Werk Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

-He zwarten, zeg eens hoeveel je nodig hebt voor iets te herberekenen voor project x. (no idea what).
-Dag collega, ik weet niet echt wat er moet herberekend worden dus ik kan het moeilijk inschatten.
-Ok zwarten ik vraag 1 dag in de planning...

ok dan.....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad maar dat moet ergens ook in uw aard zitten. Mijn vriend heeft ook bewust een eigen privégsm en eigen abonnement naast zijn iphone met abonnement van het werk. Dubbele kost want je wordt sowieso belast op een VAA voor mogelijk privégebruik van het toestel en het abonnement van de werkgever. Mijn vriend redeneert dat hij 100% beschikbaar is tijdens de werkuren. Hij heeft verre van een 9 to 5, zolang hij aan het werk is, is hij beschikbaar, maar dan is dat zijn keuze en een noodzakelijke keuze om zijn workload rond te krijgen. Al hetgeen erbuiten moet men respecteren als privé. En in principe heeft hij 100% gelijk, je stelt u flexibel op om langer beschikbaar te zijn dan hetgeen waarvoor je vergoed wordt maar ergens moet je wel een grens aan die flexibiliteit kunnen stellen. Die iphone ligt een heel weekend/late avond/verlof onaangeroerd op het keukentablet. Die kan het echt opbrengen om die gsm buiten zijn werkuren te negeren.

Zelf als freelancer ga ik ook eens investeren in een 2de toestel. Klanten waar ik in onderneming diensten aan lever geven mijn eigen persoonlijk nummer gewoon door aan hun klanten. Ze zetten mijn gsmnummer zelf ongevraagd in de signature. Vind ik ergens ook niet ok. Als ik voor hun actief ben, ben ik 100% bereikbaar via hun communicatietools en als ik wil bereikbaar zijn zal ik wel de transfer activeren van mijn interne nummer bij de klant naar mijn persoonlijke gsm, dan zie ik tenminste wat voor telefoontje er binnenkomt. Maar voor die continue beschikbaarheid word ik niet vergoed, krijg ik noch een toestel van hun uit. Soms moet je gewoon die grenzen durven hard maken.
Het bedrijf waarvoor ik werk is verre van perfect op het vlak van woon/werk balans. Ik doe echt veel te veel uren, en de meeste collega's van me ook. Maar ik denk dat ik het voorbije jaar drie keer 's avonds opgebeld ben door een collega/medewerker. Eén keer voor een écht dringende beslissing (en neen, dat kon echt niet wachten tot de ochtend nadien) en twee keer door medewerkers die me 's avonds laat opbelden omdat ze door overmacht de dag nadien niet aanwezig konden zijn op 't werk.
Is dat nu zo moeilijk om af te spreken dat je mekaar contacteert gedurende de dag en dat je mekaar 's avonds niet lastig valt voor dingen die je de dag nadien ook kan regelen? Dat is wat mij betreft gewoon elementair respect voor mekaar hebben en een totaal gebrek aan organisatie. Eigenlijk is iemand opbellen al storend. Ik bel mensen alleen maar op wanneer ik een dringende probleem heb, de rest van de vragen kunnen perfect per mail beantwoord worden of door het inplannen van een videocall. Als die dingen per mail beantwoord zijn, heb ik er ook een trace van.
 
Het bedrijf waarvoor ik werk is verre van perfect op het vlak van woon/werk balans. Ik doe echt veel te veel uren, en de meeste collega's van me ook. Maar ik denk dat ik het voorbije jaar drie keer 's avonds opgebeld ben door een collega/medewerker. Eén keer voor een écht dringende beslissing (en neen, dat kon echt niet wachten tot de ochtend nadien) en twee keer door medewerkers die me 's avonds laat opbelden omdat ze door overmacht de dag nadien niet aanwezig konden zijn op 't werk.
Is dat nu zo moeilijk om af te spreken dat je mekaar contacteert gedurende de dag en dat je mekaar 's avonds niet lastig valt voor dingen die je de dag nadien ook kan regelen? Dat is wat mij betreft gewoon elementair respect voor mekaar hebben en een totaal gebrek aan organisatie. Eigenlijk is iemand opbellen al storend. Ik bel mensen alleen maar op wanneer ik een dringende probleem heb, de rest van de vragen kunnen perfect per mail beantwoord worden of door het inplannen van een videocall. Als die dingen per mail beantwoord zijn, heb ik er ook een trace van.
Daar ben ik het niet mee eens.

Wel ik ben het eens met het algemeen statement dat je niemand lastig valt na de kantooruren, of je weet persoonlijk van die persoon dat die ook bezig is na de kantooruren en die heeft u letterlijk gezegd dat je dat van hem mag.

Maar voor de rest vind ik persoonlijk dat de telefoon te weinig gebruikt wordt. Ik heb liever dat men de telefoon een keer te veel neemt, dan dat men het in een fire and forget e-mailtje steekt waarna ze dan 1 maand later er nog eens aan denken dat ze dat gestuurd hebben en dat project dan ook al weken ligt te verkommeren en er ondertussen beslissingen zijn genomen die als dat mailtje behandeld was geweest niet nodig waren geweest...

Zijn het dan zaken waar je een trace van wilt, dan los je dat daarna op met op mail eventjes te recapituleren wat er afgesproken is.
Vind dat veel praktischer dan dat men mij daar zit lastig te vallen met 100 mailtjes terwijl ik op 1 uur met gewoon ja en neen antwoorden aan de telefoon die mails niet meer dien aandachtig te lezen. Maar gewoon om te checken dat hetgeen er is afgesproken overeenkomt met hetgeen er geschreven wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Daar ben ik het niet mee eens.

Wel ik ben het eens met het algemeen statement dat je niemand lastig valt na de kantooruren, of je weet persoonlijk van die persoon dat die ook bezig is na de kantooruren en die heeft u letterlijk gezegd dat je dat van hem mag.

Maar voor de rest vind ik persoonlijk dat de telefoon te weinig gebruikt wordt. Ik heb liever dat men de telefoon een keer te veel neemt, dan dat men het in een fire and forget e-mailtje steekt waarna ze dan 1 maand later er nog eens aan denken dat ze dat gestuurd hebben en dat project dan ook al weken ligt te verkommeren en er ondertussen beslissingen zijn genomen die als dat mailtje behandeld was geweest niet nodig waren geweest...

Zijn het dan zaken waar je een trace van wilt, dan los je dat daarna op met op mail eventjes te recapituleren wat er afgesproken is.
Vind dat veel praktischer dan dat men mij daar zit lastig te vallen met 100 mailtjes terwijl ik op 1 uur met gewoon ja en neen antwoorden aan de telefoon die mails niet meer dien aandachtig te lezen. Maar gewoon om te checken dat hetgeen er is afgesproken overeenkomt met hetgeen er geschreven wordt.
Op zich akkoord, maar sommige mensen telefoneren echt voor ALLES.
Mijn baas bv. vandaag...

9u00 Baas stuurt me een mailtje om iets te vragen.
9u05 Baas belt mij om te vragen of ik zijn mailtje goed ontvangen heb.
10u00 Ik stuur baas een mailtje met antwoord op zijn vraag.
10u05 Baas belt mij om mij te bedanken. En om te vragen wat er in mijn mail staat, want hij is te lui om het te lezen (allé, daar komt het op neer).

't Is zo erg dat ik me op Teams moet weergeven als 'offline' of hij zou me echt heel de tijd bellen. En elke keer word ik uit m'n concentratie gehaald. En die telefoongesprekken duren altijd SUPERlang. Ik heb al meerdere keren gedaan alsof m'n internet uitviel :wink:

En dan verschieten ze dat er mensen een burn-out krijgen :angry:

(Voor de rest is't wel nen sympathieke en heb ik een leuke job.)
 
Zelf als freelancer ga ik ook eens investeren in een 2de toestel. Klanten waar ik in onderneming diensten aan lever geven mijn eigen persoonlijk nummer gewoon door aan hun klanten. Ze zetten mijn gsmnummer zelf ongevraagd in de signature. Vind ik ergens ook niet ok. Als ik voor hun actief ben, ben ik 100% bereikbaar via hun communicatietools en als ik wil bereikbaar zijn zal ik wel de transfer activeren van mijn interne nummer bij de klant naar mijn persoonlijke gsm, dan zie ik tenminste wat voor telefoontje er binnenkomt. Maar voor die continue beschikbaarheid word ik niet vergoed, krijg ik noch een toestel van hun uit. Soms moet je gewoon die grenzen durven hard maken.
Dat maakt toch niet zoveel uit? Ik gebruik mijn bedrijfsgsm voor alles qua privézaken en die nummer staat ook in mijn email sig (en ja daar bellen ze ook voor na de uren). Mij niet gelaten, liever zo dan met 2 gsm's gaan rondlopen en alles dubbel doen. Je kan altijd niet opnemen als je dat liever niet doet.
 
't Is zo erg dat ik me op Teams moet weergeven als 'offline' of hij zou me echt heel de tijd bellen. En elke keer word ik uit m'n concentratie gehaald. En die telefoongesprekken duren altijd SUPERlang. Ik heb al meerdere keren gedaan alsof m'n internet uitviel :wink:
Mijn baas ook +10x dag hoor. En een tijdje terug ook soms nog om 21:30 of 07:30. Maakt mij niet zoveel uit persoonlijk.
Ik heb vroeger bazen gehad die gewoon niet communiceerden, daar had ik het moeilijker mee.
 
Dat maakt toch niet zoveel uit? Ik gebruik mijn bedrijfsgsm voor alles qua privézaken en die nummer staat ook in mijn email sig (en ja daar bellen ze ook voor na de uren). Mij niet gelaten, liever zo dan met 2 gsm's gaan rondlopen en alles dubbel doen. Je kan altijd niet opnemen als je dat liever niet doet.

Hier net hetzelfde. Ik heb ooit met 2 gsm's rondgelopen... Nooit meer. Wat een gedoe was dat zeg.

Maar ik voel me ook niet verplicht om telkens mijn gsm op te nemen. Dat moet je dan gewoon zelf wat ad hoc kunnen filteren. Afgelopen vrijdagavond belde er om 18u nog een aannemer in werkverband maar ik was toen al een wandelingetje aan het maken met vrouw en kind. Gewoon laten rinkelen. Als het dringend is moeten ze maar een voicemail achterlaten of een berichtje sturen, dan bel ik wel terug. Als ze dat niet doen zal het wel niet zo dringend geweest zijn.

Het enige vervelende is wanneer een onbekend nummer u belt in uw verlof bijvoorbeeld. Dan neem ik altijd op omdat het ook voor privé-zaken kan zijn. Als het dan toch voor mijn werk is dan antwoord ik vriendelijk dat ik eigenlijk in verlof ben en dat later zal bekijken, of doorsturen naar een collega. Dat nadeeltje is minder erg dan constant met 2 gsm's te moeten rondzeulen.
 
O ja, voor ik het vergeet. Ik ben bezig aan mijn laatste dagen bij mijn klotebaas en na mijn directe collega die vorige week ook zijn ontslag had ingediend, vertelde een 2de collega vandaag dat hij ook een sollicitatiegesprek had gedaan gisteren. Dit wou ik jullie toch niet onthouden. :)
 
3e dag op rij dat er niks te doen is. Komt druppelsgewijs beetje werk binnen maar is altijd gedaan op 5 minuten.
Kom er zot van.
 
Ben ik hier dan de enige met een dual sim ipv 2 toestellen? Ik schakel die simkaart dan gewoon uit als ik op verlof ben. Dat in combi met geen gsm in de signature en op de visitekaartjes (goeie policy van werkgever) werkt pretty perfect.

Bellen en data gaat via werk, en de prive sim hou ik voor 10€/jaar in leven voor inkomende oproepen en whatsapp.
 
Laatst bewerkt:
Zowel werk gsm als privé gsm hier. Een tijd geprobeerd met louter werk gsm door het leven te gaan maar kreeg dan whatsapps van klanten (vooral Zuid-Europese en Turkse klanten, blijkbaar de gewoonte ginder om over professionele zaken via whatsapp te communiceren :unsure:).

Een beetje gedoe maar kom, het is een extra 15-20 EUR abbokosten per maand.
 
Ik zou het ook met dual sim doen maar is bij ons nogal complex.
Staat dedicated apps op met vpn en andere beveiliging shizzle.
Dus geef mij maar twee nummers en twee iphones om met rond te lopen.
Ook logisch wat als vertegenwoordiger en dan nog zelfstandig bijberoep.
Als je die nummers gaat mixen loopt het ooit wel eens fout.
 
Die ene collega die zichzelf ongelooflijk slim vindt. Hij praat veel te snel, blijkbaar is dat voor hem een teken van intelligentie en is de rest gewoon te dom om hem te volgen. Hij vergeet er wel bij te vermelden dat 75% van zijn gepraat nergens op slaat. Hij spreekt zichzelf voortdurend tegen. Gisteren 2h meeting mee gehad waarbij hij standpunt A zit te verdedigen. Vandaag is hij blijkbaar met een ander idee opgestaan en neemt hij plots een heel ander standpunt in. Het is voortdurend zo met die vent waardoor er in de praktijk bijna niets verandert omdat hij telkens met een ander idee op de proppen komt.
Het is ook dat soort collega die altijd anderen de schuld geeft om zijn eigen onkunde te verdoezelen. Diegene die hij dan beschuldigt zit uiteraard niet in de meeting en kan zich dusdanig niet verdedigen.
NOOD AAN WEEKEND!
 
Ben ik hier dan de enige met een dual sim ipv 2 toestellen? Ik schakel die simkaart dan gewoon uit als ik op verlof ben. Dat in combi met geen gsm in de signature en op de visitekaartjes (goeie policy van werkgever) werkt pretty perfect.

Bellen en data gaat via werk, en de prive sim hou ik voor 10€/jaar in leven voor inkomende oproepen en whatsapp.
nope, hier exact zelfde principe.

10 jaar geleden was het wel effectief twee toestellen en dat was soms wel irritant of onnozel. Maar tegenwoordig heeft quasi elk model standaard dual SIM. (ik spreek hier dan niet over Apple uiteraard).
 
Die ene collega die zichzelf ongelooflijk slim vindt. Hij praat veel te snel, blijkbaar is dat voor hem een teken van intelligentie en is de rest gewoon te dom om hem te volgen. Hij vergeet er wel bij te vermelden dat 75% van zijn gepraat nergens op slaat. Hij spreekt zichzelf voortdurend tegen. Gisteren 2h meeting mee gehad waarbij hij standpunt A zit te verdedigen. Vandaag is hij blijkbaar met een ander idee opgestaan en neemt hij plots een heel ander standpunt in. Het is voortdurend zo met die vent waardoor er in de praktijk bijna niets verandert omdat hij telkens met een ander idee op de proppen komt.
Het is ook dat soort collega die altijd anderen de schuld geeft om zijn eigen onkunde te verdoezelen. Diegene die hij dan beschuldigt zit uiteraard niet in de meeting en kan zich dusdanig niet verdedigen.
NOOD AAN WEEKEND!
Wat ne loser.
Zou ik toch ook niet mee overweg kunnen.
 
O ja, voor ik het vergeet. Ik ben bezig aan mijn laatste dagen bij mijn klotebaas en na mijn directe collega die vorige week ook zijn ontslag had ingediend, vertelde een 2de collega vandaag dat hij ook een sollicitatiegesprek had gedaan gisteren. Dit wou ik jullie toch niet onthouden. :)
Geen zotte plannen voor je laatste dag?
 
Niks zo leuk als een massala outage om je dag mee te beginnen. Servers bij Ensono liggen eruit, joepie.

Da's nog niks... ik heb oprecht compassie met mijne collega wiens merendeel van zijn klanten gehost zaten bij OVH in Straatsburg (datacenter afgefikt)

raw
 
Terug
Bovenaan