heeft op haar werk, ja klagen hahahah

En een macsy-bc maar geven. Stressen en belastingen betalen.
Die persoon haar grootste zorg is wanneer 2 leuke activiteiten op eenzelfde moment vallen in het weekend.

--
Macsy, je hebt uzelf in het kamp van de zotten gezet.
Veel van die zotten zullen op hun 60ste terugkijken, als ze volhouden: "g.v.d. ik ben echt zot geweest."
Beter in het kamp van de onnozele naïevelingen zitten.

---
Idem die militairen onlangs weer.
Pochen over de beerputten op hun 'werk'.

Haha, gezapige bonne-vivanten. "56 op pensioen en wij doen juist wat wij willen."

Zijn er vele anderen voor, die goed mogen presteren, en langer dan hun 56.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan