Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Sollicitatieverlof mag dacht ik niet als je al ander werk hebt, indien ze dit op je werk weten natuurlijk.
Als je opzeg geeft en zogezegd nog niks hebt kan je dit natuurlijk doen.
Je kan idd altijd naar iets beter zoeken. Of je nu al een job hebt of niet, je hebt er recht op.
Al meermaals toegepast en werkgever kan er niets op zeggen.
 
Je kan idd altijd naar iets beter zoeken. Of je nu al een job hebt of niet, je hebt er recht op.
Al meermaals toegepast en werkgever kan er niets op zeggen.
Idd ze kunnen u die dagen niet weigeren (believe me they tried). Of ze u dat in dank gaan afnemen is een ander paar mouwen... . Maar bon ik was die job kotsbeu en de relatie met de baas en de collega's was zo verziekt dat het mij geen moer kon schelen.
 
Mensen die in de periode voor Corona, over het minste kloegen qua ergonomie (bureaustoel, bureau die een halve centimeter te hoog/te laag stond, te felle verlichting.... en nu reeds maanden zonder klagen thuis aan hun keuken- of livingtafel zitten met onaangepaste verlichting en zonder voetsteun en zonder ergonomische stoel en zonder....
 
Fernand Goegebuer uit de Kiekeboe-strips komt er het dichtste bij. :unsure:

Het is mijn laatste week opzegperiode. Me happy.

Vorige week is er eindelijk een interne communicatie geweest dat ik het bedrijf verlaat. Intern ook heel kort en droog besproken aan wie ik mijn werk moet doorgeven; namelijk onze CTO want dat is zo ongeveer de enige technische met kennis in dat vakgebied die nog overblijft. Maar die mens heeft het zodanig druk dat hij daar geen tijd voor zal hebben. Dat zal sowieso allemaal in het honderd lopen, dat weet ik nu al.

Voor de rest is er geen enkele exit-strategie: geen outtake-gesprek, er wordt niets afgesproken over communicatie naar klanten en leveranciers, ...
Wordt er verondersteld dat ik zelf initiatief daartoe neem? Een algemene mailing uitsturen?

Ik heb bij veel grote en professional multi national bedrijven gewerkt en maar 1x outtake gesprek gehad. HR is ook zon department waar je infeite niets mee zijt.

Gewoon out of office aanzetten met als message iets in de aard van:

As of [date] I'm not longer working at [company].
All your enquiries will be taken up by person x, details blabla

If you would like to say in touch with me, please contact me via LinkedIn. [LinkedIn logo met link naar uw profiel]

Zo deed ik dat tijd en uw OOF opzetten voor external users paar weken voor je vertrekt.
Dat is nu in het Engels omdat dat nu meestal mijn voertaal was maar kan je snel naar Ndl vertalen.

Meer hoeft dat al niet te zijn ze.
 
-Ja zwarten kan je even meepikken in de meeting met het externe bouwteam? (15 minuten voor de effectieve meeting)
-Geen probleem "nieuwe onzekere collega". Ik zit wel nog maar 2 dagen op het project wel en moet me nog wat inwerken.
Meeting start... nieuwe onzekere collega zegt geen woord. Na 15 minuten komt er iets uit... "ja ik moet jullie verlaten want kheb andere meeting" (of insert ander zwak excuus)
Zit ge daar mooi alleen, onvoorbereid en een salvo van vragen die afgevuurd werden. Gelukkig kunnen we teren op ervaring en was de meeting nog productief.
 
-Ja zwarten kan je even meepikken in de meeting met het externe bouwteam? (15 minuten voor de effectieve meeting)
-Geen probleem "nieuwe onzekere collega". Ik zit wel nog maar 2 dagen op het project wel en moet me nog wat inwerken.
Meeting start... nieuwe onzekere collega zegt geen woord. Na 15 minuten komt er iets uit... "ja ik moet jullie verlaten want kheb andere meeting" (of insert ander zwak excuus)
Zit ge daar mooi alleen, onvoorbereid en een salvo van vragen die afgevuurd werden. Gelukkig kunnen we teren op ervaring en was de meeting nog productief.
Zo hard herkenbaar :laugh:
 
Ja Five-Seven, kan je even joinen in een meeting over de verkoop van een project voor een klant waar jij 10 jaar geleden voor werkte, toen je nog in een ander departement zat. OK goed maar je weet ons standpunt over dit project toch, we doen dit en dit niet gratis, zorg dat er iemand uit dat departement ook bij is die het systeem kent. Meeting start:

- Sales persoon is 15 minuten te laat, uiteindelijk kunnen we toch beginnen, ik laat het woord aan de anderen
- Klant laat duidelijk merken dat hij vanalles verwacht, wat wij eigenijk niet gratis willen doen
- Persoon x uit dat departement weet niet hoe hij moet omgaan met de situatie, stiltes vallen, hij maakt soms een misplaatste grap, alweer stiltes die vallen
- Ik chat naar onze sales persoon "je moet nu gaan zeggen dat we dit niet gratis doen, persoon x is volledig aan het blokkeren zoals je ziet"
- Na nog eens 10 minuten stiltes en awkward momenten, 35 minuten nadat de meeting gestart zou zijn, trek ik voor het eerste keer men mond open: EVEN MELDEN ALS DIT NIET DUIDELIJK IS, DIT IS HET PROBLEEM: WILT GE DAT WIJ DIT ALLEMAAL GRATIS DOEN? DAT GAAT NIET.

Echt man ik word zot van sommige situaties EDIT gigantische dt fout
Dat is toch niet het probleem van de klant ? De prijszetting is toch interne keuken?
Maar bon ik bekijk dat eerder van mijn standpunt, wat is er nodig om dat in orde te krijgen en quanta costa.
Dan is het aan de salesmanager en hoger om te zien welke prijszetting ze erop plakken.

Die vergadering leek mij toch duidelijk om te zien wat de verwachtingen van de klant zijn en om daar dan een goede inschatting van de kost te kunnen maken en te zien of hetgeen ze vragen haalbaar is op basis van uw ervaring met de klant en zijn systeem van 10j geleden. Onhaalbaar moet je natuurlijk melden. Maar als je daar 1 miljoen voor wil vragen terwijl dat 10 euro kost om te fixen of 10€ vraagt om te fixen terwijl dat 1 miljoen kost omdat je die klant wil binnenhalen.
Daar heeft de klant niets mee te maken hé ?

Of ben jij de sales manager :p.
 
Geen ergernis bij mijn werkgever, maar ik erger mij elke keer als mijn broer met de wekelijkse verhalen afkomt;

Maandag: "Broer" we zetten je volgende week op voor 2 dagen op economisch werkloosheid, maar op woensdag kunnen we dit bijsturen als je meer werkdagen nodig zou hebben.
Woensdag: "we houden het op 2 dagen economisch werkloos
Donderdag: "ja dit en dit is binnen gekomen en mss toch maar 1 dag economisch werkloos
Vrijdag: "toch 2 dagen, je moet maar wat sneller werken"

Elke week is dat dus hetzelfde liedje en wijzigt dat werkschema. Laatste drie maand 6 man vertrokken en er zitten er 2 thuis met burn out puur omwille de stress dat dat wijzigt en ge gewoon uw volgende week niet kunt inplannen. Ik snap dat dat moeilijk is om te plannen ergens, maar hij heeft dat eens uitgevlakt over laatste jaar: als die gewoon 4/5 zou werken laatste half jaar klopt de som. Ergens moet daar toch een les uit getrokken kunnen worden als werkgever en moete dat dan niet blijven wekelijks aan passen van soms enen dag per week, dan weer vijf.

Verder moet dien nen excel bijhouden van elke 10min wat die doet en zijn er wegens aanpassingen in het bedrijf redelijk wat nutteloze bijkomende vergaderingen. Dien excel gaat gewoon in de mailbox van oversten en that's it. Dat is gewoon nutteloos om dat te analyseren,;

8-8.10: mail opstellen incl met prijsvoorstel klant x over project y
8.10-8.20: afwerken mail met prijsvoorstel. Locatie zoeken voor project a in regio Y
enzo.
Dat zijn 50 excellijn per dag zonder 'structuur'. Hij had ooit eens het voorstel gedaan om daar nen overzichtelijke template voor op te stellen met kolommen 'klant', 'project', etc... Was niet nodig, te overdreven...(!). Redelijk zeker dat dat gewoon begraven wordt in mailbox van overste...Die krijgt er elke dag dus zo'n 30tal binnen.

Nieuwe manager die met eenieder elke week een 1-2-1 wilt, per project moet er ook een wekelijkse statusmeeting zijn, per afdeling ook, elke twee weken een bedrijfsoverleg. Hij staat op 4 projecten en schippert tussen twee afdelingen, dus das helft van tijd meetings die vroeger niet waren en ook niet nodig zijn (heb er ooit zo is een paar vanuit ooghoek meegevolgd, das elke week zelfde herhalen en een uur tijd verspelen aan zaken die zo vanzelfsprekend zijn en niet gemicro-managed moeten worden.

Ge zou voor minder een burn-out krijgen. Het is een bedrijf in semi-zachte sector, dus ze hebben wel wat klappen gekregen, maar zijn er nu bovenop aan het geraken door zich te herfocussen op specifieke zaken die ze aanbieden.
 
Een paar jaar geleden hebben we ook eens zo'n oefening moeten houden. Gedurende een maand tot op vijf minuten nauwkeurig moeten aangeven waarmee je bezig was. Verloor je gemakkelijk een kwartier tot een half uur per dag mee, puur met die onzin in te vullen.
Nadien nog een gelijkaardig overzicht moeten maken, maar dan moest je voor elke dagelijkse/periodieke taak aangeven hoeveel werk per periode je daarmee had. Was een heel gedoe om dat zodanig uit te tellen zodat het leek dat je niet té weinig werk had, je niet té lang met een taak bezig was, maar ook niet dat je té veel werk had, omdat het dan er wat te dik op lag dat je had overdreven bij het invullen.
 
Rustig verlof nemen, het is stilaan een utopie aan het worden.
Ik heb 2 dagen verlof genomen maar volledig afschakelen lukt toch niet. Mails checken doe ik niet maar de telefoontjes blijven wel komen, ik begin stilaan het nut van 2 telefoonnummers in te zien 😛.
Het werk blijft gewoon verder gaan waardoor je op voorhand al weet dat verlof nemen je meer miserie geeft dan iets anders. Zeker zo enkele dagen tussenuit gaan, daar houdt niemand rekening mee.
 
Hier word ik zot van, sorry.

@Five-seveN ik bied u bij deze mijn verontschuldigingen aan, blijkbaar ben ik "elitair" geweest :( mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!

Britse universiteit draagt professoren op om geen spelfouten meer te corrigeren want dat is “elitair”​


Het verbeteren van onjuiste spelling, interpunctie en grammatica zou als “elitair” kunnen worden beschouwd, zo stipuleert de universiteit van Hull in Noord-Engeland. Aan docenten wordt gevraagd om voortaan spelfouten en grammaticale blunders over het hoofd te zien als onderdeel van een ‘inclusief beoordelingsbeleid’ dat erop gericht is om de leerplannen te ‘dekoloniseren’. Dat meldt The Telegraph.
 
Ik zou vermoeden dat dit alleen elitair gedrag is als je kemels van spellingsfouten van mensen corrigeert dat niet Nederlands als moedertaal hebben of niet alle schoolbanken hier doorlopen hebben. Vermits ik geen allochtone regime heb was uw opmerking volkomen terecht hoor.
In that case: hahahahah, vuile witzak!
 
Gebeurt hier ook vollenbak hoor. Ik ken persoonlijk meerdere mensen die een bachelor behaalden (in een vlaamse hogeschool) maar zelfs mondeling geen serieuze zin kunnen vormen of begrijpen. Laat staan schriftelijk. Moest je dan nog zeggen dat ze IT studeren ofzo waar basic NL + goed engels voldoende is maar nee, dat zijn dan de verpleegkundigen die medicatie toedienen en levensnoodzakelijke machines bedienen.

Ja ik vind dat altijd super lastig als ze mijn bakster met een dt fout steken.
 
Allemaal leuk en wel tot er iemand iets verkeerd begrijpt en de patient er het slachtoffer van is. En ja ik heb het al weten gebeuren.
Maar het gaat hier helemaal niet over niet kunnen begrijpend lezen. Het gaat over het zelf maken van spellings- en grammaticafouten. Als een verpleegster niet in staat is de instructies rond medicatiegebruik te lezen schort er inderdaad iets aan de opleiding. Maar als ze een spellings- of grammaticafout maakt in een inhoudelijk volledig correct antwoord op een examen, waarbij ze dus de vraag perfect kon lezen en interpreteren, zie ik echt niet in waarom dat die persoon een slechtere verpleegster zou maken.
 
Gebeurt hier ook vollenbak hoor. Ik ken persoonlijk meerdere mensen die een bachelor behaalden (in een vlaamse hogeschool) maar zelfs mondeling geen serieuze zin kunnen vormen of begrijpen. Laat staan schriftelijk. Moest je dan nog zeggen dat ze IT studeren ofzo waar basic NL + goed engels voldoende is maar nee, dat zijn dan de verpleegkundigen die medicatie toedienen en levensnoodzakelijke machines bedienen.
Goh ja ... schuun AN is overrated. :devilish:
 
Een paar jaar geleden hebben we ook eens zo'n oefening moeten houden. Gedurende een maand tot op vijf minuten nauwkeurig moeten aangeven waarmee je bezig was. Verloor je gemakkelijk een kwartier tot een half uur per dag mee, puur met die onzin in te vullen.
Nadien nog een gelijkaardig overzicht moeten maken, maar dan moest je voor elke dagelijkse/periodieke taak aangeven hoeveel werk per periode je daarmee had. Was een heel gedoe om dat zodanig uit te tellen zodat het leek dat je niet té weinig werk had, je niet té lang met een taak bezig was, maar ook niet dat je té veel werk had, omdat het dan er wat te dik op lag dat je had overdreven bij het invullen.
Ik heb bij Colruyt gewerkt en daar is het budget van een project de savings die je verwacht door het uit te voeren. Maar alles moet dus aan het project gekoppeld worden om te zien hoe het budget staat. Dwz dat je dus elke minuut die je werkt moet inboeken. Ook als je eens een uurtje wat mailbox moet uitkuisen, dan moet dat ergens geboekt worden. Ook al is het dus buiten project. Dan boek je dat als administratie, maar daar mag je dan weer niet te veel op boeken. En je moet LETTERLIJK elke minuut boeken, want je vult de volgende dag in wat je de vorige deed, op basis van je geklokte tijd.

Ik werd daar zot van.

En dan ene van vorige week: collega belt mij vanop een werf, niks is in orde qua elektriciteit en hij kan daar niks gaan doen. De elektricien is daar gelukkig ook. Collega vraagt hem uit samen met de werfleider. Die elektricien beweert bij hoog en laag dat hij ons schema gevolgd heeft. Daar zijn 2 problemen mee:

1) hij moest 2x identiek hetzelfde doen, en de 2 installaties verschillen onderling van de 2
2) geen van beiden komt ook maar in de buurt van ons schema, dat de werfleider gelukkig op zijn laptop had staan

Gevolg: da's de zoveelste werf waar we weer voor niks naartoe zijn gereden. 't Is echt triestig de laatste maanden. Meer niet dan wel in orde.
 
Terug
Bovenaan