Inzicht in het verkeer ...

Soms vraag ik me af: hoe komt het dat sommige chauffeurs zo weinig inzicht hebben in het verkeer. Ik vraag me het zelfs af of men het kan leren.

Deze morgen moest ik oprijden op de autosnelweg. Boven op de brug zie ik dat er maar nog plaats is voor één auto en als ik daar sta, dan blokkeer ik het oprijden van de auto's langs de andere kant. Dus blijf ik wachten aan het groen licht. De auto achter mij, steekt me echter rechts! voorbij en gaat op die plaats gaan staan. Hierdoor werd zowel mijn rij geblokkeerd als de rij van de tegenliggers, want er stond daar ook een auto die de boel blokkeerde. Na wat wringen en nadat de lichten 4 of 5 keer groen en rood zijn geworden, lukte het dan toch om de autosnelweg op te rijden. Ik vraag mij dan af: wat heeft die chauffeur die mij voorbij stak dan eigenlijk gewonnen?

Ook vanmorgen in Dessel: een auto moet links afslaan en blijft half op de rechter en half op de linker rijstrook staan en blokkeert iedereen die er voorbij wil. Hetzelfde verhaal met "terugkeerstroken", chauffeurs blijven halverwege staan en blokkeren het doorgaand verkeer.

Ik passeer regelmatig een spoorweg met langs beide kanten een zijstraat aan de linkerkant. Zo goed als altijd staat er een auto geblokkeerd op de spoorweg, terwijl iedereen toch weet dat dit gevaarlijk is.

Ik kan hier nog uren mee doorgaan.

Ik vraag me dan af: zien die mensen dit nu echt niet? Of is dit gewoon nonchalance ?
 
Sommige bestuurders hebben gewoon een vreselijk slecht verkeersinzicht en zullen het waarschijnlijk nooit leren.

Paar dagen geleden stond ik als eerste aan de verkeerslichten op een voorsorteerstrook op de Brugse ring om linksaf te slaan, maar de brug links stond open.
Ik bleef dus voor het groene licht staan op die strook om het kruispunt niet te blokkeren.
Kort daarna een bestuurder (van firma Febelco, dus nota bene een beroepschauffeur) die al toeterend voor mij invoegde, en voilà, heel het kruispunt geblokkeerd.
Heeft daarna onder druk (al gesticulerend naar de geblokkeerde chauffeur) toch het kruispunt vrijgemaakt door een U-turn te maken.
 
Anticiperen is velen vreemd. Moet achteruit parkeren en kan de keren niet tellen dat'k al in achteruit sta en er toch mensen tot tegen de bumper rijden.
En dan schaapachtig kijken. :angry:
 
Ik vraag me dan af: zien die mensen dit nu echt niet? Of is dit gewoon nonchalance ?
Dat is puur egoïsme en heeft niets te zien met inzicht.
Ze willen zo snel mogelijk van punt a naar b. Dat de verkeersknoop door hun toedoen enkele minuten langer moet ontwarren boeit hun geen seconde.

Ik daag je trouwens uit om in Brussel tijdens de spits is te wachten tot het kruispunt vrij is alvorens over te rijden en aan te sluiten. Aan sommige kruispunten linchen ze u net niet nadat het licht twee keer op rood is gesprongen.
 
Daarom: verplichte rijbewijstest om de x-aantal jaar. Dat zou de veiligheid van iedereen op de baan al een pak verbeteren.
Staat daar volledig los van. De eikels zullen nog altijd de eikel blijven uithangen ook al hebben ze net hun rijbewijs opnieuw gedaan.
Egoïsme op de baan zit er gewoon ingebakken bij sommigen en zal je er moeilijk uit krijgen.
 
Staat daar volledig los van. De eikels zullen nog altijd de eikel blijven uithangen ook al hebben ze net hun rijbewijs opnieuw gedaan.
Egoïsme op de baan zit er gewoon ingebakken bij sommigen en zal je er moeilijk uit krijgen.
Goh, ik durf ergens wel vermoeden dat veel mensen erbij gelapt zouden kunnen worden doordat ze op automatische piloot enkele overtredingen zouden maken. Zaken zoals het blokkeren van een kruispunt, te vlot invoegen en geen voorrang verlenen (lat ligt veel lager dan wat mensen denken), te dicht inhalen van een fietser, te snel in zone 30, ...

Op één of andere manier zullen ze toch weer eens in aanraking komen met het hypercorrecte rijden dat daar gevraagd wordt, ofwel als voorbereiding ofwel voor een herkansing.

Johnny's, dat is een ander verhaal, inderdaad.
 
Staat daar volledig los van. De eikels zullen nog altijd de eikel blijven uithangen ook al hebben ze net hun rijbewijs opnieuw gedaan.
Egoïsme op de baan zit er gewoon ingebakken bij sommigen en zal je er moeilijk uit krijgen
Ik denk dat het meer is dan egoïsme. Als je 10 minuten moet wachten om de snelweg op te rijden, dan zie ik niet in wat je daarmee gewonnen hebt.

Lang de andere kant is er wel een punt: veel chauffeurs denken van zichzelf dat ze goede chauffeurs zijn, maar zijn meestal heel knullig. Meestal ook onzeker.

Vandaag op de baan nog zo iets: chauffeurs die voorrang moeten verlenen die zo'n halve meter vooruit rijden op het moment dat je er aan komt. Heb ik al veel meegemaakt. Wat is nu de zin van zo iets?

Egoïsme heb je natuurlijk ook. Ik herinner met de kleine parking van het HH Ziekenhuis in Roeselare. Op het bord staat er dat er nog één plaats vrij is. Je rijdt binnen en ziet dat er een auto op twee plaatsen staat. Er is dus geen plaats meer, dus moet je naar buiten. Echter moet je eerst binnen in het ziekenhuis om je ticket te valideren en blokkeer je al die tijd de uitgang.
 
Ik denk dat het meer is dan egoïsme. Als je 10 minuten moet wachten om de snelweg op te rijden, dan zie ik niet in wat je daarmee gewonnen hebt.

Lang de andere kant is er wel een punt: veel chauffeurs denken van zichzelf dat ze goede chauffeurs zijn, maar zijn meestal heel knullig. Meestal ook onzeker.

Vandaag op de baan nog zo iets: chauffeurs die voorrang moeten verlenen die zo'n halve meter vooruit rijden op het moment dat je er aan komt. Heb ik al veel meegemaakt. Wat is nu de zin van zo iets?

Egoïsme heb je natuurlijk ook. Ik herinner met de kleine parking van het HH Ziekenhuis in Roeselare. Op het bord staat er dat er nog één plaats vrij is. Je rijdt binnen en ziet dat er een auto op twee plaatsen staat. Er is dus geen plaats meer, dus moet je naar buiten. Echter moet je eerst binnen in het ziekenhuis om je ticket te valideren en blokkeer je al die tijd de uitgang.
Bij veel overdekte parkings is het eerste half uur gratis en moet je niet valideren (waarschijnlijk juist om zulke situaties te voorkomen)
vb:
 
Sommige bestuurders hebben gewoon een vreselijk slecht verkeersinzicht en zullen het waarschijnlijk nooit leren.

Paar dagen geleden stond ik als eerste aan de verkeerslichten op een voorsorteerstrook op de Brugse ring om linksaf te slaan, maar de brug links stond open.
Ik bleef dus voor het groene licht staan op die strook om het kruispunt niet te blokkeren.
Kort daarna een bestuurder (van firma Febelco, dus nota bene een beroepschauffeur) die al toeterend voor mij invoegde, en voilà, heel het kruispunt geblokkeerd.
Heeft daarna onder druk (al gesticulerend naar de geblokkeerde chauffeur) toch het kruispunt vrijgemaakt door een U-turn te maken.
Kruispoorten in Brugge ?
Wij komen met onze bus vanaf de rechtbank en moeten dan rechtdoor naar Sint-Kruis en hoeveel het daar idd dikwijls geblokkeerd staat in de spits is niet te doen als de brug openstaat.

Wacht dan idd zoals jou, voor de lichten als je ziet dat brug openstaat maar sommige hebben idd het inzicht van een walnoot.
 
Lang de andere kant is er wel een punt: veel chauffeurs denken van zichzelf dat ze goede chauffeurs zijn, maar zijn meestal heel knullig. Meestal ook onzeker.
Dat was nu wel het eerste waar ik aan moest denken toen ik een thread zag "inzicht in het verkeer".

Je hebt zeker onzekere chauffeurs die door gebrek aan ervaring en regelmaat stommiteiten uithalen, maar ik vraag me af of er niet meer domme/egoïstische acties worden uitgevoerd door "veelrijders" die bijvoorbeeld elke dag op de baan zijn en vanuit een soort van zelfoverschatting denken dat "al die idioten rond hen" in de weg rijden.
 
Je hebt ongeduldige chauffeurs zonder veel inzicht punt

Ik doe dagelijks een traject met meerdere rode lichten, daardoor leer je ook de timing van de lichten. Ik laat me dan uitbollen omdat ik dan groen kan krijgen zonder volledig te stoppen. Veel chauffeurs die me dan nog vlug inhalen om vol in de remmen te gaan net voor me omdat het nog rood licht is.
Paar verkeerspunten waar je weet als je daar kruispunt blijft stilstaan dat je daar 4 rijvakken blokkeert en toch iedere dag is het vanzelfde.
 
Je hebt zeker onzekere chauffeurs die door gebrek aan ervaring en regelmaat stommiteiten uithalen, maar ik vraag me af of er niet meer domme/egoïstische acties worden uitgevoerd door "veelrijders" die bijvoorbeeld elke dag op de baan zijn en vanuit een soort van zelfoverschatting denken dat "al die idioten rond hen" in de weg rijden.

Het is algemeen aangenomen dat BMW-chauffeurs de meest agressieve chauffeurs zijn, maar daar ben ik het niet mee eens, tegenwoordig zijn dit eerder de witte bestelwagens. Wat ik die allemaal niet zie doen en dat zijn meestal veelrijders.

Veel chauffeurs die me dan nog vlug inhalen om vol in de remmen te gaan net voor me omdat het nog rood licht is

En dan heb je het omgekeerde: wat heb je er aan om een auto te kopen die in 4 seconden optrekt van 0 naar 100 als je na 5 seconden nog niet eens aangezet bent? Het verbaast me telkens weer dat, als ik als eerste aan de rode lichten sta en links moet inslaan, ik altijd sneller ben ingedraaid dan dat mijn tegenligger is gestart en het is nu niet dat ik aanzet met rokende banden.

domme/egoïstische acties worden uitgevoerd door "veelrijders" die bijvoorbeeld elke dag op de baan zijn en vanuit een soort van zelfoverschatting denken dat "al die idioten rond hen" in de weg rijden.

Ik ben een veelrijder, ik doe een 40 à 50 000 km op een jaar. Als ik aan het rijden ben, dan probeer ik te voorspellen wat er zal gebeuren en probeer daar op te anticiperen. Het bizarre is: hoe idioter ik me de chauffeur rondom mij voorstel, hoe meer ik gelijk krijg.

Een voorbeeld is: er zijn een aantal korte opritten op de autosnelweg. Er is er een in Wevelgem aan het vliegveld, ik ken er ook een in Genk. De truc om op te rijden is in wezen eenvoudig: zorg dat je aan 70-80 uit de bocht komt, geef wat gas tot 90 en rij de snelweg op. Als er iemand aarzelend in bocht aan het rijden is, kun je er zeker van zijn dat hij zal stoppen op de oprit en daar te wachten tot er weinig auto's afkomen. Tenslotte rijden ze de autosnelweg op en mag iedereen op de autosnelweg remmen. Dat is toch waanzin?
 
En dan heb je het omgekeerde: wat heb je er aan om een auto te kopen die in 4 seconden optrekt van 0 naar 100 als je na 5 seconden nog niet eens aangezet bent? Het verbaast me telkens weer dat, als ik als eerste aan de rode lichten sta en links moet inslaan, ik altijd sneller ben ingedraaid dan dat mijn tegenligger is gestart en het is nu niet dat ik aanzet met rokende banden.
Dat is mijn grootste ergernis in het verkeer.
Ik zou als 10de in de rij van rood nog eerder voorbij het groene licht zijn dan dat de eerste aanzet...

allemaal dwaas op hun gsm aan het kijken.
Geen groot probleem bij een rustig kruispunt, maar doe aub snel verder bij spits verkeer.
 
Dat was nu wel het eerste waar ik aan moest denken toen ik een thread zag "inzicht in het verkeer".

Je hebt zeker onzekere chauffeurs die door gebrek aan ervaring en regelmaat stommiteiten uithalen, maar ik vraag me af of er niet meer domme/egoïstische acties worden uitgevoerd door "veelrijders" die bijvoorbeeld elke dag op de baan zijn en vanuit een soort van zelfoverschatting denken dat "al die idioten rond hen" in de weg rijden.
Dit. Onlogische dingen doen door zelfoverschatting ("ik ben een goeie chauffeur, dus ik mag dat") maakt je imo net een veel slechtere chauffeur dan je zelf denkt te zijn omdat je doet wat anderen net niet verwachten.

Dat doet me denken aan iets. Ik heb nog maar enkele jaren mijn rijbewijs en moest na x maanden naar een terugkommoment. Daar moest iedereen zichzelf beoordelen. Gaf je jezelf 5/10, dan vond je jezelf een gemiddelde chauffeur. Zo goed als iedereen gaf zichzelf 6/10 of meer (dus met 1 jaar ervaring vonden ze zichzelf al een bovengemiddeld goede chauffeur) en de allerhoogste scores werden 'toevallig' aan zichzelf gegeven door zo goed als alle chauffeurs die aangaven heel regelmatig sneller te rijden dan mocht.

De hoofdvogel was een iemand die op een jaar tijd al drie keer een accident had gehad en voor de rechtbank was moeten komen wegens zowel veel te snel rijden als verkeersagressie, maar dan wel zichzelf hoger inschatte dan 90% van de chauffeurs (want die gaf zichzelf 9/10).

Mijn mening is dat (zo goed als) iedereen wel eens fouten maakt in het verkeer of iets ergerlijk doet. Ik kan mijn noemenswaardige fouten ook niet meer op 2 handen tellen. Meestal was dat op plekken waar ik het niet kende of de verkeerssituatie net gewijzigd was. Als ik iemand ergens zie sukkelen of semmelen, herinner ik mezelf hier ook steeds aan.
 
Kruispoorten in Brugge ?
Wij komen met onze bus vanaf de rechtbank en moeten dan rechtdoor naar Sint-Kruis en hoeveel het daar idd dikwijls geblokkeerd staat in de spits is niet te doen als de brug openstaat.

Wacht dan idd zoals jou, voor de lichten als je ziet dat brug openstaat maar sommige hebben idd het inzicht van een walnoot.
Was inderdaad aan de kruispoortbrug om het centrum binnen te rijden.
 
De hoofdvogel was een iemand die op een jaar tijd al drie keer een accident had gehad en voor de rechtbank was moeten komen wegens zowel veel te snel rijden als verkeersagressie, maar dan wel zichzelf hoger inschatte dan 90% van de chauffeurs (want die gaf zichzelf 9/10).
Dat is meestal de essentie. Ik doe 40 à 50000 km op een jaar. Aantal boetes de laatste 3 jaren: één.
En dan hoor je van sommige chauffeurs dat 4 à 5 boetes op een maand normaal is omdat ze veel kilometers doen. Dan klopt er ergens iets niet.

Trouwens, volgens de statistieken vind 99% van zichzelf dat hij/zij een gemiddelde of bovengemiddelde chauffeur is!
 
Ik rij nu toch al 13j rond in verschillende auto's. Reeds op veel plaatsen gereden die door mensen als "risicovoller" worden beschouwd. Al een paar keer plotse wijzigingen in het weer meegemaakt, zowel overdag als 's nachts (stortregen, hagel, windstoten, spekgladde wegen).
Ik ben ook een "veelrijder" en heb al 3x een slipcursus, alsook driftcursus en wat circuit ritjes achter de rug.

Veel situaties meegemaakt en telkens tijdig kunnen oplossen door defensief/anticiperend rijgedrag. Ik durf te zeggen dat ik heel goed kan voorspellen wat een ander gaat doen en dan bouw ik nog eens extra marge in om een ongeval te voorkomen.

Het grootste schrikmoment was in Frankrijk thv. Lyon. Op een drievaksbaan was ik op de linkerrijstrook tegen 120 km/h van plan om een vrachtwagen op het middenvak (die op zijn beurt met 1km/h meer, de vrachtwagen op het rechtervak aan het inhalen was) voorbij te steken.
Toen ik ter hoogte van die vrachtwagen kwam, week die plots gigantisch af naar links.
Ik heb daar in een fractie van een seconde in mijn achterspiegel gekeken of er iemand was (gelukkig niet) en dan alles dichtgooien om zeker te zijn dat die niet tegen mij zat. Dat was toch effe serieus schrikken. Mijn maten bedankten mij, want ze twijfelden of ze dit tot een beter einde hadden kunnen brengen.

Inzicht doe je op door een goede leerschool, veel te rijden (foutjes maken zonder al te grote gevolgen) en mee te rijden met goede chauffeurs.

Resultaat: 0 ongevallen en mss 1 à 2 snelheidsboetes per jaar (snelweg).
Wil dat zeggen dat ik veilig ben? Neen, iedereen kan iets voorhebben.
Maar ik ga toch enkel de weg op als ik de risico's zo laag mogelijk kan houden:
  • Goed onderhouden, moderne wagen
  • Geen alcohol/drugs
  • Uitgeslapen/fris
  • Geen afleiding onder de vorm van bv. een smartphone
  • Als vrienden meerijden, kopje erbij houden als die zot beginnen doen
  • Defensief/anticiperend rijden
  • ...
En dan hopen dat je veilig toekomt :p
 
Terug
Bovenaan